ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustav V / Oscar II (m.fl.) - deras utomäktenskapliga barn  (läst 10057 gånger)

2002-07-26, 00:53
läst 10057 gånger

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är mkt intresserad av födelsedatum och dödsdatum på Oscara Meijergeer, gift Hilder.
Dessutom har jag läst i en bok om Bernadottarna att Oscar II hade 2 söner med en Marie Friberg (en bar trol. namnet Carl) som sedan gifte sej med en fransman. Kan någon hjälpa mej i denna fråga?! (Sänd ett mail eller forts. här).
PS. Enligt samma bok skall Oscar II ha fått 2 söner födda före 1858 som hovet betalade understöd till, men deras identitet har inte kunnat fastslås. Kan någon hjälpa mej med detta? Det är alltså inte jag som lägger fram dessa uppgifter, utan jag har läst det i en seriös bok! D.S.
 
MVH Johan Axelsson!

2002-07-29, 22:24
Svar #1

Åsa Johansson

Till Johan,
I min sambos släkt sags det att farfars far var oäkta prins, att släkten fick en herrgård och uppehälle. Den herrgården skall än idag bebos av Falk-ättlingar. Dessa uppgifter har jag inte själv hunnit kontrollera, och jag vet inte vilken Oscar det rör sig om. Kanske det kan leda dig någon vart?

2002-08-02, 11:35
Svar #2

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Det vore bra om du först gav mej namn på modern, namn på farfars far och födelse-samt dödsdatum!
Tack för upplysningen!
 
MVH Johan Axelsson!

2002-08-03, 10:50
Svar #3

Åsa Johansson

Johan,
Måste först kolla med gamla farmorn som sitter på sån information. Återkommer/Åsa

2002-08-04, 09:56
Svar #4

Åsa Johansson

Okej, här har vi det: Proband Kar-Axel Falk, född 19160509 Jölmesta gård, Dingtuna (U) död 19531005 i Dingtuna. K-A:s ffm Anna Falk lär ha varit en firad ung dam i Stockholm, OscarII lär vara far till hennes barn. Hon fick gården Krista i Lundby församling,Västerås. Det är en vanlig bondgård, så jag tog nog i för hårt sist. Men det är fortfarande i bruk av Falk?s.  
Tänker kolla upp detta själv vid tillfälle, men om du hittar nåt spännande så berätta!
Däremot tittade jag i NE och om inte annat så finns det en slående likhet -eller tycker man det baradärföratt?

2002-08-04, 22:39
Svar #5

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för upplysningen. Ska göra vad jag kan. Men om du skulle kunna vägleda mej genom att ge mej namn på barnet och ungefärligt födelsedatum skulle det underlätta. Annars verkar det hela rätt troligt. Det hela blir  ju självklart omöjligt att helt bevisa, men man kan nog kolla under vilka år O. II var verksam så att säja och därefter dra vissa slutsatser. Däremot vet jag inte hur man ska kolla vem som fick gården. Sånt antecknas ju knappast. Men som sagt så ska jag göra vad jag kan. Anna Falk fanns alltså på fester och baler där O. II då förmodl. vistades? Även det svårt att bevisa, men jag ska se vad jag kan finna om Anna Falk. Om hon var en firad dam borde det stå om henne i någon bok eller nåt liknande. Jag är egentligen ingen släktforskare utan mer intresserad av kungliga utomäktenskapliga avkommor. Men jag vet var man ska leta så det är inte omöjligt att jag inte hittar nåt!
 
MVH Johan Axelsson!

2008-07-06, 00:19
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Det har för länge sedan ställts frågor här på forumet om Oscara Meijer eller Meijergeer. Det finns en hel del att läsa om henne, ibland skriver man av andra böcker, men Vivi Horn, som berättar i ”Herrarna till Runsa” har träffat hennes svärdotter. De barn till Oscara  som Vivi Horn nämner är dels en dotter som dog vid åtta års ålder, dels en son Gustaf Hilder, som gifte sig med Louise Ancarcrona. Enligt Vivi Horn var dessa makar barnlösa. Om inte Oscara hade fler barn, som inte Vivi Horn vet om, eller Gustaf Hilder några utomäktenskapliga, går det inte att härstamma från Oscara. När familjen flyttar till Preussen 1840 (Norrköping S:t Olai A1:37 s 144) har de bara två barn, Jaquette Aurora Oscara född 1834 och Gustaf Oscar född 1836. När Oscara gifter sig i Risinge 1833 står det i vigselboken: ”Brud född i Stockholm 1815 14/4  och såsom Späd upptagen av Greve Wetterstedt och dess fru Grevinna Auror. Degeer, utan känd far och mor. I föräldrars ställe hava de vårdat hennes uppfostran.”  
I husförhörslängden Risinge 1825-29 har hon också detta födelsedatum och flyttar till Stockholm 1826. I nästa längd 1830-35 är hon född 27/3 16 och sägs komma från Stockholm 1825. Hon fanns dock i Finspång redan 1820-24 med kladdigt årtal 15 utan inflyttningsår. Tidigare har jag inte hittat henne. Det är frågan hur troligt det är att hon ska vara dotter till Oscar I, som bara var 15 år 1814-15. Modern sägs vara Jaquette Löwenhielm och hennes make Carl Gustaf Löwenhielm  skriver i sina ”Minnen” att han träffade Jaquette i Paris, dit han kom i mars 1914. Jaquette kan inte ha träffat prinsen i Paris, eftersom han sägs inte ha återsett sin mor, som befann sig där, förrän senare. Jag har inte hittat Oscara i någon födelsebok i Stockholm (kan ha missat något) och funderar över om hon kan vara född i utlandet. På nyåret 1817 återser Löwenhielm Jaquette i Stockholm och förlovar sig med henne samma vinter. De gifte sig 18 september. ”Prins Oskar representerade min far” (!)
Det är när Löwenhielm är i Konstantinopel 1824-27 med hustrun kvar i Stockholm, som han hör talas om hennes otrohet, och vid hemkomsten kommer underfund med att prinsen är skyldig.  
Den Anna Marie Petterson eller Persson född den 02/10-1854 gift med Bengt Nilsson Winberg född 18/01-1854, som efterfrågas i flera diskussioner och ska ha sagt sig härstamma från Oscara, är född i Kvistofta och barn till åbon Per Åkesson och dess hustru Johanna Persdotter. Och dessa föräldrar är födda 1823 och 1822, alltså för gamla att vara barn till Oscara.
(Enligt Vivi Horn dog Oscara i början av 1880-talet)
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 06 juli, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-07-07, 15:41
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Anders Gustaf Andersson-Lundebeck, f 1900 30/1 i Hedvig Eleonora nämndes också för längesedan i denna diskussion. Den far han har i kyrkboken och som var gift med hans mor, handlanden Anders Andersson, dog månaden före sonens födelse. Kanske denna tragiska händelse fick honom att tro sig vara ett kungabarn.
hälsningar Ingrid, som nog snart ska sluta ägna semestern åt oäkta kungabarn.
Olof och Ingrid Bergström

2010-01-10, 16:10
Svar #8

Utloggad Boje Bodin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-10-24, 12:00
    • Visa profil
Johan Axelsson har sett i en bok att Oscar II hade 2 söner  för 1858. Min mammas morfar kan vara en av dem. Han var född 1856 i Karlskrona. Modern hette Dorothea Månsdotter född 1837. Hon var dotter till Måns Suneson och hennes son fick sitt efternamn efter sin morfar. Carl Johan Oscar Suneson lär ha fått bidrag till sin utbildning fån hovet och han fick julklappar och presenter enligt min mormors mor. Han kom till Stockholm 1874. Så småningom blev han utnämnd till generalkonsul i Honduras. Han avled hastigt innan han hann tillträda. Jag skulle vilja veta vilken bok du talar om. Jag undrar om någon känner till något om Dorothea Månsdotter. Hon gifte senare Berggren och dog 1913.

2010-01-11, 15:44
Svar #9

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
För att få klarhet i saken måste man ju använda sig av den moderna DNA-tekniken!  
Alltså, steg 1 blir att tubba den kungliga hovfrisören att smussla med sig lite hår för DNA-analys, alternativt kan man norpa den Kongl. tandborsten för samma ändamål.  
 
När man väl etablerat det bernadottska DNA:t är saken biff och lätt som en plätt.  
 
I steg 2 är det bara att börja topsa ute i stugorna och jämföra!  
 
Med tanke på den franska mätresskulturen och det faktum att drottning Desideria inte kunde hålla ordning på sin gubbe förrän tidigast i mitten på 1820-talet då hon kom till Sverige, bör ju icke minst Dynastins Anfader själv ha satt ett antal extrabarn till världen.

2010-04-13, 22:38
Svar #10

Utloggad Stefan Öst

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2021-01-19, 13:55
    • Visa profil
Behövs inga ljusskygga aktiviteter hos kungafamiljen. Bernadotte-DNA finns redan!
 
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.848227/jag-vet-och-kanner-att-vi-ar-slakt
 
MVH Stefan (Barnbarnsbarnbarn till OscarII om man ska tro släkthistorien...)

2014-12-15, 17:05
Svar #11

Utloggad Gun-Britt Werner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2016-03-06, 12:30
    • Visa profil
Hej!
 
Känner någon till om Gustaf V besökte Gotland tiden 1915-1916?
 
Med vänlig hälsning
Gun-Britt Werné

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna