ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ÄLDRE inlägg - 2003  (läst 853 gånger)

2003-08-04, 13:02
läst 853 gånger

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Delstaten Nevada har lagt ut alla census mellan 1860 och 1920 (de federala census som gjordes vart tionde år och där 1890 års census saknas) på en webbplats hos Nevada State Historical Preservation Office - Online Census Database http://dmla.clan.lib.nv.us/docs/shpo/NVCensus/index.asp (välj sidan Find people). Av någon anledning finns inte 1930 års census med.
 
Folkräkningarna är sökbara gratis och utan någon registrering. Man inleder sökningen med att välja ett år. Man kan söka på många olika kriterier, bl.a. namn, födelseplats, faderns respektive moderns födelseplats. När det gäller födelseplatsen är det ju oftast delstat i USA eller ett land.
 
Observera att det finns en list of possibilities som ger de olika stavningsvarianter man träffat på (t.ex. Sweden, Swedn, Sweeden och Swedish för födelseplats).
 
Vid en provsökning visar sig 200 personer anges som födda i Sverige i 1920 års census. Men det är enligt startsidan det högsta antalet träffar (men det står inte på resultatsidan), så då rekommenderar de att man försöker begränsa sökningen med ytterligare fakta/sökparametrar.
 
Vid sökningen kan man välja en person, och får upp en avskrift av censusformuläret för personen, med bl.a. uppgift om civilstånd (även antal barn men där verkar det inte vara ifyllt annat än '0' även när barn finns i familjen). Över formuläret står Browse adjacent records - genom att klicka där öppnas ett nytt fönster med omkringliggande personer och då hittas de andra familjemedlemmarna, som make/maka och barn.
 
Sök på! Happy hunting!
Hälsningar,
Eva
 
Som läste om databasen i Dick Eastmans nyhetsbrev på www.eogn.com

2003-08-04, 15:59
Svar #1

Leif Mörkfors

Hej ! Tyvärr finns inte alla counties med av någon anledning. Åtmistone de counties jag letar i saknas. Förhoppningsvis kompletteras databasen !

2003-08-04, 23:35
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Leif! Det står visserligen att det är all census data, och inget vad jag kan se om further updates (däremot om rättelser). Vilka counties anser du fattas? De har ju tillkommit vid olika tidpunkter om man läser denna sida, där det också framgår ur vilket county det brutits ut  http://www.rootsweb.com/~nvgenweb/County_Listings.html .
 
När det gäller sökningarna ser jag vid noggrannare genomläsning att man kan söka på alla åren genom att inte välja något ...  
 
Dessutom är antalet barn endast angivet i 1900 och 1910 - mina exempel ovan var från 1920 då det inte framgår (detta läste jag mig till av Hjälpen - County/Field inforamtion där det står vad som anges vilka år).
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-05, 09:16
Svar #3

Leif Mörkfors

Hej Eva ! Kollade efter boende i Polk county och fick inget napp. Har en känsla av att även några ytterligare saknas men inget belägg för det. Dock - folk som finns i 1880 års census via familyresearch finns inte med i 1880 års census på Nevadasighten.
Hälsningar
Leif

2003-08-05, 11:37
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Enligt den förteckning jag hänvisar till ovan finns inget Polk county i Nevada. Har du delstatsförkortningen NE så är det Nebraska, där det finns ett Polk county, Nevada har förkortningen NV.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-05, 12:03
Svar #5

Leif Mörkfors

Oj, visst har du rätt ! Ber om ursäkt !

2003-08-06, 07:20
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Har försökt att få kontakt med databasen det senaste dygnet vid olika tidpunkter utan att lyckas en enda gång. Kanske så populär att den blivit helt överbelastad?

2003-08-06, 12:14
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag kommer i alla fall in nu på lunchen, men risken finns förstås.  
 
Bra att det redde ut sig Leif.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna