ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anton Jönsson (hoff)?Norrvidige f 1892  (läst 713 gånger)

2004-09-14, 15:13
läst 713 gånger

Utloggad Ingegerd Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:56
    • Visa profil
söker Anton Jönsson ( Hoff),f 1892 14/9 som emigrerade tillAmerika till Chicago Illinojs? Finns inga data om utflyttning från Ö.Karaby inget kungligt tillstånd.Finns inte på söksidan Ellis Island ,likväl befinner han sig i Amerika! Finns brev och kort från honom till sina syskon.En bror johan Nilsson reste över 1913 och begav sig till Gowrie i Iowa,de hade kontakt med varandra,skickade kort med hälsningar  hem till de sina.Men av någon anledning upphörde de att träffas,och Anton  var omöjlig att finna.De sökte efter honom utan resultat,,och i Ö.Karabys församling förklaras han 1937 som  obefintlig.Hans bror Johan bytte sitt E-namn till Hoff,kanske Anton gjorde detsamma?--Sökte på Family Searcs Individual Record. Där fanns en Anton Hoff med samma data,F.14/9 1892,denne Anton dog sep,1978 S.S.N. 325-16-9868 state or territory Illinois, död i Florida. Hur sk jag kunna ta reda på om det är Anton från Karaby?
 Ingegerd Karlsson Lund

2004-09-14, 19:33
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Om man tänker sig att den Anton Hoff som återfinns i folkräkningen 1920 för Chicago (ED 1495, sid 17A) är den rätte anges hans invandringsår till samma år som broder John; 1913.
 
Denne Anton Hoff är 27 år gammal och är inneboende hos en 74 årig svensk kvinna. Yrket anges bara till Machine worker.
 
Jag tror den du funnit i SSDI är den rätte, och enligt det särskilda dödsregistret för Florida så avlider han i Englewood, Sarasota county 6/9 1978. Dödsattestens nummer är 73194, och bör kunna beställas från myndigheten i Florida, kan inte kolla eventuella restriktioner just nu då websidan är konstant överbelastad.
 
Annars är ju den definitiva kollen av om den du funnit är den rätte att beställa en kopia av Antons ursprungliga ansökan om socialförsäkring, en sk SS-5. Kostar 27 dollar och tar en god stund.
 
Det är antagligen en god del snabbare att försöka få kontakt med någon av voluntärerna i Sarasota. Har du tur kan du få mycket hjälp. Att hitta en dödsruna i lokaltidningen bör dessutom vara en enkel sak.
 
När det gäller brodern John i Iowa är han lätt att finna i folkräkningen 1930. Men honom och hans familj har du kanske redan uppgifter på?

2004-09-15, 23:29
Svar #2

Utloggad Ingegerd Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:56
    • Visa profil
Tack Janek!
>Jag ska  pröva att söka med hjälp av voluntärerna i Sarasota, det är mycket man inte vet att det finns.Ska söka om han varit gift, likaså om han hade några barn. John i Iowa har jag en del data på ,har hittat hans två barn som lever och likaså barnbarn till Johan  som jag har kontakt med.De nämner inget om Anton!?
Tack för hjälpen Ingegerd i Lund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna