ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kurck  (läst 1654 gånger)

2001-08-26, 22:19
läst 1654 gånger

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Vet någon vilka (an)vapen som är skulpterade längs kanterna på Aksel Kurks (d.1630)  gravsten i Ulvsby kyrka? (de 8 + 8 + 4 till antalet) och om dessa i någon genealogisk uppsats har jämförts med vad man vet om hans härstamning genom andra genealogiska källor?
Fredrik Rosenlew

2012-08-02, 00:39
Svar #1

Utloggad Anna Rönnbäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-11-20, 17:46
    • Visa profil
Jag har i mina ägor papper som nämner en Hindrich Kurck. Denne Hindrich bodde i Oravaisensaari på Oravainenhemmet, han skulle även ha varit befälhavare över soldaterna som Biger Jarl sände till tornedalen för att skydda mot ryska anfall. I dessa papper står det även Hans son Mattias(son till Hindrich?) kämpade år 1278 en tvekamp med finnryssen Potku i närheten av Lahtis och besegrade sin motståndare. Fick som förlänong av Magnus Ladulås Laukko gård. Det gör mig förvirrad, även hela släkten Kurck gör det för i detta avsnitt där detta nämns finns följande barn till Hindrich Kurk: Orffwa Rauwal, Torfin, Hindrich Jöns, Khaare och Winning.  
Khaare Kuck ska enligt mina papper ha ägt hela Revonsaari och stora områden på båda sidor om älven, ända till Kakamanälv. Detta ska ha varit mellan 1260-1300 talet.
 
Bland detta nämns det även att min Kurck ska ha varit av samma släkt som Birger Jarl. De nämner även Birger Brosa, Birgitta Haraldsdotter Gille, Magnus Henriksson och Erik den Helige. När det är så pass många historiska namn så blir jag osäker. Tillhör min släkt adeln eller har det blivit galet någonstans. Detta ska enligt utsago på papper vara hämtat från Jordeböcker och mantalsuppgifter från Riksarkivet

2012-08-02, 09:59
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Anna, några jordeböcker eller mantalslängder från 1200-talet finns inte. Inte heller har släkten Kurck något känt ursprung från den tiden, du kan läsa mer om dem på den här länken, till Jully Ramsays Frälseläkter i Finland.. http://runeberg.org/frfinl/0256.html

2012-10-04, 09:54
Svar #3

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Borde inte moderator sortera upp det som finns under Kurck eftersom det mesta som är skrivet här berör en icke adlig familj och inte ätten Kurck eller har vi börjar med att inte särskilja adliga från oss vanliga dödliga
 
God idé! Ett antal inlägg har flyttats till . / Mvh Anders Berg, Moderator Släkter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna