ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-23  (läst 2165 gånger)

2003-07-15, 17:15
läst 2165 gånger

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Enligt Emigrant-CD:n emigrerade Olga Persson, Västerås, 32, och sonen Carl Birger Persson, 4, till Chicago 1922-08-03. Enligt ellisislandrecords skulle de till mannen och fadern Bertil Pearson, 655 Aldine Ave, Chicago.
(Carl Birger nämns inte år 1930.)
Bengt Johansson

2003-07-15, 18:06
Svar #1

Mikael Andersson

Hmm, vart tog då Carl Birger vägen...
Jag kollar runt lite på SSDI och sådant och se om jag får fram något.


2003-07-16, 11:01
Svar #3

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Tack Bengt!
 
Det är troligtvis Gerda Augusta som återfinns i SSDI som Gerda Blomquist, avliden 26 december 1989. Tyvärr står det inte var hon var bosatt.
 
Hälsningar
 
Mona-Lisa

2003-07-17, 07:51
Svar #4

Ingrid Larsson

WEDAR, Ina Hilda Marie
 
Jag söker efter Ina Wedar- och eventuella barn till henne och hennes make Olof F Wedar. Såvitt jag vet var paret Wedar bosatt i Gladstone, Delta County, Michigan. Ina Wedar var född 21.5 1902 Olof Wedar född 1.1 1895.  
 
Ina var dotter till August Glenfield och Marie Svärd. Båda födda i Värmland (August i Frykerud och Marie i Ölme).

2003-07-17, 14:36
Svar #5

Therese Ericsson

Enligt Delta County Genealogical Societys hemsida så är Ina begravd på Fernwood Cemetery. Hon avled 15 okt 1993. Adressen till kyrkogården: Fernwood Cemetery, 3108 South Hill Road, Gladstone, MI 49837. Inas föräldrar är också begravda där. Olof dog i april 1983, men jag kan inte hitta honom i listorna över begravda. Det är dock möjligt att han finns med ändå. Jag föreslår att du skriver till kyrkogården och frågar efter interment files för Ina. Det brukar vara en släkting som innehar gravrätten. Du kan också kontakta Delta Co. Gen. Society via:
http://grandmastree.com/society/
På första sidan finns uppgift om att en Cheryl hjälper till med forskning.
 
Therese

2003-07-17, 18:43
Svar #6

Ingrid Larsson

Mycket stort tack Therese! Jag ska skriva till Fernwood Cemetary!
 
Ingrid

2003-07-17, 19:47
Svar #7

Utloggad Kersti Lindelöf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 16:59
    • Visa profil
    • www.loberod.com/lindelof
Hej, finns det någon hjälpsam som har tillgång till Census  
Jag behöver hjälp med att söka efter en Maria Larsdotter f. 1863-12-08 i Hurva socken, Malmöhus. Uppgifter jag funnit på Emigrant-institutet i Växjö: Utresa från Malmö 1890. Maria 27 år, piga från Hurva till New York. Avrest från Malmö 20/11 1890. (3846:47:3)
Har sökt på Ellis Island, men där finns ju inga inresta förrän efter 1890. Hon lär enligt muntlig tradition ha gift sig i Amerika. Med ledning av födelseåret kanske det går att hitta henne trots ett ganska vanligt namn.
Tack för ev hjälp
Kersti

2003-07-18, 06:24
Svar #8

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Ingrid
 
1930 bor makarna på 609 Parkside Avenue, Chicago:
Olaf Wedar, 34, gift vid 32, född i Sverige, till USA 1905. Yrke: Trimmer, Retail store. Olaf Wedar hade deltagit i första världskriget.
hustru Ina, 26, gift vid 24, född i Michigan av svenska föräldrar.
De hyr sin bostad för $55/månad.
Bengt Johansson

2003-07-18, 07:28
Svar #9

Ingrid Larsson

Tack Bengt! Vad roligt att få dessa uppgifter. Jag är verkligen tacksam.
 
Många hälsningar från Ingrid Larsson

2003-07-20, 10:54
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan någon hjälpa till med några sökningar? För några år sedan fick man en gratismånad på Ancestry.com, men då hittade jag inte så mycket. Sedan dess tror jag både census 1920 och 1930 kommit till, och kanske annat.
 
Jag söker familjen Hallstrom. Äldsta generationen är min ff ffs bror Nils Hallström f 1841 23/4 i Röstånga (gruvarbetare i Billesholm, N Vram innan emigrationen 1892(?)) g m Gustava Götrik f 1838 30/9 i Riseberga. Jag vet från census 1910 att de bodde på och ägde 4730 West Ontario Street, Chicago, och där bodde också (inhyrd) sonen Sven Hallstrom f 1870 2/10 i Riseberga, med sin hustru Augusta 39 år (hon emigrerade 1894). De har tre barn: Sven A 9 år, Nils G 8 år och Jeanna 5 år. Går det att följa familjen vidare 1920 och 1930? Går det att hitta döduppgifter?
 
Förutom Sven så har Nils Hallström ytterligare två barn som emigrerade, men om dem vet jag nästan ingenting. Martin Hallstrom f 1867 4/3 i Riseberga åkte 1881 till Hamburg, men kan ha därefter ha hamnat i USA och möjligen är han identisk med Martin Hallstrom gift 1889 10/8 i Cook County, Illinois, med Mina Ekholm. Söker fortsättning på dessa också.
 
Till sist så har Nils Hallström också dottern Jeanna f 1873 29/1 i Riseberga. Lämnade Sverige för USA 1891 18/8. Möjligen är hon samma som Johanna Hallstrom gift 1896 9/9 i Lake(?), Illinois, med en John Walz.
 
Tack på förhand  
Anders

2003-07-20, 11:58
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kompletterar min fråga med upplysningen att Nils Hallström 1899 bor på 857 Ballan Street, Chicago (ej helt säker på gatans namn). Det har jag nyligen hittat i Ellis Island som destination när min ff fs syster Hilda Berg f 1877 21/11 i Riseberga emigrerade och skulle till sin uncle Nils Hallström. Det borde vara en ingång i census 1900. Jag är förstås intresserad av Hilda Bergs vidare öden också, hon gifte sig vad vi vet troligen inte, och om det finns några andra Berg i respektive hushåll. Hildas syster Selma Berg f 1869 10/7 i Riseberga emigrerade 1889 och skall ha varit gift, men där vet jag inget mer.
 
Nils Hallströms brorson Nils Hult f 1870 20/11 i Bosarp bodde 1910 ogift på samma adress som Hallström, 4730 West Ontario Str, Chicago, och var skräddare. Han ska ha emigrerat 1908. Vi vet inte vad som hände sedan med honom.

2003-07-20, 15:38
Svar #12

Jan Ek (Janek)

Hej Anders!
 
Vi får väl börja från toppen, och ta det steg för steg, det var ju en lång lista det där :-)
 
Sven Hallström (49) med hustru Augusta (44) var lätta att finna 1920 (ED 2117, s.2B) då på adressen 628 Le Clair (St?) i Chicago. Sönerna Nels G. (21) och Sven A. (19) bor fortfarande hemma. Svens yrke Stationary Engineer, Board of Education, Nels Chauffeur, Laundry och Sven Jr Machinist, Electrical Co. (Troligen en förvirring här på Nils ålder, han bör ju vara den yngre sonen ca 18, eller är det uppgiften 1910 som är fel?)
 
Inget spår av föräldrarna, heller inte av dottern Jeanna som bara skulle varit ca 15? Familjen hyr bostad på denna adress av den ogifte svensken Andrew Johnson (64). Ytterligare en familj är hyresgäster på adressen; amerikanen Edward Gill med fru och två barn.
 
1930 har familjen köpt ett hus på 436 Leamington Ave. (ED 2740, s. 3B) Sven (59) är Engineer, School och sonen Alfrid (29) Mechanic, Sheet metal. (Där fick du Sven Jrs andra namn.) Makarnas invandringsår uppges här till 1895 och 1897. Augustas ålder (59) och giftemål ca 1898. Bostaden värderad till 10 000 dollar och fam har radio.
 
Ingen träff på Nels jr, i a f inte omedelbart.
 
Anders, har du försökt leta efter dödsfall i Illinois eget dödsregister 1916-1950? Hittar du något bra där så är det inte alltför komplicerat att beställa dödsattester som kan ge fler upplysningar.
 
Om ingen annan har lust att fylla ut bilden, kan jag se om jag får tid att titta på de andra personerna senare.
 
Mvh,
Jan

2003-07-20, 19:28
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Stort tack, Jan! Det var roligt att se att det gått bra för familjen, som det ser ut. De har bra jobb, och eget hus. $10000 låter mycket för år 1930, men jag har inget att jämföra med, och sedan kom ju depressionen. Det var nog rätt att lämna gruvan i Billesholm och emigrera i alla fall.
 
Jag hittade Nils och Gustava i Illinois' dödregister. Nels Hallstrom död 1916 6/2 i Cook Co. och Gustafon Hallstrom död 1919 4/12 i Cook är säkert dem. Stämmer med att de saknas i census 1920. Sonen Sven är troligen antingen död 1937 29/11 i Cook Co eller 1947 2/7 i Lake, Highland Park, det finns två Sven Hallstrom. Hustrun är kanske Augusta Hallstrom död 1947 20/4 i Cook Co. Sonen Nels eller Nils Hallstrom finns inte död mellan 1920 och 1930. Jeanna hittar jag inte heller. Har du själv beställt dödsattester? Vad får man reda på?
 
Har du tid är jag förstås nyfiken på de andra också. Gatan 1899 ska antagligen vara Ballou St, det närmaste jag hittar på en sajt om Chicagos gatunamn.
 
Tack igen,
Anders

2003-07-20, 23:27
Svar #14

Carola Johansson

Hej!
 
Kan någon vara snäll och hjälpa mig att hitta uppgifter i Census 1930?
Har på Ancestry.com funnit namn på Johan 55, Gertrude 14-15  och Walter Olander 11 i NY.
Jag undrar om de bor på samma ställe i NY.  
Om det är en familj?
Vad arbetar Johan med? och kommer han från Sverige. I så fall, vilket år?
Jag hoppas att denne Johan är min mormors farbror som jag sökt ett bra tag.
MVH Carola/

2003-07-21, 01:13
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Hej igen Anders,
 
De du plockade ut ur dödsregistret är precis de samma jag ville satsa på, ville bara att du skulle få glädjen att finna dem själv, och att jag inte skulle riskera att oavsiktligt leda dig på fel spår. Det är lätt att bli blind för namn när man sitter och tittar - två par ögon ser bättre än ett.
 
Husets värde är nog ganska normalt för tiden och de större städerna i USA, Chicago, NY, Boston osv. Men det finns både dyrare och billigare hus i gatan, de flesta husen i denna gata ligger mellan 4-15 tusen, så det är nog inte fel att tro att det är ett ganska fint hus.  
 
De har också en familj på fyra som hyresgäster, antagligen övervåningen, det är sällan man ser en adress i stan utan. Den familjen betalar 40 dollar i månaden och bidrar ju till att få det hela att gå runt.
 
När det gäller Jeanna så kan hon vara död mellan 1910 och 1916 där dödsregistret börjar. Det spåret du undrar över när det gäller Martin i Cook kanske är den Martin som dör 1941, och är i så fall fel person. Som du kan se i registret är denne född 1890 (Y-90). Men det kan finnas många Martin Hallstrom i Chicago.
 
När det gäller dödsattester så kan de ge en hel del, men de varierar en del i innehåll, mycket beroende på vem som är uppgiftslämnare. Det brukar vara en närstående person, så för de som man inte kan finna fortsättningen för kan just det vara en viktig upplysning i sig själv. Dödsorsaken för de som dör i relativt unga år kan ju givetvis också vara intressant. Bostadsadress, civilstånd, yrke är andra uppgifter som kan finnas mer eller mindre utförligt (och korrekt - som beror mest på uppgiftslämnaren).
 
Uppgifter om var personen ligger begravd, och namn på begravningsbyrå kan ju också leda vidare till nya möjligheter. Men allra viktigast är ju dödsattesten för att den nästan alltid bevisar att det verkligen är rätt person man följer, föräldrarnas namn skall vara ifyllt.
 
Generellt sett rekommenderar jag en titt på dödsattesten, som alla genealogiska dokument kan den ibland ge stora överraskningar, men kanske oftast bara en bekräftelse på saker man vet, eller gissat. Exempel på överraskningar kan vara en okänd livsledsagare, ett okänt yrke, en dramatisk död. Generellt sett är väl en utförlig dödsruna mer matnyttig, men det varierar givetvis också.
 
Se förövrigt många fina svar på olika plats i forumet, t.ex. Judys utförliga från den 14 juli under Illinois.
 
Så fort jag får en stund över skall jag ta en titt vidare, så du kan gärna vänta lite med att beställa attester så att du får med de mest intressanta.
 
Hälsningar Jan

2003-07-21, 07:14
Svar #16

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Carola
 
Det är inte frågan om en familj.
Johan bor på East 33nd St, Manhattan:
Olander, Johan, lodger, 55, ogift, född i Sverige, till USA 1897. Yrke: Tailor.
Gertrude Olander, 13, är dotter till Albert Olander, 59, född i Sverige, och Gustina(?), 54, född i Norge.
Walter Olander är son till John Olander, 43 år, född i Sverige, och Ellen, 40 år, född i Finland.
Bengt Johansson

2003-07-21, 13:12
Svar #17

Carola Johansson

Hej Bengt!
 
Tack för hjälpen.
Synd att det inte gav de resultat jag hade hoppats på. Tack för att du tog dig tid.
 
MVH Carola/

2003-07-21, 20:56
Svar #18

Maria Carlström

Hej!  
    Är det någon med tillgång till Census som kan hjälpa mig att söka efter (Frans)Theodor Wettergren f.15/11 1849. Han reser som 30-åring från Simonstorp ,avgång Göteborg 1880-04-09.
Destination New York. Där slutar alla spår.
 
Theodor är farbror till min morfar Axel Wettergren som också var i Amerika åtminstonde tre gånger.
Han flyttar  till N.Amerika 2/6 1906 kommer tillbaka (som Torckel) 1/12 1907.
Han reser dit även 1911-07-07. Destination Boston MA.
Han är även där år 1920.
Mer vet jag inte .Vill väldigt gärna veta mera!
           
              MVH/ Maria carlström

2003-07-21, 22:17
Svar #19

Utloggad Ann-Sofie Hillerström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-10-10, 17:44
    • Visa profil
    • www.tkoch.se
Hej!
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att söka efter fyra syskon och deras kusin som alla emigrerade till en plats som heter Ashtabula. Jag vet att det kan vara svårt eftersom de emigrerade tidigt, långt före de Cencus som finns indexerade men om någon skulle våga sig på uppgiften så skulle jag vara evigt tacksam. Här kommer den information jag har om syskonen:
Johan Pålsson Koch, f 1859 26/12, emigrerade 1882 24/2
Josef Pålsson Koch, f 1862 30/4, emigrerade 1889 7/5
Kusinen Margareta Johannesdotter Koch, f 1856 31/10, emigrerade 1892 31/5, enligt en bouppteckning från 1904 skall hon vara gift med jordbrukaren Carl Gustafsson i Amerika
Josefina Pålsdotter Koch, f 1855 19/5, emigrerade 1904 21/10
Augusta Pålsdotter Koch, f 1864 14/6, emigrerade 1904 21/10
De två systrarna har jag förgäves letat efter i Ellis Island-databasen. Vet också att andra släktingar ändrade namnet Koch till Cook i USA.
 
MVH
 
Ann-Sofie Hillerström

2003-07-22, 00:08
Svar #20

Jan Ek (Janek)

Maria,
 
Det var en riktig nöt att knäcka, hade det inte varit för ett begravningsregister i Iowa måtte jag givit upp. Olika strategier för att hitta honom i census 1880 misslyckades jag med, men det kanske du också provat? (Index är fritt sökbart för alla.) Egentligen borde han vara där, census det året avser uppgifter för 1 juni, och med ditt avresedatum skulle han kommit dit i tid för att bli räknad.
 
Begravningsregistret för Iowa var en lycklig slump, jag är nästan 100% övertygad att detta är rätt man (familj). Det som du nu bör göra är att försöka skaffa dig dödsattesten för Theodor, som kan bekräfta att det är rätt person (ger exakt födelsedatum + föräldrarnas namn), och helst också en dödsruna från en lokaltidning som kan ge svar på om det bara blev en dotter, samt andra intressanta upplysningar.
 
För att gå vidare med detta är hemsidan för släktforskning i Clay county platsen att starta. Där aviseras också flera projekt under arbete, digital avfotografering av alla gravstenar (men din kyrkogård är inte klar) samt födsel- och vigselregister så småningom. Den sidan bör du alltså följa med på framöver. (Intressant också för mig eftersom Spencer och Clay är förbundet med min släkt .) Iowa är överhuvudtaget ganska resursrikt för släktforskare, huvudsidan för hela delstaten är här. Du bör också särskilt märka dig linken till biblioteket i Spencer som har en egen genealogiavdelning, och faktiskt åtar sig att leta efter t.ex. en dödsruna (obituary) mot en mindre avgift. Om du inte kan hitta någon som är villig att göra det gratis, se under voluntärer i Clay. Kör du alldeles fast, hör av dig till mig i epost, jag har en del kontakter.
 
Här är det jag fann:
 
1. Ur Iowa Cemetery Records, page 76: Theodore Wettergren, f. 1849 d. 1898. På samma sida; Carrie Wettergren f. 1847 d. 1925. Detta bör absolut vara hustrun. Är du säker på att han inte var gift redan i Sverige? I så fall träffar han henne i USA, någonstans mellan New York och Iowa. De är båda begravda på Clay Center Cemetery i Royal. (Royal är ett litet samhälle i Clay.)
 
2. Ur Delstatens egen folkräkning i mellanåret 1885 (en finess för Iowa är att denna är indexerad). Volume 165, page 17, Family History Film 1021453, family number 93, Clay township, Clay, IA: Theodere (sic) Wettergreen 36, gift, född i Sverige. Carrie Wettergren 38, gift, född i Sverige. Här är alltså bekräftelse på att de är ett par.
 
3. Eftersom census 1890 har brunnit upp, gjorde jag ett direkt hopp till 1920, det första som är indexerat. Utan en geografisk begränsning hade hon varit svår att finna, indexerad som Carrie Wiltergreen. Men en titt på orginalsidan visar att det bara är indexeraren som haft livlig fantasi, det står verkligen Wettergren. 1920, ED 33 sidan 12A, Clay township: Carrie Wettergren 72, änka. Men det riktigt intressanta är att hon står som mother in law till en John Frank 41, född i Iowa av föräldrar från Luxemburg, gift med Carries dotter Hilda 34. John äger en farm, och det finns två döttrar i familjen, Marjorie 6 och Eleanor 5 år 8 mån. Detta ser konstigt ut, men jag tror att du får riktigare åldrar 1930, nedan.
 
1930 ED 2, s. 2B  : John Frank 52, Hilda 44, Marjorie 16, Eleanor 13, Wanda 9, Elizabeth 6.
 
Alltså är antagligen Eleanors ålder ovan troligen 2 år 8 mån i januari när census togs. Paret gifte sig ca 1913.
 
Det blir en utmaning att försöka finna levande släkt i Iowa, med alla döttrar, men samtidigt kan du vara rimligt säker på att de finns! Om du nu skulle ha det som mål....
 
Men det är ju inte säkert att Carrie var enda dottern, dödsrunor och dödsattester kan ge svar på det. Utan att lova för mycket kanske jag kan få tid att titta i census 1900-1910, men utan index är det en del mer arbete.
 
Du får väl återkomma om du kör fast ...  
 
Mvh,
Jan

2003-07-22, 02:49
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Anders,
 
Jag har inte någon framgång med sök på de andra peronerna på din lista. Kanske skall du följa de spåren du har på Nels och hans familj så länge, och se om du den vägen kan få viktiga tilläggsupplysningar?
 
Jag tror jag funnit den familj du funderade över; Martin och Mina. I census 1920 bor de i McHenry twp, McHenry IL. Paret invandrade 1883, så långt allt väl. Det är bara ett problem, han står som 68 år gammal, hon 55, det blir väl för galet? Att det är det samma paret du funnit stärks av att i census 1900 uppges året de gifte sig till ca 1890.
 
När det gäller Sven igen, så är jag osäker på om du funnit honom 1900, det har jag. På adressen 952 North Kimbell Ave (ED 840, s. 11A) bor han med hustru Augusta och en son - Allan född dec 1898! Detta skulle väl då vara det första barnet som dör före 1910? Makarnas ålder anges; Sven f. okt 1870, Augusta f. nov 1870. Hans invandring 1892, hennes 1895. År för giftemål 1898. Svens yrke Engineer.
 
Men inget spår av någon annan släkting på adressen, irriterande att jag inte finner Nels i index 1900! Chicago är lite för stort för att leta sida upp och sida ned. Det finns övesikter över vilka ED som omfattar vilka adresser, åtminstone på mikrofilm. Men jag tror inte jag har tillgång till denna ingångsnyckel till ett manuellt sök efter adressen West Ontario. Det bör väl vara där de är?
 
Hälsningar Jan

2003-07-22, 08:39
Svar #22

Maria Carlström

Hej,Jan!
  Tack så jättemycket för det du har kommit fram till om Theodor.Bra att du visar hur jag kan fortsätta. Du får gärna, om du får tid ,titta i census 1900-1910.
 
Fick igår reda på genom en ställd fråga på anbyt.
om det var någon mer från Simonstorp som reste till Amerika den dagen då Theodor reste. Det var bara min  Theodor Wettergren från Simonstorp.
Ingen hustru.
 
Återkommer säkert med frågor!
 
   MVH/Maria Carlström

2003-07-22, 08:59
Svar #23

Utloggad Mona-Lisa Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2010-07-02, 08:51
    • Visa profil
Hej!
 
Den 11 april hade jag en fråga i Anbytarforum om Per August Fryxell, född 1868-08-01 i Nora bfs (T), som 1893 utvandrade till Nordamerika. Jag fick veta att det i 1930 års Census finns en August Fryxell i Michigan, county Dickinson, township Breitung. Augusts ålder uppges vara 60 år. Han är gift med Anna 45 år.  
 
Skulle någon vilja söka August Fryxell i 1920 års Census?  
 
Med vänliga hälsningar
 
Mona-Lisa

2003-07-22, 09:53
Svar #24

Mikael Andersson

Olga S. Pearson of 117 Sylvan Drive, Sylvan Lake, Ill., loving wife of the late Bertil; mother
of Carl of Palatine and Len of Arlington Heights; grandmother of seven.  Services 10 a.m.
Thursday at Burnett & Kristan Funeral Home, 533 N. Lake Street, Mundelein.  Interment Ivanhoe
Cemetery.  Visitation after 3 p.m. Wednesday.  Information 566-8020.
 
 
Bertil Pearson, 76, of 117 Sylvan Dr., Sylvan Lake died September 26 from an accidental drowing.
     He was born in Sweden and had lived in Sylvan Lake about 20 years.  Before his retirement he had been employed as a carpenter.  
     Survivors include his widow, Olga, two sons, Carl of Inverness, IL, Len of Arlington Heights and seven grandchildren.
     Private services and interment will be Thursday.  Friends may call at the BURNETT and KRISTAN Funeral Home 533 N. Lake St.,  
 
Går de barnen att hitta nått om i CENSUS. Hur långt frammåt går Census, eller finns det några andra sätt att kolla upp dem ?

2003-07-22, 09:57
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för dina ansträngningar, Jan! Jag har gått med i Cook County mailinglistan som Judy tipsade om, som ett första försök att komma vidare. Då krävs tur. Sedan får det bli attesterna 1937 (Sven) och 1947 (Augusta), som är de troligaste.
 
Jag har inte haft tillfälle att leta i census 1900 alls. Det mest troliga är att Nels finns på 857 Ballou/Ballan? Street, eftersom det var där han bodde året innan.
 
Martin och Mina bör vara fel personer med tanke på åldern.

2003-07-22, 10:00
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mikael, du behöver lite årtal i din fråga!

2003-07-22, 10:09
Svar #27

Mikael Andersson

Trodde jag kopierade allt vänta  
 
Obituary in the Waukegan News-Sun on September 28, 1966:
     Bertil Pearson, 76, of 117 Sylvan Dr., Sylvan Lake died September 26 from an accidental drowing.
     He was born in Sweden and had lived in Sylvan Lake about 20 years.  Before his retirement he had been employed as a carpenter.  
     Survivors include his widow, Olga, two sons, Carl of Inverness, IL, Len of Arlington Heights and seven grandchildren.
     Private services and interment will be Thursday.  Friends may call at the BURNETT and KRISTAN Funeral Home 533 N. Lake St., Mundelein from 3 to 10 P.M. Wednesday, September 28.
 
 
hicago Tribune dated December 13, 1966.  It reads
as follows:
 
Olga S. Pearson of 117 Sylvan Drive, Sylvan Lake, Ill., loving wife of the late Bertil; mother
of Carl of Palatine and Len of Arlington Heights; grandmother of seven.  Services 10 a.m.
Thursday at Burnett & Kristan Funeral Home, 533 N. Lake Street, Mundelein.  Interment Ivanhoe
Cemetery.  Visitation after 3 p.m. Wednesday.  Information 566-8020.
 
Olga och Bertil var födda:  
Olga - 1890-12-15 i St:petersburg
Bertil - 1890-06-10 i Ingelshyttan.

2003-07-22, 19:37
Svar #28

Mikael Andersson

Kan det möjligen vara frågan om Karl Persson, 27, och Olga E Persson, 25, från Amerika som lämnade Göteborg för Chicago 1906-08-03?  
 
 
Finns det att finna i Census, 1910 blir det då ?

2003-07-23, 00:45
Svar #29

Jan Ek (Janek)

Mikael,
 
Har uppriktigt sagt lite svårt att se tråden i det här? Försöker du finna besvis för att paret i dödsrunorna är de samma personerna som du anger ålder och födelseplats på i slutet? Eller är du säker på att det är samma personer, och att frågan din bara gäller eventuella efterkommare?
 
Det finns ett par i Chicago 1930 som heter Bert och Olga Pearson, båda födda i Sverige, inga barn då. Jag gissar utan att ha en gnutta bevis att detta är paret som avlider 1966. Problemet är bara att medan hans födelseår bör vara rätt, ca 1890, är hon 5 år yngre. Då stämmer det sämre, ditt par är ju jämngammalt?
 
1930 är förövrigt sista folkräkningen som är tillgänglig, det är en 72-årig sekretess. 2012 blir 1940 frisläppt.
 
När det gäller tillägget som kanske gäller uppgifter ur Ellis (?) så stämmer det i mina ögon ännu sämre. Ett år här och där kan vara fel, men det där ser ganska långsökt ut. Tycker du inte det själv?
 
Mvh,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna