ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn- och personuppgifter (ej efterlysningar)  (läst 976 gånger)

2002-12-28, 21:38
läst 976 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Det är ingen här som ifrågasatt eller tyckt illa om innehållet på CD:n. Däremot ifrågasätts - med rätta - publicering av CD:ns uppgifter på Anbytarforum och andra platser på nätet. Vissa som svarar på frågor och använder sig av CD:n som källa nöjer sig inte heller med att uppge bara vilken adress personerna hade 1970, dom tar också reda på nuvarande adresser och telefonnummer och om någon make/maka är död och var den efterlevande maken/makan bor, samt barn och deras bostadsadresser och så vidare.
 
Att inbilla sig att dessa uppgifter som skrivits in på Anbytarforum enbart hittas och används av ärliga släktforskare, det är att vara mer än lovligt naiv. Dessutom, som också sagts ovan, hittas allt detta av sökmotorer där det sedan går att få fram uppgifterna även om dom raderats härifrån.  
 
Vad skulle ni säga om till exempel er gamla farmor/mormor/faster/moster eller någon annan släkting presenteras här med namn, födelsedata, adress, telefonnummer och upplysningar om att hon bor ensam någonstans? Jag tror uppriktigt sagt inte att någon skulle vilja se det.
En annan sak jag sett exempel på här är att någon frågade efter sin fars nuvarande familj och eventuella syskon, och fick uppgifter med namn, adress, födelsedata och telefonnummer direkt i Anbytarforum. Vad händer med den familjen om dom är omedvetna om att fadern hade något barn innan han gifte sig?  
 
Nej, ta tag i det här ordentligt i förbundsstyrelsen och se till att inga sådana uppgifter om nu levande personer tillåts att läggas ut här.

2002-12-29, 00:43
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6932
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 19:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har frågat det förr och jag frågar igen: Måste någon hänga upp en förbudsskylt framför näsan på en? D.v.s. måste det vara förbjudet enligt PUL, Datainspektionen, EU, fan eller hans mormor för att man ska avstå från att hänga ut uppgifter om nu levande personer på internet? Är det inte möjligt att man kan ha egna etiska och moraliska gränser för vad man har rätt att lämna ut om andras privatliv - och alltså avstå från publicering även om det eventuellt skulle vara lagligt (vilket vi ännu inte vet om det är, eftersom inget fall ännu har blivit prövat)?
 
Alla som frågar kan få svar och alla som har CD:n och vill svara kan göra det - utan att uppgifterna hängs ut på internet synligt för alla världen runt. Det går alldeles utmärkt om man gör som jag tidigare har föreslagit: Lägg upp en sida där de som har CD:n och kan tänka sig att svara på frågor kan lämna sin epostadress, så att de kan kontaktas direkt per epost av dem som har frågor! Då är det bara den som efterfrågar uppgifterna som ser svaret om sin släkting.
 
Jag har hittills bara sett ett enda argument mot det förslaget - nämligen att det är jag som har föreslagit det... J Det var i varje fall det argument som en av Anbytarforums flitigaste och mest seriösa släktforskare hade i ett av sina sedvanliga förtalsbrev riktat mot min person (men ställt till en annan släktforskare). (Jag ska avstå från att här nämna den ynklige smädeskrivarens namn för att inte debatten ska övergå till att handla om denne Släktforskarsveriges egen riddare av den sorgliga skepnaden.)
 
Varför måste uppgifterna till varje pris publiceras i Anbytarforum?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-12-29, 06:25
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Lotta och Jörgen
Håller fullkomligt med Er i det här fallet.
rune

2002-12-29, 09:55
Svar #3

Gun Jonsson

Även jag håller med Lotta och Jörgen i sakfrågan.  
 
Vidare så är det förstås den enskilde skribentens eget val, om man vill lägga ut personuppgifter om andra nu levande personer på Internet, så att det når över hela vida världen. Även om det då rör personer man inte ens känner. Men man bör då ha klart för sig att det kan få konsekvenser för både den egna personen och den man hänger ut. En möjlighet vore ju att först kontakta de vars personuppgifter man har för avsikt att lägga ut. För även om de inte bor på samma adress som 1970, så bör de gå att nå. Jag undrar vad man skulle få för svar?
 
Jörgens förslag om med en särskild sida med e-postadresser, tycker jag låter som ett alldeles utmärkt förslag.
 
Mitt förslag är att de som är intresserade av skivan, helt enkelt inhandlar den.

2002-12-29, 14:31
Svar #4

Jan Ek

Samtidigt som jag som säkert alla andra i denna diskussion anser att offentlighetsprincipen är en mycket viktig del av vår demokrati, tror jag CDn Sveriges Befolkning 1970 är en särdeles dålig utgångspunkt för att testa gränserna för personvärnet - i förhållande till publicering av personuppgifter på Internet. Låt helt andra eventuella rättssaker i framtiden avgöra detta i nationell och internationell rätt.
 
Det går också som Jörgen mfl påpekat att använda sunt förnuft, och avstå från att bidra till spridning av personuppgifter på nulevande personer, OCKSÅ om det skulle vara tillåtet. Låt oss glädja oss över den fantastiskt fina presenten vi fått med CDn och bruka den med ansvar.
 
Jag tycker att jag redan efter en vecka fått full valuta för pengarna, och instämmer varmt med Guns förslag att alla som kan köper den. Det är väl också det säkraste sättet att uppmuntra fler spännande utgivelser i framtiden. Att fler köper och inte bara förlitar sig på andras välvilja kan kanske också bidra till att priserna på liknande produkter kan sjunka något i framtiden?
 
Att föreslå det lokala biblioteket att köpa den in är väl också en fin id?, liksom att skapa en möjlighet för enstaka förfrågningar att bli besvarade per epost. Att som nu ha tidsbegränsad publicering tror jag är en omöjlig lösning, internet fungerar inte så. Stora sökmotorer jobbar oförtrutet med att inte bara indexera men också lagra material på obestämd tid.
 
Stor tack Carl och alla andra inblandade för min roligaste julklapp! Jag gläder mig redan över kart-CDn som jag hoppas får tillräckligt många förhandsbeställningar.
 
Jan

2002-12-29, 16:14
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 15:35
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jörgens förslag är bra. OM man till varje pris måste ängslas över att publicera telefonnummer och adresser som redan finns på Gula sidorna på internet. Personnummer är offentlig handling och kan hämtas för personer hos Skattemyndigheten. Polisen lämnar även ut senast uppgivna adress för enskilda personer mot en avgift på 2 kr, även utländska. (Dock inte om man har hemliga uppgifter förstås.). Om dessa uppgifter som myndigheter godkänt för offentlig publicering presenteras här kan inte jag se det som något som förvärrar det hela bara för att det råkar vara internet.
 
När det dessutom handlar om uppgifter från 1970 så ter sig det hela inte som något problem. Är CD-skivan godkänd som sammanställning, så är det väl ingen större skillnad om det publiceras här. Den som vill ont kan ju skaffa sig uppgifterna iallafall. För att inte tala om alla gamla telefonkataloger!
 
När det gäller min gamla moster, så framgår det ju av telefonkatalogen som alla i Sverige har tillgång till att hon är ensamstående, adress och telefonnummer! Hu så hemskt! Lämnas hennes privatliv ut där? NEJ!
 
När det gäller Guns förslag att de som är intresserade av skivan ska köpa den, så är det väl samma sak med denna skiva som alla andra. Nämligen att vill man bara ha någon/några uppgifter så bör det finnas möjlighet att nå andra som är beredda att dela med sig av dessa!
 
Jag tycker således inte alls som Lotta och tycker inte heller att Jörgens förslag ska behöva genomföras!
 
Men om jag i min blindhet missat något hot mot moster var snäll och förklara vad detta består i, så kanske jag ändrar mig......
 
För mig är detta inte livsavgörande på något sätt, men det kanske finns de för vilka det det är så viktigt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-12-29, 18:37
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Det finns inget allmänintresse att uppge på internet vad som står om en person och vad han hade för familjeförhållande 1970.
Här finns många som raljerar ovan att det bara är att titta i telefonkatalogen, det finns inget att dölja mm.
 
Men faktiskt det gör det. Jag upptäckte en arbetskamrat som hade en underlig adress, det visade sig att han varit fråntagen från sin mamma 1970 när han var barn. Detta var verkligen inget som han ville att det skulle komma fram.
 
Sluta tala om lagar, visa medmänsklighet, det är jag själv och ingen annan som avgör om mina uppgifter är känsliga eller ej och jag vill inte att jag eller min familj skall diskuteras allmänt därför tar jag inte upp någon annan som jag inte har sett i Sveriges Dödsbok att han dött.
 
Jag har sänt e-post till några som frågat och det har fungerat utmärkt och jag har även fått tack för att jag inte lade ut uppgifterna öppet.
 
Tillåt frågan men stoppa svaren om levande personer. Skicka e-post.

2002-12-29, 19:42
Svar #7

Gun Jonsson

Stefan,
 
Det hela gäller ju publicering av persondata på INTERNET, börjar man diskutera Skattemyndighetens databas, telefonkataloger eller bygdeböcker så fattas det ju ett steg, nämligen detta att uppgifterna läggs ut på nätet. Mina samtliga namn och mitt personnummer står förresten inte i telefonkatalogen, gör dina? Jag har själv sökt i Skattemyndighetens databas, men det krävdes fullständigt namn eller födelsedata för att få fram uppgifterna. Men alla människor har ett val, hänger man ut andra personer på nätet, så får man vara beredd att stå för konsekvenserna. Och det vore inte så konstigt om folk kände sig kränkta av att figurera på nätet utan sin vetskap.  
Vill man bara ha en eller annan uppgift från cd:n, så kanske man lika gärna kan gå iväg till Skattekontoret. I annat fall kanske man kan ringa dit.

2002-12-30, 04:07
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 15:35
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Medan snöplogen håller mig vaken. Först vill jag be om ursäkt för att ha upprepat redan utmärkt förmulerade förklaringar som Håkan skrivit ovan.
 
Sedan svara Gun med att upprepa mig: Om dessa uppgifter som myndigheter godkänt för offentlig publicering presenteras här kan inte jag se det som något som förvärrar det hela bara för att det råkar vara internet. (inklusive fullständigt namn och personnummer). Vi har helt enkelt olika uppfattning om detta. Liksom även tillkrånglandet vid uppgiftsutlämning.
 
Jag får väl också beklaga om Jan-Erik (och andra) uppfattat det som raljans att tycka att dessa uppgifter mycket väl kan publiceras internet.
 
Jag får också tacka för det konkreta exemplet på obehag du gav. Men jag ansluter mig där helt till Håkans motivering ovan. Då är ju själva publiceringen av familjesituationen på CD och andra register huvudproblemet, inte att det publiceras på Internet. (Dessutom för en begränsad tid.)  
 
Det finns i mina ögon riktigt allvarliga problem när det gäller registrering av människor och de har skett/sker hemligt helt utan legitima skäl hos myndigheter som säkerhetspolis, militär och vissa företag. Det är ju en skandal utan like!
 
Dags att gå i ide igen...
Forska gott allesammans!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-12-30, 20:04
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6932
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 19:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En sida finns nu här för dem som är villiga att svara på efterlysningar per epost!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna