ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-04  (läst 3566 gånger)

2002-07-10, 11:20
läst 3566 gånger

Utloggad Tord Viktorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2017-10-02, 09:37
    • Visa profil
    • www.viktorsson-nalen.se/
Jag ha träffat på en Gunnar Gylta som i ena fallet, gift med en Märta Olofsdotter och den ana jag har, är med i Äldre Svenska Frälsesläkter Ättetavlor, nämligen Bengt. Sedan har jag träffat på en Gunnar Gylta gift med Märta Bragde med två döttrar, nämligen Ingrid och Christina. Kan det vara samma Gunnar och Märta i båda fallen?
 
Tacksam för upplysningar och synpunkter.
Tord

2002-07-10, 13:55
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det vore ju bra om du uppgav var du hittat de olika uppgifterna, då det blir lättare att bedöma hur tillförlitliga de är i så fall.

2002-07-10, 18:16
Svar #2

Utloggad Tord Viktorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2017-10-02, 09:37
    • Visa profil
    • www.viktorsson-nalen.se/
Ja, naturligtvis skulle jag angivit källorna bättre, men här kommer de: den första med Märta Olofsdotter är hämtat från ÄSF del 2 häfte 1, om Gylta. De andra två uppgifterna är hämtade ur Elgenstierna Svenska Adels Ättartavlor (1, Ingrid: Stierna tab. 17 Peder Nilssons gifte. 2, Christina: Drake af Intorp tab. 3 Knut Arvidssons gifte).
Vänligen
Tord

2002-07-10, 22:54
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Tord!
 
Din fråga har hamnat lite galet, det är inte lätt alltid att veta vart man ska lägga sina inlägg.
Din fråga borde rimligen ha ställts under:  Anbytarforum: Övriga ämnen: Medeltiden , där du kunde skapat ny diskussionsrubrik för Gylta. Kanske anbytarvärden kan flytta diskussionen dit?
 
Angående litteraturuppgifterna om ätten Gylta så bör du förlita dig på ÄSF och inte Elgenstiernas uppgifter. När det gäller medeltid har Elgenstierna inte alltid rätt då han bygger på föråldrade och felaktiga riddarhusgenealogier. ÄSF får anses vara det ledande verket, även om vissa saker däri inte heller alltid håller för källkritik.  
 
mvh Niclas R.

2002-07-18, 22:16
Svar #4

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Christina Bragde, troligen född 4.3 1751 i Västervik. Finns det någon som känner till något om denna kvinna. Hon flyttade 1783 från Västervik, troligen till Söderhamn.
mvh
Doris

2002-07-19, 19:35
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Doris!
är du säker på att du har placerat det här inlägget under rätt rubrik? Jag ser ingen koppling till medeltidsätten Gylta eller ens till medeltiden. Det vore kanske lämpligare att sätta in inlägget under: Småland: Västervik alt. under Hälsingland: Söderhamn. Eller under släktnamn: Bragde.

2002-07-20, 00:17
Svar #6

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Anade nog att jag hamnat snett i mitt letande.
Har sökt efter namnet Bragde i Västervik, dock utan resultat.
Doris

2004-07-01, 16:03
Svar #7

Gun Hansson

Hej!
Märta Gunnarsdotter Gylta, gift med Bengt Turesson (sparre över blad)(ÄSF II), får om jag förstått allt rätt dottern Kerstin (Kristina) Bengtsdotter(sparre över blad) som sedan gifter sig med Knut Arvidsson(Drake af Intorp).
Men vem var Gunhild Gylta, gift med Bengt Krabbe?
I ÄSF II finns ingen Gunhild, finns det någon som vet?
Mvh
Gun

2004-07-01, 16:53
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Gun!
 
Är du också en direkt avkomling i rakt nedstigande led till denna Gunnhild Gylta. Då är vi släkt för jag härstammar också från henne!  
 
Jag är också intresserad av, att få veta vem som var föräldrar åt Gunnhild Gylta. Själv har jag skrivit in, att hon skulle vara dotter till väpnaren Gunnar Gylta som avled före 1429 och hans hustru Märta Olofsdotter (Oxhuvud) som avled före 1420. Vore trevligt, att få bekräftat dessa uppgifter.
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-01, 22:45
Svar #9

Gun Hansson

Hej Ralf!
Trevligt att träffa på en släkting! Både Gunhild Gylta och Märta Gunnarsdotter Gylta finns i min antavla. Men det nämns bara tre säkra barn i äktenskapet med Märta Olofsson, Märta, Ingeborg och Bengt.
Det finns även en Gyrid Gunnarsdoter Gylta, men hon var ogift(ÄSF II:I). Så frågan är var Gunhild passar in.
Mvh
Gun

2004-07-01, 23:27
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Gun och Ralf
 
Kontrollerar man ÄSF II (om Gylta) och Elgenstierna (om Oxehufvud) återstår ett stort ? Varifrån kommer uppgiften om  om Gunhild Gylta? Ni måste haft en annan källa en dessa?
//Michael Lundholm

2004-07-02, 18:04
Svar #11

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Michael
 
Även jag har med Gunhild Gunnarsdotter Gylta bland mina anor. Hennes namn har jag funnit i Elgenstierna under släkterna Store och Krabbe av Svaneby. Några föräldrar till henne anges inte.
 
Mvh
Bo G Dahlgren

2004-07-02, 18:11
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hövidsmannen Tord Björnsson (Store) nämns i Elgenstierna under adliga ätten Store, nr 79. Han var gift med Kerstin Krabbe som var dotter av Bengt Krabbe och Gunnhild Gylta. Hon var enligt vissa källor dotter av väpnaren Gunnar Gylta (död före 1429) och Märta Olofsdotter (Oxhuvud).
 
Jag härstammar som Gun från både Gunnhild Gylta och Märta Gylta. Dessutom har jag inskrivet i mitt släktträd en Ingrid Gylta som var gift med Peder Nilsson (Stierna). Dessutom har jag inskrevet i mitt släktforskningsprogram en Bengt Gylta som förde släkten vidare.
 
Problemet kvarstår fortfarande: Vem var Gunnhild Gylta? Tillhörde hon överhuvudtaget denna ätt eller hade hon ett helt annat efternamn?

2004-07-02, 21:59
Svar #13

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Nu råkade jag ha artiklarna om Store och Stierna i från Elgenstierna i kopia. Onekligen säger E att Ingrid Gylta ?dotter av Gunnar Gylta, till Påtorp medan ÄSF II om Gylta inte alls nämner denna dotter.   Gillingstam måste haft goda skäl för att inte ta upp henne i ÄSF II. Samma sak gäller väl Gunhild. Enklast är väl att skriva till honom och fråga.
//Michael Lundholm

2004-07-03, 12:09
Svar #14

Gun Hansson

Hej!
I Pht, femte årgången, 1903 finns en artikel Tvenne antavlor av C.O. Mannerfelt. Artikel 2 är Knut Nilssons (Lilliehöök) antavla i Hillereds kyrka.
Där finns Bengt Krabbe till Kiärr i Halland.
Vapen: skölden delad, övre fältet vitt, nedre rött, över båda fälten är balkvis ställt ett svärd med fästet nedåt och omgivet av en grön krans.
Ovan hjälmen ett svärd mellan två vesselhorn, vars högra övre hälft är vit och nedre röd, det vänstra tvärtom.
Gift med:
Gunnil Gunnarsdotter Gylta till Kiärr.
Vapen: skölden fyrdelad, första och fjärde fälten röda. andra och tredje gula.
Ovan hjälmen tvenne vesselhorn, den högra övre hälften gul, nedre röd, det vänstra tvärtom.
Ingri Gunnarsdotter Gylta finns även med i antavlan, med samma vapen som Gunnil och gift med Peder Nilsson.
Men frågan är väl hur pass tillförlitlig den här antavlan är, men någonstans ifrån måste ju namnen ha dykt upp.
Vapnets färger stämmer ju inte med Ranekes, som har första och fjärde fälten blå.
Mvh
Gun

2004-07-03, 14:09
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Då du först beskrev Gylta ättens vapen blev jag fundersam. Jag är nämligen av samma åsikt som Jan Raneke gällande Gylta vapnet. Det första och fjärde fältet skall vara blått och inte rött! Står det något om vapnet i ÄSF II?

2004-07-03, 14:13
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Står det någonting i Raneke om vem Peder Nilsson (Stierna) och Bengt Krabbe var gift med?

2004-07-03, 15:01
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Rött och gult eller gult och blått eller vitt och blått enligt ÄSF II:1 sid 34; tre olika källor (den sista Raneke) uppges för de olika tinkturerna.
 
Enligt Raneke III sid 528 var Peder Nilsson gift med Ingrid Gunnarsdotter (Gylta).  
 
Raneke II sid 426 tar upp en Bengt Krabbe och enligt Raneke III 426 är han gift med Gunilla Bengtsdotter (Kompan). Han är visserligen knuten till Halland, dock finns inte Kiärr nämnt av Raneke. Känd 1473-96. Osäker på om det är rätt person.
//Michael Lundholm

2004-07-03, 16:50
Svar #18

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Nämns inte Ingrid Gunnarsdotter (Gylta) i ÄSF II:1? Hon verkar ju ändå ha tillhört frälsesläkten Gylta!
 
Bengt Krabbe var gift med Gunilla Bengtsdotter (Kompan). Med andra ord tillhörde inte Gunhild Gylta frälsesläkten Gylta! Dessa hade dottern Kerstin Krabbe som var gift med Tord Björnsson (Store). Eller hur?

2004-07-03, 18:12
Svar #19

Gun Hansson

Från Pht, åttonde årgången., 1906, Lars Kaggs anträd, av Govert Indebetou,de översta sexton namnen:
nr.11.Herr Tord Björnsson (Store)
nr.12. Fru Kirstin, Bengt Krabbes syster (Krabbe af Svaneby).
Det här, om det stämmer, skulle isåfall tyda på att Kerstin Krabbe, som var gift med Tord Björnsson, inte var dotter till Bengt Krabbe och Gunnil Gylta. Jag har inte tillgång till Elgenstierna så jag vet inte vad det står om Tord Björnsson i den.
Mvh
Gun

2004-07-03, 20:25
Svar #20

Kalle Thorsberg

Hej alla,
 
Kolla Östensson i PHT 1970 (har ingen bättre referens, är inte hemma).
 
Bengt Krabbe var enl Östensson troligen gift med Gunhild Bengtsdotter i Kärra, dotter till Bengt Turesson (sparre över blad), känd 1390-1422 och Märta Gunnarsdotter Gylta. Av detta kommer säkerligen förvirringen om Gunnilla Gylta.
Denna Gunhild finns inte belagd i någon primärkälla.
 
K

2004-07-03, 20:58
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ralf. Ingrid nämns inte i ÄSF II:1, endast Ingeborg gift med Martin Svan som verkar vara helt orelaterad till frälseätten Svan; märkligt nog är han inte kommenterad under Svan i ÄSF II.
 
Kalles upplysning verkar lösa frågan. Vad gäller Bengt Turesson (sparre över blad) använder Raneke  II sid 790 beteckningen Kompan, spets belagd med hjärta (blad).  Vilket förklarar Gunilla Bengtsdotter (Kompan). Dessutom finns hustrun (Raneke III sid 790) Märta Gunnarsdotter (Gylta) men källan för Raneke verkar var den av Kalle nämnda artikeln av Östensson.
//Michael Lundholm

2004-07-03, 21:44
Svar #22

Kalle Thorsberg

Michael,
 
Marten Svan tillhör ätten Svan och har en egen artikel på s 83 f i ÄSF 2:1...

2004-07-03, 22:10
Svar #23

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Kalles upplysning löste frågan om Gunnhild Gylta, som tydligen aldrig existerat utan i stället varit ett missfoster skapat av genealoger. Bengt Krabbes verkliga hustru Gunilla Bengtsdotter (Kompan) existerade i verkligheten? Om Kerstin Krabbe var syster till Bengt Krabbe vilka var då hennes riktiga föräldrar? Kan månne någon svara på denna fråga trots, att själva frågan egentligen går utanför temat för denna diskussion om frälsesläkten Gylta?

2004-07-03, 22:35
Svar #24

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Kan det hända, att Ingrid Gunnarsdotter (Gylta) också är ett missfoster skapat av genealoger? Det som är märkligt med henne är, att hon enligt Michael finns med i Raneke men inte i ÄSF II:1. Det som däremot är klart är, att Ingeborg Gylta endast var gift med Mårten Svan. Ingeborg var dotter av väpnaren Gunnar Gylta till Påtorp och Märta Olofsdotter (Oxhuvud). Detta är inget problem.
 
Fortfarande återstår frågan: Vem var Ingrid Gunnarsdotter (Gylta) som var gift med Peder Nilsson (Stierna)? Var hon ett missfoster skapat av genealoger eller hörde hon till en annan frälsesläkten än Gylta?

2004-07-03, 22:39
Svar #25

Kalle Thorsberg

Ralf,
 
Karbbe _är krångligt_... Den Bengt Krabbe som är bror till Kerstin är sön till Bengt Krabbe och Gunhild Bengtsdotter...
Jämför övan nämnda Östensson i PHT 1970 och Almquist i SoH 1966.
Men förvirring råder, så tycks t ex SMP sammanblanda far och son Bengt Krabbe...

2004-07-03, 23:12
Svar #26

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kalle,
 
Tack. Jag läste slarvigt och såg bara den förste Marten i Svan-artikeln på sid 82. Märkligt nog är Gylta- och Svan-artiklarna  skrivna som om de vore just fristående artiklar; det finns i praktiken  inga referenser mellan dem och informationen om Martin/Marten upprepas på båda ställena. Det är dessutom  lite märkligt att ÄSF inte nämner den av Gun anförda artiklen i PHT 1903 eftersom andra personer som kallas Gylta men inte hör till ätten nämns i ingressen till Gylta-artiklen.
//Michael Lundholm

2004-07-03, 23:21
Svar #27

Kalle Thorsberg

Peder Nilsson (Stierna) år oxå ett kapitel för sig...
Hans son (enl Riddarhusgenealogierna) Anders Persson är t ex identisk med Anders Persson (Prika), son t Peter Tomasson, stamfar för (Yngre) Prikaätten...

2004-07-04, 00:29
Svar #28

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
 
 
Det här blir bara värre och värre medan jag blir bara snurrigare och snurrigare.
 
Stämmer överhuvudtaget Elgenstiernas Stierna tabeller?
 
He he

2004-07-04, 11:47
Svar #29

Kalle Thorsberg

Saker klarnar något:
 
1396-07-25 Erkänner sig Gunnar Gylta mottagit Ingeborgs, Peter Prikas änkas gods i Halland.
(jfr regesten med brevnr 14620 i Svenskt diplomatariums huvudkartotek över medeltiden).
 
Inget sägs att Ingeborg skulle vara Gunnar Gyltas dotter. Dessutom är det kronologiskt orimligt att detta skulle avse 'Peder Nilsson (Stierna)' om denne skulle vara son till Nils Gregersson som enligt SMP är belagd 1421-07-12 - 1431 (ev 1465).
Det kan heller inte gälla Peter Tomasson (Prika) som är far till Anders Petersson, eftersom han är känd 1419-58, enl Liedgren i PHT 1984.
 
Enligr det förfalskade brevet SD 1025 skall dock Gunnar Gyltas mor varit en Prika, jfr Liedgren i 1964, s 176.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna