ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: De la Gardie  (läst 4040 gånger)

2004-07-25, 15:00
läst 4040 gånger

Inge Franzén

Hej någon som vet nåt om De La Gardie på Högagärde Säm Socken Ulricehamn kommun? jag heter Inge och forskar efter min farfar som är mycket svår att finna. Tack på förhand. Mvh Inge Franzén

2004-07-25, 16:46
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Bäste Inge!
 
Den Grevliga ätten, De la Gardie, nr 3 lever ännu på svärdssidan i Sverige. Borde denna fråga inte vara ställd under introducerad adel här på Anbytarforum? Är det denna ätt du letar efter?
 
M.V.H.
Ralf

2005-09-17, 19:34
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Min farfars farmors morfars mormors farmor Anna Axelsdotter (Cruus af Edeby) ska mestadels ha uppfostrats och tagits om hand av Jesper Mattsson(bror till Axel) och hans maka Brita De la Gardie,orsaken ska vara att Jesper var närmaste släkting till Anna och att hons far Axel ska ha avlidit redan omkring 1620 och inte 1630 som Elgenstierna uppger..se notis nedan...
 
Axel var gift med Anna Skoo (Af Hästagård) efter Axels död omgift med Erik Körning.
 
 
I historien om Årby antas Axel han ha dött redan 1622,kanske av epedemi bland de svenska trupperna.Hans namn återfinns i armerullorna för 1622 men inte därefter,och sommaren samma år är Åke Svantesson ryttmästare för hans kompani.
 
källa: Sveriges krig 1611-1632.Generalstaben).
 
I skattelängden för adliga gods i Rasbo härad står 1623  salig Axel Mattsson (upplands handlingar.kammararkivet)och 2 år senare är hans hustru Anna Skoo omgift( Ramsay:J frälsesläkter i Finland).
 
Anna Skoo blev således tidig änka och Anna och Axel faderlösa i späd ålder.
 
Jesper Mattssons tid som som förmyndare för sina brorsbarn blev dock inte långvarig,redan året efter broderns död avled han i vattusot(Historien om Årby(Ingvar Eriksson) Brita De la Gardie övertog då ansvaret som förmyndare.
 
Sannolikt har Anna och hennes bror vistats hos sin faster (Brita) i olika omgågar under sin uppväxt.Där kunde de träffa sina kusiner Johan och Lars Kruus och Britas brorson Magnus de la Gardie,alla jämngamla med Anna(Historien om Årby)
 
Anna gjorde sin röst hörd även efter sin tid hos Jesper och Brita,hon gjorde b l a i samband med restaureringen av Drottningholm ett inlägg i den samtida debatten om lämpligaste vägen mellan Drottningholm och Stockholm( Källa:Uppsala länsstyrelse,kansliet.Registratur 1661.)
 
Anna Kruus bror axel avled sannolikt omkring 1638?
 
Anna Kruus gifte sig 1641 med Jurgen Schildt.
 
Jurgen och Anna hade säkert träffats långt före sin trolovning,de tycks nämligen ha varit halvkusiner.(källa 1 o 2 nedan),enligt flera trovärdiga handlingar var Jurgen och Annas  mödrar,Catharina von Valmus och Anna Skoo,halvsystrar och deras gemensamme far Mårten Claesson Skoo
 
Källa 1. Wasastierna,O Ättartaflor öfver den på Finlands Riddarhus introducerade adeln.
 
(källa 2.handskrift,X 240,Von Post UUB.)
 
 
Jesper var gift med  Brita De la Gardie ,vars mor var Sophia Gyllenhjelm. (Det är känt, att ätten De la Gardies svenska stammoder Sofia Gyllenhielm var dotter till konung Johan III och Karin Hansdotter, som blev gift först med Klas Andersson Westgöte (avrättad av Erik XIV 1563) och sedan med befallningsmannen på Åbo Lars Henriksson Hordeel.[1]
 
Källa: Hans Gillingstam.
 
Det jag är nyfiken på förutom detta är om Anna omnäms i andra källor utöver detta i samband med De la Gardie och om det finns andra källor tillovanstående.

2005-09-18, 18:16
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hur kan Catharina von Valmus vara dotter till Mårten Claesson Skoo? Benny, är du helt säker på att hon var dotter, och inte t.ex. styv- eller fosterdotter?

2005-09-18, 20:23
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Carl-Fredrik
 
Har kikat genom lite snabbt i Släkt och Hävd och även Ingvar Erikssons uppgifter i Historien om Årby
 
Det jag fått fram är att Jurgens Schildts far var gift i sitt första äktenskap med Carin Claesdotter?(Hästesko)i sitt andra äktenskapet med N Jurgensdotter Walmes.(Källa:Släkt o Hävd nr 1 1991 s 275)eller som Ingvar Eriksson skriver,Jurgens föräldrar var Barthold Schildt och Catharina von Valmus.Jag antar att N Jurgensdotter Walmes är samma men en annan stavning av Valmus.
 
 
Så något fel har de blivit i boken angående släktskapet mellan Jurgen och Anna.
 
Ser att Dick Wase gjort ett frågetecken bakom Claesdotter? kanske ska vara Mårtensdotter?
 
Som sagt mitt förra inlägg var ju avslutat med(Det jag är nyfiken på förutom detta är om Anna omnäms i andra källor utöver detta i samband med De la Gardie och om det finns andra källor till ovanstående) så mitt inlägg var inte skrivet som fakta,utan ville ha om någon annan kunde bekräfta/dementera en del eller styrka källorna.

2005-09-19, 21:48
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Att Anna och Jurgen träffats långt före sin trolovning måste ju bero på att Jurgens far Barthold Schildt i sitt första äktenskap var gift med denna Carin Claesdotter (Hästesko) en dotter till Claes Lindvedsson eller? har inte hunnit kolla upp det ännu.
 
Catharina Von Valmus har väl inget släktskap med Mårten Claesson (Skoo) vad jag vet.
 
Så den enda koppling jag själv hittat mellan Anna och Jurgens (släktskap?) är genom Jurgens fars första gifte.
 
Catharina Von Valmus föräldrar vet jag varken vem mor eller far var.
 
Rättelser mottages gärna!
 
Källa till att Barthold Schildt skulle varit gift med denna Carin Claesdotter?(Hästesko) är Dick Wase i sin redovisning av släkten Schildt i Släkt och Hävd,nr 1 1991 s 274,lägg märke till att han även gör ett frågetecken efter Claesdotter i sin redovisning.

2007-05-29, 21:58
Svar #6

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning
Här har ni släkten De la Gardies (Gardey) legendariska, storslagna & urgamla Chateau Russol
i södra Frankrike som fortfarande ägs av en ättling till släkten Gardie, Bernard Gardey de Soos, klicka på länkarna:

Château Russol

Lite info om underbara Minervois

Deras viner är makalösa och landskapet runt slottet är mycket vackert.

Lite kuriosa:
Det berömda och omtalade slottet:
Rennes-le-Chateau
(da vinci koden) ligger sydväst om Slottet Russol.

2011-08-16, 13:48
Svar #7

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Jag skulle vilja veta lite om släkten de la Gardie. Speciellt är jag intresserad av Robert de la Gardie, som var landshövding i Malmö. Vem var hans fru och hade han barn?
Mvh  
Maini

2011-08-16, 14:09
Svar #8

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Du hittar lite om släkten de la Gardie på http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~corpusnobiliorum/gardie.html.
Där står bl.a. count Robert de la Gardie, born 7 August 1858, married 24 September 1898 at Bollerup to Elvira Hilma Augusta Smith (born 2 February 1856 at Ystad, daughter of the apothecary and banker Gustaf Smith and Augusta Charlotta Vilhelmina Bruzelius).

2011-08-16, 19:24
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nog kan det väl vara värt att uppsöka närmsta större bibliotek och slå upp släkten De la Gardie i Gustaf Elgenstierna: Den introducerade svenska adelns ättartavlor, där det finns detaljerad information om de flesta adelspersoner.  
 
Ett annat bra uppslagsverk är Svenska Män och Kvinnor, som kom ut på 1940-talet.
 
Frågan bör också placeras under Släkter > Introducerad adel > De la Gardie
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2011-08-16 19:25)

2012-04-25, 19:30
Svar #10

Utloggad Anna Stahre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-04-27, 20:56
    • Visa profil
Finns det någon som vet var man kan finna en bild av Carl Julius De la Gardie 1729-1786? (Det finns ett porträtt av hans far Magnus Julius De la Gardie på Löfstad slott, men jag har inte kunnat hitta något på sonen) MVH Anna Stahre

2012-04-25, 20:34
Svar #11

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Anna  
Har du googlat på hans namn och markerat bilder? Jag hittade lätt en bild av honom
Stig

2012-04-25, 21:34
Svar #12

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Har du kikat i standardverket Index över svenska porträtt 1500-1850 i Svenska porträttarkivets samlingar? Brukar finnas på de flesta större bibliotek, och i det första bandet (tryckt 1935) bör det stå ifall det vid den tidpunkten fanns något känt bevarat porträtt på Carl Julius De la Gardie. Om det inte står något där skulle du även kunna kontakta Svenska Porträttarkivet (SPA) och Emilia Ström som arbetar där, hon har i vissa fall fått nyare uppgifter om porträtt som registrerats hos SPA efter 1935.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-04-26, 12:06
Svar #13

Utloggad Anna Stahre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2012-04-27, 20:56
    • Visa profil
Tack för snabb respons! Ja, jag har googlat på Carl Julius namn flera ggr och markerat bilder utan att hitta just honom. Jag gjorde det nu igen - utan resultat. Jag ska försöka med Svenskt porträttarkiv... Jag har aldrig tittat i standardverket Index över... (Jag visste inte att det fanns) MVH Anna

2012-04-26, 12:30
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Det är nog många som inte känner till Index över..., men det är mycket användbart när man söker efter gamla porträtt. Visserligen kan det ju ha hänt en hel del sedan 1930-talet, men oftast hänger porträtten kvar på slotten sedan dess, eller också har porträtt ärvts av de dåvarande ägarnas ättlingar. Om något porträtt har sålts på auktion brukar det registreras in hos SPA, så det kanske är en bra idé att höra med Statens porträttarkiv direkt, då får du tillgång till både de äldre uppgifterna om vart porträtten finns, och ev. nyare uppgifter.
 
Lycka till!  
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-04-27, 11:58
Svar #15

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Anna
Jag var lite för snabb när jag skrev att jag hittat ett porträtt av honom på nätet
Stig

2012-04-27, 19:32
Svar #16

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
I Index över Svenskt Porträttarkiv finns inte något porträtt med föreställande Carl Julius De la Gardie. Det kan emellertid, som Markus skriver, ha inkommit porträtt efter att Index sammanställdes på 1930-talet så kontakta Emilia Ström på Porträttarkivet. Jag vore själv intresserad om något porträtt av Carl Julius De la Gardie finns bevarat.

2013-04-24, 16:29
Svar #17

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej David,
 
I Svenskt Biografiskt Lexikons (SBL) artikel, se http://www.nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=17378 om Johan Pontusson De la Gardie (han var farbror till Magnus Gabriel) så nämns att han hade en halvsyster, en oäkta dotter till fadern Pontus, som hette Elisabet. Kanske det kan vara hon som menas i din släkt?

2013-07-21, 20:46
Svar #18

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
Tillfällighetsfynd (kanske redan känt sedan tidigare):
 
I en dombok från 1625 gällande Birkala (Pirkkala) i Finland. Mats Larsson och hans son ? Matsson. I målet nämns bland andra Brita De La Gardie, Jacob De La Gardie och Johan De La Gardie.  
 
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Tuomiokirjat/yla-satakunnan_tk/tuomiopoyt akirjat_1623-1627_es1962_nidenn1/108.htm
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Tuomiokirjat/yla-satakunnan_tk/tuomiopoyt akirjat_1623-1627_es1962_nidenn1/107.htm

2013-07-23, 08:34
Svar #19

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Två inlägg som inte tillförde något till en diskussion om De la Gardie har tagits bort.

2013-07-23, 17:16
Svar #20

Utloggad Peter Wirdemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 15:04
    • Visa profil
    • peterlarsen.se
I De La Gardieska historiska handlingar finns ett brev från 1585-06-26: Brev till Mats Larsson Krus med anledning av klagan från bönderna i Virala by (som förlänats åt honom) över det förtryck som han utövar där och som kungen strängt förbjuder.. Då jag inte är insatt i släkten De La Gardie eller det som berör den så fick jag för mig, i min okunskap, att ovan kanske hade med detta att göra. Om de inte alls är intressant eller inte har med det att göra överhuvudtaget, eller om det är för långt ifrån, i periferin, av De La Gardies genealogi att det inte hör hemma här kan jag inte avgöra . Det är fritt fram att ta bort det om det inte tillför något

2013-07-24, 11:00
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Peter, jag menade inget illa med mitt påpekande, men dina länkar innehåller följande:
 
I länk 1: ett refererat domboksmål som rör en tvist mellan några personer om en gård som Mats Larsson (Cruus af Edeby) till Harfvila, Vånö ocken och hans son Jesper Mattsson (Cruus) stadfäst till dem år 1603, om vilket det nu bråkas. Det hänskjuts till dess att Fru Britta de la Gardies målsmän Jacob och Johan de la Gardie blir åklagare i saken. Britta är änka efter Jesper Mattsson (Cruus) och därav att hon och hennes bröder nämns - gården berör alltså inte släkten de la Gardie.   Lämpligt vore att lägga länkarna under Cruus af Edeby eller under lämplig finsk sockenrubrik.
 
I länk 2: nämns Johan de la Gardies landbofogdar Lass Jacobsson, Hendrich Nielsson Leinola och Madz Car Lola som ska syna rå och röör (marksyn). Inget om de la Gardiefamiljen med andra ord.
 
Med vänlig hälsning
Niclas Rosenbalck

2017-01-18, 15:42
Svar #22

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Komplettering till EÄ grevliga ätten De la Gardie, nummer 3
Tabell 7
21 oktober 1737 sker gravöppning i kyrkan för riksrådet greve Magnus De la Gardies son greve Magnus. Det rör sig sannolikt om Magnus Julius' (1674-1741) son Magnus Gabriel. Denne levde dock 1720-1728 enligt ättartavlorna, eller kan det vara en son som EÄ inte känner till?


Källa:
Jakob och Johannes i Stockholm, FIa:1 (1721-1772) bild 39/sid 42, nummer 102, AD

2020-07-06, 18:27
Svar #23

Utloggad Ann-Kristin Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2022-07-19, 14:45
    • Visa profil
Ser att det finns en del "frågor och svar" kring De la Gardie här, så då jag provar ställa min fråga här;

- Vet någon om det runt 1847 - 1848 fanns någon De la Gardie på Läckö slott?

2024-03-25, 14:37
Svar #24

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1247
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:17
    • Visa profil
Hej,

Den 27/1 1695 begravde kyrkoherden från Tyresö grevinna Maria Sofia De la Gardie i Riddarholmen församling i Stockholm (CI:1, Riksarkivets bild 386).

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00386#?c=&m=&s=&cv=385&xywh=3015%2C1907%2C2816%2C1328

Enligt information om Maria Sofia De la Gardie på Wikipedia är hon begravd i Tyresö kyrka.

I Tyresö församlings volym CI:4, står att grevinna Maria Sofia De la Gardie begravdes den 27/1 1695 "i staden" (dvs i Stockholm) och att hon gravsattes i sin grav, i Tyresö, den 31/1 1695 (sida 73v).

Länk till notisen i Tyresö fs:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065001_00084#?c=&m=&s=&cv=83&xywh=464%2C266%2C2815%2C1328

Länk till Wikipedia om Maria Sofia De la Gardie:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Sofia_De_la_Gardie

På adelsvapen.com om släkten De la Gardie nr 3 står att Maria Sofia begravdes 1695-01, men datumet (i Stockholm) var alltså 27/1.

Länk till adelsvapen.com om De la Gardie nr 3 (se barn i TAB 1):
https://www.adelsvapen.com/genealogi/De_la_Gardie_nr_3

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna