ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Omorganisation av rubrikerna på Anbytarforum  (läst 1176 gånger)

2005-04-12, 19:58
läst 1176 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan vi kanske undvika att 'chatta ned' denna (för forumet rätt viktiga) rubrik tro..

2005-04-12, 20:20
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Jojje
Förstod nästan att det var du som hade en hum om hur dom vanliga besökarna på AF är funtade.
Verkar som styrelsen inte hade det, inte ens hyfsad tid för att avsluta. För dom passa ju på när du var i Sydamerika att lägga ner Kantstött, från ena dan till andra, och du inte fick rätt på det förrän i efterhand. Dessutom så har du ju utrikiskt påbrå och är inte van att storpappa alltid vet bäst.  
 
När dom gjorde stordåd genom att lägga ner KP så skulle handlingskraft visas och AF stramas opp. Så Rötterådet bildades. Då fick ju styrelsen skuffa iväg frågorna från sitt bord, så dom inte behövde befatta sig med dom, utan kunde hänvisa dit.  
 
Dom hade ju viktigare saker att göra, som en ny logotype.  
 
Undrar om förhoppningen var att glömskan skulle göra att det försvann ur minnet på dom som brukade hålla till där.Mina skumögda blickar har inte varit så se någon annan förändring än att dom gamla vanliga namnen inte förekommer annat än mycket sporadiskt, eller inte syns till. Om man frågar så har det blivit så otrevligt på AF, så det får vara.
 
Försöker mej vara Per Tväremot och vara med. Kanske jag är så retas lite med dom allra mest allvarstyngda forskarna, så dom inte helt tar död på och förstör AF.
mvh
rune

2005-04-12, 20:32
Svar #2

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
En annan (för forumet mindre viktig) rubrik skulle naturligtvis dra till sig de mest chattsugna, och då skulle möjligtvis sådana (mycket viktigare) rubriker som den här inte chattas ned med (mycket oviktigare) småprat!
 
Fast jag vet att du är oskyldig till att ha tagit bort KP, Peter, så du behöver inte ta åt dig!  
 
(Skrivet före Runes inlägg, där han felaktigt tror att Rötterrådet bildades i höstas. I själva verket fanns ett annat Rötterråd redan innan!)

2005-04-12, 20:58
Svar #3

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Tack för informationen om kantstötta porslin, det verkade ju trevligt som att umgås runt ett kaffebord! :-)

2005-04-12, 22:08
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är så roligt att läsa alla trevliga och välbalanserade inlägg om mig. Igår var jag talibanpiskesvingande präst, idag är jag en fundamentalist som dödar andras forskarglädje. Och allt detta sagt av personer som betonar vikten av avspänt, positivt umgänge på Anbytarforum...  
Och av någon anledning är det alltid samma grupp av tiotalet vanliga släktforskare som anser sig representera alla. Märkligt.
 
Och vad det gäller metodik så säger jag bara som jag sa härom dagen. Det verkar vara en vanlig åsikt att det är onödigt att göra rätt när man kan göra fel mycket snabbare. Så jag lovar att bromsa er framöver genom att påpeka att den långsamma vägen ibland leder rätt medan den snabba leder fel. Och jag lovar att fortsätta ägna mig åt kritiskt tänkande. Oavsett hur mycket de öppna och toleranta vill stoppa mig från det med sina ständiga pekpinnar.

2005-04-12, 22:29
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det är bra, Anders, stå på dig! För inte vill vi väl avsluta den här uppfriskande diskussionen som förmodligen kommer att hålla på ända fram till Anbytarforums och Rötters nedläggelse någon gång i en mörk framtid då det blivit helt ute med släktforskning och historiska vetenskaper!
Som du ser så kan jag också stå på mig!

2005-04-12, 23:11
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jorge,det där var intressant läsning. Runt 9 år sedan och diskussionen är densamma som nu. Jag då är risken/chansen liten att det tar slut nu .

2005-04-13, 05:32
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Håller med. Kul diskussion för 9 år sedan! Inget är nytt undre solen....

2005-04-13, 12:53
Svar #8

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Joije, Rune Edström är en vänlig man, som inte avslöjar varifrån han fått den felaktiga uppgiften att RötterRådet startades hösten 2004. Den har han förmodligen fått från mig, för jag svarade det på en fråga från honom, som jag inte kan hitta nu. Det måste ha varit i en annan diskussion. Jag har i min tur fått uppgiften per e-post från en av höjdarna i förbundet, när jag hade lite mailkontakt i samband med stängningen av KP i höstas. Att det redan fanns (tidigare funnits?) ett sådant råd framgick inte. Nog om detta, nu vet vi hur det hela hänger ihop.

2005-04-13, 19:07
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Peter, ett litet förslag (helt i linje med vad denna diskussion handlar om):
Personer som stör sig på diskussioner, som t.ex. Jessica här ovan*, som trots att vi höll oss till ämnet (nämligen omorganisationens vara eller icke vara) går in och spyr galla över oss för att hon inte gillar det vi säger, borde få en egen liten hörna - en klagomur, där de kan spy så mycket galla de vill utan att någon känner sig provocerad. För inte vill vi tysta sådana som Jessica, bara inte höra dem!
 
 
*) Ett flertal inlägg raderade i efterhand.. //Anbytarvärden

2005-04-14, 04:27
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej
När Ted skulle förklara sin syn på varför KP las ner, hade han skrivit så mitt förstånd inte fatta annat än att Rötterrådet var en ny företeelse inom Släktforskarförbundet. Så du behöver inte känna dig skyldig Ingegärd. Nu har jag läst Rådets info, som kom fram i går, och där finns att det även fanns ifjol. Dom verkar vara valda för ett år i taget.
 
Såg att den trevliga Jessica ville förhöja vårt blodtryck även här. Hon kanske hade sitt lyckade arbete i KP i minnet. Jojjes förslag torde inte fungera för då blir det inget roligt för henne. Annars är det en bra lösning.
 
Det där att det skulle gå sätta datorn i karatän, när det börjar bli sånt för ofta, skulle nog funka bra. För Peter får nog ett helsikes jobb om han ska radera eftersom nya inlägg kommer in
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna