ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-03  (läst 2189 gånger)

1999-01-25, 22:55
läst 2189 gånger

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag härstammar från en borgarsläkt från Säter. Stora delar av dennas äldsta led finns utforskade av Abraham Hülphers i hans berömda släktböcker (filmade) från slutet av 1700-talet. Två släkter i botten härstammar från Tyskland. Hülphers har med rika uppgifter från tiden före att släkterna emigrerade hit. Han verkar i vissa fall ha haft tillgång till någon sorts släktkrönika. Vet någon hur jag skall kunna komma längre i Tyskland?  
Släkterna är följande:
 
Schultze Tomas Schultze, född 1560, död 1629, pastor i Malente, Holstein och stiftet Eulin. Gift 1590 med Lucia Jungen.  
Barn:  
Katarina 1592-1593.  
Anna, f. 1593 19/11, g.m. pastor Kristian Meijer i Malente.  
Joakim, f. 1596 20/1, d. 1636. Kom till Sverige 1623, hovskräddare, ogift.
Judit, 1598-1598.  
Georg, f. 1599 11/8, d. 1651 5/1, hovskräddare i Stockholm. 2 barn.
Kaj, f. 1601 26/11, d. 1671 24/8, sist rådman i Säter. 6 barn.  
Elisabet, 1604-1628, ogift.  
Tomas, 1606-1643, handlande i Säter.  
Katarina, 1611-1644, ogift.  
Doms Joakim Doms, bruksförvaltare vid Hartz i furstendömet Brunzvig.  
Barn:  
Klas  
Anders, hyttmästare vid Sonderhausen.  
Hans, f. 1572, d. 1657, hyttmästare vid Zorge i Brunzvig. Flyttade till Sverige 1638 för religionskriget. G.m. Anna Harting.

1999-01-30, 10:26
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag fick e-post-ledes en förfrågan om den Hülpherska samlingen, vad den är och var den finns? Den består av sju volymer (om jag inte missminner mig) med genealogier över släkter främst från Västerås stift. Genealogierna är upprättade i slutet av 1700-talet och verkar grunda sig på kyrkböcker så långt tillbaka som dessa sträcker sig.  Varifrån Hülphers har fått uppgifter om tiden före vet jag inte, men troligen rör det sig om muntliga uppgifter från släktmedlemmar. Hülphers samling är mycket värdefull, mycket genom att den visar vart familjemedlemmar flyttat, uppgifter från tiden då kyrkböckerna inte visar detta. Ofta flyttade medlemmar i borgarsläkter t.ex. mellan Säter, Falun och Stockholm. Stora delar av samlingen verkar ha kopierats in i den ca 70 år yngre genealogiska samlingen Gefle och dess släkter (orig. i Vasaskolans bibliotek, Gävle, mikrofilmad)
 
Hülphers finns mikrofilmat, men jag kan inte återfinna samlingen i SVARs listor på internet. Dock vet jag att mikrokorten finns, eftersom en upplaga av dem bevisligen finns på Museet i Bollnäs.

1999-02-16, 15:59
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Den Hülpherska samlingen finns även på mikrokort i Uppsala Landsarkiv (ULA)

1999-02-17, 01:02
Svar #3

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Hülphers genealogiska handskrifter (som finns i original i Västerås bibliotek) finns i mikrokort också i Släktforskarnas Arkiv hos Genealogiska Föreningen. Det ligger i Sabbatsbergsområdet i Vasastan i Stockholm.

1999-02-21, 20:06
Svar #4

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Lars, det är interessant att läsa om dina anor, särskilt som de fanns bosatt i Säter.  Jag har fott nya uppgifter om mina anor och fick veta att en Govert Silentz, född i Holland, blev föreståndare förr kopparbruk i Avesta under årsperioden 1620+.  Kanske har vi samma interresen.
Hör av det om du önskas, Elsie Ekström Martin i Minneapolis, MN, USA

1999-03-09, 08:29
Svar #5

Marko Koski-Vähälä

Har en släkting som är född 28/9 1825 och heter Samuli Samulinp. (Samuels pojke) Piippo. Eftersom jag inte hittar att han är född i Finland och jag vet att hans föräldrar är tyskar och  heter von Bultsen antar jag att han är född i Tyskland. Detta lilla är allt jag vet. Vet någon var jag skall börja?

1999-03-09, 16:02
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Stefan Jernberg, duktig släktforskare från Mora, numera studerande i Karlstad (han har e-post via Hotmail tror jag), är ättling till Govert Silentz, den gamle myntmästaren i Avesta kopparbruk. Han är säkert intresserad av ett utbyte med Elsie. Om nederländaren Govert Silentz står dessutom ganska mycket i Avestaboken, som skrevs av Erik Norberg (om jag minns rätt).
Själv härstammar jag från en annan mellaneurope, Christian von Eisen, som också var verksam i Avesta kopparbruk under lång tid.

1999-03-18, 09:15
Svar #7

Camilla Hülphers

Hejsan!
Jag heter Camilla Hülphers och har lite koll på släkten Hülphers men det vore kul att få veta  mera. Fick min son Oscar i oktober -98 och vill att han ska få lära sig lite om vart han kommer från. Vilket jag fick höra från min farmor när jag var liten, därav intresset.
MVH  
Camilla & Oscar Hülphers

1999-03-21, 15:47
Svar #8

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Är det någon som kan ge lite tips om hur man forskar på Svenska Pommern. Har en anfader: Friedrich Adolf Sundberg som är född 1770.  
Men var?
Bosatt i Tyska fs i Karlskrona. Hittar inga uppgifter om föräldrar eller var han kan vara född. Kanske invandrad?
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

1999-03-24, 03:31
Svar #9

Elsie V. Martin

Hej, Jojje, Det har passerat några veckar sedan jag ankom en gång till
på Anbytarforum, men jag glädja mig att får upplysningar om mina anfader.  Jag hoppas att få kontakt med Stephan Jernberg i Mora
och att han har goda berättelser förr mig.
Mvh önskas av Elsie Ekström Martin i Minneapolis, MN, USA
 
FYI (For your information)
Förlåt att jag skrev två gånger i rad, men när jag skulle ansvara direkt gick det inte, och jag fick emaila och paste ansvaret.

1999-04-01, 17:55
Svar #10

sandra lindell

Hej! Jag heter Sandra och jag undrar om det finns någon som har samma efternamn som jag( Lindell) Efternamnet kommer ursprunglien från Tyskland. Min farfar heter Rolf Lindell och han släktforskar också. Vi bor nu i Mullsjö, som ligger i Västergötland som ligger 3 mil utanför Jönköping. Hör av er snarast möjligt. Skicka gärna e.mail!

1999-04-27, 10:59
Svar #11

robin

Hej, jag söker på den tyska släkten Bauer,
och jag har redan kommit en bra bit på väg.
Jag är 11 år och släktforskar i skolan
och jag skulle gärna villja ha lite  
information om just(den tyska släkten)Bauer.
 
                 Hej då!

1999-04-27, 12:02
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej Robin! Du måste ha mer exakta uppgifter om släkten Bauer i Tyskland för att någon ska kunna hjälpa dig. Bauer är ett mycket vanligt namn i Tyskland, nästan lika vanligt som Pettersson är i Sverige. Det finns med andra säkert flera tusen släkter Bauer i Tyskland. Du måste veta var i Tyskland din släkt Bauer bodde, och du bör också ha exempelvis namn och födelsetid på någon person i släkten som intresserar dig särskilt.

1999-04-28, 00:27
Svar #13

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej!
För dig som är intresserad av att söka tyska anor kanske hemsidan för G-Gruppen inom SSGF (Stockholm) kan vara till hjälp:
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
Hälsningar, Ingemar (medlem G-Gruppen)

1999-05-22, 02:44
Svar #14

Elsie V. Martin

Hej Silentzforskare,
Jag har titat på byer i norra Tyskland och hittat Silentz på landsdelen Ruggen.  Fanns det inte någon gång Silentzfamiljen bosatt på detta ställen.  Om någon har gjört geografie och forskning om området skulle det bli viktigt.  Tack,  
Mvh
Elsie Ekström Martin  
Minneapolis, MN, USA

1999-05-22, 08:59
Svar #15

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Kära Elsie och hej kära Eva i Blekinge
Den som bodde i Laudenbach och Silentz hade aldrig dessa namn. När de kommer till nästa ställe så kallas de däremot von Silentz och Laudenbach som tillnamn. Så småningom faller detta von bort dock icke alltid. Skall inte förväxlas med det von som tillhör ett adelsnamn, oftast lågadel.
 
Ni båda kan sätta era namn på sökning hos Karin Schoepke (se G-gruppens hemsida
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm). Karin söker framför allt i Trauregister
och adresskataloger för nordtyskland och ger bra basfakta.
 
I Greifswald finns mer än 5000 löpmeter Schwedisches Archiv (1637-1720) vilket med tanke på årtalen måste härstamma från Stettin. Här finns bl a Hufenmatrikeln (det är inte mantalsskrivning
men något ditåt) och Innungsangelegenheiten (har med hantverkare att göra).  
För tiden efter 1720 finns också stora samlingar av samma material liksom på Riksarkivet i Stockholm.
 
Men först måste du väl gå på Franz Schuberts skrifter för att se vem som gifte sig i Laudenabach under aktuella perioder och söka utröna hur man ubildade sig till hantverkare inom pappersskrået.
Det vore kanske idé om du diskuterade med Ingemar Goliath om att gå in i Pommern-listan för
att ta upp samtalet på skoltyska där.  
hälsning   Gustaf  G-gruppen

1999-05-23, 01:59
Svar #16

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Till Elsie V. Martin!
I Hintze-biblioteket (GF = Genealogiska Föreningen; Stockholm) finns en Veröffentlichung Einwohnerverzeichnisse von Rügen nach den Steuererhebungen von 1577 und 1597.  
Pröva att sända e-mail till g.f@mbox200.swipnet.se och fråga om man vill slå upp  
det aktuella namnet åt dig och meddela dig resultatet via e-mail.
Hälsningar, Ingemar G.

1999-05-25, 18:54
Svar #17

Utloggad Jan Söderberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-08-09, 10:06
    • Visa profil
Är det någon här som känner till namnet Jüterbock
vore oerhört tacksam för svar  har hört att det är adelt

1999-05-30, 17:43
Svar #18

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Jag fann Jüterbock fyra ganger i DGB Deutsches Geschlechterbuch, numrar är 29, 45, 93 (2x) och 160. Kanske du hitta platsen vart familjen kom fraan. Om du ej har tilgang till DGB skriv.

1999-05-30, 21:09
Svar #19

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej Gustaf!
Jag undrar om det finns några släkter med namnet Kehler (även von Keler) eller Flautner i DGB. Båda släkterna är troligen Karpaten-tyska, tyskar från Sachsen som flyttade till nuvarande Spis (då Zips) i nuvarande Slovakien.

1999-05-30, 22:29
Svar #20

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej Göran (25 maj betr Jüterbock)!
Meddela mig din e-postadress så ska jag sända dig en adress (ej e-post) till en forskare som har namnet Jüterbock bland sina forskningsområden.
 
Till Håkan S: Det finns särskilda skäl till en hantering som denna.
 
Hälsningar, Ingemar G  (SSGFs G-grupp) ingemar.goliath@swipnet.se

1999-05-31, 12:26
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är trevligt att aktiviteten här på Tysklandssidan är så stor, men tyvärr börjar sidan bli något svåröverskådlig. Jag ändrar den därför nu så att det är möjligt att skapa diskussioner i skilda ämnen. Den som vill fortsätta någon av de redan pågående diskussionerna skapar en ny diskussion (med en kort och klargörande rubrik). Skriv gärna i första inlägget att tidigare inlägg finns under Äldre inlägg.

2000-01-03, 15:32
Svar #22

Inga Isaksson

Hej!
finns det någon som vet något om Augusta Walkewitza född 1849-07-28 i Tyskland
Hälsningar Inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna