ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jern, von  (läst 3643 gånger)

2001-05-28, 23:55
läst 3643 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En släkt von Jern omtalas i två skriftliga källor, dels i artikeln Olof von Jern, av Christopher von Warnstedt, i Östgöta Correspondenten 19/11 1955, dels i artikeln När Sune von Jern klådde Busehärads länsman i ÖGF-lövet, nr 33, 1993, av samme författare. I samband med att jag publicerat min artikel om bl a släkten Jern från Kisa i SlfÅb´96, hade jag en del kontakter med CvW (numera avliden). Han påpekar då existensen av den mest framstående östgötska Jernsläkten som har en huvudgren i Hov/Appuna och en i Wretaklostertrakten (Brev 3/1 1996). Han nämner att 4 generationer skrev sig von Jern c:a 1640-1750 och tillägger men jag har hittat namnbärare i helt andra landskap och flera fall med bevisligt släktskap, men nämner inga exempel (Brev 6/2 1996). I artikeln 1955 framför CvW antagandet att Olof von Jern antagligen tillhörde en under våra ryska och livländska krig under 1600-talets första årtionden i Sverige uppspolad gren av den ganska förnämliga schlesiska ätten von Jerin.
Själv är jag inte alls övertygad om att släkten någonsin varit adlad - det finns kanske andra exempel på ryttare som lagt sig till med von-namn? Inleder dock diskussionen här under ointroducerad adel, då uppgifterna spretar åt lite olika håll ...  
 
Nedan har jag sammanställt de uppgifter som finns i CvW:s artiklar och brev till mig, samt från EÄ. Därefter kommer några ytterligare uppgifter.  
 
Familj 1
  Anders NN?.
 
  Barn utan känd moder:
  Olof von Jern, född 1614, se familj 2.
  Sven Andersson von Jern, född 1620 c:a, död 1668.
    bonde, sexman, kyrkvärd i Appuna kyrkby, Appuna. (CvW).
    anges Sven von Jern (CvW1955) men Sven Andersson i brev till mig  
    1996. Födelse enl senare källan.                                  
 
 
  Familj 2
  Olof von Jern (från familj 1), född 1614, död 1689. korpral vid Östgöta kav rgt. (CvW).
  ryttare för Valla rusthåll, Appunna sn 1638, korpral 1656,        
  ägde Valltorp, Appuna sn 1650-1660. (CvW,1955)                    
 
  Gift 1638 c:a med  
  NN Sunesdotter. (CvW).
  dotter till rusthållaren Sune Nilsson i Valla, f d ryttare och    
  kyrkvärd. Giftermål c:a 1638 (CvW,1955)                            
 
  Barn:
  Sune Olofsson von Jern, född 1647, död i 1716. ryttare i Valla, Appuna.
    (CvW).
    svåger till landsgevaldigern Jöns Andersson i Valla (CvW,1993)    
  Brita Olofsdotter von Jern, född 1648, se familj 3.
 
 
  Familj 3
  Brita Olofsdotter von Jern (från familj 2), född 1648, död 1729. (EÄ).
  EÄ nämner henne som Brita Olofsdotter. (Finns ej heller nämnd med  
  namnet i SoH register CD)                                                      
 
  Gift med  
  Gustaf Bengtsson Segersten, född i Länghem, död 6/5 1701 i Säby.
  korpral vid Östgöta kav rgt. (EÄ).
 
  Barn:
  Johan Stenflycht, född 6/4 1681 i Säby rusthåll, Hov, död 21/6 1758
    i Nöbbele, Vederlöv. generalmajor. (EÄ).
    adlad 1716 - kallade sig 1710 bla falskeligen greve Jan Ribinski
    (övr uppgifter se EÄ).                                            
 
Vid arbete med Östgötska källor, Rulla samt mantal, 1643, har jag stött på ryttaren Oluff von Järn, i Sjögestad, Vreta sn, Gullbergs härad, i rullan nämnd vid Öv. Gustaf Baners kompani till häst (Östgöta ryttare), i mantal nämnd som hemmavarande ryttare. Känner någon annan till honom? Har gått igenom samtliga kompanier vid Östgöta ryttare - både i fält och hemmavarande - men inte funnit någon annan med samma namn. Kan det vara denne som CvW anger boende i Valla från 1638? Jag vet att det lär ha funnits en Järngården som var rusthåll just i Vreta kloster.
 
Ett annat spår är en vigselnotis i Västra Ed C:2 som jag själv inte kontrollerat, men som finns nämnd i ett ÖGF-löv med rättelser till en antavla i ÖGF-lövet nr 47. (Varför antecknar jag inte allt?) Vid vigseln 1685-10-25 lär en person sedermera  benämnd Israel Olofsson ev vara benämnd von Järn. Vid kontakt med Staffan Hammerman antavlans författare, har han angivet att han själv är tveksam till tolkningen, men att arkivpersonal gjort denna. Någon annan som försökt?
 
Som den uppmärksamme redan noterat har namnet von Jern figurerat tidigare i Rötter. I Urban Sikeborgs  Register över personer som nämns i kyrkboken för födda, vigda och döda i Norrala socken, Hälsingland, 1672-1707 finns en Jungfru Ebba von Jern i Nygården nämnd. Vid kontakt med Urban har jag fått uppgiften att hon nämns bara en gång i kyrkböckerna och då som ungfadder 1717. Följande kan nog vara värt att veta (jag citerar Urban):
Nygården var under åtminstone det första årtiondet av 1700-talet i befallningsman Erik Halls ägo. Jag vet inget om hans släktförhållanden. På 1720-talet brukades hemmanet av två landbönder, så det bör ännu vid det laget ha ägts av någon extern.
Det är intressant att en jungfru Ebba Hall nämns ett par gånger som fadder (1711 och 1712) i granngårdar till Nygården. Av namnet att döma kan hon knappast vara annat än dotter till Erik Hall. Dopnamnet Ebba är för övrigt helt unikt i socknen så det är möjligt att Ebba von Jern var en släkting genom Erik Halls hustru. Denna figurerar som fadder ett par gånger men utan att nämnas vid namn, i alla fall inte för de byar jag täckt hittills. Det finns emellertid en intressant notis från 1707 om att befallningsman Erik Hall med thess Förnäma Hustru stått fadder till en flicka i Fors nr 1 (Nygården gränsade till Fors). [Norrala C:1, f. 81v] Vem denna förnäma hustru var vet jag alltså inte men uttrycket för tankarna till att hon var av högre börd (Erik Hall, som hade en betydande ställning, nämns aldrig som förnäm) Så långt Urban som jag tackar.  
Ber om överseende med mitt långa inlägg, men hoppas ändå att någon vill delta i diskussionen.
Vänligen,
Olle Elm

2001-05-30, 00:33
Svar #1

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Ang. Israel Olofsson från gården Olserum (Olofsrum) Västra Ed. I Västra Ed vigs mycket riktigt Israel Olofsson 1685 25/10 med Brita Abrahamsdotter, också hon från Olserum i samma sn.
Brita f. ca 1665 (åldersuppgift från dödboken); död 1743. Paret fick 5 barn.
Israels far var Olof Andersson i Olserum; beg. 1687 i Västra Ed. Minst 5 barn är belagda till honom.
 
I vigselboken 1685 har mycket riktigt Olof ett tillägg efter sitt namn. Med lite fantasi kan man kanske tyda det till von Jern, men det kan lika gärna stå något annat. Jag har försökt tyda texten; jämfört med övriga noteringar; sökt efter om von Jern finns belagt någon annanstans i kyrkoboksmaterialet, etc. etc., men inte funnit något belägg för detta. Jag vill mena att von Jern är en feltolkning som tyvärr har blivit spridd bland många forskare. Uppgiften förekommer inte bara i ÖGF-lövet utan förekommer också i publicerade antavlor på nätet.  
Israel var alltså bondson från gården Olserum; han bodde där hela sitt liv, gifte sig, fick barn etc. Jag har inte funnit att han var soldat och av den anledningen ändrat sitt namn. Det känns lite långsökt att han skulle ha tagit sig namnet von Jern. Men även jag välkomnar en säker tydning på de två ord som prästen noterat!

2001-06-21, 23:06
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I mitt inledande inlägg tar jag upp frågan om ryttaren Oluff von Järn, i Sjögestad, Vreta (Klosters) sn, Gullbergs härad, (Östgl) vilken jag funnit belagd där 1643 (rulla,mtl). Cristopher von Warnstedt har enligt ovan belagt en namne till denne från 1638 i Valla, Appuna sn. När jag nu arbetar med rullor har jag passat på att sammanställa följande uppgifter:
 
1641 Oluff Vhon Jern i Sjögestad , Vreta Kloster  
1641 Oluff Andersson för Valla, Appuna sn
1642 Olof fon Jern i Sjögestad (hemma)
1642 Olof Andersson för Valla
1645 Olof von Jern i Sjögestad (i Danmark)
1645 Olof Andersson för Valla (i Tyskland)
1645 Oluff Vhon Järn i Sjögestad (i Danmark)
1645 Oluff Andersson för Valla (i Tyskland)
 
Någon som har andra uppgifter?
 
Tack också till Barbro Stålheim för svaret ovan!
Vänligen,
Olle Elm

2001-06-22, 00:21
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid samtliga noteringar i ovanstående inlägg ang Olof von Jern i Sjögestad och Olof Andersson för Valla, är dessa ryttare vid Gustav Ban?rs rgte (Östgöta ryttare).
Vänligen,
Olle Elm

2001-06-23, 19:59
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej Olle!
I mönsterrullan för Malmö Garnisonsregemente 1701-1702 30/6 kan man hitta följande:
Öfwerste och Capitain Axel von Faltzburgh[s kompani]
[Grad]V(?): R:
[Soldat nr]83  
Oluf von Jern
Hwad för landzman: Smål:
Handtwärk: -
Tiänt cronan: 19 ?/12 [år]
Gammal: 48 1/2 [år]
Gift: -
fått afsked d 10 April 1701, i des ställe antagit ...

2001-07-27, 22:17
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den Oluf von Jern, Smålänning, f c:a 1653 som Magnus Lindskog rapporterar om ovan är synnerligen intressant. Frågar om honom under Småland. Tack Magnus!!
Själv fortsätter jag att kartlägga de personer som jag nämner ovan. Resultat från rullor (socken framgår ovan):
 
1638 Olof von Jern i Sjögestad
1638 Oluf Andersson för Sone i Walla
1639 Olof von Jern i Sjögestad
1639 Oluf Andersson i Walla
1640 Oluf von Järn (otydligt) i Sjögestad
1640 Oluf Andhersson för Walla
 
Som ni ser blir resultatet - om CvW är vederhäftig i sin von Jern-forskning (vilket jag fn reflekterar över) - att det vid samma tid skulle ha funnit två ryttare Olof von Jern vid Östgöta ryttare, och att den ene kallades Olof Andersson i rullorna.
Alltid intresserad av kompleteringar från domböcker m m.
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-29, 23:14
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sam Blixt har funnit två Olof von Jern från Vreta Kloster i PLF:s databas. Någon som kan komplettera ytterligare?
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-30, 20:06
Svar #7

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Olle. Olof Persson von Jern (1588-1678) i Sjögestad, Vreta kloster sn förekommer på William Rehnquists antavla i 24 Famous Swedish Americans.

2001-07-30, 22:55
Svar #8

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
För ordningens skull måste påpekas, att Olof von Jern dör bara en gång. Den första begravningsnotisen lyder:
[1650] den 13 Octob. een gammal Man hoos Oluff von Jern (Vreta kloster C I:1 s. 152).
Den andra notisen lyder:
[1678, nov.] dhen 20 begrofs Oluff von Jern (ib. s. 181).
 
Sam kan ju vänligen rätta felläsningen till databasen.

2001-07-30, 23:46
Svar #9

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Se mitt tidigare inlägg ovan med kommentar om den vigselnotis från år 1685 i Västra Ed vigselbok där man ev. kan utläsa att en Israel Olofsson von Jern är brudgum. Jag har inte i något annat sammanhang stött på namnet von Jern i Västra Eds kyrkoböcker eller i grannsocknarna. Men då jag nu av en händelse plockade fram Harald Peterssons bok Tjustbygden på 1600-talet - enligt häradsrättens handlingar fann jag nedan kort återgivna mål från år 1656.
Där förekommer en Olof von Jern som tydligen var bosatt i grannsocknen Östra Ed (dåvarande Eds Capell). Gården/byn Långrådna som det talas om ligger i Östra Ed.
 
Det kanske är långsökt men brudgummen Israels far hette Olof Andersson!  
 
Tjust häradsrätt Sommartinget anno 1656.
Anno 1656 dhen 18 juni höltz laga ting vid Gamlabyn med Tiusta häradz almoge, närwarande Tiusta häradz hopman Olof Johansson Carel, befallningzman Botwed Brunck och Tiusta häradz nämbd.
 
”Tingfördes Oluf von Jern, een förlofuat båtsman, och anklagades af befallningsmannen wälaktat Botwed Brunck för det han hafr fällt ohöflige ord och slemmer mund emot hopmannen fougten och heela rätten them gifwit alla Fanen etc., nähr the hoos honom hafwa synt sågequarnståndet, item efter ridet, roopat och skriat som en drucken best, hafwandes sin yxa på armen. Tillfrågades han hwarföre han sådant gjort hafr, så föregifwer han sig sådant gjort hafwa af intension och them efterföljt at han wille wisa them wägen; dock protesterade befallningsmannen theremoot, häärtill han god fog och skiäll hade.
Men efter Oluf von Jerns ödmiuka anhållande hafr man honom med 40 mark silfwermynt för thenne gången förskonat för hans fattigdom.”
 
”Anklagade befallningsmannen och bemälte Oluf von Jern för något tegel han hafr tagit af en ugn uthi wälb. Fru Anna Skyttes gård och upmurat uthi wälb. Hr Johan Borndz (?) gård then han åbodde, till hwilket han icke neka uthan sådant friwilligen bekände sig till en korsteen wid wälb. Annas ödesgård i byn Lång rå(d)na tagit hafwa.
Dömdes att betala teglet och bötha efter 28 cap. Konungsbalken. Begärte ock Bengt Nilsson att Hr hopman willw låtha ställa dommarna uthi excecution .”

2001-07-31, 22:29
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej von Jern-intresserade,
 
Till Bosse (Lindwall),
Har Du någon källa för namnet Persson på ryttaren Olof von Jern i Vreta Kloster? Har själv inte 24 Famous Swedish Americans och vore tacksam om Du kan fylla på med någon/några ättlingar till ryttaren. Det vore inspirerande att ha dem dokumenterade här i denna diskussion. Några förfäder är väl inte kända?
 
Till Bo (Persson),
Tack för den snabba korrigeringen - det underlättar, och pekar återigen på nödvändigheten att kontrollera primärkällan!
 
Till Babro,
Efter Ditt senaste fynd och Magnus Lindskogs fynd av en smålänning vid namn Olof von Jern blir nyfikenheten bara större omkring vad som verkligen står i Västra Ed vigselbok.
 
F ö kan jag rapportera ytterligare ett von Jern-fynd men ett falskt sådant!
Sommaren 1998 fann jag en uppgift i Harald Bergmans samling på VaLa. Där nämner Christopher v Warnstedt i brev till Harald Bergman, dat 1973, 13/1, med hänvisning till Ihrfors excerpter, två suspekta individer i Rogslösa sn: Kerstin Mårtensdotter von Järn och Jonas Mårtensson Järn.  
De båda nämnda var i själva verket barn till bonden Mårten Larsson Jern i Kisa sn. Det kan nämnas att Kerstin Mårtensdotter kallas Järn och inget annat, då hon 1721, 22/10 gifter om sig med församlingens organist Abraham Rotström.
I brevet finns inget som tyder på att CvW kände till relationen till Kisa-släkten Jern för dessa, utan misstänkte(?) ett samband med bl a de av honom omskrivna, ryttarkorpralen Olof von Jern och dennes broder Sven Andersson i Appunna sn. Det framgår inte om det är Ihrfors eller CvW som tillfogat ett von Järn på Kerstin Mårtensdotter.
Vänligen,
Olle Elm

2001-08-21, 11:47
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rapport. Fortsätter kartläggningen av ryttare vid Östgöta Kavalleriregemente enligt ovan:
 
1635 Oloff von Jern i Skrijstadh, Bobergs hd  
1635 Oluff Svenssonn i Walla, (Knut Svensson Ödells kompani)
1636 Olof v. Jern i Skrijrhstadh (Skrikstad), Fornåsa sn  
1637 Olof Von Jern för Gåfwerlössa Normlösa sn
1637? Olof V. Jern för Gåfwelössa, Normlösa sn, (odat rulla/utsänd till Tyskl)
1637 Oluff Svänsson för Såne i Walla, Appuna sn
1637 Oluff Suensson för Sone i Walla, Appuna sn,  (rider själv/gift, bor på skatte och krono hemman).
1637 Olof Swensson för Sone i Walla, (odat rulla/utsänd till Tyskl.)
 
Här sker alltså ett byte 1638 av Sune i Vallas sventjänare. Så långt är alltså CvW:s uppgift riktig. Men varför kallar sig Olof Andersson inte von Jern redan här? I rullorna förekommer en hel del ryttarnamn/familjenamn under alla nämnda år.
Möjligen har jag missat förlusten 1637. I vissa rullor är materialet synnerligen oöverskådligt och skadat. (Vore fortfarande tacksam om Bosse kunde ange källor enligt min fråga ovan).
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-17, 19:06
Svar #12

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
I mönsterrullan 6/11 1701 för Södra skånska kavalleriregementet, majorens kompani, nr 41 finner man en Oluf von Jern. Rusthållet är beläget i Rinkaby socken (Villands härad). Vid mönstringen i Polen år 1705 så lever denne Oluf von Jern fortfarande. Skåningar fick inte antagas som ryttare vid de skånska kavalleriregementena innan år 1698.
Mvh Magnus

2001-12-20, 18:41
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, här kommer ytterligare en pusselbit om von Jern. En ryttare vid namn Olof von Jern var åtminstone åren 1665 och 1666 stationerad i Stockhult, Loshult socken (Skåne). Han uppträder två gånger i socknens absolutionslängd i samband med utomäktenskapliga relationer med Bengta Giudesdotter(?) i Östanböke (1665) och Olive Lassesdotter i Gråshult (1666). Några barn har jag inte noterat.
 
Vem är nu denne man? Han tycks varken kunna vara identisk med namnen i Vreta Kloster eller namnen i Rinkaby, utan är snarare av en generation emellan dem.

2001-12-20, 23:16
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders,  
Först tack för ovanstående intressanta bidrag. Inte heller jag blir klok på om det finns ett samband, hur de olika von Jern hänger ihop, eller ens vilka olika Olof von Jern det handlar om. Enda sättet är kanske att vi fortsätter att samla på det sätt som gjorts i denna unika diskussion. Dessutom, vad jag vet, finns namnet von Jern inte nämnt i litteraturen på fler ställen än de som redovisats ovan.
Kan dessutom nämna att jag i mitt fortsatta sökande bland ryttarena vid Östgöta Kav rgte ej påträffat någon von Jern före 1635  då ryttaren Oloff von Jern i Skrikstad, Fornåsa sn påträffas enl ovan. Vore spännande om någon annan har tidigare fynd!
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-01, 12:04
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders Berg och andra von Jern-intresserade,
Oluff von Jern och hustru NN nämns i Rinkeby, Kristianstad län, enligt Family search (en källa som ju alltid bör kontrolleras) med olika tidsangivelser för äktenskap(?);  Abt. 1664 Abt. 1668 Abt. 1689. Det ser ut som om uppgifterna är inlagda från film i SLC, men jag förstår ej deras system. Vad kan det vara för källor? Är det trots allt samme person som Loshult-von Jern?
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-01, 13:46
Svar #16

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Olle !
Jag har inget svar på din fråga, men har stött på motsvarande saker om en annan person och det kan kanske vara en hjälp på vägen till en förklaring.
 
På Familysearch sökte jag efter Petter Malm. Får ett antal träffar bl.a. att han född Abt. 1685 Of, Degeberga, Kristianstad. Han gifter sig Abt. 1716 Of Degeberga, Kristianstad med Eva Maria Berghem. Söker man på hennes namn får man att hon är född Abt. 1689 Of Degeberga, Kristianstad.
 
Här är inte mycket rätt. Petter Malm är född omkring 1682 i Malmö. Han gifter sig 1713 i Gunnarp (N) med Eva Maria Berghem. Eva Maria är född 1692 i Borås (P). [Från kyrkoböcker och bouppteckningar].
 
Varför då kopplingen till Degeberga ? Jo, efter mycket letande hittade jag att paret får en son, Anders i Degeberga 1717. Det är enda noteringen om dem i Degeberga. Det verkar alltså som om man i USA gör rätt vilda gissningar, både vad gäller födelseår och giftemål.
 
Kan det vara motsvarade i ditt fall. Att Oluff von Jern får något barn i Rinkaby och därför uppgifterna i Familysearch. Jag skall ta och kolla Rinkaby födelsebok och se om jag hittar något. Återkommer.
Niklas Hertzman

2002-01-02, 18:21
Svar #17

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej igen Olle !
Var på Landsarkivet idag och tittade då på Rinkaby åt dig. Mycket riktigt hittade jag ryttaren Olof von Jern där och han får även ett par barn, så mitt antagande ovan stämde. Detta hittade jag:
 
* Mantalslängd 1691.
Rinkaby 28
Ryttaren Oluf von Jerns h: Anna.
 
* Rinkaby katekismilängd 1697.
Rinkaby 33
Ryttaren Oluff von Järn, Svenska [språket].
hust: Anna, Danska [språket].
 
* Mantalslängd 1699.
Rinkaby 33
Rytt: Oluf von Jerns h: Anna.
 
* Rinkaby katekismilängd 1717.
Rinkaby 33
Anna von Järn.
 
Magnus skriver ovan att han var kvar vid mönstringen 1705, men i GMR 1710 finns han inte med som ryttare nr 41, vid majorens kompani (Rinkaby). Ryttaren Lars Svensson Lundberg är antagen i september 1709, så troligen har Olof stupat (i Poltava)?
 
Jag hittade även följande barn, födda i Rinkaby.
1690 5/10 döptes Suändt (Sven).
1692 2/2 döptes Jacob.
1695 20/1 döptes Åke.
1697 2/5 döptes Pär. Kallas här Olla von Järn.
1697 4/7 begrovs ryttaren Olla von Järns barn af Rinkaby benämnbd Pär.
1698 21/8 döptes Nilla.
1701 andra pingstdag döptes Pär.
 
Det är bara folk från församlingen som är faddrar, så det gav inga ledtrådar.
 
Avslutningsvis 1725 Dom 6te post Trinit: dog gårdqwinnan Ryttaränkan Anna sahl: Oluf von Jerns, här af byen.
 
Hoppas att det vara några nya intressanta saker.
Niklas Hertzman

2002-01-02, 19:24
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nicklas,
Tack för arbetet! Förr eller senare kommer någon att söka efter dessa von Jern:ar - någon ättling bör det väl bli från dessa barn - och då kommer denna vår samling att vara till stor nytta.
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-22, 23:03
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Nu har jag hittat en Olof von Järn som jag inte vet om eller hur han passar in i ovanstående.
 
I Jönköpings rådstugurätt 1645 den 9 juni står följande:
Samma dag kom för rätten Olof von Järn, framvisandes h:s k: m:ts alles vår nådigaste regerande drottnings fullmakt daterad Stockholm den 27 januari innevarande år, att han är av Södre Compagniet fullmäktig gjord och till åtskillige orter i riket avfärdad till att inqvirera och noga förfara om våra av trycket utgångne och publicerade k: påbud och mandater, angående den priviligierade tobakshandeln, tillbörligen efterkomne och observerade bliva. Befalles för den skull alle magistrats personer som merbemälte Olof von Järn någon ertappa och beslå kan, de då den samma för rätta fordra och androm till sky och varnagel avstraffa låta, som berörde placater innehålla och förmå, sedan denne fullmakt var exhiberad, upplästes h:s k: m:ts mandater jämväl ett brev som var avgånget till landshövdingen välb Knut Soop om oftabemälte tobakshandel och Olof von Järn anklagade detta dato efterskrevne stadens invånare
 
Flera av stadens borgare blir anklagade av Olof von Järn för att ha sålt tobak, och det verkar som om han har ägnat sig åt en laglig brottsprovokation, han har själv försökt köpa tobak av dem han anklagar.
 
Mvh//
Lotta

2002-03-23, 15:14
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lotta och andra von Jern-intressade,
Din nya mkt intressanta uppgift Lotta tyder väl på att von Jern:ar kunde ha andra befattningar än militära. Som jag nämnt ovan uppgav CvW att han hade funnit namnbärare i helt andra landskap (än Östergötland), men han nämnde aldrig den här uppgiften. Undrar vem som tog hand om hans pärmar? ....
Kan den här typen av kunglig fullmakt återfinnas på RA? Var skall man leta? Och vad kan hans arbete ha kallats? Passar på att fråga någon annanstans i forumet.
Vänligen,
Olle Elm

2002-06-02, 09:33
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Bidrag till von Jern-forskningen [jfr vad Barbro Stålheim skriver ovan 30 juli 2001]:
 
i Ed sn, Tjust härad:
mtl 1667 1/2 mtl: Oluf von Jern i Långrum + hustru + son(NN) /3 st
mtl 1668 Oluf von Jern i Lågsråna + hustru + son(NN) /3 st
mtl 1669  Oluf V Jern i långeröna + hustru + son (NN) [dessa nämns ej i mtl 1674 för Ed sn!]

2003-03-08, 16:48
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Oloff von Jern med hustru funna 1642 under Ryttare, Suentienare och the som hålla Rustning i Mantalslängd på Wreta församling i Gullbergs härad. Inga söner eller döttrar angivna.
Rapporterar för att få materialet så komplett som möjligt.
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-22, 10:49
Svar #23

Olle Hörnlund

Mitt bidrag till von Järn-forskning är ett utrag ur Västra Ed?s kyrkoråd(tror jag) 1655 Långrona Roote. Gid 199.35.59500

 
 
MVH
Olle

2003-05-23, 10:22
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Olle,
Ditt intressanta bidrag kommer från kyrkoräkenskaperna och ett register över vem som hade ansvar för vilken del av kyrkogårdsmuren - c:a 19 famnar/rote. Intressant bild av en tidig samfällighet.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-06, 18:34
Svar #25

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
Alf Åberg skriver i sin bok om indelningen av rytteriet i Skåne följande:
...en del av det tyska kavalleri, som deltagit i kriget och nu stod i Danmark, skulle överföras till Skåne och Blekinge och där förläggas
 
I KrA, Militieräkenskaper 1661:13, s.248-249 återfinner man detta tyska kavalleri:
Herr översten G?nther von B?naus Esquadron - i Skåne stående från september 1660 till augusti 1661
Vid Ryttmästare von Löwensteins kompani
Lieutenant Ambrosius von Järn
Denne von Järn var förlagd i Ingelstads härad, Hammenhög socken hos Ingemar Olssen och Jens Mårtenssen under tidsperioden september 1660 till januari 1661
 
Bästa hälsningar
Magnus

2003-10-09, 11:36
Svar #26

Olle Hörnlund (Harverjan)

Lägger in den bild som diskuterats ovan där Israel Olofsson von Järn ? gifter sig med Britta Abrahamsdotter i Västra Ed.
 

 
MVH
Olle

2004-01-03, 00:26
Svar #27

Olle Hörnlund (Harverjan)

Med anledning av Barbro Stålheims 2 inlägg ovan lägger jag in en akt på nedanstående person som är far till Israel Olofsson (möjligen benämnd von Jern). Min slutsats är att Olof Andersson inte kan vara samma Olof som nämns i Långrona.
 
Personakt
Olof Andersson
 
Ref:  
Yrke: Bonde, Kyrkvärd
Ålder: Blev ca 78 år
 
  Noteringar
Född beräknat 1609 Se DB
Bosatt omkring 1646 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län Se noteringar nedan.
Kyrkvärd 1649-12-16 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län 1)  
Död 1687-09-04 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län 2) Dog 78 år gammal.
 
 
Far: Anders   Död 1629-11-15 Kvarntorp, Västra Ed, Kalmar Län 3)
Mor:  ?  
 
 
Familj med NN Sunesdotter
 
Make/maka  
NN Sunesdotter  Född omkring 1610 Hjulby, Lofta, Kalmar Län  
Barn    
Olof Olofsson  Född före 1654 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län Död 1673-02-09 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län 4)
Sven Olofsson  Född beräknat 1655 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län Död 1732-02 Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län 5)
Israel Olofsson  Född Olofsrum, Västra Ed, Kalmar Län Död omkring 1698 Djursnäs, Västra Ed, Kalmar Län 6)
 
 
Noteringar
Enl. Berit Sjögren anbyt
 
36-Olof Andersson. Bonde i Olserum, V Ed, hade tidigare bott i Quarntorpet u Forsby, V Ed. Kyrkvärd 1649. Född 1612 (åu 1662, då 50 år, hade bott 16 år i Olserum). Begravd 4 aug 1687 i V Ed OA svåger med Erik i Olserum d 1680, som 1662 bott där i 36 år. (Barn 18)  
37-Sunesdotter Hade arvedel i Hjulby, Lofta (Olserums gårdsarkiv)
 
 
Dokument
Mantalslängder Olofsrum, Västra Ed C:(>)Program Files(>)MinSläkt V2(>)Textdokument(>)Mantalslängder Olofsrum, Västra Ed.doc
 
Källor
 
1) Kr Västra Ed 1670-1707 GID 199.36.73200
 
2) Db Västra Ed 1671-1692 GID 199.36.84500
 
3) Db Västra Ed 1628-1640 GID 199.35.58700
 
4) Db Västra Ed 1671-1692 GID 199.36.84000
 
5) Db Västra Ed 1700-1732 GID 199.37.100400
 
6) Krk Västra Ed 1670-1707 GID 199.36.77900
 
MVH
Olle

2004-01-04, 11:13
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Berit Sjögren har kommenterat ovanstående inlägg här.
Observera särskilt kommentaren till den inlagda bilden i inlägget 09 okt 2003 ovan och jämför också med Barbro Stålheims inlägg redan 30 maj 2001.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-20, 15:52
Svar #29

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
I regementsräkenskaperna (KRA) för Södra skånska kavalleriregementet år 1680 14/12 återfinns vid Ryttmästare Johan Halfasts kompani: ryttaren Olof wan Jern. Han är förlagd i Ö Nöbbelövs socken, Skåne. Finns även där år 1681 (Oluf Järn).  
Skulle tro att det är Rinkaby-Olof som finns här innan indelningen kommer till stånd i Skåne.
Bästa hälsningar
Magnus

2022-01-22, 14:28
Svar #30

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Mönster Rulla af Öfwerstens Wälb:ne H:r Reinholdt Modee Regiemente och Lijf Compagnie som dhet förtijden befinnes
/.../
[Soldat] Anders von Järn . 1. Com[mendera]:t på werfning"
/.../
Malmöe d: 5 Septemb: 1681"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054012_00246
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1681/2 (1681)

2022-04-08, 16:56
Svar #31

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Datum Stockholm 23 Januarius 1700
Till Krigsmanshus Directeurerne om underhåld för en Corporal och gammal Ryttare
Carl / C: Piper
Wår ynnest .p. Såssom Wij i anseende till för detta Corporalens af Adelsfahnan Nils v. Jerns, ock gamle Ryttaren af Wårt LijfRegemente Johan Polacks långlige giorde tiänster ock derutinnan unfägne bräckeligheter wele hafwe dem benådat med underhåld i lijfztiden effter reglementet; Altså är härmed till Eder Wår nådige wille ock befallning; att I låte demsamma sådant af Krigzmanshuus Medlen utom huset wärkeligen till godo åtniuta.
Och Wij .p.
Carolus"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0039110_00439
Källa: Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/615 (1700)

2023-02-14, 23:31
Svar #32

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nils von Jern funnen i adelns och ridderskapets rusttjänst Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1679/2 (1674-1679), bildid: A0053982_00357
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna