ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rubriker i oordning  (läst 1459 gånger)

2002-09-23, 10:12
läst 1459 gånger

Carl Axel Hedström (Calle)

Hej
 
När jag söker Nytt senaste dygn/vecka så finner jag ett en del av socknarna har hamnat under Var ligger platsen.
När jag öppnar dem så står det rätt i deras rubrik, dvs de finns under Socknar.
På samma sätt så finns de på rätt ställe om man går in via Ämnen.
Jag har prövat flera gånger de senatse dagarna och problemet kvarstår. Jag har tittat på andra landskap men inte sett samma fel.

2002-09-23, 12:40
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det är sådant som rättar till sig efter en omindexering som Håkan får köra då och då.. Upphovet till detta är att jag för några dagar sedan stuvade om i den ordning som socknar/efterlysningar/var ligger platsen osv. ligger. Under större landskap med många diskussioner uppstår då ibland detta fenomen.. Detta gäller på fler håll ser jag, t.ex. här under 'Datorprogram och teknik' (som också är omlagd helt nyligen).

2003-01-03, 20:18
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När en diskussion växer så att det bildas arkivsidor med äldre inlägg så hamnar länkarna till de sidorna i bokstavsordning (eller snarare sifferordning) efter texten i länkarna. Och eftersom texten innehåller inläggens datum i ordningen dag-månad-år så hamnar länkarna huller om buller. (Se t.ex. mastodontdiskussionen Släkter: Introducerad adel: Månesköld af Norge.)
 
Skulle det inte gå att få datumen i ordningen år-månad-dag, så att länkarna hamnar i kronologisk ordning?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-03, 20:44
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Programvaran är ju tyvärr 'engelsktänkande' - så då sätts nog datumen på engelskt vis också.. (Gissar att det inte ändras så lätt, men Håkan lär veta detta bättre) Troligen blir det inte bättre av att ordet 'Äldre' inleder det hela; Ä:et lär orsaka oordning vad som än följer. (Ser man på den diskussion som Jörgen länkar till så framgår t.ex att ingen ordning bland dagarna går att skönja heller.) Men att sluta kalla det för 'Äldre inlägg' är i och för sig möjligt, men att få allt befintligt att döpas om vet jag inte om det låter så oerhört tilltalande. (Ni håller mig liksom sysselsatt ändå.. :-)
 
För att lösa detta krävs alltså troligen både en revidering av hur programmet skall presentera datum och dessutom att vi upphör med (under)rubriceringen 'Äldre inlägg'..
 
För den som vill läsa mer om sorteringsproblematiken vi har (å,ä ö osv) så finns det lite här..

2003-01-04, 00:14
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Datum på engelskt (eller i varje fall amerikanskt) vis är väl månad-dag-år. Vad ä:et i Äldre beträffar, så påverkar det knappast ordningen i det här fallet eftersom det ingår i alla länkarna.
 
Nog ser jag en viss ordning bland länkarna i den diskussion jag hänvisade till - de står sorterade i vanlig alfabetisk/numerisk ordning efter innehållet i länkens text. D.v.s. 10. kommer före 2., 10.10. kommer före 10.2. o.s.v. Det är bara på ett ställe det av någon anledning avviker från den ordningen - men discusprogrammet har väl där utfört en förbjuden åtgärd...
 
Om jag inte minns fel uppstod den här (o)ordningen när en ny version av programmet installerades häromåret. Dessförinnan var ordningen år-månad-dag, dock med månaden skriven med bokstäver - vilket väl torde göra april till årets första månad... (Vissa diskussioner har länkar av båda typerna, och där är det si och så med ordningen...) Om det gick att få tillbaka ordningen år-månad-dag, dock med enbart siffror, så vore problemet löst.
 
Så länge det är få arkivsidor i en diskussion är det ju inga problem att länkarna inte står i kronologisk ordning. Men för den som vill läsa igenom t.ex. hela Måneskölds-diskussionen så tar det ju en stund att hitta rätt ordning bland länkarna, och det är lätt hänt att man råkar hoppa över en sida.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-01-04, 01:11
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, det här kunde du bättre än jag - som dels inte var med på den gamla (goda versions)tiden, och dels inte heller (åtminstone här) var så värst förtrogen med alfanumerisk sortering inser jag.. :-(

2003-02-13, 12:11
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Inte oordning precis...men underrubriken Musik under Kändisars härstamning syns inte när man har sökt på senaste dygn eller sökt inlägg efter senaste sökning. Bara mappen syns, och den verkar dessutom ha hamnat lite fel i trädet i förhållande till huvudrubriken. Underrubrikerna under Musik syns däremot och inläggen.
 
Mvh//
Lotta

2003-02-13, 13:20
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det löser sig snabbt med en liten reindexering - jag ber Håkan köra en sådan..

2003-02-13, 23:49
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu är reindexeringen fixad. Beklagar att den inte fungerade riktigt som det var tänkt och följden blev längre driftsavbrott under kvällen. Men förhoppningsvis är allt i sin ordning nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna