ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genney  (läst 8427 gånger)

2015-12-25, 17:41
läst 8427 gånger

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
;-)  
 
Jag har börjat ett sisyfos arbete på wikitree med att lägga upp alla församlingar se projekt SPC. Tanken är att det blir enklare att hitta bra platser för folk som släktforskar på en socken och då i första hand för svensk amerikaner..... Ramlade då på han som skapat och underhåller svenska Wikipedia om socknar och det är ett galet jobb dom gör där. Han prata om 5 timmars jobb per dag och att det är ungefär 10 personer som hjälper till....
 
Ju mer man dyker in i det desto mer begripligt blir det....  
 
För mig lutar det nog mer åt Euler och att nästa steg i detta projekt blir modell  Königsbergs broar att hitta ett sätt att passera alla socknar på cykel utan att.....  
 
Kanske dax att ta en cykeltur.... hm...

2016-01-22, 06:34
Svar #1

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Om källor
 
Som synes på bilden så finns det två olika källor angivna för samma händelse.
Någon som har en förklaring varför? Borde de inte vara samma?
Vad gäller för källspecifikationerna i Biografi-fönstret?
 
Emigrations-händelsen är en kopierad händelse från en annan person (Olles fru Britta)
och jag ändrade källan till hennes Emigration.  
Då ändrades källan även hos Olle.
Men bara på ett ställe (Källa 5 i Biografi-fönstret), inte i Emigrationsrutan.
 
Samma sak händer för en Bosatt-händelse.
 
 
 
 

2016-01-23, 00:23
Svar #2

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Lars: Varför inte ställa frågan på Genneys forum?
Hans Rosenlund

2016-01-24, 07:22
Svar #3

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jo det ska jag berätta
 
Jag har redan haft kontakt med supporten i detta ämne för en dryg månad sen
när jag hittade problemet när jag körde in min databas från Min Släkt.
Han skulle titta på problemet men han kunde inte återskapa det  
och sen dess har jag inte hört något.
 
Jag gick tillbaka till Min Släkt igen och tänkte i veckan när jag
hade lite tid över att jag skulle prova ett register med bara två-tre nya  
personer i om det gav samma problem. Och det gjorde det. Så det var inget
fel på mitt eget register.
 
Jag skickade in beskrivningen här mest för att se om det kanske var
någon som stött på samma problem och hade mer info om det.
 
Jag har nämligen svårt att tro att det bara är mitt exemplar av Genney som gör på detta viset.
 
(Meddelandet ändrat av lid 2016-01-24 07:23)
 
(Meddelandet ändrat av lid 2016-01-24 09:12)

2016-01-24, 10:41
Svar #4

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Hade en vag känsla av att det även hänt mig. Jag har också återskapat problemet och rapporterat alla detaljerna till supporten, som med hjälp av dessa säkert kan följa upp detta.
 
Grundproblemet är att kopierade händelser fortsätter att vara länkade vad gäller källhänvisningen (men inte beskrivning mm). Detta blir ju ohanterligt eftersom man inte har någon dokumentation om varifrån man ursprungligen kopierat händelsen och vilka som är länkade till den. Inklistrade händelser måste därför göras 'statiska' genom att frikopplas från sådana länkar.  
 
Olika källhänvisning i Biografin och Händelsefönstret kvarstår i vissa fall tills man stängt och återöppnat arkivet. Men detta måste ju också synkas direkt vid sparandet.
 
Vi förutsätter naturligtvis att denna bugg åtgärdas i Version 1.1 som snart ska komma.
Hans Rosenlund

2016-01-24, 14:33
Svar #5

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Har nu fått bekräftat att problemet är åtgärdat inför V1.1!
Hans Rosenlund

2016-02-18, 09:52
Svar #6

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Det verkar krångligt att radera Genney helt, det är filer som är för långa för papperskorgen anges det.
Någon som vet hur man skall göra???
 
Kjell
Kjell

2016-02-18, 10:13
Svar #7

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Kjell enklare om du berättar vilket operativ system du kör. Jag antar windows och googlade
 
Hittade detta lite bökiga sätt
http://superuser.com/posts/755301/revisions
http://superuser.com/questions/755298/how-to-delete-a-file-with-a-path-too-long- to-be-deleted
 
tror dock du alltid får bättre svar på tekniska frågor hos Genney
http://genny.se/content.php?rid=102
 
Hlsn
Magnus Sälgö

2016-02-18, 11:03
Svar #8

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Tack för försöket, skall kontakta Genney
Kjell

2016-02-18, 11:33
Svar #9

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Kjell:Det verkar krångligt att radera Genney helt, det är filer som är för långa för papperskorgen anges det.
 
Först avinstallerar man ju programmet på rätt sätt, antar att du gjort det och sedan manuellt vill ta bort databaser mm. Om du har liten papperskorg (går att ställa in genom högerklick) kan du direktradera genom att markera filerna och trycka CTRL+DELETE. Då går filerna rätt åt skogen utan att passera papperskorgen. De går ju inte heller att återställa om man är för snabb...
Hans Rosenlund

2016-02-18, 12:57
Svar #10

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Nej det här fixar jag inte, tack för att du försökte
Kjell

2016-02-18, 13:32
Svar #11

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Har du provat detta?
* starta om datorn.
* öppna utforskaren innan du startar andra program.
* Är det en hel katalog som inte går att radera prova radera filerna en och en och sedan katalogen.
 
Ibland i sjuan var det problem att radera en katalog om den var markerad i utforskaren.
Då kan man prova högerklicka på den utan att ha den markerad och prova radera på det sättet.
 
Detta problem att windows låser filer för ändringar uppstod ibland i w7 och verkar vara kvar i w10.
Råkade nyligen ut för det efter en misslyckad uppdatering av Preview-programmet som AD-online jobbar på.
Exakt vad som orsakar problemet vet jag inte men antagligen är det någon process som jobbar med filen och därför låser den. Vid omstart släpper förhoppningsvis processen taget om filen och låter dig radera den.

2016-02-18, 14:05
Svar #12

Utloggad Jan-Olov Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 11:18
    • Visa profil
    • Min släktforskning
Datorn klarar bara av att hantera filnamn med en maximal längd. När datorn arbetar med ett filnamn består filnamnet av alla mappnamn i nedstigande led och slutligen filnamnet i den understa mappen. Om det totala filnamnet blir för långt klarar inte datorn av att hantera det.
Om man önskar radera alla mapparna med filer och man får felmeddelande om att filnamnet är för långt börjar man med att byta namn på den översta mappen i mappträdet. Man högerklickar på mappen och väljer Byt namn. Man väljer ett kort mappnamn, förslagsvis A1 och trycker Enter. Om det inte räcker med att byta namn på den översta mappen i trädet får man fortsätta med att byta namn underliggande mappar till korta namn, förslagsvis A2,A3 B1 och B2 och så vidare. När man lyckats korta av det totala filnamnet inkl. mappnamnen till en längd datorn kan hantera då går det att radera alltsammans.
 
Mvh  
Jan-Olov

2016-03-09, 18:11
Svar #13

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Det går fortfarande inte att avinstallera Genney. Det är filer som är för långa för papperskorgen anges det. Kjell
Kjell

2016-03-09, 18:30
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Pröva detta från kommandotolken (cmd). Byt ut katalognamnen ...

mkdir empty_dir
robocopy empty_dir the_dir_to_delete /s /mir
rmdir empty_dir
rmdir the_dir_to_delete
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2016-10-31, 14:29
Svar #15

hans

Så här ett drygt halvår senare...

Vet inte hur det gick för Kjell och hans avinstallering, men förhoppningsvis löste det sig. Själv har jag inte haft för avsikt att avinstallera Genney, som nu är uppe i version 1.2 med t ex ny s k Platstolk för att omvandla ostrukturerade platser till en hierarkisk struktur med karta och koordinater!

Jag har nu definitivt flyttat från gamla MinSläkt till Genney. Det är naturligtvis inte gjort i en handvändning, men har gått över förväntan – även om man stöter på några svåra knutar att lösa emellanåt. För alla som är i samma process rekommenderar jag varmt att använda det livaktiga forumet på Genneys egen hemsida, där vi (och tillverkaren) hjälper varandra att lösa problem och tipsa om funktioner och teknik. Ju fler som är med där, desto bättre hjälp blir det!

2017-04-18, 18:12
Svar #16

Utloggad Ralf Lindberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-10-26, 15:57
    • Visa profil
Jag är ny användare av Genny och även relativt ny släktforskare.
Jag vill komma i kontakt med användare av detta program i Rimbo/Norrtäljeområdet för att kanske träffas och utbyta erfarenheter.
Ralf Lindberg

2017-05-26, 14:58
Svar #17

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Hej

Kör WikiTree och online Sälgö-1 och tycker fördelen med delade träd etc. är enormt MEN WikiTree är mer som att skapa all sin släktforsknings information i ett stort text fält vilket känns lite 1800tal.... vill nu ha mer struktur på släktdatat...


Har köpt Genney och har köpt MacFamilyTree för något år sedan och funderar nu över vilket som skall bli mitt grundprogram...... kul med svenskt och lyssnade på programmeraren förra året och var mycket imponerad men är också mycket imponerad av MacFamilyTree

Fråga: Vad skulle ni köra?

2017-06-05, 19:22
Svar #18

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
@Magnus, länken till Mac-programmet och din sista fråga är oläsliga på min skärm för att typsnittet är i det närmaste mikroskopiskt. (Jag kör Win10/Firefox)

Själv kör jag PC, så jag har inte mycket att säga om MAC, men jag har varit med och kört Genney sedan det kom ut i testversion och är mycket nöjd med programmet. Det är naturligtvis alltid en fråga vad som händer i längden med program som helt utvecklas av en enda person, men samtidigt så tycker jag att det är en unik chans och mycket spännande att kunna vara med från början och se programmet växa samtidigt som man faktiskt kan nå och påverka programmeraren med tips, problem och frågor.

/Åke

2019-02-07, 17:05
Svar #19

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Genney version 2.1b18 finns nu att ladda ned för Windows, Mac och Linux
https://genny.se/content.php?rid=101


Bland alla justeringar och tillägg finns denna utmärkta funktion:


"Det finns nu möjlighet att utan kostnad ladda upp sin webbpublicering till internet."


Utmärkt för de som inte klarar av att konfigurera webb-servrar.

2020-11-09, 07:10
Svar #20

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Genney version 3 finns nu att ladda ned för Windows och Mac (Linux kommer senare).


Nyheterna i version 3
https://www.genny.se/content.php?rid=157

Nedladdning
https://www.genny.se/content.php?rid=119&fw=98

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna