ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oscar II:s (ev.) dotter Anna Hofman-Uddgren  (läst 2761 gånger)

2011-08-20, 22:25
läst 2761 gånger

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej Maud, jag är mycket medveten om den tunna soppan men ju mer jag får fram om farfar så känns det mer och mer att någon haft ett finger med i spelet och backat upp sitt barn med tanke på hur familjen i övrigt hade det. Farfar blev gjutmästare och en i svenska gjuterikretsar en legendar. Han var v.ordf. i svenska gjurmästareförbundet och ordf. i Norrköpingskretsen. Om du är bekant med Göteborg så kan du se hans storverk på Järntorget där, snäckan i gjutjärn väger 8 ton. Konstgjutgodset från Nävekvarn under hans tid var känt värden över. Svenska Amerikalinjens Kungsholm var utsmyckat med detta konstgjutgods i trapphusen och dyl. och ansågs i amerikanska tidningar som det lyxigaste fartyg som någonsin angjort New york.  
Jag skriver även, i de kretsarna, någon tycks haft ett finger med i spelet och i min familj och kusiners familjer talades det om detta. Denne någon tycks dessutom lånat ut sin kokerska vid behov.
Farmors farfars farfars farfars far var bondeståndets talman i riksdagen 1686 under Karl XI och var enligt skrifter kungens gunstling. Har är den förste bondeledare som avporträtterats och det skedde på uppdrag av drottning Hedvig Eleonora och målades av hovmålaren Ehrenstral. Tavlan i naturlig storlek i helfigur hänger i rikssamlingarna i Gripsholms slott mellan Karl XI och Karl XII. Det var Herredagsmän och riksdagsmän ett antal generationer. talmannens farfars far garanterade Gustav Vasa lugn och ro bland bönderna i Tjustbygden 1543.
Jag nämner även brukspatron på orten, det borde vara någon bemedlad som backat upp.
Ulf Myrman

2011-08-20, 23:02
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Som sagt, med källhänvisningar till dina uppgifter blir det lättare att bistå dig med upplysningar.
 
När flyttar din farfars mor till Valbo? När dör hon och hennes make i Söderhamn? När hamnar din farfar i Kalmar och på vilken ”i kungliga kretsar välkänd gård”?
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-21, 10:12
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Johan August Myrman föddes den 12 feb 1875 i Inferå, Valbo församling (C:8 sid 73) och finns med sin mor i husförhörslängden AI:20b på sidan 196. I november samma år flyttar han och modern tillbaks till Hille där hon var född och de bor då på Oslättfors (AI:23 sid 260) med hennes mor som var änka. Oslättfors ägdes av August Lundeberg (sid 242 i samma hfl) där en son Christian (1842-1911) senare blev statsminister. Jag kan tänka mig att den misstänkte nr 2, dvs någon ur den familjen, hellre kan vara den misstänkte fadern...  
 
På sidan http://www.gavledraget.se/Brittgarden_Knut_Lundeberg.htm kan man läsa om August Lundeberg junior (1849-1945) Förutom skötseln av bruket var han mycket engagerad i den sociala omvårdnaden om befolkningen i Oslättfors och den socken till vilken bruket hörde, Hille - vars nästan enda skattebetalare han var. (Bruket betalade skatten för alla arbetarna.) Troligen fick Johan August sin utbildning därifrån som hjälpte honom att nå den nivå han senare kom att ha som gjutmästare..?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-08-21 10:14)

2011-08-21, 14:54
Svar #3

Carl Szabad

Ulf! Man kan inte stapla indicier (verkliga eller påstådda) på varann och tro att man via dem till slut uppnår någon sorts sanning.
 
Men påståendet att Johan och August skulle vara en indikation på släktskap är lätt att bemöta. 1880 fanns det 165.000 August i Sverige och närmare 400.000 Johan. Det innebär att nästan var femte man i Sverige bar namnet Johan vid den tidpunkten.
 
Du verkar inte ha så hög uppfattning om din farfars möjlighet att ta sig fram på egen hand. Han blev förmodligen en duktig gjutare och hade han även talets gåva är det inte så konstigt om han blir aktiv inom branschorganisationen. Hyra kokerska var också rätt vanligt förr i tiden för burget folk. Inte heller något konstigt med det.

2011-08-22, 23:16
Svar #4

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej!
Mer intervjuer med släkten har givit mig en trovärdig förklaring till någon i Norrköping och fru Bengtsson varför jag avför dem i min spaning och koncentrerar mig på grabbarna i Oslättfors 1874. Carl, jag staplar inte indicier för att få någon sorts sanning utan samlar små fragment som tillsammans kan ge en ledtråd var det är lämpligt att i första hand spana vidare.
Det fanns väldigt få Johan August i Oslättfors den här tiden.
Frågan ligger kvar, vem var fadern?
Leif, Det du skriver är den linje även jag haft men en massa smådetaljer gjorde att jag kände det angeläget att kolla på de kungliga tråden men när Norrköping är ute ur bilden så lägger jag krutet på Oslättfors.
Jag återkommer med de uppgifter jag har.

2011-08-23, 18:55
Svar #5

Lotta Nordin

Ulf,
jag tror att du kan släppa både kungligheter och grabbarna i Oslättsfors (som dessutom inte bodde där 1874).
 
Fadern till Johan August är Anders Andersson Sandin från Sätra i Åls socken.
I Valbo AI:20b sidan 196b står att Anna Erika Myrman är h.s.(hemmason) Anders Anderssons i Sätra by i Åhls socken fästeqvinna.  
I Ål AI:14c sidan 10 finns Anders hos sina föräldrar och där står att han kyrkotaget Anna Erika Myrman i Valbo socken såsom sin hustru. Dom gifter sig emellertid aldrig.
Anders flyttar till Höganäs 1879-02-12 och senare till Södra Vram och tillbaka till Höganäs.
I Höganäs AI:6 sidan 274 står om honom Icke ledig! Se prestsedlen, och i Norra Vram (där Södra Vram ingår) AI:21 sidan 260 står Har enl. attesten låtit ss äkta hustru kyrkotaga Anna Erika Myrman i Valbo den 28 Mars 1875.
Även i nästa husförhörslängd Norra Vram AI:24 sidan 173 står samma anmärkning, och där står att han flyttar tillbaka till Höganäs 1882.
 
I Höganäs AI:7 sidan 292 står att han gifter sig 1885-07-18 med Matilda Berggren, född Andersson.
1885-05-10 gifter sig också Anna Erika Myrman med gjutaren Karl Erik Karlsson enligt Söderhamn AI:25d (1886-1890) sidan 1359.  
 
När det gäller Johan August Karlssons bostad i Kalmar där han hamnade 1899, så var det som hyresgäst i nr 167 Utom staden, och samma år flyttade familjen till nr 109 Utom staden. Ingen gård mycket välkänd i kungliga kretsar alltså. Där fanns dom kvar ända tills dom 1905 flyttade till Hakarp i Jönköpings län.
I Hakarp arbetade han vid Ebbes bruk mellan 1905 och 1911 då han flyttade till Tunaberg, och det är först efter 1906 som han kallas gjutmästare första gången.
 
Din farmor härstammade inte heller från någon gård i Kalmar med nära förbindelser med rikets ledning, vad jag kan se. Hon var född i Harby, Ljungby socken och hennes far Olaus Olsson var född i Källstorpsmåla i samma socken, och hans far i sin tur kom från Krankelösa också i samma socken.
Hur får du ihop kopplingen till bondeståndets talman Per Olsson i Gladhammar? Jag har försökt men inte lyckats, åtminstone inte med hjälp av kyrkoböckerna.

2011-08-23, 21:37
Svar #6

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej Lotta!
Det här var mycket intresant, ett stort tack, det ska jag följa upp.
Pehr Olsson fick i första giftermålet två barn, modern dog sannolikt i barnsäng med andra barnet. Pehr gifte om sig och fick ytterligare nio barn. Jag fann rätt enkelt tio av dem men stångade mig länge blodig på det elfte.
Pehr bodde på Thorsfall i Gladhammar men fick gården lunden som skattehemman av Karl XI. Pehr sades vara Karl XI gunstling, han var dopvitne till prins Karl Gustav och fick i dopgåva ett silverstop vilket i dag finns på Bystads slott i Närke. Han blev sannolikt mördad av adeln som inte tålde att en bondeledare stod kungen nära. Pehrs son Anders står inte med som vanligt i födelseboken utan det står endast gården och fadern, barnet hade tydligen ännu inte fått sitt namn eller om prästen missat det. Anders flyttade till Biörket i Krankelösa som dräng men gifte sig med dottern på gården som de senare tog över. gården fortsatte sedan i släktens ägo till ca.(hittar just nu inte datumet) Anders vet jag inget mer om men liksom far och farfar  blev sonen herredagsman och riksdagsman sonsonen nämdeman och häraddommare. Fredrik Hultin skrev en avhandling om Pehr Olsson vid Stockholms Universitet, Han höll även på med en bok om honom men jag vet inte om den är klar än. Det är en lång historia som inte får plats i det här forumet.  
Jag likställde nog lite släktledet som var kännt och sades vara mycket kungatrogna genom generationer, från Lunden via Biörket med att farmor bodde där när de träffades men så var inte fallet.
Ulf Myrman

2012-10-30, 22:40
Svar #7

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej Lotta Nordin! Jag har gått vidare med forskning kring Anders Andersson Sandin men ett problem har dykt upp.Anders satt på Långholmens fängelse 1870-72 och i domen har han uppgivit sig ha ett oäkta barn redan 1869, Johan August är född 1875! 1869 var Anna Erika 13 år. Hade Anders ett tidigare barn fött före 1870 med någon annan?, jag har inte funnit det varken i Ål, Hille eller Valbo.
Västlands och Älvkarleby tingslags Häradsrätt, urtima ting 15 jan 1870 vol AIII:5 1855-83. Anders säger sig vara fader till ett oäkta barn vars moder han velat kyrktaga såsom sin hustru vilket dock ännu ej skett. det verkar som det inte bara är Anna Erika han velat kyrktaga och har barn med men det här går det trögt för mig att få ordning på.kan någo lösa den knuten åt mig?
Ulf Myrman

2012-10-31, 12:10
Svar #8

Lotta Nordin

Hej Ulf,
står det verkligen inte något alls i domboken om var barnet var fött och vem som var modern? Det låter lite märkligt.
 
Men det var inte så svårt att hitta barnet iallafall.  
I Ål föddes Brita Lisa 1869-08-07, modern var Stor Carin Olsdotter i Helgbo nr 2 och fadern erkände sig vara Jons Anders Andersson i Sätra nr 4. (Ål C:7 bild 22 i AD)
Nr 4 är nog en felskrivning eftersom han då bor på nr 5.
Brita Lisa dör 1869-11-19 (Ål F:6 bild 18 i AD). Dödsorsaken sägs där vara outredd.  
 
Stor Carin Olsdotter (med familj) och barnet finns i Ål AI:13b (1861-1870) sidan 339 i Helgbo nr 2.

2012-11-01, 23:10
Svar #9

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej Lotta!
Tack det där borde jag hittat, jag började leta 1870 och backade men var kanske lite för mycket inställd på att spana efter en ensam moder eller också, det första man blir blind på är ögonen.
Ulf Myrman

2016-02-01, 12:08
Svar #10

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Hej! Min mormors mor Matilda Kristina Ersdotter f. Simtuna C5-1829-1861 bild 68 fader okänd, moder Stina Kajsa Sjöberg som jag inte hittar i födelseboken men finns med  
faderns familj Olov Sjöberg Torpa A1-6-1826-1834bild 16 sid 8. Modern Ingrid Nilsdotter f. 1783-04-15i Stenqvista där finner jag bara en Ingeborg, kan det vara samma?
Kan någon hjälpa mig reda ut det här?
Ulf Myrman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna