ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseförsamling när en ort har tillhört flera församlingar?  (läst 1343 gånger)

2015-12-22, 09:50
läst 1343 gånger

Utloggad Eva Lotsander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 12:41
    • Visa profil
Hej!
Jag har för första gången stött på en ana som föddes och dog på samma ort, men där orten genom utbrytning har tillhört två olika församlingar. Vilken församling bör man då ange för födelseuppiften? Den som gällde vid födseln eller den senare utbrutna församlingen? Vilka är för- och nackdelarna för de två alternativen?
 
Tacksam för tips!
Eva Lotsander

2015-12-22, 09:55
Svar #1

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Du skall alltid ang den församling där källuppgiften finns. Sen skall du givetvis i nägon kommentar ange förändringarna som skett med den bokförda församlingsuppgiften.

2015-12-22, 10:18
Svar #2

Utloggad Eva Lotsander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 12:41
    • Visa profil
Tack! Det var min spontana tanke, men så såg jag i några ansedlar på nätet att andra ibland anger den utbrutna församlingen som födelseförsamling och då blev jag lite brydd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna