ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antagande av utdöda ätters namn  (läst 7443 gånger)

2005-11-13, 20:51
läst 7443 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Rent principiellt, men måste kunna diskutera en persons forskning och forskningsmetoder, även om denna inte själv deltar i diskussionen. Man måste kunna framföra kritik mot hur en nu levande person forskar.
 
Om jag till exempel, mot all förmodan, skulle upptäcka att Hans Gillingstam slarvat någonstans, då skulle jag naturligtvis framföra att han slarvat, även om jag vet att han inte är datoriserad, och inte deltar här. (Jag tror i sig inte att han slarvat, men bara som högst teoretiskt exempel.) Det vore orimligt att inte kunna kritisera någon som inte deltar i en diskussion, och det är också orimligt att inte få diskutera möjliga motiv till en persons agerande inom genealogin och närliggande områden. Att man sedan inte kan kasta ur sig vad som helst är en annan sak, och att vissa saker passar bäst opostade, men det borde nog även Maud tänka på ibland.

2005-11-13, 20:51
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den diskussion som Maud, med all rätt, kritiserat består inte av många trådar och inlägg där personen deltagit, utan av en där personen inte deltagit - vilket faktiskt är en viss skillnad, även om du kallar det för att märka ord...
 
Har man synpunkter på någons forskningsmetoder, eller brist på sådana - som jag också har haft beträffande personen - så ska dessa synpunkter framföras som replik på de inlägg man kritiserar. Men i det här fallet rör det sig om omdömen som den ene efter den andre för fram om någon som inte deltar i diskussionen.
 
Just nu har f.ö. Yvonne gått in där och sagt: Den här diskussionen kommer att rensas grundligt under måndagen!
 
Vi får väl se då vad som enligt anbytarvärden kan räknas till ett normalt diskussionsklimat...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-13, 21:04
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att förutsätta att en person inte kan hitta fortsättningen på en pågående diskussion i Anbytarforum för att den byter plats är också ett sätt att kränka på...
 
Men bara för att Maud, och nu Jörgen, förutsätter detta, så har jag för säkerhets skull länkat till den beramade diskussionen i en av de trådar där Ulf ofta deltagit. Jag ber Ulf om ursäkt för detta.

2005-11-13, 21:14
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det inlägget skrev du kl. 19.54. Jag tog till orda i den här saken kl. 20.27.
 
Då är det onekligen imponerande att du kunde veta vad jag förutsatte en halvtimme innan jag sagt så mycket som 'flaska'... J
 
Men nu är en ny diskussion en ny diskussion även om du väljer att kalla den för en fortsättning på en pågående diskussion (för att slingra dig undan kritiken att det diskuteras någon icke närvarande). Och om (!) man inte kontrollerar alla rubriker i forumet, utan nöjer sig med dem man deltagit i, så ser man den inte. Vad är det för kränkande med det självklara konstaterandet att alla inte läser allt?
 
Men nu har jag inte förutsatt någonting... Om personen ser diskussionen, men inte bryr sig, eller har varit inne i Anbytarforum, men inte sett den nya diskussionen, eller om han av den ena eller andra orsaken inte har varit inne i Anbytarforum sedan den diskussionen startade - det har ingen av oss en aning om. Men vad spelar det för roll?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-13, 21:27
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hmmm, det var pga av diskussionen med Maud jag fixade länken... Slappna av nu.
 
I stället för att märka ord, har du inte fått något besked från DI om de mystiska icke diarieförda klagomål som de påstår sig ha fått mot Anbytarforum? Hoppas få se fler inlägg från din bästa sida, Jörgen, inte sånt här.

2005-11-13, 21:39
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Inte heller jag har 'förutsatt' att 'en person inte kan hitta fortsättningen på en pågående diskussion'.  
 
Men jag förstår att du, Anders, gör vad du kan för att försöka få den nya diskussionen, där huvudpersonen ännu inte deltagit, att framstå som en fortsättning på en där han deltagit - frågan är bara hur du kan tro att detta skulle ursäkta de kommentarer som fällts om honom.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-13, 21:40
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Något som verkligen är kränkande är kommentarer i stil med Slappna av nu eller Hoppas få se fler inlägg från din bästa sida, Jörgen, inte sånt här - och därmed mer eller mindre framställas som en hysteriker för att man framför en annan uppfattning än i dina balanserade och sakliga inlägg!
 
Detta är härmed påtalat av personen själv...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-13, 21:49
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Maud, helt enkelt för att Ulf själv bör reagera, inte du eller någon annan som viftar med lagboken (såvida det inte är anbytarvärden). Jag hade själv aldrig skrivit de där något beska kommentarerna, och har inget emot att de tas bort, mitt inhopp var inte ett försvar av dem utan en reaktion mot att du självsvåldigt började skriva PUL på näsan på de som diskuterade. PUL är inte särskilt populärt ska du veta i dessa tider, hos oss som utestängs från de diskussioner vi helst vill deltaga i.  
 
Bra Jörgen! Jag menade faktiskt inget annat än att, ja, jag tycker du kan lugna ner dig lite, och, ja, jag uppskattar faktiskt den research som du gjort hos DI i det här ärendet. Kan du inte ta lite positiv kritik som omväxling?

2005-11-13, 22:19
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Inte heller jag har något emot att vissa kommentarer tas bort, men jag skulle bli mycket rädd om det etablerades en praxis om att man inte får kritisera den som inte deltar i diskussionen.
 
Om en person har offentliggjort en tes så anser jag att personen därmed har godkännt att denna tes granskas och kritiseras på ett konstruktivt sätt. Dock kan en konstruktiv granskning faktiskt leda fram till slutsatsen att en person till exempel saknar kunskaper i ämnet, har livlig fantasi eller ljuger. Men sedan finns det naturligtvis en punkt där alla slutsatser dragits och vidare kommentarer blir överflödiga, men så länge man hävdar en tes så får man finna sig i granskning till alla goda argument framkommit.
 
Jag hoppas verkligen att vi alla är överens om att man har rätt att granska offentliggjorda teser, för utan granskning faller grunden för all vetenskap. Att man skall hålla god ton är självklart, men granskning är det också.

2005-11-13, 23:22
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Vill bara meddela att jag även i fortsättningen  kommer att protestera om någon utsätts för kränkande omdömen, såväl i Anbytarforum som annorstädes.
 
Att en lag inte är 'särskilt populär' hos Anders Berg kan jag inte se någon anledning att ta hänsyn till.
 
Anders Ryberg, varken jag eller någon annan har hävdat att man inte får granska eller kritisera en tes på ett konstruktivt sätt och därvid nämna den person som framlagt tesen.  
 
I den aktuella diskussionen handlar det dock inte om konstruktiv granskning och kritik av en tes i de delar som jag reagerat mot - utan om nedsättande omdömen och ren mobbning av en namngiven person.  
 
Sådant ska inte förekomma i Anbytarforum, oavsett om personen i fråga deltar i diskussionen eller ej. Och det borde inte behövas vare sig PuL eller annan lag eller regel för att slå fast detta - det borde var och en som bibringats grundläggande hyfs och besitter ett uns av empatisk förmåga begripa ändå.
Hälsar vänligen
Maud

2005-11-13, 23:38
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
det borde inte behövas vare sig PuL eller annan lag eller regel för att slå fast detta
 
Då är vi alltså överens!

2005-11-14, 02:12
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefans ovidkommande och ohyfsade spekulationer om varför paret inte stavar sitt nyantagna namn annorlunda (Fast det är väl inte lika vackert eller fint nog?) och om det nya namnet gör dem lyckligare.
 
Maud, tack för din precisering av vad du reagerade på i mitt inlägg.  
 
Jag utgår ifrån att du menar väl. Men i detta fall har du missförstått mig grovt, antingen för att jag uttryckt mig väldigt oklart, alltför knappt eller att du läst mitt inlägg som Fan läser Bibeln och sedan överreagerat. Något som fortfarande förvånar mig, när det dels finns verkligt hårda ord som fälls både om och mellan diskussionsdeltagare här i Anbytarforum och dels för att jag framfört starka åsikter i riktigt allvarliga och viktiga frågor här på Anbytarforum, utan att bli beskylld för att ha yttrat mig ohyfsat.
 
Det viktigaste måste ändå vara vad jag menade (och fortfarande tycker att jag skrev).
 
Jag yttrade mig om endast om stavningen av utdöda ätterns namn rent generellt, exemplifierat med modern stavning av ett nyss nämnt namn i diskussionen, i form av en öppen fråga. I första hand en tanke, som riktade sig till PRV och de som diskuterar dess principer här, samt en frågande kommentar till varför man rent generellt hellre stavar med gammalstavning som utdöda ätter än med modern stavning. Gammalstavning är något jag själv troligen skulle välja om jag var i samma situation, och fick tillåtelse till det av PRV, trots att det verkar lite ologiskt, så skulle det för mig kännas mer lockande. Troligtvis av historienostalgiska skäl eller för att det fanns en släktanknytning, men det betyder ju inte att det måste vara så. Om man/PRV vill undvika sammanblandning, så skulle jag acceptera att anta den moderna stavningen, hellre än att inte få anta namnet alls.
 
Jag avsåg i den delen alltså inte alls att kommentera det enskilda paret! Det kunde du ju ha tagit reda på, innan du förutsatte=trodde det!!!
 
Även om jag hade gjort det, så hade det inte varit någon så stor sak, att PUL hade behövt tillämpas eller att det skulle anses ovidkommande och framför allt inte ohyfsat!  
 
Din kommentar skrämmer nog tyvärr inte bara bort fortsättningen på det du trodde var mina spekulationer, utan tyvärr riskerar det att bli så att fler personer inte vågar yttra sig alls, av risken för att missförstås och bli bemött med hårda ord och fördömanden, och påståenden om lagbrott mot PUL! Detta gäller förstås inte mig!  Men lite trött och ledsen blir jag på all onödig kritik mot varandra och allt onödigt tjafsande!
 
För att i mitt första inlägg tala om, tvärtemot vad du påstår, att jag INTE avsåg att paret inte skulle få ta sig namnet (vilket framfördes ovan om sådana namn), eller inte skulle få stava namnet på gammeldags vis, så skrev jag att de gärna fick det, om det gjorde dem lyckligare, eftersom jag tycker att fria lyckliga människor (med hänsyn och respekt för varandra) är bättre än alltför kritiserade och förbjudna!
 
Förstår du nu hur jag menade?
 
Tack Lars Öhman för att du berättade som Sabelsk(j)öld! Det var nog den diskussionen om namnet som spökade i min hjärna.
 
Sedan tycker jag inte det var så lyckat att en helt annan diskussion uppstod om en annan diskussion i denna diskussion där den diskuterade är lika frånvarande som i den andra diskussionen där den andra diskussionen kanske aldrig skulle hållits, utan i en annan diskussion, men det är ju som sagt en helt annan diskussion!  
 
Nog med diskussion!
God Natt och sov gott!
Äntligen måndagmorgon!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-11-14, 23:06
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Stefan,
jag förstår vad du menar. Och jag tror inte att det var din avsikt att dina kommentarer skulle uppfattas som de gjorde av mig - det vill säga som spydigheter direkt riktade mot det namnbytande paret.
 
Självklart kan namnlagen diskuteras här, exempelvis det lämpliga/olämpliga i att den tillåter att utdöda ätters namn antas. Vad jag ville åstadkomma med mitt inpass var bara att andra inte skulle inspireras av ditt inlägg och fortsätta med (vad jag uppfattade som) oförskämdheter mot två specifika personer. Om jag lyckades 'skrämma' någon från att formulera sådana är jag glad för det.
 
Nu har ju inte alla samma uppfattning som jag om ditt första inlägg - jag kanske till och med är ganska ensam i min syn på det. Må så vara, det är bra att det blev en sansad diskussion i saken, och förhoppningsvis har en och annan som följt den fått anledning att tänka över sina egna offentliggjorda omdömen om en medmänniska - och därmed kommer vi in på den diskussion som du inte tycker att det var 'så lyckat' att föra över hit.
 
Det fanns en orsak till att jag gjorde det - mitt försök att stoppa mobbningen av X under rubriken med hans namn ledde till idel nya nedsättande omdömen om honom från personer som tyckte att mobbningen var rätt och riktig. Jag (och några till) talade för döva öron, och hela 'diskussionen' var som ett unket rum där folk satt och skvallrade och förtalade en icke närvarande. Nu är det, tack och lov, ordentligt rensat där och rubriken har bytts.
 
Men nog vore det väl lämpligare (nästa gång någon  lägger ut en annans antavla) att vända sig direkt till personen i fråga, under den rubrik där anorna efterfrågats, istället för att rubricera inlägget med personens namn och omskriva henne/honom i tredje person. Jag kan bara se ett syfte med att göra så, och det är inte trevligt...
Hälsar vänligen
Maud

2006-10-13, 00:58
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

2.000 svenska adelsnamn fria efter ny dom
 
-Lite färska läs/länktips i ämnet:
 
www.dinapengar.se
 
www.realtid.se

2008-01-24, 20:30
Svar #14

Utloggad Cecilia Löwen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2008-02-12, 20:33
    • Visa profil
Vill man hårdra det ordentligt så ska väl inte namnbyte genom ingifte räknas som legitimt namnbyte heller,då kanske man är en wannabe?
Det känns faktiskt nästan fånigt att tala om sitt efternamn ibland,jag vill absolut inte att folk ska tänka på att det är adligt.För då kan de tro att man tror att man är någon eller försöker använda det på något vis.Jag tror absolut inte att jag är bättre eller sämre än någon annan för att jag gift mig med någon som råkar ha ett adligt namn.Jag är samma som när jag hade ett vanligt borgerligt namn.Att byta namn när jag gifte mig,även om jag var lite över 30,kändes naturligt för att hela familjen(vi fick barn innan vi gifte oss) skulle ha samma namn utan en massa jobbiga mellannamn.Inget märkligt.
 
Däremot tycker jag att det är en kluven känsla att så många tar utdöda adelsnamn utan att ha anknytning till dem idag,det känns historiskt fel,det finns andra namn att ta om man vill ha något mer udda.Låt utdöda namn vila i frid.
Att folk sedan hittar på namn som låter adliga,låt dem göra det!Det spelar väl ingen roll?Det måste väl vara otroligt många namn,inte minst adelssläkternas namn,som en gång är påhittade.Allt förändras,det är bara att acceptera.
 
(Meddelandet ändrat av cecilialoewen den 24 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av cecilialoewen den 24 januari, 2008)

2008-01-25, 21:58
Svar #15

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag håller med om att utdöda släkters namn inom adel ska få vila i frid.
Däremot tror jag kunskapen om adliga namn i Sverige är ganska liten, ett namn  som Löwen, tror jag 99 % av Sveriges befolkning aldrig hade kopplat till adel. Af och Von, hade man reagerat på, men Löwen, skulle jag aldrig ha reagerat på,  trots att jag forskat ( amatörmässigt ) en hel i del adels / frälsesläkter. Löwe, Löwen. nr 1739, utdöd enligt riddarhusets stamtavlor. Utdöd 1790 ca enligt RH stamtavlor.
 
Spinnsidan lever säkert än idag, vilket inte är så ovanligt. Men svärdsidan ska enligt Riddarhuset vara utdöd.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 25 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 25 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 25 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 25 januari, 2008)

2008-01-26, 00:41
Svar #16

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Man ska också ha klart för sig att vissa grenar av adliga släkter fortlever, trots att de strukits. Om de inte betalat sin avgift till riddarhuset ströks de.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-01-26, 00:51
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ett tillägg till mitt inlägg ovan: Jag har sett ett sådan skrivelse från riddarhuset gällande en gren av en ej utdöd ätt, en av de äldsta, som hamnat på obestånd. Det var skrivet för ca 100 år sedan och grenen finns än i dag ej med.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-01-26, 12:27
Svar #18

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Sven-Ove,
Vad menar du med att vissa grenar av adliga ätter fortlever, trots att det strukits? Strukits varifrån? I riddarhusstamtavlan och i publikationer som Adelskalendern och Elgenstiernas edition av riddarhusstamtavlorna upptas samtliga kända legitima agnatiska ättlingar till den adlade stamfadern.  
 
Att man skulle strykas ur stamtavlorna för att den 1812 införda frivilliga riddarhusavgiften inte erlagts stämmer inte. Det finns ju åtskilliga exempel på grenar av adelsätter som sjunkit ned i allmogen, lagt av sina adliga namn och på så sätt tappats bort i de gamla riddarhusgenealogierna, men senare förts in igen när sambandet upptäckts och verifierats. Förre riddarhusgenealogen Pontus Möller skriver om flera sådana fall i Släkthistoriskt forum 1982:4, s. 1-4. Där nämns bl a en allmogegren Fransson av ätten von Wachenfeldt som varit borttappad av riddarhuset i över 100 år när grenen hittades och von Wachenfeldts stamtavla kunde kompletteras. Andra likartade exempel är grenen Snäll/Cederholm av ätten Bagge af Söderby som på likartat sätt kunde föras in i riddarhusstamtavlan på 1970-talet, och ätten Svinhufvud i Westergötlands i slutet av 1970-talet återupptäckta huvudmannagren som sedan 1800-talets början använt efternamnet Nordqvist.

2008-01-26, 13:24
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kunde inte en gren bli struken genom att en adelsman dömdes sitt adelskap förlustig? Eller finns ättlingar till sådana personer med på Riddarhuset numera?
 
Ur regeringsformen 1809:
Förklaras någon sitt Adelskap förlustig, tillfaller detsamma den, som dertill, enligt här stadgade grunder, närmast berättigad är.

2008-01-26, 14:09
Svar #20

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Så vitt jag vet så förblev barnen adliga förutsatt att de var födda inom äktenskapet innan adelsmannen dömdes förlustig  sitt adelskap. Jämför t ex kungamördaren Johan Jacob Anckarström (1762-1792) som dömdes ifrån ära och adelskap och avrättades men hans barn kvarstod som tillhörande adeln, dock med Kungl. Maj:ts tillstånd att byta namn till Löwenström.  
 
I det fall adelsmannen saknade avkomma vid fråndömandet av adelskapet, så upphörde dock hans ättegren att existera på riddarhuset. Ett sådant exempel är den 1770 adlade sedermera övercermonimästaren Carl Anders Plommenfelt, som 1782 fråndömdes sitt adelskap och vars vapensköld ännu kan skådas, med ett svart kryss över, i riddarhuset, eftersom han var ogift och barnlös och ätten därför också genom domen var utgången, oavsett om han senare kom att gifta sig och få barn. Plommenfelt hade dock avvikit ur riket innan domen föll och han tros ha dött ogift i Amerika.  
 
Se Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band 1 och 5.
 
(Meddelandet ändrat av tbd den 26 januari, 2008)

2008-01-26, 15:21
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Torsten,
Jag vet egentligen inte mera än vad jag skrev i inlägg nummer 2.
Grenen finns inte med i adelskalendern, och jag vet ju ättens namn förstås.
Men jag har lovat personen som äger skrivelsen att inte berätta vilken ätt det gäller.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-02-11, 15:18
Svar #22

Wilhelm Forsberg

Om jag nu kan visa att min mm mm ff mm mf mf är Henrik Gyllenbreider som adlades 1878, borde jag då få anta efternamnet Gyllenbreider om jag så önskar, trots att namnet dog ut på svärdsidan efter två generationer, eftersom de adlade bröderna Henriks och Eriks samanlagt fyra söner dog i krig under karl XII? Direkt stöld är det inte, men inte heller nedärvt på svädsidan.
 
P.S. Inte för att jag har avsikt att göra det; vi har hetat Forsberg på den manliga sidan sedan första hälften av 1700-talet och är stolta över det. Men tanken är roligt och jag undrar hur resonemangen går? D.S.

2008-02-13, 13:29
Svar #23

Wilhelm Forsberg

Året de adlades var 1678 och inget annat...

2008-02-13, 15:56
Svar #24

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Min åsikt i denna fråga är att har man namnet i sin antavla är det okej att anta det. Men man ska inte ta ett utdött namn man ej har i sin antavla. För då har man ju ingen anknytning till det och då ska man inte anta det. Om det har dött ut på svärdsidan så tycker jag det inte gör något. Hade paren varit ogifta hade ju namnet kunnat föras vidare av ev döttrar så det får väl anses okej tycker jag.

2008-06-18, 09:47
Svar #25

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mycket intressant det Sven-Ove nämner. Är detta sant är det ju förfärligt, det här borde ju de drabbade ätterna naturligtvis gå ut med om det verkligen förekommer, såpass stick i stäv med vad som hävdas officiellt.
 
Jag förstår bara inte logiken i att hemlighålla det, och konspiratoriskt nämna det för någon annan som kan droppa uppgifter lite på det här viset.
 
Var det någon som hade ett adligt namn och försökte svänga sig med att egentligen tillhöra den adliga ätten, men vara utestängd från Riddarhuset på någon sådan här sorts grund, och själv skapa en fejkad skrivelse från Riddarhuset, så är beteendet klockrent förståeligt.
 
Vore det verkligen som det framställs ser jag däremot ingen som helst logik i att berätta om saken för någon lite här och lite där på det här sättet, och sprida rykten men inte mer. Eftersom Riddarhuset officiellt hävdar att man inte utesluter några enskilda grenar av adliga ätter på ett sådant här sätt kan jag inte se vad man själv skulle ha att vinna i något som helst avseende på att sitta och veta, men bara hålla tyst, på det här sättet.
 
Det enda förhållande det verkligen pekar på är som sagt att man sitter och hittar på detta. Påstår inte att det är det det handlar om, men vill gärna peka på det. För är detta sant skulle jag verkligen vilja att det kom upp till ytan!

2013-11-09, 04:34
Svar #26

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Förstår inte att det är sådan diskussion kring tagande av helt okända adelsnamn. Riddarhuset har stenkoll på vilka som är adliga och vilka som är icke-adliga, så inga problem på den fronten.
 
Det adlats ungefär 2900 släkter, varav 500-600 fortlever idag. Det bör finnas cirka 2300 utdöda ätter. Utav dessa kan man kanske anta att 100-200 är allmänt kända och kulturhistoriskt viktiga.
 
Människan är ju trots allt ett djur, ett flockdjur. Adliga namn är än idag kopplade till hög social status, det är inte svårförståeligt att vissa personer väljer att ta ett adelsklingande namn - det lär säkert lura en arbetsgivare här och en dam på krogen där.
Utöver detta så är ett unikt namn till stor hjälp om man vill bli ihågkommen i sociala sammanhang. Sven Svensson? Hm, nej dig kommer jag inte ihåg. Carl Påfvenhielm? Ja det är ju du med det där spännande namnet!
 
Sluta vara så jante och brydda över andras val. Jag själv hade skämts av att gå runt med en utdöd adelsätts namn, men det finns vissa personer som tycker det känns bra. Dessutom, om 50-100 år när det finns 50-100 personer med namnet så kommer ingen att fnysa åt det längre.
Det antogs bland annat en del adelsklingande namn bland soldater under 1700-tal, vem fnyser åt sådana idag.

2013-11-09, 11:46
Svar #27

Utloggad Johan Håkanson-Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 209
  • Senast inloggad: 2016-01-28, 20:03
    • Visa profil
Tim,
 
Vilka sådana soldatnamn syftar du då på?

2013-11-09, 12:26
Svar #28

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Ramsköld, Grimsköld, Bergsköld/Bergensköld, Ribensköld, Ebersköld, Ringenhjelm, Dahlhjelm, Åswärd, Carlswärd, Edelsvärd. (Svenska sådana)
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Soldatnamn#N.C3.A5gra_exempel
 
Leijonschöld, Stålfelt, Gyllenbögel, Gyllenåhl, Silfverhan, Silfwerpatron, Silfverström, Ståhlberg, Ståhlsten, Silfverberg, Silfverduk (duk 'fana'), Lindflykt och Hellflykt. Påhlman, Fantzberg, Blanckenfeldt, Blomfelt, Dunderfelt, Hagelfelt, Koskenfelt, Pampenfelt, Pihlfelt, Reenfelt, Steenfelt, Qwickfelt, Flinkfelt, Friskenfelt, Järnfelt, Rosenfelt, Tongfelt och Åfelt.
 
Svenska (finska) soldatnamn.
 
http://www.genealogia.fi/nimet/nimi29r.htm
 
Så länge ett adligt namn innebär högre social status så kommer folk sukta efter dessa.  
 
(Meddelandet ändrat av Indocxstriatio 2013-11-09 12:35)

2013-11-09, 13:41
Svar #29

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är väl ändock en viss skillnad mellan att anta en utdöd adelsätts namn och att anta ett namn som möjligen klingar adel. Att anta en en utdöd adlig ätts namn antyder ett ursprung eller ett släktskap som inte finns, något som inte är så annorlunda mot att använda en akademisk titel som man inte har formell rätt till. Praxis rörande vad som har godkänts får väl också sägas ha varit vacklande, så ur det perspektivet kan det vara värt att notera att Namnlagskommittén (SOU 2013:35) föreslog ett stärkande av skyddet för historiskt kända namn.
 
Riddarhuset har f.ö. inte stenkoll på vilka som är adliga. Vid ett antal tillfällen under senare år har det inträffat att ätter som har antagits vara utdöda eller grenar som förmodats vara utgångna har återuppväckts genom fynd i kyrkböcker och annorstädes.

2013-11-09, 14:56
Svar #30

Utloggad Marianne Silfverlåås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:25
    • Visa profil
Hejsan!  
Jag tänkte bara berätta rent praktiskt hur det går till att ta tillbaka ett gammalt (även utdöda adelsnamn) och vilka kriterierna är:  
Gamla släktnamn
 
För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.
Källa:  http://www.prv.se/sv/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/gamla-slaktnamn/
Med vänliga hälsningar
Marianne Silfverlåås

2013-11-09, 15:24
Svar #31

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Ja, jag skrev Det antogs bland annat en del adelsklingande namn bland soldater under 1700-tal, vem fnyser åt sådana idag.
 
Folk fnyser ju åt nytagna adelsklingande namn idag, även de som inte är plagierade. Dessutom är en del av de ovan tagna namnen faktiska adelsplagiat, bland annat Gyllenbögel, Påhlman, Silfverström.
 
Det är bara bra om de förstärker skyddet för historiskt kända namn i och med namnlagsändringarna, men majoriteten av adelsnamnen är inte historiskt kända. Skydda Brahe, De La Gardie, Stenbock o.s.v. - låt folk ta dussinnamn såsom Påfvenhielm eller Spofvenhielm.

2013-11-09, 15:45
Svar #32

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den enes definition av känt är väl dessvärre inte lik den andres definition och att utgå ifrån vilka namn som kan finnas i ett visst uppslagsverk blir synnerligen godtyckligt.  
 
Det är väl också därför kommittén föreslår att man i lagtexten byter ut allmänt känt mot historiskt känt och skriver byte till ett historiskt känt namn som har burits av en utdöd släkt ska få ske bara om det finns särskilda skäl. Det är alltså inte fråga om allmänt känd utdöd släkt utan om utdöd släkt (och då f.ö. vare sig den varit adlig eller ej).

2013-11-09, 19:52
Svar #33

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Sluta vara så jante och brydda över andras val  Tim, man slutade för över fem år sedan - innan du väckte tråden igen...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna