ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Düben, von  (läst 4252 gånger)

2004-05-25, 08:08
läst 4252 gånger

Bengt Nilsson

Medan Gustav von Düben följde kungen i fält som hovintendent tjänstgjorde hans bror Joachim i fältkansliet. Systern Emerentia var prinsessan Ulrika Eleonoras allra närmaste vän och Anders D. var hovkapellmästare. Även deras far och farfar hade haft nära kopplingar till hovet. Familjen Düben var alltså såväl kring 1700 som 1719 en familj med mycket, mycket starka kopplingar till kungafamiljen. På gott och ont. På gott därför att de samlade på sig rikedomar och ett betydande inflytande, på ont därför att när Karl XII gick i fält fick vissa av dem följa med - oavsett ålder och personliga preferenser. Vilket t.ex. medförde att Joachim fick tillbringa flera år i rysk fångenskap. Vare sig Gustav eller Joachim kunde säga till Karl XII: Nej, jag har ingen lust att lämna Stockholm. Fabian Persson ger i sin avhandling andra exempel, t.ex. den tidigare nämnde Rehnhorn, där en trogen tjänstgöring som kammartjänare etc. så småningom ledde till adelskap och högre poster. När Rehnhorn dog 1688 skrev den annars så kylige Karl XI i sin dagbok att han mist sin allra bäste vän.

2004-05-25, 09:08
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för det Bengt Nilsson. Det är ju många relevanta upplysningar som jag gläder mig att ta del av och dessutom försöka t.ex. läsa om denne Rehnhorn som ett exempel på tidens relationer och äres föreställningar. Mycket intressant. jag förstår självklart att en order var en order. Att Joachim von Düben tillbringade många år i ryskt fångenskap med otaliga andra från den svenska armeen är ju en mycket intressant upplysning. Det skulle jag också gärna finna mer material om, han var ju en yngre bror till Gustav. Om jag har räknat rätt från deras ättetavla var de nio syskon i allt, några dog som spädbarn andra var gifta eller ogifta. Emerentia förblev ogift. Hon levde dessutom ett ganska långt liv, blev 74 år, vilket väl måste räknas som en mycket hög ålder på 1700-talet!? Jag tycker också just att sådana personliga betraktningar som t.ex. Karl XI´s reaktion på en väns och anställds död är mycket relevanta att få ta del av. Det får, för mig, dessa personer att framstå i ett mänskligt ljus. Det rättfärdigar kanske inte deras maktsträvanden och ofta fatala fejltagelser (vad heter det på svenska? missbedömningar? nej!) men det ger en mer nyanserad bild av dessa människor. På samma sätt intresserar det mig att också känna till mer om t.ex. Gustavs och Saras liv. Därför frågar jag om någon har, som Bengt Nilsson, lust och kunskap att svara eller hänvisa till litteratur etc. om dessa personer. Tack igen för det Bengt Nilsson! M.V.H. Steve

2004-05-25, 10:02
Svar #2

Bengt Nilsson

Jag skulle rekommendera Fabian Perssons avhandling för en allmän bakgrund och för att få ett perspektiv på de möjligheter som en lång och trogen hovtjänst gav. Ser man till enstaka exempel kan man lätt få ett snedvridet intryck och tendera att tro att det fanns några speciella skäl. Från den militära sidan finns det ungefär vid samma tid exemplet med Nils Hjelm, vars far var arrendator av ett hemman i Virestads socken och själv slutade som adelsman och generalmajor. Man skulle lätt kunna tro att Hjelm var något alldeles extraordinärt och måste ha varit en av Karl XII:s alldeles speciella favoriter. I själva verket finns det fler exempel av liknande slag. Samma gäller för familjen Düben. Vi har exempelvis Rehnhorn, om vilken samtida berättelser säger att han var en obildad herre och inte särskilt begåvad person. Men, Karl XI uppfattade honom som en trogen och pålitlig tjänare. Så han blev hovintendent och adelsman, precis som senare Düben.

2004-05-25, 11:06
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det tror jag Du har rätt i Bengt Nilsson, man måste ju ha jämförelse material för att kunna se i vilken mån en relation (arbets eller vänskaps relation spelar ingen roll) har en djupare betydelse. Vi känner väl alla till detta genom våra liv. Person kemi som det kallas har ju en stor betydelse för de resultat vi uppnår inom vårt arbets område med andra arbetskamrater och är ledaren inte på våglängd med en själv fungerar det ju sämre, eller bättre i motsatt fall. Det måste ändå finnas orsaker till att dessa personer blev utvalda, duglighet eller vänskapsband etc. kanske även traditioner: alltså att man genom släktled haft nära kontakt arbetsmässigt och personligt något som ju inte kanske har samma betydelse nu längre? alltså familjebanden! M.V.H. Steve

2004-05-25, 14:47
Svar #4

Bengt Nilsson

I de aktuella fallen kan man i så fall säga att personkemin från början fanns mellan Rehnhorn och Karl X Gustav, syskonen Düben och Karl XI-Ulrika Eleonora d.ä. Det var ju nämligen så att såväl Rehnhorn som Gustav och Emerentia von Düben som i tjänst hos sina senare välgörare medan dessa var spädbarn eller i alla fall väldigt unga. I fallet Karl XII och Ulrika Eleonora d.y. torde situationen ha påverkats av att de tidigt blev moderlösa och ett fåtal år senare också faderlösa. Gustav Düben var ju exempelvis i samma ålder som Karl XII:s far. Ulrika Eleonora, född 1688, blev moderlös 1693 och faderlös 1697. Emerentia torde i det läget lätt ha kunnat bli en äldre person till vilken den unga prinsessan kunde vända sig. Släkten von Düben hade väl dessutom kopplingar redan till Gustav II Adolfs maka, så de var väletablerade och välkända i hovkretsar sedan flera decennier.

2004-05-25, 19:05
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alla utom Steve Palmquist förstår naturligtvis att jag med hjärnspöke inte avsåg Steves frågor/hypoteser/funderingar (stryk det som ej önskas) om von Düben och Karl XII, utan de motiv som Steve gång på gång pådyvlat andra skribenter. Att än en gång försöka förklara det för Steve är naturligtvis meningslöst. Jag säger som Ingemar Stenmark en gång sa till en enveten journalist: Hä ä int nån mening å förklar för en som int begrip. (Ursäkta alla Tärna-bor om jag härmed har gjort mig skyldig till misshandel av er dialekt! J) F.ö. noterar jag att det ju gick alldeles utmärkt för Steve att skriva de senaste inläggen ovan utan sedvanliga kommentarer om tabun m.m. Tack för det! Då låter jag härmed herrskapet von Düben och Karl XII vila i frid...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-05-26, 15:07
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jörgen, hur gör du dina roliga/små-elaka/ironiska gubbar?  Mvh Anita

2004-05-26, 21:21
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Bengt Nilsson!  Vi lär så länge vi lever, även upplysnigar som är nära dem man redan känner till, är viktiga. Jag lyssnar alltid och lär av dem som har kunskap, men inte till dem som fortsätter att uppför sig dumt och ohövligt...Det lärde jag av min far och det är jag tacksam för! Med Vänlig Hälsning: Steve

2004-05-27, 10:27
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anita, hur man gör gubbarna ser du här.  F.ö. har vi alltså nu fått lära oss att det är att uppföra sig dumt och ohövligt att säga ifrån när man gång på gång får sina ord förvrängda och tillvitas sådant man är oskyldig till. Den kunskapen är jag ytterst tacksam för!  Får jag lov att lämna den här diskussionen nu - utan fler palmquistska kommentarer?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-03-05, 10:40
Svar #9

christelsandell-andersson

söker mera information om kammarherre, friherre Ulrik von Duben gift med bla Anna Fredrika Standerhjelm f.1719 En av hans döttrar Sara Lovisa  f.1753 gifte sig med Carl Gustaf Krumhorn tack Christel Sandell-Andersson Jakobstad -SF

2005-03-05, 11:23
Svar #10

christel sandell-andersson

hej! jag svarar själv - jag vet inte hur jag kunde missa den diskussion och information som redan fanns - jag har tagit del av den god fortsättning christel

2005-03-05, 12:41
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Christel: Jag vill bara tillfoga att det i Mexico finns ättlingar till von Düben ätten som fortfarande bär namnet von Düben(-Rebollado). Jag är ocsaa (som Du säkert läst..,!) efterkommare till Ulrik och Anna von Düben genom hans dotter Clara Aurora von Düben som gifte sig med Christian Fredrik Strömberg. Är Du ocksaa efterkommare till Ulrik och Anna? Vi är nog ganska maanga! M.V.H. Steve/Benalmádena

2005-03-14, 16:28
Svar #12

Mike Jackson

Does anyone know who Sara Törnes parents were? Also, is it possible to obtain a complete list of her and Gustaf von Dübens children. FamilySearch is not very helpful on this line. I am writing in English but can read Swedish. Thanks, Mike

2006-05-22, 15:44
Svar #13

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Hej! Magnus Gabriel Block f. 1669, död i Söderköping 1722, gifte sig med Anna Christina Düben, (ofrelse) född 1669 i Stockholm. Men vad hennes föräldrar heter råder det dubbla meningar om. 1. Enligt [Elgestierna (von Block nr 1603 s. 437)] är hon dotter till hovkonditorn Hans Georg Düben och hans 2:a hustru, Maria de Besche, nr 1253, samt kusin till herrarna Düben, som blevo adlade Düben. 2. Enligt 1755 års Adelsmatrikel (del 2) är Regements-Strifwarens af garde, Christian Dübens dotter, med Christina Gillis dotter de Besche på Råwaqwarn. Jag vill väl spontant tänka att adelskalendern som utkom när Anna Christina fortfarande levde borde ha en fördel, men det kan ju också vara så att Elgestierna kollade andra källor som också var samtida. (Vissa formuleringar i Elgestierna liknar de i adelskalendern så jag tror att han måste ha haft tillgång till den. Men Elgestierna har med tanke på det stora materialet skrivit fel förut. Vet någon vilket av dessa två alternativ som är fel? Mvh Staffan Benedictsson

2010-03-12, 23:06
Svar #14

Utloggad Peter Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 04:45
    • Visa profil
Var i Stockholm bodde riksrådet Carl Wilhelm von Düben (1724-1790) de sista åren fram till sin bortgång? Tacksam för svar Peter Nilsson, Årsta

2010-03-13, 20:02
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Peter, tyvärr kan jag inte ge dig direkt svar på detta. Jag söker sedan länge efter andra Düben och von Düben anfäders bostäder/bostadsorter under olika perioder under 1600, 1700 och början av 1800-talen även om de under den mesta delen av denna tidsrymd tillhörde en annan gren av (von) Düben ätten/släkten än Carl Wilhelm var. Men är inte Carl Wilhelm v. D. anfader till dessa släktingar i Mexiko (och Texas) som fortlever over there? Kanske De känner hans vistelse ort från sina egna dokument? Jag har kontakt med ett par generationer av denna familj (åtminstone så att jag kan förmedla kontakten...) Och de (far och son) släktforskar ju!!! men kanske någon i Sverige har tillgång till CD rom, arkiv etc som kan finna denna adress bättre än oss andra...(ja, jag förlänger bara tillgängligheten till din fråga kanske med något dygn hoppas jag...) Mvh Steve

2011-10-09, 12:27
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En diskussion ang medlemmar av ätten har förts under . Vänligen, Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2012-11-19, 10:34
Svar #17

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
När Gustaf von Düben (född i Wien 1808) dör i Tyskland 1838 flyttar änkan Ebba Löwenhielm (1819-1841)1840 från Fogelsta i Julita till Dylta bruk i Axberg. Där regerar sedan länge Jan Carl Åkerhielm (1807-1879), änkling efter den 1837 döda Julia Emerentia von Düben (född 1811 i Wien). Med från Julita har Ebba Löwenhielm sonen Carl Gustaf von Düben (1838-1876). Min första fråga: Var Carl Gustafs far och Åkerhielms hustru syskon? Ebba L dör 1841 och året efter flyttar J C Åkerhielm från Axberg till Ökna i Floda (D). Med sig har han sin dotter Hevig Augusta Helena (*1836) och den nu föräldralöse C G von Düben. 1848 gifter J C Åkerhielm om sig med Aurora Charlotta Sköldebrand (1819-1907). De får dottern Emma Ebba Helena Hedvig Charlotta (1849-?). Denna dotter gifter sig senare med Carl August Tamm (1840-1905). När C G von Düben dör 1876 övergår hans ärvda gods Fogelsta i Julita till August Tamm med maka och efter 1905 till deras dotter Elisabeth. Min andra fråga: Hur kunde makarna Tamm ärva C G von Düben? Vet någon dessutom när Emma E H H C Tamm född Åkerhielm dog så blir jag extra glad.

2012-11-22, 23:24
Svar #18

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Svar på ett par av frågorna. Ja, grevinnan Julia Emerentia von Düben (1811-1837) är syster till löjtnant, greve Gustaf von Düben (1808-1838). Friherrinnan Emma Ebba Helena Hedvig Charlotta Åkerhielm af Margrethelund avled 22 Juni 1930 i Stockholm (Gustav Vasa församling). Litteratur: Elgenstiernas Ättartavlor band II (1926) sid. 373 + supplement sid. 1071 (2008) Sveriges Adelskalender 1905 (1904) sid. 1116

2012-11-23, 18:25
Svar #19

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil

2015-03-29, 10:46
Svar #20

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, söker lite mer information när Gustav von Duben kom hem från krigen med Karl XII?  Har en Jonas Olofsson Wallström född beräknat 1681 som varit i hans tjänst i 5 år och som sedan blev trumpetare i Livregementet till häst år 1709.(Generalmönsterrullor-Livregementet-till-häst-784-1710-1710-Bild-120-sid-8)  Frågan är nu om Jonas var i Gustavs tjänst i fält eller om jag ska anta att Jonas varit i Gustavs tjänst tidigare innan denne följde Karl XII i fält? Finns det några andra tips om var jag kan söka mer om denne Gustavs öden? O kanske hitta mer information angående Jonas? Brevsamlingar eller liknande?  MvH Sari

2015-03-31, 20:38
Svar #21

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gustaf von Düben finns med i Svenskt Biografiskt Lexikon, numera fritt tillgängligt på nätet. Düben kom hem efter 1709, så noteringen är mångtydig. Det skulle t.ex. kunna betyda 1704-1709 och att Wallström rest hem från Turkiet, men det skulle kanske också kunna betyda att Wallström under samma tid varit i tjänst hos Dübens familj i Stockholm

2015-04-01, 09:45
Svar #22

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Tack Bengt. Jag tänker mig att notering fanns i Generalmönsterrullorna så kanske det betyder att han var Gustavs personliga tjänst. Dock har jag inte sett någon uppgift att han var med i kriget. Får fortsätta söka. Mvh Sari

2017-07-08, 03:49
Svar #23

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Känner någon till Sofia Juliana von Düben, f Roseling, f 1773 i Vesilax i Finland, som gifte sig 1797 med friherre Emanuel von Düben, f 1755 och avl 1807 på Eriksberg i Vichtis socken i Finland?  Hon var u ä dotter till hovjägmästaren, friherre Axel Gustaf Kurck och Eva Sofia Roseling, vilka bodde tillsammans som ett par på Laukko gård i Vesilax socken.

Jag söker Sofia Juliana von Dübens dödsår och levnadsdata för hennes mor Eva Sofia Roseling. Hur hade förresten modern förvärvat namnet Roseling? Hade hon varit gift tidigare? I FoD för Vesilax skrivs efternamnet f ö Rosling, vilket kanske är den korrekta formen. Se HisKi:

19.11.1773    20.11.1773         Lauco         Ewa Sophia Rosling    Sophia Juliana (oächta)


2017-07-10, 13:53
Svar #24

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 09:38
    • Visa profil
Axel Gustaf Kurck och Eva Sofia Roseling syns här med dotter och måg: Tottijärvi, Rippikirja, 1796-1801 TK720 Kuva 53, s50 Tottijärvi gård.
Eva Sofias dödsår är svårt att tyda: Vesilahti, Rippikirja, 1802-1809 TK179 Kuva 287, s282 Hinsala Joppi.

Vesilahti, Rippikirja, 1774-1785 TK178 Kuva 175, s171 Lauckå gård: fältväbel Rosling, A G Kurck m fl.

Kan Emanuel von Düben ha avlidit 1806?
Jag undrar också om det finns något samband med Sophia Carolina von Düben som enligt Hiski var död 1806 i S:t Marie, anhörig verkar ha varit en Friherr: von Düben.

2017-07-10, 23:34
Svar #25

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Tack Gun! Då har jag fått lite kött på benen. Pehr Stenberg återger i sin självbiografi brev från en god vän som är i tjänst hos baron Kurck och det hela blir lite pikant då vännen tror sig uppvaktad av både Roseling/Rosling d ä och den unga dottern. Men förmodligen är det bara fria fantasier från hans sida. Dock är det lite uppseendeväckande att det här paret uppträder just som ett etablerat par. Pehr Stenberg tror först att de är regelrätt gifta med varandra.

Emanuel von Dübens dödsår kan nog vara ungefärligt; jag har hämtat uppgiften från Adelsvapen. Tyvärr känner jag inte till Sofia Carolina von Düben men det är dock ingen felskrivning för Sofia Juliana von Düben, ty hon lär vara i livet år 1816 enl Adelsvapen.

2017-07-11, 13:55
Svar #26

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 09:38
    • Visa profil
Jag tänkte att Sophia Carolina von Düben, död 1806 i S:t Marie (del av Åbo), kunde varit dottern till Emanuel von Düben. I Tammerfors domkyrkoförsamling (Tampereen tuomiokirkkoseurakunta , Syntyneet-vihityt-kuolleet), 1795-1831 TK635 Kuva 70, dödbok 1805-11-02: Carolina Juliana Mathilda, 5 dygn, löjtnantskan, friherrinnan von Dübens ifrån Wesilax, barn.

Jag är inte helt säker, men tror att Sofia Juliana von Düben, kan ha gift om sig med Carl Johan Hultman.
Hiski: Borgå *7.3.1815, dop 8.3.1815, Staden 4 Qv. N:o 19  W. reg.skrifw. Hr. Carl Johan Hultman  Sophia Juliana Kurck (?), barn Sophia Carolina.

Hultman avled i Viborg stads svenska församling 1819-05-12 (Digitaaliarkisto), IC:2. Dottern Sophia Carolina Hultman avled där 10/5 1821.

Eva Sophia Rosling *1737-03-06 Åbo svenska församling, far bokhållare Rosling och hustru Sabina: Turun ruotsalainen , Syntyneet-vihityt-kuolleet, 1736-1755 JK1184 Kuva 12 (FSHF).

Eva Sophia fick sonen Gabriel Fredrik 1782-08-13 i Tottijärvi. Sabina Enders - Rosling avled 1793 i Tottijärvi: Tottijärvi, Rippikirja, 1790-1795 TK720 Kuva 54, s48. Lysning i Jockis 1732-09-29 mellan Petter Johan Rosling och Christina Sabina Enders.

2017-07-11, 17:29
Svar #27

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Tack Gun för både högintressanta och värdefulla uppgifter! Då bestämmer jag mig för namnformen Rosling. Bra också att Eva Sofia Roslings födelsedatum kunde bekräftas! En nutida människa undrar säkert varför Kurck inte gifte sig med denna långvariga livsledsagarinna, men som jag förstår det måste han i så fall söka tillstånd och av ståndshänsyn ville han kanske inte gifta sig men en ofrälse, d v s ungefär som den siste Brahe resonerade.

Dotterns uppgifter var lite överraskande. Om friherrinnan gifte om sig med en regementsskrivare av borgerlig härkomst skulle det överensstämma med tidens tänkesätt om rena kärleksäktenskap. Samtiden var hon ju själv född u ä och med detta äktenskap s a s återvände hon till sin lite enklare bakgrund.

Varmt tack!

2017-07-12, 13:54
Svar #28

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 09:38
    • Visa profil
Sofia Juliana gifte sig kanske inte på nytt. Enligt Hiski föddes barnet 'Seraphia' i Urjala 1810-09-08 Laukola, föräldrarna kallas Hultman och friherrinnan Sophia Kurck, Baron von Dybens änka: Urjala, Syntyneet, 1801-1820 TK665 Kuva 52. Men det kanske fanns flera friherrinnor Kurck/von Düben.
Sophia Kurck och Hultman i Borgå stad Porvoon kaupunkiseurakunta, Pää- ja rippikirjat 1814-20, s300, 204, men denna Sophia Kurck uppges född 1780.

Löjtnanten, Baron Emanuel von Düben *1756-12-25 och död 1806-02-27: Vihti, Rippikirja, 1802-1806 TK744-745 Kuva 188, s177 Eriksbergs gård.

Frågan är om det går att hitta denna familj Hultman/Kurck i Viborgs kommunionlängder. Kanske en herkulisk uppgift ...

2017-07-14, 18:30
Svar #29

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Varmt tack Gun! Sannolikheten att en annan kvinna med både Kurck- och von Düben-anknytning var i farten vid den här tiden är nog liten, så jag tror verkligen att det var hon som gifte sig Hultman. Hon avled i Viborgs svenska församling enl nedanstående notis i HisKi:

9.6.1830 11.6.1830 Neitsytniemi   Regim: Skr:ska Soph: Hultman styng

Fastän u ä tycks hon ha använt efternamnet Kurck redan när hon gifte sig första gången, så det är helt följdriktigt att hon står som Kurck även när hon gifte sig med regementsskrivaren Hultman.

Hälsningar! Göran

2017-07-17, 13:53
Svar #30

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 09:38
    • Visa profil
Vad bra att du hittade Sophia Hultman. Finska riksarkivet, digitaaliarkisto: Viborgs stads svenska församling, Syntyneiden ja kastettujen luettelot 1798-1840 (I C:2, dödbok, bild 138). Åldersuppgiften var förändrad - född c. 1770.

1834 gifte sig regementsskrivardottern Sophia Hultman i Viborg (IC:2, bild 103), med Petter Gustaf Henricsson. Vid deras barns dop kallas hon Seraphia.

Emanuel var född 1755 enligt Adelsvapen. Jag undrar var Adelsvapen funnit Sofia Juliana år 1816.
Brevskrivaren från viss religiös doxa mötte möjligen ett tankemönster i annan klass.

2017-07-17, 17:58
Svar #31

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ö h t en ganska intressant mix i den här familjen, d v s fr a socialt men nu kanske också religiöst! Jag hoppas att också Kurck-forskare tar del av tråden. Tack Gun för gott samarbete!

2019-10-14, 21:09
Svar #32

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Den 11 December [1695] hölts Ordinarium Consistorium /.../
1. Amman Margreta Johansdotter som i sömpnen förqwäst CapellMästarens Dubens barn, och ther före slijtit rijs i Rådstugugången, remitterades att undergå Kyrkioplicht i S: Nicolao"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065095_00117
Källa: Stockholms domkapitel, Protokoll, huvudserien, SE/SSA/0148/A I/50 (1695)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna