ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rosenberg (Regis)  (läst 2219 gånger)

2004-07-28, 09:57
läst 2219 gånger

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Den nya CDen med Rosenbergs ortlexikon tycks fungera bra. Men jag tror det kan bli problem med installationen. Jag har bara lagt in den själv, samt hjälpt en bekant, men det verkar fungera så här:
 
Om man INTE har Access installerat i sin dator, så installeras en runtimemodul för Access, och allt är frid och fröjd.
 
Om man HAR Access installeras inte denna modul utan ens egen MSaccess.exe ska användas. Vilket programmet inte lyckades hitta automatiskt. Jag fick då manuellt bläddra fram programfilen och ange denna. Om det berodde på att jag inte installerade Rosenberg på samma hårddisk som access ligger på, vet jag inte.

2004-07-28, 22:19
Svar #1

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Gunnar,
 
Vart har du fått tag på en ny version av Rosenbergs lexikon?
Jag hittar bara en online version när jag söker med Google.
Eller är det program som omvandlar Rosebergs databas till Access som Du menar med ny version??
 
/stig

2004-07-28, 23:30
Svar #2

Utloggad Kent Olausson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 15:45
    • Visa profil
Hej Stig
Jag sökte på Rosenberg cd och hittade detta:
http://www.regis.se/rosenberg.htm

2004-07-29, 07:00
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Varför inte samla all diskussion om Rosenberg CD på en plats? Här är diskussionen om de äldre versionerna. Kanske Peter kan samla trådarna igen när han kommer tillbaka från semestern?
 
Regis är minst sagt sparsamma med upplysningar på sin hemsida, skulle gärna hört några fler synpunkter från Anbytarforums brukare på den nya versionen, innnan jag själv slår till. Alltså hur den faktiskt fungerar på datorn. Den kan läggas på hårddisken i sin helhet, eller hur? Det nya priset verkar ju i alla fall riktigt OK - 190 kr.
 
Jag antar att man också fortfarande kan tillämpa det av Ingemar Johansson utvecklade alternativa sökprogrammet Lexikon på textbasen? Eller är den möjligheten nu borta?
 
Vad är egentligen det nya med CD:n, har rättelser i materialet gjorts? (Läs mer om felen i överföringen till digital form på Ingemars hemsida, och hur de kan till en del korrigeras.) Jag undrar väl så smått om det överhuvudtaget rör sig om en ny version, är det inte bara priset som är nytt?

2004-07-29, 10:00
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hela databasen läggs på hårddisken vid installationen. Själva registerfilen är på ca 41 Mb. Det är en accessdatabas. Registret bygger på en bokstavtrogen avskrift av Rosenbergs originalutgåva.
 
Jag tycker den fungerar alldeles ypperligt. Med reservation för att alla namn stavas som i originalet. Om man ex. anger länet Vermland (som för övrigt finns i en rullgardinsmeny) och socknen Ed, så får man en träfflista med alla orter i Eds socken. Har man Access verkar det fungera att bara kopiera in databasfilen till hårddisken.

2004-07-29, 10:48
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Svar har tagit fram en CD med Rosenbergs geografiskt-statistiska handlexikon i samarbete med släktforskarförbundet. Den kommer att släppas under släktforskardagarna i Östersund.
 
Den bygger på en inmatning av text som gjorts tidigare med stor noggrannhet. Förbundet erbjöds både ovanstående version och Svars ungefär samtidigt i vintras, men förbundsstyrelsen valde Svars bland annat på grund av den högre kvaliteten på det inmatade materialet.
 
Sedan har arbete pågått under våren och sommaren med förbättringar av sökfunktionen så att man inte ska behöva gissa hur en ort stavades för 120 år sedan. Stort arbete har också lagts ner på att rätta de fel som faktiskt finns i Rosenberg.

2005-03-05, 19:32
Svar #6

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Av Rosenbergs (ca) 65793 artiklar har jag räknat till (ca) 206 st som saknas på CD-skivan från Regis.  Läs mera här
/ingemar

2005-04-04, 07:39
Svar #7

Utloggad S Ingemar Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2009-03-13, 13:04
    • Visa profil
    • www.sijohansson.com
Det kom en uppdateringsskiva från Regis. Av  Rosenbergs (ca) 65790 artiklar har antalet som saknas på skivan minskat till (ca) 66 st. Bravo!
/ingemar

2005-05-23, 14:28
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Problem med installation - igen.
Den nya skivan som kom var ett stort plus i kanten för Regis. Den gamla fick man göra vad man ville med, exempelvis skänka till sin förening, vilket jag gjorde. Vi har en ny bärbar Dell-dator med Win XP Home. Men se det gick inte alls det. Under installationen talar installationsprogrammet om att det minsann krävs Windows NT 4.0 eller högre. Office System Pack kan inte installeras i det här systemet eftersom det kräver Windows NT 4.0 Service Pack 6 eller senare. På min hemdator har jag Win 2000 Pro (äldre än XP?) och där traskar det på som det ska.
 
Någon som kan ge tips?

2005-05-23, 19:55
Svar #9

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Jag har liknande problem med XP Pro (engelsk). Installationen av Rosenberg klagade på fel språkversion av Office System Pack (Jag hittar ingen sådan Pack på MS web). När jag bad Regis om hjälp, fick jag rådet att byta till svensk XP!
 
Jag har nu testat på en annan dator med samma operativsystem, språk och program, och där fungerade det! Regis har överhuvud taget inte reagerat på min fråga om detta, vilket jag tycker är dåligt.
 
Kommersiella produkter bör väl klara de mest vanliga operativsystemen och språken - och tillverkarna dessutom ge professionell och seriös hjälp!? Eftersom så inte verkar vara fallet här, vänder jag mig också i nöd till släktforskarskaran.
Hans Rosenlund

2005-05-24, 10:18
Svar #10

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Jag klarar inte att installera nya Rosenberg. Det kommer upp något på skärmen om Microsoft Office och Visual Bassic och där blir det stopp. Gamla Rosenberg funkade men den har jag kastat.

2005-12-30, 17:32
Svar #11

Robert Pallbo

Jag hade samma problem med att installera Rosenberg CD under XP - dvs att den klagade över någon version av NT. Problemet visade sig vara att ett programpaket inte installerar sig eftersom det inte behövs. Därför stannar hela insallationsprocessen.
 
För att undgå problemet kopierade jag hela CDns inehåll till hårddisken, gick ned i mappen Runtime och installerade ACCESSRT.MSI.
 
Därefter tillbaka till huvudmappen. Där öppnade jag Setup.lst i Anteckningar och raderade följande rader:
 
[Runtime]
Included=1
OSPIncluded=1
OSPLCID=1053
IEIncluded=0
 
Därefter körde jag setup.exe och nu gick programmet att installera. Det såg också ut att köra ordentligt.  
 
Kanhända kan det hjälpa någon.

2005-12-31, 10:33
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Problemet var väl för de med XP med ServivcePack 2. Åtminstone jag fick mig hemsänd en ny CD med problemet åtgärdat.

2011-11-17, 22:47
Svar #13

Utloggad Ingrid Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2017-03-30, 18:39
    • Visa profil
Jag har en ny dator och kan inte installera Rosenberg. Ser bara gamla tips.. Finns det någon som har tips för Windows 7 med service pak 1? Rosenberg är av 2005 årsmodell ver.2.

2011-11-18, 09:09
Svar #14

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Hej Ingrid,
 
Om du har MS Access i din dator, eller kan skaffa Runtimeversionen, så kan du öppna Rosenberg.cab filen på CD skivan och lyfta ut Rosenberg.mdb filen till lämplig mapp. Sen kan du använda Rosenberg via Access.
 
//stig

2011-11-19, 11:54
Svar #15

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag kör Windows 7 (64-bit) och hade inga problem att installera Rosenberg. Följ Carl Szabads råd om val av programmapp vid installationen. Se tråden http://aforum.genealogi.se/discus/messages/274/247915.html?1291883771  
Leta sen upp den programmapp du använde vid installationen av Rosenberg och i denna mapp letar du upp filen RBG2004.EXE. Gör en genväg och lägg den på skrivbordet och starta sen Rosenberg via denna genväg.  
Om det är version 1.0 av Rosenberg du installerat finns det en uppgradering till v 1.1 att ladda ned under ”Buggfixar” på Rötters sida. /Hans

2013-01-01, 11:55
Svar #16

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Hej alla.
Jag har en gång köpt Rosenbergs geografiska lexikon öfver Sverige 1878-1880. Det gick bra första gången att installera den. Men sedan bytte jag till Windows 7 och då var det omöjligt att att använda skivan igen. Varför. Inte skall jag väl behöva köpa en ny för att jag byter operativsystem?
Mvh: Evert Strandell

2013-01-01, 16:14
Svar #17

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det är tyvärr inte den enda skivan som Windows 7 slänger ut.
Problemet med Regis Rosenberg är att det inte går att installera Access Runtime.
Så då får man hämta den från annat håll, exempelvis från
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=10910
Dubbelklicka sedan på filen rosenberg.cab på Regisskivan och extrahera filen rosenberg till lämpligt ställe på hårddisken.
Sen ska det bara vara att köra den.
 
Hans Högmans råd ovan gäller inte Regis version av Rosenberg utan den som SVAR har gjort.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna