ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Online-program / Program på Internet  (läst 3433 gånger)

2007-01-28, 18:28
läst 3433 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det finns ett antal olika program (script) som kan användas till släktforskning på nätet, dvs program där man kan lägga till nya uppgifter och editera befintlig information online.
 
Några exempel:
- Famster
- Geni
- phpGedView
- Rodovid
- The Next Generation
- ZOOOF
 
Är det någon som på allvar använder något av dessa eller andra online-program för att lägga till och editera info på nätet, inte bara lägga ut material på nätet som man bearbetat lokalt på sin PC? Det vore intressant att testa att arbeta gemensamt med en databas online på detta vis i ett släktforskningsprojekt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-01-29, 12:03
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ett exempel till:
- FamilyTreeGuide.com
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-01-29, 12:14
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ytterligare exempel:
- Tribal Pages
- MyFamily.com
- FreePages at RootsWeb
- FamiliaOnline
- Family Connect
 
När kommer ett liknande erbjudande från Släktforskarförbundet eller DIS? ;)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-08, 07:16
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ett till exempel:
Family Pursuit
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-09, 10:55
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-10, 09:26
Svar #5

Per-Georg Jönsson

Vad man önskar sig är en gemensam databank som Wikipedia där man tillsammas lägger in sina forskningsresultat och hjälps åt, och inte en masssa parallella mer eller mindre överlappande resultat. Då skulle alla resultat om en viss person hamna på ett ställe, och det vore onekligen smidigast.

2007-02-10, 09:48
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant trend. Man skulle kunna tänka sig att Disbyt på nätet i en (avlägsen?) framtid kunde utvecklas åt det här hållet. Det finns flera uppenbara fördelar, t ex få en bättre kvalitetskontroll jämfört med allt som läggs ut på nätet i dag som spretar åt alla håll. Det behövs nog en tyngre huvudman som håller i det, som Släktforskarförbundet eller DIS. Nu är det en massa entusiaster som kanske är mer roade av tekniken än med själva släktforskningsresultaten. I förlängningen kanske vi går mot en superdatabas på nätet genom det stora registreringsprojektet som Mormonerna ska dra igång.
 
Och sedan är väl denna hobby död...

2007-02-10, 17:13
Svar #7

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Tanken är väl bra. Men hur blir kvalit?n? Vem ska kolla att källhänvisningar finns med (och stämmer...)? Jag har under årens lopp stött på en massa felaktigheter och diverse orimligheter framförda utan källhänvisningar. I ett fall t.o.m. med uppenbart förfalskade källor.

2007-02-10, 18:03
Svar #8

Per-Georg Jönsson

Inläggen bör redovisa källorna.
 
Eftersom alla kan medverka så kan ju inkorrekta uppgifter rättas när man ser dom.
 
Jag håller med att det låter vanskligt, men man lär ha undersökt uppgifter i Wikipedia och jämfört dem med lexikon. Wikipedia står sig då bra när det gäller korrekthet. Man ska även provat att lägga in avsiktiktliga fel, och dessa rättades nästan omedelbart.
 
En moderator som håller viss ordning vore säkert värdefullt.

2007-02-11, 11:49
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Islänningarna har lyckats få in hela befolkningen i en databas. Vet dock inte hur det arbetet lades upp.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-11, 12:33
Svar #10

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Islänningarnas databas är en forskningsdatabas med allas DNA. Eftersom befolkningen är liten och varit så pass isolerad under flera sekler (mycket ingiften) och dessutom är ganska väl dokumenterad genom kyrkböcker så har man en bra bas för att undersöka ärftlighet.
 
Ingela

2007-02-12, 19:23
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Fann detta idag: Enabling the Distributed Family Tree: This is the official research blog for the Distributed Family Tree, an open network of genealogical data and metadata.  In a nutshell, the big idea is that we can combine all available genealogical information on the Internet into a single distributed network.  The foundation for this network is the substance of the Master's Thesis that I am currently working on.
 
En applikation där man kan kunna komma åt information från många olika genealogiska sajter i ett sökgränssnitt, Genesis. Det framgår inte riktigt om man ska kunna bygga på med information genom Genesis också, eller om det bara handlar om att söka och sammaställa genealogisk information från Internet. Har inte orkat läsa allt än ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-14, 07:41
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ytterligare exempel:
- PedigreeSoft.com
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-02-18, 13:57
Svar #13

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ingela!
 
Det finns även en isländsk genealogisk databas. Med samtliga islänningar och deras förfäder.
Den ansvarige berättade senaste nytt om den vid årsskiftet i news, gruppen
soc.genealogy.nordic
Ulf Berggren

2007-02-19, 21:49
Svar #14

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, naturligtvis. Det trodde jag framgick; en DNA-databas utan genealogier när man skall undersöka ärftlighet är väl ganska värdelös?
Frågan gällde hur man lyckats med konststycket att lägga upp alla islänningar i en databas och jag förklarade att det var för den DNA-forskningsdatabas man lagt upp. Kanske det blivit tydligare om jag haft med ett komma - databas är en forskningsdatabas, med allas DNA.
 
Ingela

2007-02-25, 14:32
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det handlar om olika databaser. Vi andra pratar om en annan. Om det finns något samband mellan dem är det ett löst sådant.
Vilket du kunde ha upptäckt genom att kolla upp min källa innan du skrev.
 
Den rent genealogiska databasen ansvarar Fridrik Sk?lason för, med alla islänningar och deras förfäder, där samtliga har linjer bak till 800-talet.
Ulf Berggren

2007-03-09, 00:25
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
C-G och andra intresserade,
 
Har du prövat Genesis något mer? Intressant nog bygger den på samma id? som jag själv haft ett tag. Att kunna knyta ihop information från många släktsajter i en sökbar databas. Genesis gör det genom ett stand-alone program som hämtar data från en massa PhpGedView-sajter. Hämtning tycks ske i realtid märkligt nog, att döma av hur långsamt det går.  
 
Jag föredrar en webblösning, där information från en mängd hemsidor indexeras och sparas i en databas. Det gör sökningarna snabba. Jämför med allas vår Google, som genomsöker och indexerar i stort sett hela internet, men gör det som en ren textmassa. I en släktforskarens Google kan informationen indexeras i mer detalj. Förnamn, efternamn, årtal för viktiga händelser, och bostadsort finns ofta väl strukturerat på många hemsidor.
 
Jag har skapat en version 0.9 av Släktforskarens Google, genom att indexera upp ett stort antal hemsidor som skapats av programmen Disgen och MinSläkt. Jag ser möjlighet att utveckla detta till betydligt fler källor på nätet. I den här versionen kan man söka på kombinationer av förnamn, efternamn, ort, födelseår och dödsår, och genom en länk direkt gå till ansedeln på den lokala hemsidan. En slags hybrid mellan en vanlig sökmotor och en databas liknande DISBYT. Skillnaden mot DISBYT är att forskarna inte behöver skicka in sitt material, utan materialet hämtas automatiskt från forskarens hemsida.
 
 Släktforskarens Google - din personsökare på nätet
 
Får antagligen hitta på ett nytt namn, är inte säker på att Google gillar att man använder deras namn så här!

2007-03-09, 08:35
Svar #17

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Anders,
bra jobbat, jag tycker det är en bra id?!
Tyvärr så kommer jag inte vidare till någon hemsidan pga cgi behörighetproblem, men det hoppas jag du fixar.
 
Mvh
Janne

2007-03-09, 09:40
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tillfällig lapsus från min sida under några minuter. Nu fungerar det.

2007-03-09, 20:33
Svar #19

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Anders, intressant söksida du gjort.  
 
Jag har testat Genesis lite. Det är under ständig utveckling, dock inte så långt kommen. Än så länge är det bara information från phpGedView som stöds, men det är tänkt att fungera för alla möjliga typer av genealogiska källor. Jag tror man i första hand tänkt på dynamiska källor, men kanske funkar Genesis även med statiska sidor. Du har ju redan kommit en bit på väg med ditt sökprogram. Om jag fattat det rätt ska man också kunna klicka sig fram och följa släktrelationer i Genesis, dvs inte bara få en träfflista med namn.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-03-09, 20:49
Svar #20

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Anders
Snabb och funktionell sökning
Himla bra gjort!
Mvh Christina Claeson

2007-03-13, 16:59
Svar #21

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Ytterligare ett alternativ:
http://cristal.inria.fr/~ddr/GeneWeb/se/index.html
GeneWeb är ett genealogi program med ett webbgränssnitt. Det kan användas nedkopplad eller som en webbtjänst. Den använder mycket effektiva tekniker för släktskaps- och blodsbandsberäkningar, utvecklade i samarbete med Didier R?my, forskare vid INRIA. GeneWeb finns för operativsystemen Unix (Linux) och Windows 95/98/NT.  
 
Jag har inte provat det själv och vet således inte hur det fungerar. All information i övrigt från programmets svenska hemsida.
Mvh
Alf

2007-03-14, 23:28
Svar #22

Bertil Holmström (Bertilh)


2007-03-15, 00:17
Svar #23

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Bertil
oftast finns det på respektive programs hemsida. Börja med att söka där.
 
Mvh
Alf

2007-03-15, 08:50
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Bertil, vilket program söker du?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-03-20, 08:29
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ytterligare ett exempel på en svensk sajt på temat släktprogram på nätet är http://www.slaktportalen.se. Liksom i Genvägar och de utländska exemplen så är det meningen att programmet ska ersätta ett vanligt släktprogram och göra det möjligt för flera att arbeta med samma släktträd.
 
Ett problem med de flesta av dessa tycker jag är att uppgifterna inte lätt går att hitta för den som söker på nätet. Varenda en av dessa femtielva (i för sig kanske tekniskt innovativa) program vill att släktforskarna ska samlas just hos dem, och gissningsvis sedan ge inkomster till den som äger sajten. Man måste besöka deras sajt för att kunna söka i materialet. Det motverkar mycket syftet med att ha släktuppgifter på nätet. Man vill ju komma i kontakt med andra som forskar på samma släkt!
 
I fallet med slaktportalen.se måste det var något mer problem, eftersom de släktträd som lagts in är väldigt små om de ens överstiger en person. Sajten har ingen uppgift om vem som står bakom (utom en postadress) och ingen information vad det kommer att kosta. Det får man reda på efter man registrerat sig. Rimligen är det priset som sedan avskräckt nästan alla att fortsätta använda sajten. Onekligen lite synd med tanke på det arbete som lagts ned, eftersom jag tycker den verkar ganska välgjord och troligen av en person som inte är helt nybörjare på släktforskning.
 
Som jag berättat ovan så vill jag vända på begreppen helt med min Personsökare. Du ska inte behöva registrera dig på en viss sajt och skicka in dina data dit, utan väljer själv hur du vill publicera materialet. Personsökaren letar upp det och presenterar en länk för att ge dig besökare till din sajt. Jag har nu ordnat så att de som lagt in sin släkt på Genvägar också kommer att kunna hittas i ScanGens personsökare.
 
Jag funderar även på att göra en länk till Disbyt. Som med Google antar jag att alla vill vara med, men om någon absolut inte vill bli hittad på det här sättet så får man höra av sig. Det motverkar dock hela id?n med internet tycker jag.
 
Redan når man över 1 miljon släktuppgifter genom Personsökaren!

2007-03-21, 10:13
Svar #26

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Anders, hur uppdaterar du din sökmotor och hur finner du sajterna? Det ser ut som om du valt enbart svenska sajter (iofs inget negativt med det)!? Om jag fattat det rätt finns i PGV ett inbyggt API som skulle kunna användas av din sökmotor. Genesis använder detta ... Om du kollar i tråden om phpGedView finner du två register till PGV-sajter. Är dock osäker på hur du ska kunna avgöra huruvida de innehåller svenskt material, men det kanske finns nån metod i API:et för det.
 
Nämnde i ett annat inlägg id?er för ett framtida AF. Tyvärr är ju webbforum inte anpassade för släktforskare. Om det vore möjligt att tagga informationen i inlägg så skulle denna information kunna göras så mycket mer sökbar (ex. genom Anders sökmotor), men jag misstänker att det är en utopi. Ett alternativ till att manuellt tagga info är om man i forum använder mallar (med en underliggande sökbar struktur) för inlägg av typen ansedel, antavla, släktträd eller liknande.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-03-21, 11:51
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Personsökaren kommer hålla sig i Sverige med omnejd i första hand. Disgen och MinSläkt är till 99% svenska hemsidor hur som helst. Har inte tittat så mycket på PGV än, men man kanske kan använda API:et (tack för tipset). Svenska siter kan hittas med att språket svenska finns som alternativ eventuellt. Läggs till att göra-listan!

2007-03-21, 20:55
Svar #28

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Fiffig sida Anders!
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2007-03-22, 11:58
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Mer online-program i samma anda:
 Kincafe.com
 
DIS-medlem? Lämna gärna synpunkter på inlägget om en Rikstäckande genealogisk databas ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-04-04, 10:02
Svar #30

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Eftersom det händer relativt mycket inom Distributed Family Tree Project har jag skapat en egen tråd för Genesis.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-06-09, 09:26
Svar #31

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu ger sig Genline in på denna bana. Från Rötters förstasida:
 
Två nya satsningar av Genline AB
 
Familjeband.se heter en kommande satsning från genline. En interaktiv webbplats med familjen i fokus. Primärt riktar webbplatsen sig till den som vill dokumentera sin familjs liv och historia och som även vill ha möjlighet att dela med sig av uppgifterna till andra som besöker webbplatsen, enligt ett pressmeddelande från Genline AB. Webbplatsen presenteras i samband med Släktforskardagarna i Halmstad.
 
Samtidigt kommer webbplatsen Bygdeband.se vars databas är gemensam med Familjeband.se men där målgruppen istället är hembygdsföreningar och hembygdsforskare. Samtliga hembygdsföreningar erbjuds att lägga in material.
 
Tillsammans möjliggörs en koppling mellan släktforskarnas uppgifter och hembygdsföreningarnas material, skriver Genline AB. (8 juni 2007)
 
Det ska bli intressant att se vad de får till. Inte utan att man bävar en aning. Genline är i behov av nya projekt efter att mormonernas filmade kyrkböckerna är online. De kommer att ha bättre förutsättningar än sajter som t ex Genvägar.se i och med sin stora kundbas. Låt oss hoppas att de får till en tjänst som inte bara är bra tekniskt utan också kan hantera problemen med presentation och spridning av felaktiga släktuppgifter utan källor eller referenser.

2009-07-08, 12:16
Svar #32

Utloggad Lennart Heyner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 18:00
    • Visa profil
www.verwandt.de?
Är det något att ha? Tacksam för alla synpunkter, snubblade över det för ett par år sedan, då jag just fått ärva ett sk ahnenpass från några avlägsna tyska släktingar och matade in dessa uppgifter samt en del annat jag hade nedskrivet på lösa lappar, i huvudet osv., sedan har det fortsatt av bara farten så att jag nu har 150 namn inlagda. Tycks fungera hyggligt även på svenska uppgifter, men jag är nybörjare och saknar helt erfarenheter från andra datorprogram, arkivsökningar mm.. Är det dags att byta program kanske innan det blir för omfattande?
 
(Meddelandet ändrat av Lenhey 2009-07-08 12:18)

2010-03-02, 13:00
Svar #33

Utloggad Lennart Heyner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 18:00
    • Visa profil
Återkommer till min tidigare fråga 090708 ovan:  
Har just fått meddelande från verwandt.de att de har slagits ihop med den snarlika sighten myheritage.com, och undrar fortfarande om det är något att ha, dvs fortsätta med?
Synpunkter, någon???

2010-12-11, 14:23
Svar #34

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
http://www.slaktportalen.se och Genesis är inte med i detta test, varför?
 
PCförAlla ger www.geni.com högsta betyg 9/10 när de skriver om 7 svenskspråkiga sajter för att skapa släktträd på internet:  
 
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.348683/7-svenska-sajter-dar-du-skapar-ditt-slak ttrad/1  
 
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.348683/7-svenska-sajter-dar-du-skapar-ditt-slak ttrad/2  
 
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/1.358550.1291969769!slaktforskning.pdf
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-12-11 14:24)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-12-11, 14:33
Svar #35

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna