ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Peter Eriksson f. 1875-11-09 - Emigrant till Minnesota 1893  (läst 2312 gånger)

2004-09-17, 09:01
läst 2312 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag gör en sammanfattning av den diskussion om Hans Peter Eriksson som gjordes under Försvunna i Wisconsin... Den blev något yvigare än vad som passade under den diskussionen, så den bör läggas under en egen diskussion.
 
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – lördag den 11 sept 2004 kl. 11.43:  [Ändra]  
 
Jag gör ett försök igen...  
Min svärfars farbror Hans Peter Eriksson f 1875-11-09 utvandrade till Minnesota via Trondheim 1993-04-12. På överresan använde hans sin fars efternamn Persson, vilket han möjligen även kallades i USA.  
 
I ett brev hem (troligtvis 1894; det är suddigt skrivet) skriver Hans Peter att han ska åka till Wisconsin för att arbeta. Senare försvinner alla spår efter Hans Peter Eriksson/Persson och jag har under långa tider försökt, via många länkar i USA, att hitta honom, men förgäves.  
 
Finns det fortfarande hopp att hitta Hans Peter Eriksson (Persson?) f. 1875-11-09 i Ådalsliden (Y) eller bör jag ge upp?  
 
Mvh Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bo Nordenfors (Nob) – lördag den 11 sept 2004 kl. 15.52:  [Ändra]  
 
Anita,  
Innan jag påbörjar något letande vill jag bara vara klar över om det är den Hans Peter, som finns här nedan, eftersom det fanns två Hans Peter i Moflo, Ådalsliden år 1890.  
Något som kunde ge dig spår är ju ev. bouppteckningar efter hans föräldrar, ty där kan i bästa fall stå en adress. Tyvärr står där bara ibland vistas i Norra Amerika - men som sagt, kolla gärna.I ditt fall skulle bouppteckningarna finnas på Landsarkivet Härnösand.  
 
ANNO 1890. Folkräkningen 1890. Ådals-Lidens moder församling  
 
Hans Peter f. 1875 Ådals-Lidens moder  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Ådals-Lidens moder  
Hemort: Moflo  
Kontrakt: Ångermanl. W:a  
Län: Västernorrland  
 
Födelseår: 1875  
Födelseort:  
Födelseförs: Ådals-Lidens moder  
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: O  
Kön: M  
Familjest: s. i mannens förra gifte  
Famstkod: B  
 
Hushåll nr: 246  
Familj nr: 1  
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
--------------------------------------------------------------------------------  
SVARvolym: 000378 Kort nr: 16  
Sida: 19 Rad: 12  
Personer i hushållet:  
Fam nr: 1  
Erik Olof Persson f. 1845, Hemmansegare  
Inga Dorotea Zachrisdotter f. 1854  
Hans Peter f. 1875  
Erik August f. 1880  
Hulda Karolina f. 1886  
Fam nr: 2  
Zacharias Nilsson f. 1868, Dräng  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bo Nordenfors (Nob) – lördag den 11 sept 2004 kl. 16.11:  [Ändra]  
 
Anita,  
Fann du honom i Digitalarkivet, som utrest från Trondheim 1893-04-12? Eller var kommer datumet ifrån - emigrantskivan? Jag sökte precis på Digitalarkivet men någon passande Hans Peter Persson eller Eriksson fanns inte hela 1893.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bo Nordenfors (Nob) – lördag den 11 sept 2004 kl. 16.22:  [Ändra]  
 
Anita,  
 
Minnesota Death Certificates har denna möjlige kandidat - om vi är så lyckosamma, vilket  
vore nästan för bra.  
 
Jag gick in på http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm och sökte på Hans Pearson  
 
 
PEARSON, HANS PETER  
CertID# 1950-MN-006429  
Date of Birth:  
Place of Birth:  
Mother Maiden Name: not indexed  
not indexed  
not indexed  
Date of Death:  
County of Death: 04/01/1950  
ISANTI  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bo Nordenfors (Nob) – lördag den 11 sept 2004 kl. 16.50:  [Ändra]  
 
Anita,  
 
De fanns i Digitalarkivet, det var betydligt lättare hitta dem om man läst ditt gamla inlägg på Rötter  
 
 
74577 5 1893 168 41 2174 1 12.04.1893 12.04.1893 Erik O. Person ug Arb m 47 Sverige Mora Minn Allan Tasso Bill. bet. i Trondhjem Udfl. Bev.  
 
74578 5 1893 168 42 2175 12.04.1893 12.04.1893 Hans P. Person ug Arb m 17 Sverige Mora Minn Allan Tasso Bill. bet. i Trondhjem  
 
 
Så här löd ditt gamla inlägg från 2001:  
 
Av Anita Berglund Eriksson – lördag den 17 nov 2001 kl. 09.14: [Ändra]  
 
I´m looking for Hans Petter Eriksson born 1875-11-09 in Ådalsliden Sweden. He immigrated to Mora Minnesota with his father Erik Olof Persson born 1845.They left in 12 april 1893 with the ship Tasso from Trondheim and their destination was Mora Minnesota. The father returned 1894 but Hans Petter stayed. In a letter 1894 he wrote to his family in Sweden, that he was thinking of to go to Wisconsin to get a work, but we don´t know if he did. He kept contact with his family until the beginning of World War 1 but after that all contact is broken. What happened to him?  
All kind of information is welcome.  
 
Best regards  
Anita Berglund Eriksson  
 
Detta kan möjligen vara till ledning för ev. andra som vill delta i letandet. Karln kan ha återvänt till Minnesota efter ev. arbete i Wisconsin.

2004-09-17, 09:08
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - lördag den 11 sept 2004 kl. 19.35:  [Ändra]  
 
Bo! Tack för ditt engagemang i sökandet efter Hans Peter! Visst, jag kunde ha uppgett flera uppgifter, men jag har nästan börjat ge upp sökandet efter denne man så jag känner att jag repeterar så mycket som jag tidigare sagt...  
 
När det gäller denne Hans Peter Pearson som du hittat, så har jag för mig att han tidigare varit intressant för mig. Men eftersom det i detta fall och även i andra intressanta spår inte har funnits fullständiga födelsedata, ej heller namn på föräldrarna, så har jag inte kommit längre. Det har funnits ytterligare spår i olika genealogiska siter, men det har stupat på att de varit låsta för vidare efterforskningar.  
 
Jag känner att jag söker en nål i en höstack i synnerhet när man inte kommer vidare i de flesta siter. Dessutom när namnet på emigranten är så vanlig eller osäker (Eriksson eller Persson?) så känns det lite hopplöst...  
 
Hans Peter Erikssons (Persson?) mor hette f.ö. Anna Märta Hansdotter f 1844-02-11 Bysjö Junsele död 1876-11-06 i Ådalsliden.  
 
Fadern Erik Olof Persson f 1845-09-13 i Ådalsliden gifte om sig 1880 med Inga Dorotea Zachrisdotter f 1854-05-20.  
 
Som sagt, vi vet inte om Hans Peter begav sig till Wisconsin trots att han skrev att han skulle göra det. Familjen har berättat att Hans Peter skrev regelbundet hem ända fram till tiden för första världskriget, men det finns bara ett brev bevarat ( från 1894 troligtvis) Breven upphörde att komma och i bouppteckningen efter faderns död 1931 uppgavs att sonen Hans Peter var försvunnen och obefintlig. Man har trott att han togs ut i 1:a världskriget men det har ej kunnat verifierats heller.  
 
Det finns ett kort bevarat av Hans Peter som han skickade från St Cloud i Minnesota. Jag har lagt in det i porträttgalleriet.  
 
Hur kommer jag vidare???  
 
Hälsningar Anita  
 
 
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - söndag den 12 sept 2004 kl. 06.28:  [Ändra]  
 
Gomorron!  
När det gäller Hans Peter Eriksson/Persson...  
 
Jag har som sagt lagt in ett foto av honom i Porträttfynd #31531 (Minnesota S:t Cloud) Tyvärr kan jag ej länka dit.  
 
Under samma rubrik (Utom Norden) finns ett porträtt av en ung familj #17967 (Wisconsin, Menomonie) där mannen är misstänkt lik min Hans Peter. Är det flera som tycker som jag? Fast jag kan inte riktigt tro ändå att det kan vara så....  
 
Mvh Anita  
 
PS. Jag kan tala om att jag har lagt in efterlysningar på Hans Peter på ett par amerikanska genealogiska siter sedan år tillbaka, men jag har inte fått något användbart svar att forska vidare på. Jag lät även en forskare i USA, Anne Jenner, att göra efterforskningar men utan resultat.  
 
Hans Peter har gått upp i rök!  
 
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - söndag den 12 sept 2004 kl. 11.24:  [Ändra]  
 
Hej igen!  
Till alla duktiga uttydare av gammal text! Jag lägger in första sidan av det enda brev av Hans Peter som är bevarat. Kan någon tyda årtalet som brevet skrevs? Eller är det inte ett årtal?  
 

 
Mvh Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - söndag den 12 sept 2004 kl. 11.36:  [Ändra]  
 
Jag lägger in de övriga sidorna av brevet också. Som synes skrev han Eriksson vid undertecknandet. Men vid överresan till Amerika står Persson. Båda efternamnen kan ju vara möjliga alternativ.  
 
 
 
Anita  
 
PS. Jag var in igen och skulle söka i Minnesota registret, men det verkar vara svårare att hitta där än tidigare. När jag söker på Pearson (exakt) får jag upp över 3000 namn! och med mitt långsamma modem tar det evigheter att bläddra fram. Har någon en annan metod?

2004-09-17, 09:12
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - måndag den 13 sept 2004 kl. 05.46:  [Ändra]  
 
Jag måste få ställa ett par frågor innan jag avslutar Hans Peter Eriksson/Persson (för alltid) tror jag.  
 
1. Är det ingen som kan se vilket årtal som Hans Peter skrivit i börja av sitt brev? Eller är det inget årtal?  
 
2. Hur gör ni när ni vill beställa dokument ur olika register från Amerika? För det första kostar det en massa pengar ( i ett fall ca 8 dollar/dokument plus frakt) dels, som i det här fallet, kan det bli att man måste beställa ett stort antal dokument eftersom ett stort antal Hans Peter Eriksson/Persson verkar finnas i ett flertal arkiv utan vare sig födelsedata eller annan anvisning om att det rör sig om rätt person  
Dessutom krävs det att man har ett betalkort typ Visa eller Eurocard för att över huvud taget få beställa dessa dokument. Jag som för länge sedan gjort mig av med sådana, har ej möjlighet att beställa någonting från USA.  
 
Hur gör ni som emigrantforskar mycket? Jag tar gärna emot tips!  
 
Mvh Anita  
 
Av Ingrid Wikberg (Inkan) - måndag den 13 sept 2004 kl. 12.02:  [Ändra]  
 
Hej Anita, jag har haft tur -så t ex när jag började hitta min morfars familj i USA förra hösten, så fanns massor av censusuppgifter på familjen och dess medlemmar som flyttat hemifrån från 1890 samt fram till 1930 att tillgå på nätet ( Aitkin, Minnesota) Dessutom kom jag i kontakt med fd grannar, vänner samt så småningom släktingar och en del andra som generöst skickat kopior handlingar de haft och jag t o m fick från två olika museer som hade arkiv. Som tack har jag skickat museerna kartböcker och annat material som har med Sverige och emigration att göra som t ex lokala uppgifter från Jämtland jag haft och köpt, och som är av intresse för de lokala depot-museerna. Det är alldeles för krångligt och osäkert att betala med bankkort-jag vågar inte det.  
Och privatpersoner som skickat, har jag erbjudit mig att hjälpa med uppgifter härifrån om de önskar.... samt skickat någon enkel sak ( ex nyckelring, T-shirt, keps - med svenska flaggan på och liknande ) Allt har uppskattats!  
 
Årtalet du undrar över kan jag inte se/tolka. Tyvärr.  
mvh  
Inkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - måndag den 13 sept 2004 kl. 15.33:  [Ändra]  
 
Hej Ingrid!  
Jag har sett att du har haft en stor tur med din emigrantforskning. Grattis! Jag tror, att du haft ett ovanligare namn på din emigrant än vad jag har, eller hur? Och så måste man nog ha en stor portion tur....  
 
Men om man inte vill eller kan betala med betalkort på uppgifter via de siter som har sådana, hur gör man då??  
 
Jag fick kontakt en gång med en forskare, Anne Jenner, i USA och hon hjälpte mig mot betalning att forska på denne Hans Peter, men hon lyckades inte heller hitta något spår av honom. Den ersättning hon ville ha skickade jag via bank.  
 
Nej, jag ger mig nu med Hans Peter. Tills det möjligen dyker upp något spår.... Men jag tvivlar!  
 
Allt gott!  
Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Ingrid Wikberg (Inkan) - måndag den 13 sept 2004 kl. 18.20:  [Ändra]  
 
Anita, har du kollat upp hemsida, lokalsida för orten Mora,(Brunsvik?) i Minnesota och mejlat in fråga där. Eller mejlat till någon person som finns med t ex på lokalt museum etc. Ibland ska man nog vara lite vågad och mejla en fråga -det kan ju vara ett steg framåt, någon känner igen namnet etc. Min morfars fars namn John Martinson ( var Jon Mårtensson i Sverige) och det var rena slumpen första genombrottet i höstas. ( då hade jag letat i över tre år som en galning över hela Washington state... eftersom de skulle till Seattle, men de bosatte sig i Aitkin, Minnesota)  
Jag har ju också andra fränder som hette Macklin här i Sverige , MEN i USA blev det McClain i Iowa och McLaen i N.Dakota och där har jag haft tur samt varit fantasifull i början av sökandet efter kontakter-jag visste att alla först kom till Cherokee i Iowa.  
Senaste släktingarna , här i Wisconsin, som jag letar efter är svårare, Nilsson och Olsson...men tack vare bl a några underbara forskare under denna vinjett har jag i alla fall änteligen fått lite att bita i.  
Så ge inte upp -snart kommer nog id?er och förslag.  
mvh,  
Inkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bo Nordenfors (Nob) - måndag den 13 sept 2004 kl. 19.27:  [Ändra]  
 
Anita,  
 
kolla gärna på http://www.raogk.org/ - jag fick för några år sedan alldeles utmärkt hjälp i North Carolina, där en dam löste många problem åt mig mot att hon fick nån liten sak från Sverige. Hon till och med fotograferade gravstenar åt mig. Dessutom fick jag tips på lokala föreningar/kyrkor med mera.  
Du kan säkert hitta en hjälpsam forskare i Minnesota med litet tålamod.  
jag har också haft tur med kontakter på lokal bibliotek litet varstans i Staterna.  
De kan även ge dig tips om lokala dagstidningar, som det ibland kan vara lönt att tillskriva.  
Småsummor i dollar till privatpersoner kan man sända cash - se upp för bankernas avgifter för checkar!  
Lycka till  
 
Bo N.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) - måndag den 13 sept 2004 kl. 19.42:  [Ändra]  
 
Åh, 1000 tack Ingrid och Bo!  
Det där med lokala kontakter tilltalar mig. Jag ska försöka se om jag kan få kontakt med någon lokal hemsida eller tidning i de orter som jag vet Hans Peter har varit i Minnesota. Jag ska göra ett nytt försök. Tack!  
 
Bo, tack också för länken. Den ska jag studera närmare.  
 
Varma hälsningar  
Anita

2004-09-17, 09:16
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Av Ingrid Wikberg (Inkan) – måndag den 13 sept 2004 kl. 21.32:  [Ändra]  
 
Bara en kommentar: just detta som Bo berättar har även hänt mig: foton på kyrkor, kapell, kyrkogårdar och gravstenar förutom kort på hus och släktfarmer har jag fått.  
Så många människor är verkligen generösa overthere när det gäller att hjälpa till och ge tips. Och man blir ju så himla glad och tacksam och vill ju ge tillbaka och som sagt det finns mycket att sända över utan att man ruinerar sig. ( porton kan bli mycket dyra om man inte tänker sig för.) Och att försöka hjälpa genom t ex med översättningar av gamla dokument som jag gjort till kontakter i bl a Aitkin -det tas verkligen tacksamt emot.  
mvh  
Inkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Jan Ek (Janek) – tisdag den 14 sept 2004 kl. 13.59:  [Ändra]  
 
Anita, Bo mfl.,  
 
Jag fick en stund över så jag läste igenom det 50-tal sidor som utgör folkräkningen 1900 för Brunswick och Mora i Kanabec county. Min tanke var att även om hans brev ovan, som jag menar är daterat oktober 1897 i Brunswick, talar om att han reser över ett ganska stort område för att arbeta, så hade han en slags bas i trakterna runt Mora.  
 
Och det slog till. 1900 fann jag honom mycket riktigt i Mora village Arthur township, och han är uppförd som Peter Erickson 24, ogift, född nov 1875, invandrade 1894 (bara ett år fel, betyder lite i sammanhanget) och är Day Laborer. Han delar bostaden med en annan ung svensk, John Westman f. i feb 1877 som varit i USA sedan 1881, och således antagligen kommit över som liten med familjen. John kallas här partner, och det ska nog tolkas som att de jobbar ihop, och antagligen säljer sig som ett litet arbetslag. (Källa: ED 25, s. 5B)  
 
Som jag läser brevet är Peter Erickson, som jag är säker på var namnet han valde att använda i USA, en typisk representant för den slags invandrare som var mycket rörlig, och egentligen inte slog rot någonstans. Han talar om hur han varit i North Dakota och hur han planerar att resa till Wisconsin för att det är bättre där.  
 
Av den anledningen är han antagligen svår att följa upp genom åren, och man kan inte vara säker på var han avlider heller. Men eftersom jag tror han har några vänner i Mora som han hela tiden kan knyta tillbaka till, är det inte omöjligt att han faktiskt kommer tillbaka dit på sina äldre dagar, och att det är där du ska leta först efter hans dödstidpunkt. Om jag var du finns det en enda dödsattest fån MNHS jag ville chansat på att skaffa:  
 
ERICKSON, PETER  
CertID# 1925-MN-006242  
Date of Birth: not indexed  
Place of Birth: not indexed  
Mother Maiden Name: not indexed  
Date of Death: 09/05/1925  
County of Death: KANABEC  
 
Detta är den ende med ett liknande namn i hela registret för Kanabec, och absolut en sannolik kandidat.  
 
Vidare har jag funnit en uppföring i census 20 år senare som jag faktiskt tror är den rätta, men då den inte har födelseår och månad som uppgiften 1910, och namnet inte är direkt ovanligt heller, är den givetvis osäker. Men den passar hans profil väldigt bra.  
 
I Summit, Douglas county återfinns en Peter Erickson 44, och han jobbar som skogsarbetare i ett skogsarbetarläger. (Källa ED 93, s. 1A) Denne Peter är ogift, och invandrade 1893. Bostaden hyr han, antagligen av den svenske jorbrukaren Carl Edin som står uppförd på raden ovan.  
 
Som en teori bara baserat på hans egna ord i brevet och uppgifterna ovan tror jag du ska räkna med att han aldrig gifte sig, och kanske heller inte blev väldigt gammal. Det är då ganska liten chans att det finns några ättlingar i USA att leta efter, men dödsattesten i MN om den är den rätta kan möjligen ge svar på det.  
 
Det är också troligt att han har ett mönstringskort från första världskriget som kan bidra till att beskriva hans situation i början på 20-talet, men index hos Ancestry omfattar ännu inte Minnesota. Kommer kanske före jul? Därför bör du som tidigare sagts här av andra aldrig ge något helt upp, plötsligt kan den saknade pusselbiten dyka upp.  
 
Jag har skickat de två bilderna ur census som båda är ovanligt lättlästa. Som en kommentar till din fråga om hur man beställer olika dokument från USA är svaret kort och enkelt; med VISA. Det är snabbt, enkelt, och det absolut säkraste sättet att överföra små belopp utan höga avgifter. Så länge man inte handlar med mystiska obskyra företag, utan myndigheter och välrenommerade stiftelser och organisationer är det helt utan risker. Säkrare än kontanter i brev, som många särskilt myndigheter skyr som pesten och definitivt inte önskar. Otrogna tjänare finns dessutom tyvärr i stor omfattning inom amerikanska postverket, och jag skickar aldrig större kontantbelopp i brev än jag har råd att förlora.  
 
Men du har ju inte kort? Då är Bos råd om att leta efter lokala medspelare absolut rätt. Jag ser på RAOGKs site att två sådana finns listade för Kanabec, och att en av dem erbjuder sig att kolla attester på MHS i St Paul. Då är saken antagligen löst.  
 
Allra sist vill jag tipsa dig om en skrivning på hemsidan för släktforskning i Kanabec; The Kanabec History Center .... do have a nice card index file for birth, marriage and death records taken from Kanabec County Times newspaper. There is a charge of $5.00 an hour for research done by the library. You may call for information at 320-679-1665 The address is:  
Kanabec History Center  
P.O. Box 113  
Mora, MN 55051  
 
Värt att kolla det också, men säkert känt av forskarna på RAOGK-sidan. Lycka till vidare!  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – tisdag den 14 sept 2004 kl. 14.26:  [Ändra]  
 
Jan!  
Jag läser och läser...med vidöppen mun. Jag känner mig överväldigad och glad för allt du har gjort för mig! För första gången känner jag ett litet hopp, och så klart kommer jag att gå vidare med det här tipset!  
 
När jag samlat mig och får lite tid återkommer jag!  
 
Åter igen ett jättevarmt och STORT tack Jan!  
Jag är så glad!  
 
Varma hälsningar  
Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – tisdag den 14 sept 2004 kl. 15.02:  [Ändra]  
 
Jag vill gärna lägga in ett kort av Hans Peter Eriksson som är taget i S:t Cloud Minnesota. Så här såg han ut!  
 


 
 
Mvh Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Mats Ahlgren (Mats) – tisdag den 14 sept 2004 kl. 22.53:  [Ändra]  
 
Jan  
 
En liten fråga: Hur skrivs Peters efternamn i 1900 års census? I 1920 är han indexerad som Erickson, men nog står det Erikson i ursprungsdokumentet  
 
Mats  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Jan Ek (Janek) – onsdag den 15 sept 2004 kl. 08.08:  [Ändra]  
 
Mats,  
 
1900 stavas efternamnet Erickson av folkräknaren Ignatius Crusoe, 1920 stavar den svenske folkräknaren Carl N. Edin namnet Erikson. (Samme man som står först i listorna, och kanske också är Peters husvärd.)  
 
Min poäng var att han inte kallade sig Person/Pearson som han blev uppförd som i utvandringslistan i Trondheim, detta säkert för att han reste samman med sin far. Han kallade sig heller inte Hans, utan Peter.  
 
Som framgår av brevet skrev han säkert själv oftast namnet som Eriksson, i alla fall i början, medan om man ska leta i sammanhang där andra skrivit det är nog den mest sannolika stavningen Erickson, ev. Ericson.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Ingrid Wikberg (Inkan) – onsdag den 15 sept 2004 kl. 08.15:  [Ändra]  
 
Kommentar: det var nog vanligt med olika stavningar i olika dokument, census, kyrkböcker.  
Kan berätta att av mina fränder Macklin: två systrar och deras kusin ,i USA fick ny stavning: systrarna McClain och kusinen McLaen! Jag gissar att en del handlade om språkförbistring och att man skrev ner det folk sa. Och Macklin låter onekligen skotskt. Pratade man till detta även lite dialekt, som mina som pratade jamska och EJ kunde engelska när de kom över till Amerika, så blev tolkningen därefter.  
Det tog lite tid innan jag hittade rätt pga denna nya stavning. Det lustiga var att när systrarnas far kom efter till Amerika, så fick han heta Macklin. Det står även på hans gravsten.  
 
Så Eriksson kan nog bli både Ericson & Erickson.  
mvh  
Inkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Bo Nordenfors (Nob) – onsdag den 15 sept 2004 kl. 16.15:  [Ändra]  
 
Märkliga stavningar - jag träffade i somras en dam på LA i Lund, som just hittat sin emigrant via Ancestry, han hette Åke när han for, det blev Okey därborta, en elegant lösning.  
 
Bo N.  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – torsdag den 16 sept 2004 kl. 14.06:  [Ändra]  
 
Det fanns ett tillägg i det brev av Hans Peter Eriksson som finns bevarat. Jag vill gärna visa det också bara för att det är så rörande. En skuld på tio kronor är viktigt att betala tillbaka, och en rörande tacksamhet till sin fader för allt han gör.  
 


 
 
Huruvida pengarna återbetalades till A.O. Hansson vet jag inte, men hemmanet blev i alla fall sålt.  
 
Mvh Anita  
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Ingrid Wikberg (Inkan) – torsdag den 16 sept 2004 kl. 14.51:  [Ändra]  
 
Anita, man riktigt känner av tidsandan: detta att alltid göra rätt för sig.  
Vilket fint dokument detta brev är att spara... jag hoppas att du gjort kopior av originalet. Så sliter du ej på det.  
(har jag lärt av min syster som är arkivarie)  
mvh  
Inkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – torsdag den 16 sept 2004 kl. 19.26:  [Ändra]  
 
Ingrid!  
Jodå, jag har gjort kopior av brevet. Originalet finns sparat i en plastficka. Finns det bättre förslag att bevara gamla handlingar?  
 
Jag kan också tillägga, att just idag har jag hittat att en moster till Hans Peter; Britta Greta Hansdotter f 1857-05-03 Junsele, med make Ole Henriksen f 1860-01-22 i Grue sn Norge, emigrerade till USA 1904. Deras söner Olof Alfred Henrickson (f 1885-11-14) dog 1971 i Deerwood Minnesota, och den yngre brodern John Henrikson (f 1895-01-19) dog 1981-04 i Aitkin Minnesota. (Magnus Johanssons hemsida)  
 
Undrar om de hade någon kontakt med Hans Peter? De var släkt och befann sig alla i Minnesota, så möjligheten fanns.  
 
Mvh Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Ingrid Wikberg (Inkan) – torsdag den 16 sept 2004 kl. 21.21:  [Ändra]  
 
Anita! Nej låt det INTE ligga i en plastficka! Det är inte bra. Det finns ett speciellt arkivpapper som man kan förvara gamla handlingar i. Det har något med materialet att göra och hur det absorberar fukt och hur det andas. Plast kan tydligen vara rena döden för gammalt papper.  
 
Jag vet hur det är i mitt jobb: allt som ska till arkiv måste plockas ut ur sina plastmappar-och det är ju inget gammalt papper det är frågan om.  
Jag ska fråga min syster och meddela -om nu inte någon annan hinner ge besked om arkivpapperet.  
 
Så intressant det där med Aitkin - kanske finns det mera att hitta? Jag ska titta och läsa i helgen på hemsidan du ger. Du ska se rätt som det är löser det sig!  
 
Jag har i kväll suttit och skrivit av lite om min anmoder Charlotta Gustava Åkerblad till precis funna uppgifter om ättlingar till henne i Wisconsin! Och mejlat iväg genom luften...fort går det också;  
Det känns fantastisk: Jag har en kontakt där som ska träffa en som ingift i släkten och född 1930: han borde ju sitta med lite mera kunskap. Men det är minst sex stycken till som jag ej vet något om ännu. Men -det roliga räcker länge.... får man tänka !  
mvh  
Inkan  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – torsdag den 16 sept 2004 kl. 21.41:  [Ändra]  
 
Ingrid! Jag tar tacksamt emot tips om hur jag ska arkivera det gamla brevet! Det kan ju vara roligt för någon efterlevande att få ta del av det också...  
 
När det gäller Magnus Johanssons hemsida (han är f.ö. en mycket duktig och erfaren släktforskare från Näsåker; och som varit mig mycket behjälplig i många spörsmål) så hittar du ovanstående människor via Släktforskning>Byar>Betåsen på Magnus hemsida.  
 
Vad roligt det låter med dina nyfunna kontakter! Jag har också sänt iväg ett par brev och e-mail till de kontakter som Jan rekommenderade, och förstås hoppas jag på goda och intressanta svar. Jag har börjat med det. Jag kommer att fortsätta vidare att titta på Bos länk och några till i helgen. Det är spännande!  
 
Nej, nu är jag trött...gonatt!  
 
Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – fredag den 17 sept 2004 kl. 06.22:  [Ändra]  
 
Gomorron!  
Jag har fått ett svar av RAOGK (Gennifer) i natt, som tyvärr är lite nedslående så här långt.  
Den dödsattest av Peter Erickson som Jan hade hittat var inte intressant. Personen var född 1955. Jag fick även en annan dödsruna som tyvärr var på en annan Peter Erickson född i Gästrikland 1873 (jag har lagt in dödsrunan i Tillfällighetsfynd)  
 
Det som möjligen kan vara rätt person och är lite intressant är denna notis:  
 
In the 1895 State Census he is listed in Brunswick Township, Kanabec County,  
Minnesota. He is listed as Hans P. Erickson, 19 years old, born in Sweden.  
He is listed with Naslund family, Edward, Maria, Teodor, Willma, Otto, also  
is L.W. Bergman.  
 
Men den ger egentligen inte så mycket vägledning...  
 
Jag får se om det kommer mera, annars är jag väl tillbaka på ruta 0....Förutom att jag tror mycket på de uppgifter om Day Laborer och skogsarbete som Jan hittat i ED (vad är ED?) Det Jan berättar om Hans Peters troliga profil låter mycket rimligt i mina öron. Fast jag lutar också lite åt, att han kan ha försvunnit under Första världskriget... Det är uppgifter som cirkulerat i familjen, trots att inga verifikat finns som talar för att de är sanna.  
 
Mvh Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Eva Dahlberg (Edah) – fredag den 17 sept 2004 kl. 06.40:  [Ändra]  
 
ED = Enumeration District, dvs. en områdesindelning för census, inte alltid en stabil enhet över flera census.  
 
Från amerikanska riksarkivets webbplats om 1930 års census  
An enumeration district, as used by the Bureau of the Census, was an area that could be covered by a single enumerator (census taker) in one census period (2-4 weeks for the 1930 census). Enumeration districts varied in size from several city blocks in densely populated urban areas to an entire county in sparsely populated rural areas.  
 
Enumeration district maps show the boundaries and the numbers of the census enumeration districts, which were established to help administer and control data collection. Wards, precincts, incorporated areas, urban unincorporated areas, townships, census supervisors(<) districts, and congressional districts may also appear on some maps. The content of enumeration district maps vary greatly. The base maps were obtained locally and include postal route maps, General Land Office maps, soil survey maps, and maps produced by city, county, and state government offices as well as commercial printers. Census officials then drew the enumeration district boundaries and numbers on these base maps.  
 
Hälsningar,  
ED  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Eva Dahlberg (Edah) – fredag den 17 sept 2004 kl. 07.00:  [Ändra]  
 
Förresten Anita, har du läst Dan Anderssons Chi-Mo-Ka-Ma ? Berättelsen handlar om Dans resa i Minnesota 1902, 14 år gammal, och får mig att förstå varför så många män försvunnit för gott (dvs. utan kontakt med Sverige) i skogarna i Minnesota m.fl. delstater.  
 
Rubriken Försvunnna i Wisconsin under Spårlöst försvunna USA-emigranter är en rubrik som tyvärr döljer både Ingrids, Hedvigs och dina emigranter väl mycket (för att inte tala om arkiveringstipsen). Kan du inte samla all kunskap om honom under en rubrik, med foto, brev och allt, eller rubriken finns redan?  
 
Hälsningar,  
Eva  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Anita Berglund Eriksson (Anbe) – fredag den 17 sept 2004 kl. 07.13:  [Ändra]  
 
Jodå Eva, jag har nog tänkt på det redan, att jag har kommit lite utanför ämnet i denna rubrik. Jag gör gärna en egen rubrik om Hans Peter Eriksson, men då måste jag be att Peter flyttar allt om honom under denna rubrik dit. Det finns f.ö. också någon tidigare efterlysning av H.P. Eriksson insprängt under någon annan rubrik någonstans...  
 
Boken av Dan Andersson har jag inte läst! Den låter mycket intressant. Jag skriver upp den på den lista som jag tar med mig till biblioteket. Tack för tipset!  
 
Hälsningar Anita  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Av Jan Ek (Janek) – fredag den 17 sept 2004 kl. 09.03:  [Ändra]  
 
Gomorron Anita och ni andra  
Tråkigt att inte attesten träffade rätt, men med ett relativt vanligt namn var det kanske lite för bra ...  
 
Problemet är just detta, att om han inte rotade sig någonstans, och kanske heller aldrig stiftade familj, så behöver det inte finnas många spår efter honom. USA är som gjort för att försvinna i. Egentligen konstigt att det trots allt går att finna så många, i ett land utan egentlig folkbokföring.  
 
Jag står vid att du inte ska ge upp, men hålla saken öppen, och kanske prova nya vägar vartefter möjligheter öppnar sig. Det är en rivande utveckling på tillgängliggöring av olika register, och någonstans, i något county ligger dödsattesten på Peter. Ett litet förbehåll för att han kanske faktiskt verkligen försvann i skogen, och aldrig blev formellt begravd. Men jag väljer att tro det gäller endast ett litet antal människor.  
 
För att lämna alla möjlighete öppna bör man också se USA och Kanada under ett, speciellt för skogsarbete, gruvdrift, jakt, och även järnvägsbygge, som alla var verksamheter den rastlösa delen av emigranterna ägnade sig åt. Fler rörliga yrken finns, t.ex. husbyggnad, vägbyggnad, dammbyggen och senare elektrifiering av landsbygden

2004-09-17, 09:26
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Jan!
Som du ser gjorde jag som Eva klokt rådde mig att göra; att lägga diskussionen under egen rubrik.
 
Tyvärr ser jag att de länkningar som gjorts i de olika inläggen försvinner här, men det går ju att kopiera och klippa in...
 
Jag har inte gett upp ännu, trots att det ser mörkt ut... Du gav mig många nya impulser att hitta nya vägar, så jag ska absolut forska vidare. (Jag tar tacksamt emot de dokument du skulle skicka mig..) Även Bo och Ingrid gav mig goda tips som jag absolut kommer att följa upp.
 
Tills vidare,
många varma hälsningar
Anita
 
PS. Aj, aj...ser nu att födelseåret bev fel i rubriken. Det ska förstås vara 1875! Peter snälla...kan du ändra?

2004-09-17, 11:07
Svar #5

Ingrid Wikberg (Inkan)

Så bra med egen rubrik!  
Jag har mejlat min syster och frågat om bra arkivregler/information när man vill förvara gamla handlingar så bra som möjligt i hemmet.  
Jag hör av mig.
mvh,
Inkan

2004-09-17, 11:35
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Rubriken är ändrad till 1875, det som var frågat om honom redan 2001 har jag plockat bort - men att pula tillbaka länkar på inklippta inlägg låter inget skoj..  
 
Som jag meddelat i mail också så får vi se hur vi bäst snor ihop det. Vad jag kan göra är ju att flytta hit 'allt' som gällt detta (men bara det är svårt att få ihop) och sedan är det nya inlägg ovan (före varje bunt med tidigare inlägg) som gör att det inte går att göra så heller..
 
Länkningar gäller väl bara 2-3 inlägg, så de kan jag ju fixa till - men länkar 'till folk' (via deras namn) kommer förstås inte att finnas här.

2004-09-17, 15:15
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Peter och alla andra!
Ursäkta att jag har strulat till det, tror jag, genom att kopiera allt och göra en egen rubrik av denna diskussion. Jag hoppas att vi kan fixa länkarna som fanns tidigare, utan att Peter ska behöva länka om allt.
 
Ett bamse TACK Peter för att du står ut!
Anita
 
PS. Peter! Jag ser nu att du fixat de viktigaste länkarna!  
TACK! Vad vore livet utan dig....

2004-09-17, 17:48
Svar #8

Ingrid Wikberg (Inkan)

Ang.Arkivpapper att förvara i.
Nu har jag fått svar från min syster:
 
Gamla brev och dylikt bör förvaras i s.k. arkivpapper som heter ARKIV 100 eller ARKIV 80 (siffran anger antal gram, dvs tjockleken på papperet).  
Det finns att köpa i handeln (t.ex. ESSELTE); Riksarkivet köper oftast in arkivpapper tillverkat av TUMBA BRUK. Papperet finns i olika storleker: A4-format, folio-format och A3-format.
 
Det var ju bra information för oss alla som har gamla brev och andra gamla handlingar hemma att spara.
 
mvh
Inkan

2004-09-17, 18:33
Svar #9

Anders Andersson

Är det alltså samma slags papper som man gör arkivbeständiga utskrifter på som även bör användas som omslagspapper för andra (äldre) handlingar? Det är förmodligen rätt ur kemisk synvinkel, men det verkar krångligt att köpa lösa ark i större format och själv tillverka omslagsfickor av dessa. Hur skall man ens kunna försluta omslagen? Varken tejp eller klister lär vara tillrådligt (klistret tränger genom papperet och skadar originalhandlingarna), och jag är även misstänksam mot gem, häftklammer eller andra metallföremål i arkivet.
 
Finns det inte färdiga mappar av lämpligt material att köpa? En poäng med prefabricerade omslag är att de antingen kan vara kraftiga nog att stå för sig själva i hyllan, eller (precis som plastfickorna) vara försedda med hål för placering i gaffelpärm. Finns det något transparent, arkivvänligt material så att man kan läsa handlingen utan att ta ut den ur omslaget?
 
Den här frågan kanske hör bättre hemma under ännu en ny diskussion, teknikavdelningen eller så...

2004-09-17, 19:30
Svar #10

Ingrid Wikberg (Inkan)

Anders: det kan vara en bra fråga att ställa direkt till Riksarkivet också!
 
Jag frågade min syster, som är arkivarie, enbart efter omslagspapper, och då handlar det inte om att förvara tjocka buntar av handlingar -utan i första hand för några brev eller några handlingar (Minsta skyddet).
 
Det är väl en viss storlek på dessa ark eftersom man sedan samlar arkivmaterialet i särskilda arkivboxar/-lådor. Att t ex ställa i bokhyllan.
 
Och av vad jag sett användes särskilda 'snören' att knyta om det man förvarar. Man använder ju aldrig tejp, gem eller klister etc.
 
Har man många, unika och värdefulla gamla handlingar, brev etc -så bör man kopiera, fotografera och/eller scanna in och sedan deportera sina  original på museum som har bra arkiv.  
Det finns t o m möjlighet att ha egna släktarkiv  på Riksarkivet ( efter vad jag hört)-bara man sköter om dem enligt reglerna.  
 
Eller att man kan ha sitt släktarkiv i bankbox? Om man nu inte har ett eldsäkert skåp hemma. Detta har ju även med försäkringar att göra-det finns nog regler att få.
 
Allt detta borde kanske ha samlats under en egen rubrik -eller vad tycker Peter?

2004-09-17, 20:50
Svar #11

Anders Andersson

Under Datorprogram och teknik: Övrig teknik finns en diskussion Gamla filmer, och Gamla bilder har ju rentav en egen huvudrubrik. Jag tycker bevarandet av gamla dokumentbärare (vare sig det handlar om runstenar, pergament, hålkort från 1700-talet eller magnetband från 1970-talet), utan avseende på dokumentens informationsinnehåll, är värt en egen rubrik under Datorprogram och teknik. Jag har dock ingen bestämd uppfattning om lämplig rubrik; den får Peter välja. Arkiveringsteknik kanske?

2004-09-17, 21:25
Svar #12

Ingrid Wikberg (Inkan)


2004-09-17, 22:10
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ingrid! Sent omsider, ett stort tack för ditt tips! Nu blir det arkivpapper till mitt gamla brev, så att det inte förstörs!  
 
Natti!
/Anita

2004-09-18, 13:44
Svar #14

Ingrid Wikberg (Inkan)

Kopierar över direkt av ett förtydligande mail jag fick igår från min syster:
 
 Gamla handlingar skall förvaras i s.k. fasciklar av arkivpapper; det heter SVENSKT ARKIV 100 eller SVENSKT ARKIV 80 (siffrorna anger antal gram, dvs tjockleken på papperet) och vi använder både ock. Arkivpapper finns dessutom i olika storlekar (format): A4, Folio och A3 är väl de vanligaste. (Dessutom finns större specialtillverkade som vi köper in.)  
 
Vi kallar det fascikel, dvs omslag, när det används som sådant hos oss. Vi använder också SVENSKT ARKIV 80 som vanligt skrivpapper (A4-format) för viktiga skrivelser och koncept (som läggs i vårt ämbetsarkiv).  
 
I affären är det  bara att fråga efter SVENSKT ARKIV 100 gram eller 80 gram. Formatet (A4 osv) beror ju på vilken storlek arkivalien, dvs den gamla handlingen, har. Arkivpapper finns att köpa hos välsorterade pappershandlare (t.ex. ESSELTE). Riksarkivet köper oftast arkivpapper som tillverkats av TUMBA BRUK. Men det finns säkert även andra tillverkare.
 
Mvh
Inkan

2004-09-18, 13:46
Svar #15

Ingrid Wikberg (Inkan)

PETER städare    
Det kanske borde läggas samma information under särskild rubrik som handlar om gamla brev och dokument som man vill spara och skydda?
 
Du vara chef, du bestämma.....
 
mvh
Ingrid Wikberg

2004-09-18, 16:14
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi skall väl i så fall flytta en packe inlägg härifrån nu till 'rätt rubrik' (inga mer kopieringar ;-)
-Men det kräver lite efterforskningar vart det flyttas bäst, så det får bli en senare fråga..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna