ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Falk  (läst 3630 gånger)

2000-07-31, 17:51
läst 3630 gånger

Utloggad Nils Arne Andreasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2008-08-26, 12:30
    • Visa profil
Falk till Vallö
 
Hej släktforskare Falköping 2000-07-31  
 
Kanske kan jag få er hjälp i en efterlysning av ättlingar till ett visst par som gifte sig år 1404  
(1405?). Bruden Birgitta Abrahamsdotter (brudens far Abraham Brodersson) fick en mycket  
speciell hemgift med en sjusärdeles förhistoria, vilken är återgiven i Edward Ortveds bok  
Cistercienserne i Norden II(klostre i Sverige)  
I korthet: Brudgummens farfarsfar? som bytt släktnamn från Kraage till Falk, hade  
cisterciensklostret Gudhems danska gårdar i förläning/arrende. Detta missköttes och slutligen  
efter tre generationer fann Gudhems abedissa hjälp hos abboten Nils i Ås (Asylum) kloster. Han  
konstruerade den geniala lösningen med ägobyte/hemgiftsbyte: Gudhem fick 15 västgötagårdar  
av Abraham Brodersson mot att dottern Birgitta fick Gudhems danska gods i hemgift.  
Gårdsbytet bekräftades i ett dokument utfärdat i Varberg.  
Jag tror att ni förstår vart jag vill komma. Själv är jag verksam vid Gudhems klostermuseum  
men har också mycket starka band med Varberg och Hallands danska historia. Om vi lyckas  
finna några ättlingar till brudparet från 1404/1405, så tror jag att vi kan fira ett festligt  
600-årsjubileum på Varbergs fästning.  
Om vi lyckas ämnar jag ta kontakt med Varbergs turistbyrå och arrangera en subskriberad  
jubileumsfest på Varbergs slott (fästningen) vid ett lämpligt tillfälle 2004 eller 2005.  
 
Tack på förhand  
 
 
Nils Arne Andreasson

2000-08-02, 18:16
Svar #1

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag har sökt på Alta Vista på namnet Tjurhuvud, det vapennamn som Abraham Brodersen hade, och funnit Birgitta Abrahamsdotter i en antavla, som lags ut på nätet!
Hälsningar
Maria

2000-08-08, 17:53
Svar #2

Utloggad Nils Arne Andreasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2008-08-26, 12:30
    • Visa profil
Hej släktforskare      Falköping         2000-08-08
 
 
Kanske kan jag få er hjälp i en efterlysning av ättlingar till ett visst par som gifte sig år 1405. Bruden Birgitta Abrahamsdotter (brudens far var Abraham Brodersson) fick en mycket speciell hemgift med en sjusärdeles förhistoria, vilken är återgiven i Edward Ortveds bok Cistercienserne i Norden II(klostre i Sverige)
I korthet: Brudgummens farfarsfar (?), som bytt släktnamn från Kraage till Falk, hade cisterciensklostret Gudhems danska gårdar i förläning/arrende. Detta missköttes och slutligen efter tre generationer fann Gudhems abedissa hjälp hos abboten Nils i Ås (Asylum) kloster. Han konstruerade den geniala lösningen med ägobyte/hemgiftsbyte: Gudhem fick 15 västgötagårdar av Abraham Brodersson mot att dottern Birgitta fick Gudhems danska gods i hemgift. Gårdsbytet bekräftades i ett dokument utfärdat i Varberg. Den danska ätten kallas förmodligen Falk till Vallö.
Jag tror att ni förstår vart jag vill komma. Själv är jag verksam vid Gudhems klostermuseum men har också mycket starka band med Varberg och Hallands danska historia. Om vi lyckas finna några ättlingar till brudparet från 1405, så tror jag att vi kan fira ett festligt 600-årsjubileum på Varbergs fästning år 2005.  
Om vi lyckas ämnar jag ta kontakt med Varbergs turistbyrå och arrangera en subskriberad jubileumsfest på Varbergs slott (fästningen) vid ett lämpligt tillfälle 2005.
 
Tack på förhand
 
 
Nils Arne Andreasson

2001-02-02, 19:46
Svar #3

Gun Aronsson

Hette brudgummen Jens Eskilsson Falk?Han återfinns nämligen bland mina anor,som gift med Birgitta Abrahamsdotter(d.t.Abraham Brodersson)Jens far hette Eskil Falk(1316-1337)Jens son hette Johan Falk och sonsonen var biskopen i Linköping,Erik Falk,som kom från Västergötland.Dessa forskningsresultat har jag fått av en annan forskare,så jag kan ej garantera äktheten.Birgitta blev omgift med Ture Bielke,vars dotter Birgitta Bielke blev farmormor till Gustav I Ericsson(Vasa)Som dottersondotter till Biskop Erik, kan nämnas Margareta Skuthe g.m.J.Adler Salvius.Fler finns att nämna.

2005-01-02, 19:15
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Är det så att denne Jens Eskilsson Falk i vårt historiska material från Hajom är Jöns Falk som var gift med  Birgitta Abrahamsdotter som sederemera gifte sig med Ture Bielke så har jag lite information om honom .
Vid Gården Falkagården i Hajom finns en kulle som är upptecknad efter den Jöns Falk som under medeltiden bott på denna gård tillsammans med hustrun Birgitta Abrahamsdotter.Om dom har bott där eller kan man kanske inte med säkerhet säga men kullen strax bakom gården kallas för JönsaKulla efter denne Jöns Falk. Och enligt sägen skall han vara begravd på denna kulle. Han föll i onåd och blev halshuggen 1404 enligt vår information.
Birgitaa Abrahamsdotter gifte sig sedermera med Ture Bielke.1403 den 25 mars utbyter Knut Galle gods i Nidinge i Mark mot gårdar i Värend. 1407 utnämns riddaren Ture Bielke och hustrun Birgitta abrahansdotter överlämnar hennes  förre mans Jöns falks gårdar till riddaren Abraham Brodersson, vilka som i det föregåenede nämnts, stor i stort gunst hos drottning margaretha Waldermansdotter. 1416 nämndes gården åter , då tydligen en part i  Fotskäl avstås till Gunne Gylta. Det vore intressant om vi kunde få fram lite mer information om dessa personer och kunna göra vår Hembygdsbok extra intressant med medeltidens adel och deras historia.
mvh Britt-Marie Nilsson
tel. 0320 21 11 64 ring mig gärna.

2005-01-03, 20:11
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Britt-Marie och övriga,
 
Jag fick syn på denna gamla tråd mer eller mindre av en slump och vet inte hur aktuellt problemet med Jens (Eskilsen) Falk av Vallö, nämnd levande 1395-1404, som eventuell anfader numera kan vara. Däremot tycks det finnas förutsättningar för vissa korrigeringar och en fortsättning av diskussionen gällande jorden i Hajoms och Fotskäls socknar.
 
För det första så var den ovannämnde Eskil Falk inte alls far till Jens Falk. Årtalen 1316-1337 avslöjar nämligen att det här uppenbarligen har skett en förväxling med Eskil Krage d.y., Jens Falks farfarsfar, för vilken dessa årtal stämmer något bättre än för den Eskil Falk (1376-87) g.m. Karen Moltke, som var Jens far. Vad gäller historien med halshuggningen, så undrar jag om inte det även i det fallet rör sig om en förväxling. Jens Falks svärfar Abraham Brodersson (Tjurhuvud)  blev nämligen dekapiterad 1410 på order av kung Erik. Jag kan däremot inte minnas att jag skulle ha sett någon  källuppgift om att Jens också skulle ha blivit halshuggen. Men det kanske finns någon tillförlitlig källa som meddelar detta?
 
Jens Falk, som blev riddare senast 1399, dog hur som helst mellan 24/6 1404 och 23/10 1405 och var alltså i sitt andra äktenskap gift med Birgitta Abrahamsdotter. Paret fick tre barn: sonen Jens, som dog ung (var död 1407), samt döttrarna Kirsten g.m. Henning Podebusk och Karen g.m. Olof Axelsson (Tott) i den sistnämndes första äktenskap.
 
Innan den flitige godssamlaren herr Abraham blev huvudlös ordnade han 23/10 1405 slutgiltigt upp det gamla godstrasslet med Gudhems kloster genom att föreslå det ovannämnda godsbytet med västgötagodsen mot det gods på Själland som klostret 1326 hade överlåtit till Eskil Krage. Till saken hör att Abraham kunde göra detta av den anledningen att hans svärson Jens Falk då redan var död. Det är alltså ingalunda så som ovan angetts att Jens och Birgitta skulle ha gift sig 1405.
 
Eventuellt nu levande ättlingar till Jens Falk av Vallö och Birgitta Abrahamsdotter måste i så fall härstamma från en eller flera av Henning Podebusks fyra döttrar. Jens Falks dotterdotter Birgitta Olofsdotter (”fru Birgitta på Hammersta”) och hennes man Erengisle Nilsson (Hammersta-ätten) fick visserligen flera barn, men dessa avled barnlösa före sina föräldrar. De ovan anförda uppgifterna om biskop Erik Falck som ättling till Jens är, som Bo Persson ovan påpekat, helt oriktiga.
 
Det av ovannämnda som är intressantast och mest aktuellt för min egen del är att uppgiften om Gunnar Gyltas godsförvärv 1416 kommer upp i detta sammanhang.
 
Jag vet inte vad ”vårt historiska material” består av och har egentligen just nu inte tid att rota på djupet i den här historien heller. Mina egna uppgifter kommer mest från anteckningar jag gjorde omkring 1993 då jag arbetade med att försöka reda ut den s k Hammersta-affären. Men vi kan väl fortsätta diskussionen här i stället för telefonledes och se om det går att få fram något nytt. Min första fråga gäller då ursprunget till det ”historiska materialet”. Vad är det närmare bestämt?
 
[Källor: ÄSF 1:3 s 237 f, 274 f, 2:1 s 34, Marianne Antoniewitz, Vall? gods og dets ejere indtil 1461 (K?benhavn 1976) s 26, 36, 44 ff, 64, SBL bd 1 s 12].

2005-01-03, 23:11
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen !
När det gäller Gunnar (Gunne) Gylta finns han med i det brev från 1403 den 25 mars som lyder så här: 1403 utbyter Knut Galle sitt gods i Nidinge i Mark till ärlige man Gunne Gylta mot gårdar i Värend. 1407 nämndes att riddaren Ture Bielke och hustrun Birgitta Abrahamsdotter överlämnar hennes förre mans Jöns (Jens) Falks gårdar till riddaren Abraham Brodersson, vilka som i det föregående nämnts, stod i stor gunst hos drottning margaretha Waldermasrdotter. 1416 nämndes gården Nödinge Falkagård åter, då tydligen en part i Fotskäl avstås till Gunne Gylta. Jöns Falk blev halshuggen 1404.
Så lyder mina uppgifter .  
Gunne Gylta nämns också när det gäller Hajom Gyltegården. Det finns ytterligare ett medeltida dokument från Hajom 1400 talet där det beskriver en försäljning av gården Gyltegården. Återkommer till det senare.  Vad har du för uppgifter om denne Gunnar(Gunne) Gylta?
Det som har gjort att jag börjat rota i dessa gamla uppgifter är att vi håller på med att skriva en hembygdsbok. Och då är det alltid trevligt att få med sådana här uppgifter och kan man då få lite historik om de personer som nämnts blir uppgifterna mycket mer värdefulla och intressanta.

2005-01-04, 10:32
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är mycket riktigt den inte helt okände frälsemannen Gunnar Gylta som åsyftas i breven 1403 [SD 301] och 1416 [SD 2203]. Han är nämnd levande 1391-1422 och skrev sig möjligen till Påtorp i Fristads socken. Släkten Gylta är numera utförligt behandlad i Äldre svenska frälsesläkter, häfte 2:1 s 34-42.
 
Gunnars motpart vid 1403 års byte, Knut Galle, tillhörde en från Värend och Finnveden känd lågfrälse släktkrets som förde sparre över blad i skölden [Lars-Olof Larsson, Det medeltida Värend s 434 ff, 465]. Till den kretsen kan även den i 1416 års brev nämnda Gudmund Simonsson (båt) knytas [Larsson s 436].
 
Uppgiften om Jens Falks halshuggning är suspekt. Varifrån kommer den egentligen?

2005-01-10, 21:33
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Återigen till Jöns Falk. Brevnummer 15695
1401 den 28 september Märta Åkesdotter, änka efter herr Otto Jönsson,pantförskriver till välborne Axel petersson Brade sin andel i Vittsövle, allt vad hon äger samt vad hon ärvt efter sin dotter Margareta Holgersdotter, Jöns Falks hustru. Var han gift ytterligare en gång???
 
 
Olof Svensson säljer till sin svåger Knut Galle sin arvslott efter Karin Markusdotter på Öland, i Möre och Asboland med undantag för det som var opantat i Värend.1400 25 januari.
 
1407  18 januarie finns ett brev på Riksarkivet där man kan läsa om Jöns Falks son  Jöns och hans två döttrar Cristina och Catarina med Birgitaa Abrhamsdotter.
 
För återgå till frågan om att Jöns(jens) Falk blev halshuggen kan jag inte i dags läge säga mer än att det finns  nedskrivet i vårt material som är insamlat.Denna uppgift kan vi inte bestyrka vad jag förstår. Men jag skall undersöka varifrån uppgiten är tagen .Återkommer om det.
 
Att jag hamnade i denna diskution beror på efterforskningar som jag gjort när det gäller gårdsköp i Hajoms Socken Marks härad. Där har vi kunnat konstatera att ett flertal gårdar i vår lilla socken varit under medeltiden  i adelns ägo. Galle,Gylta,Falk, von Döbeln, Tre Rosor, m.m.Gårdar som nämns är Hårsås, Storegården Nödinge, Falkagården Nödinge, Gyltegården, Hjorttorp, Borred Nolhgården.
Väpnaren Lindorm Björnsson stadfäster sin hustru Birgitta mårtensdotters tesamente till förmån för S:ta birgittas kor i Vadstena kloster, som får gårdar i Fotskäls socken och i Hadema socken (Hajom).
Jag fortsätter min forskning för att få lite extra krydda till vår Hembygdsbok som skall komma ut under året.
Jag är tacksam för all hjälp.  
Britt-marie

2005-01-11, 20:29
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Britt-Marie
 
Först skriver du att ett flertal gårdar i vår lilla socken varit under medeltiden i adelns ägo och därefter nämner dessa frälsesläkter: Galle, Gylta, Falk, von Döbeln, Tre Rosor.
 
Den kända adliga ätten, von Döbeln, nr 1519 dyker för första gången upp i källorna med borgaren och handelsmannen i Greifswald Johann Döbel som åtminstone inte levde i Sverige under medeltiden.
 
Med detta som grund kan man inte påstå att släkten von Döbeln är av så kallad svensk uradel!

2005-01-12, 13:55
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jens Falk var först gift med Margareta Holgersdotter som troligen var dotter till Holger Gregersen (Krognos) [Raneke, Svenska medeltidsvapen (SMV) s 365].
 
Med tanke på modern Märta Åkesdotters patronymikon, hennes sigillvittnen och min hänvisning till SMV är det bäst att jag höjer det varnande fingret för ett stickspår
 
Raneke tar på s. 364 upp tre personer som han kallar Holger Åkessons ätt och menar att dessa män utgör möjligen en gren av den skånska ätten Krognos.
 
Märta Åkesdotter är mig veterligt inte släkt med den 1353 nämnde [DS 4905] lågfrälsemannen Holger Åkesson. Något belägg för att denne skulle ha fört Krognos-vapnet kan Raneke inte heller redovisa trots att hans uppställning och beläggssamling på s 364 vid första påseende ger ett annat intryck. Dessutom uppger Raneke att Holger 1408, då han uppenbarligen var död, sålde sin gård Äng i Ydre (enl. SD 980 var det sonen Karl som sålde) och därutöver lyckades med konststycket att 1413, då man får förmoda att han fortfarande var avliden, inneha en gård i Muggeboda, Korsberga sn, som pant. Brevet från 1413 [SD 1798] är emellertid utfärdat av helt andra personer och refererar uppenbart till en pantsättning som då låg långt tillbaka i tiden. Ett brev från 1409, vilket Raneke själv i likhet med föregående hänvisar till, meddelar uttryckligen att Holgers son Karl redan detta år överlåtit Muggeboda-panten till Nils djäkn [RAp 24/6 1409].  I del 3 av sitt verk har Raneke fullbordat katastrofen genom att komplettera sin redovisning med en hänvisning till RAp 3/5 1368, vilket brev dock inte kan visas ha någonting med dessa personer att göra.
 
Jag vill i sammanhanget understryka att jag inte följt detta spår särskilt långt genom att t ex försöka identifiera Märta Åkesdotters sigillvittnen. Det behövdes inte för att lösa frågan om Hammersta-affären.

2009-10-15, 15:05
Svar #11

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Som Bo Persson 7 mars 2001 och Kalle Thorsberg 5 april 2005 konstaterat är biskopen i Linköping Erik Falks far inte känd. Diskussionen om honom, hans släkt och tänkbara teorier om hans härkomst hänvisas därför till Övriga Släkter - Falck / Falk.  
 
Här diskuteras medeltida personer med tillnamnet Falk.
 
Ett antal inlägg inkluderande Perssons och Thorsbergs inlägg har flyttats till Övriga Släkter.

2014-01-08, 23:51
Svar #12

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Hej,
 
Har någon läst något mer om Jens första gifte, med Margrethe Holgersdotter Krognos?
 
Enligt forskaren Dir. Carl Victor Falck, RVO (min morfars farfar) fick de sonen Erik. Hans arbete (släktkrönika) som fortfarande finns i släkten är bland annat hänvisad till som källa inom Bengt Hildebrands texter om släkten på SBL, Riksarkivet. Erik Jensen F. som flyttade med sin far till Skåne från Själland fick, enligt C. V. Falck, sonen Johan Eriksson som blev biskopens far. Hela historien från den första Kraage till Falcksläkten i Sverige är nedtecknad tillsammans med ett stort antal historiska brev och dokument.
 
Mvh,
Calle
 
(Meddelandet ändrat av callerox 2014-01-08 23:59)

2014-01-09, 14:18
Svar #13

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 10:17
    • Visa profil
Hej Carl!
 
...ett stort antal historiska brev och dokument.
 
Låter toppen. Har du något som styrker släktskapet mellan Falck i Danmark och Falck i Sverige? Borde var dokument från ca 1400 -1420.

2014-01-09, 14:43
Svar #14

Utloggad Carl Wennerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2019-07-11, 20:19
    • Visa profil
Mikael,
 
Det var ett bra tag sedan jag gick igenom boken och är inte säker på om det fanns något som styrker det. Jag har däremot inte haft tid att läsa igenom precis allt eftersom det är ganska mycket material; anteckningar, släktträd, brev mm. Ett dokument jag vet om är en släkttavla (original) skapad av historikern och biskopen Anders Rhyzelius 1760 som beskriver biskop Erik Falck och hans ättlingar. Denna har jag ett digitalt foto av.
Carl Victor tillbringade väldigt många år (fram till hans död) med denna forskning under en tid då man var tvungen att resa runt, läsa kyrkoböcker, växla brev etc. Jag önskar att man kunde dokumentera allt han gjort digitalt någon gång så det blir allmänt tillgängligt.
 
Jag får läsa igenom boken ordentligt när jag har tid helt enkelt.
Hans forskning verkar i alla fall vara respekterad bland historiker.
 
//Calle
 
(Meddelandet ändrat av callerox 2014-01-09 14:46)
 
(Meddelandet ändrat av callerox 2014-01-09 14:51)
 
(Meddelandet ändrat av callerox 2014-01-09 16:08)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna