ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Halvhjort av Älmtaryd  (läst 7562 gånger)

2007-03-23, 11:28
läst 7562 gånger

Rune Johansson

När vi höll på med byaboken Löpaskogs rote träffade jag på namnet Galle i ett sammanhang som rörde Löpaskog. Men hitta den uppgiften nu är inte lätt mitt i flyttbestyren.
 
Jag har två diffusa minnen: antingen var denne ogifte man antecknad som dopvittne och har då sett namnet i fb-boken eller också i ett tingsprotokoll. Tidsperiod vill jag sätta till mellan 1750-1770.
 
Mvh/Rune

2007-03-24, 13:44
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Jag har en direkt ana som levde mellan omkring 1617-1680 i Gillberga, Persnäs socken på Öland som hette Olof Jonsson Galle så namnet Galle har funnits på flera platser genom tiderna. Vad jag läst fanns det även båtsmän med det namnet även om jag inte tror att min ana var det. När det gäller Niclas och Dag.s teorier tycker jag att de är allt för viktiga för att inte spinna vidare på. Nu vet jag inte om Niclas och Dag har accepterat Östensons placering av Vik men det finns ju andra spännande trådar att nysta vidare i  som tas upp i deras inlägg. Gäller exempelvis Niclas teorier om en koppling till ätten Bagge av Berga och Dags funderingar om Nils Persson Silfversparres koppling till Per Jönsson [Halvhjort af Elmtaryd]
Jag hoppas därför verkligen på en fortsatt diskussion under denna rubrik.  
 
Mvh
 
Birgitta

2007-03-25, 19:36
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Detta torde väl vara den gård som Östenson menar var Karin i Vik:s gård:
 
Brevnummer: 25789  
Utfärdandedatum: 14501113  
Utfärdandeort: Skagaholm  
Utfärdare: Väpnaren Jakob Ingemarsson.
Innehåll: Väpnaren Jakob Ingemarsson ger sin hustru Märta Petersdotter 200 mark svenska (penningar i morgongåva) och för denna summa pantsätter han en gård i kyrkbyn i Frinnaryds socken i Norra Vedbo härad, en gård Vik i Lekeryds socken i Tveta härad och Graffua quarn i samma socken, en gård Svinshulan i Lommaryds socken och en annan gård i samma socken, som han köpt av Offe Nilsson; vidare en gård i Särtshöga i Svanhals socken, en gård i Djurkälla, samt två ängar, i Motala socken. Brevutfärdaren beseglar tillsammans med abbot (Jöns) Brod i Nydala och herr Nils, prost i Sunnerbo, herr Anders, prost i Västbo, samt väpnarna Olof Jönsson, Broder Bi, Karl Birgersson och Sten Nilsson.  
Medeltida
avskrifter: avskrift RA Svea hovrätt, E VI a2aa:19 nr 6  
Litteratur
o. komm.: Om Skagaholm se A-C Mattisson, Medeltida nord. borg- och sätesgårdsnamn på -holm (1986) s. 38-40.  
 
Finns det något sätt att identifiera personerna som nämns i texten? Dessa borde väl varit samtida med Karin i Vik?

2007-03-26, 10:30
Svar #3

Kalle Thorsberg

Jakob Ingemarsson (Jeppe Tiby) (fågel) gift med Märta Petersdotter (Bååt) är det väl.

2007-03-26, 17:48
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Nu vet jag inte om man känner till under vilken tid Karina i Vik levde men är det känt när, hur eller varför gården Vik hamnade i Jakob Ingemarssons ägo? Jag antar att (fågel) inte har något med Foglare att göra?
 
Av en händelse satt jag och tittade i SoH 1954 igår och såg då att Jakob Ingemarsson (Jeppe Tiby) (fågel) gift med Märta Petersdotter (Bååt) nämns på sidan 11 i uppsatsen ”Problemet Nils Krumme” Av Jan Eric Almquist.. Jag tar upp detta som en anknytning till Niclas Rosenbalcks inlägg från onsdag den 21 mars 2007 kl. 13.21: där han hänvisar till sidan 26 i Biskop Brasks släktbok

2007-03-27, 11:23
Svar #5

Kalle Thorsberg

Enligt Ortnamnsarkivets i Uppsala lappkatalog är Vik i Lekeryd belagt första gången 1359-10-09 (DS 6137) då jord för 40 mark i Vik (och Kanarp i Öggestorp)genom byte tillfaller kh Peter i Lekeryd.
Belägget från 1450 ovan saknas i katalogen...
Sedan följer en serie belägg från Jönköpings stads tänkebok, som i finns tryck i olika årgångar av Norra Smålands fornminnesförenings (årsskrift), som nedan förkortas NSFF:
1456-03-15 NSFF 4, s 2 och 8
1457 NSFF 4, s 27
1458 NSFF 4, s 13
1460 NSFF 2, s 64
I dessa fall omnämns en Jöns i Vik, huruvida detta är Jeppe Tiby kan jag inte kolla eftersom jag inte har NSFF tillgänglig.
1511-07-14 NSFF 2, s 92 omnämns en Lars i Vik
1514 före 11-21 NSFF 3, s 100 omnämns en Esbjörn i Vik osv.
Om marken 1359 är densamma som Jeppe ger bort i morgongåva är oklart. En studie av beläggen från Tänkeboken 1456-60, kan ju möjligen ge någon info om Jeppes innehav av mari i Vik.

2007-03-27, 13:00
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kalle, min läsning av DS 6137 stämmer inte riktigt överens med din. Eller det där med kyrkoherden kanske står i OAU:s excerpt?

2007-03-27, 13:30
Svar #7

Kalle Thorsberg

Kaj, Du har, som vanligt, helt rätt. Kyrkoherden står i en kladdig notis jag skrivit själv, borde, som alltid ha kollat...
Men jag förstår hur det gått till - den Peter i Kyrkbyn som byter jord är en annan än Peter kyrkoherden som beseglar.
Har Du tillgång till JTb? Är den Jöns som förekommer där faste, eller vad undrar man.

2007-03-27, 17:26
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Om jag förstått saken rätt så borde ju i så fall Karina i Vik stått som ägare för Vik efter 1359-10-09 men innan 1450, alltså en spännvidd på 91 år. Man kanske inte kan jämföra så här men tittar man på de belägg som finns i svenskt diplomatarium för Sten Jönsson (Foglare) som i alla fall tillhörde samma generation som Karina i Vik, så finns det brev där han nämns mellan åren 1372-1394. Det kanske är bland dessa år man skulle kunna hitta henne om det är möjligt?

2007-04-21, 19:26
Svar #9

Birgitta Ohlsson

I Genealogisk Tidskrift 1959, häfte 1 och 2 av J. Silving  ”Släkterna Hjort (Hiorth), halvhjort och hjorthuvud i Småland finns i del 4 en släkttavla på s. 143 som jag undrar lite över. Det står att Måns Abjörnsson (Sparre över blad) och hans hustru Elin Persdotter (Halvhjort av Elmtaryd) hade barnen Håkan, Olof, Kirstin, Birgitta, Botilda, Sigrid, Per och Jöns. Under Håkan står ”i Boaryd” Jag har i andra papper som jag haft men tyvärr inte hittar just nu sett att Håkan i Boaryd istället var en dotterson till ovan nämnda par. Vilket är det som stämmer?

2007-04-25, 17:00
Svar #10

Torleif Ericson

Birgitta,
 
För identifieringen av personerna:
 
Om Jakob Ingemarsson (Jeppe Tiby) fågel är det värt att notera att en Ingemar fågel och hans systrar får gåvor i kyrkoherden Ulf i Långaryds testamente 1371.  Det är oklart om det finns en anknytning, men det kan vara den okände fadern.
 
Broder By, son till Erland Algotsson, är gm Johanna Petersdotter, oäkta dotterdotter till Abraham Brodersson. Han äger liksom fadern gods i Fröala sn liksom Ulf, men är mest knuten till Bolmstad i Sunnerbo härad.  
 
Karl Birgersson är bror till Magnus Birgersson kallad Drake.
 
Olof Jönsson (1426-51) är sannolikt häradshövdingen i Sunnerbo (äldre Stenbocksätten) som ofta beseglar med Broder By, bl a dennes morgongåva 1426. Märk att prosten i Sunnerbo också beseglar det här brevet.
 
Sten Nilsson bör vara den väpnare som 1466 beseglar Lars Haraldsson byte med Nydala kloster om Ed i Voxtorp sn mot gods i Sunnerbo.

2007-04-27, 19:40
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Thorleif
 
Tack för identifieringen det hade jag inte klarat själv. Om det nu är denna gård som Karina i Vik ägde finns det någon av personerna i brevet som kan tänkas ha varit släkt med Karina? Nu vet jag inte av vilken börd Karina i Vik var och om man i det fallet kan prata om sätesgård när det gäller Vik? Det verkar ju inte finnas fler uppgifter om henne än att hon just bodde på Vik. Hennes make verkar ju vara helt okänd. Men oavsett detta, om det inte var en sätesgård gick även sådana i arv eller såldes och köptes de utan tanke på arv? Jag har beställt och fått kopior ur tidskriften Genealogisk Tidskrift 1959, häfte 1 och 2. Uppsatserna är skrivna av J. Silving och handlar om ”Släkterna Hjort (Hiorth), halvhjort och hjorthuvud i Småland. Där står i kapitlet som handlar om ”Ätten ”Halvhjort” till Hå och Hamneda” på s. 104 ”Den senare s.k. Älmtarydsätten med en Halv hjort i skölden har tidigare haft sitt säte på Hå i Hamneda socken i Sunnerbo härad i Småland. Hå är en gammal sätesgård, känd sedan 1300-talet, där väpnaren, underhäradshövdingen i häradet Sten Jönsson (Johansson) kallad ”Foglare”, bodde. Vissa indicier tyda på att ett slätsamband förefunnits mellan denne och  halvhjortättens medlemmar, och att Flishult, båtättens gamla sätesgård i Näsby socken i Östra härad, som sedermera i slutet av medeltiden upptogs till sätesgård för en av halvhjortättens grenar kan härstamma från Sten Jönssons fostermoder, Kristina Hemmingsdotter (Tanne)”. Vidare står att hon 1351 ingick äktenskap med Jöns Brudzson sedan hennes förre man Peter Jonsson (Båt) till Flishult avlidit 1342. Sten Jönsson omtalas enligt uppsatsen redan 1365 och kan därför inte vara son till Jöns Brudzson. Eftersom han hette Jönsson (Johansson) kan han inte heller varit son till Peter Jonsson (Båt). Detta innebär att, om uppgiften att Kristina Hemmingsdotter (Tanne) var fostermor till Sten Jönsson stämmer måste hon varit gift ytterligare en gång. Är det känt vad denne make hette? Jag ställde frågan förut men fick inget svar: Kan man anta att Foglare och fågel inte har ett dugg med varandra att göra? Det står ju i Silvings uppsats att han ”kallades” Foglare vad var i så fall en foglare? Hur är annars tillförlitligheten när det gäller Silvings uppgifter? Jag hade gärna velat läsa Hans Gillingstams uppsats ”Har några av medeltidsätterna med en sparre i vapnet gemensamt ursprung” som skall finnas med på CD:n Släkt & Hävd 1950-1959  s. 272-277 men som tyvärr saknas.

2007-04-28, 10:25
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Gillingstams uppsats ”Har några av medeltidsätterna med en sparre i vapnet gemensamt ursprung” finns i Släkt och Hävd 1953 s 272-77. Var Släkt och Hävd numera finns det vete fåglarne.
 
För övrigt vore det trevligt med källhänvisningar till Torleifs identifieringar. Jag kan inte på rak arm påminna mig från vilken litteratur de har hämtats. Åldern börjar ta ut sin rätt

2007-04-28, 11:12
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Kaj
 
Tack för svaret om Gilingstams uppsats, enligt Olle Elm och Jan Jutefors verkar hela delen 1953:3 saknas på CD:n. Du har inte lust att svara på mina övriga frågor eller är de så urbota dumma att de inte ens förtjänar något svar?

2007-04-28, 11:51
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Birgitta,
 
Jag vill varken beröva dig forskningens glädje eller besvikelser.  
 
Sanningen att säga har jag numera så ont om tid att jag inte hinner med att besvara frågor om just något annat än det jag har någorlunda aktuellt i minnet och kan besvara genom att så att säga skjuta från höften.  
 
När det gäller de småländska halvhjortarna menar jag dessutom att det finns andra som vet betydligt mer om dem än jag.
 
Foglare = fågelfångare.
 
Herr direktören Silfving var en person vars ambitioner inte sällan översteg hans förmåga. Viss försiktighet med uppgifter från hans texter rekommenderas.

2007-04-28, 13:18
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Kaj
 
Får säga att du skjuter riktigt bra från höften.  
 
Den information som jag nu fick sätter i alla fall jag stort värde på. Tack så mycket för det. Jag har för mig att du är väldigt insatt i arvsfrågor från denna tid så har du något tips om vart jag kan läsa om detta vore jag väldigt tacksam?

2007-04-29, 10:16
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Anknyter till Silvings uppgift om att Kristina Hemmingsdotter (Tanne) var fostermor till Sten Jönsson (Foglare):
 
 
Brevnummer: 12568  
Utfärdandedatum: 13840000 ä  
Datum-
kommentar: odat. (1384 - 1408?)  
Innehåll: Uppbördslistor för gods och gårdar: (Hand A) 1. i Kåkinds och Redvägs härader, som Hemming och Sten Jönssöner och husfru Birgitta ärvde efter sin mor fru Kristina Hemmingsdotter, 2. i Åse och Laske härader, som fru Kristina Hemmingsdotter mottagit i morgongåva av herr Antonius (Gutonius?), 3. i Ås härad, som fru Kristina mottagit i morgongåva av Brynolf Haraldsson (1347; se PHT 1949, s.16), 4. i Värna socken m.m. i Östergötland, som Hemming och Sten Jönssöner samt husfru Birgitta ärvde efter Jon Botolfsson (testamente 1374, arvskifte 1377, RPB 1273). (Hand B) 1. Mikael Nilssons uppbörd av Hemming Jönsson i Redvägs härad, 2. Arvid Bengtssons (se 14030215, SD 283) uppbörd i Redvägs härad, 3. Fru Birgittas uppbörd i Redvägs härad, 4. Thetta togh Nissa Pætersson ... fra minom landboom Harald och Magnus i Øyalum (nu Sten i Varnhems socken?) i Valla härad, Anund Brodasson m.fl.  
 
Original: odat. perg. nr 98 RA 0101  
Hänv. till
annat brev: För datering, jfr 13840407 (RPB 2015) och 14180706 (SD 2504).  
Litteratur
o. komm.: Se transkription, översättning och kommentar (till hand B:s lista?) av Sonja Groth i hennes C-uppsats i nordiska språk från vt 1989 i Kartong Utskrifter hos diplomatariet. Hemming och Sten Jönssöners far var Jöns Brudsson (Lejonansikte), omn. 1351 (DS 4748), vilken var gift med Kristina Hemmingsdotter.  
 
Det står i Litteraturo. Komm att Hemming och Sten Jönssöner var söner till Jöns Brudsson(Lejonansikte), betyder detta att Jöns Brudsson var biologisk far till dessa söner och att uppgiften i Silvings uppsats rör en annan person med samma namn, eller är det samma person och att man även kallade en icke biologisk son för just son? Stämmer uppgiften i Silvings uppsats att denne Sten Jönsson i så fall är samma person som Sten Jönsson kallad ”Foglare”? Vid en snabb tid på SD 283 ser man att ”husfru Birgitta” hette Birgitta Brynjolfsdotter, vilket betyder att hon måste varit halvsyster till Hemming och Sten Jönsson.

2007-05-01, 19:43
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Efter att ha läst ”Studier rörande Vasatidens lågfrälse” Ur PHT 1962:1 av Hans Gillingstam förstår jag Kaj Janzons åsikt om J Silving, att viss försiktighet med uppgifter från hans texter rekommenderas.  
 
Det står inget om uppgiften Silving nämner att Kristina Hemmingsdotter (Tanne) var fostermor till Sten Jönsson (Foglare), kan man anta att den stämmer då?  
 
När det gäller arven i brevet som jag klistrat in i inlägget ovan detta har jag en del frågor: Att Hemming och Sten Jönsson inte var helsyskon till husfru Birgitta framgår i SD 283 där hon som jag skriver ovan kallas Birgitta Brynjolfsdotter, men är det känt om alla tre var biologiska barn till Kristina Hemmingsdotter? Kunde man som styvbarn ärva sin fostermor vid denna tid? Är det känt i vilket släktskapsförhållande Hemming, Jöns och Birgitta stod i till Antonius (Gutonius?, Brynolf Haraldsson och Jon Botolfsson? Eftersom de första två nämns i samband med morgongåvor till fru Kristina Hemmingsdotter antar jag att hon varit gift med dem men varför fick de arv efter Jon Botolfsson?  
 
Texten som börjar med (Hand B) förstår jag inte alls men i SD 283 står ” Jon Petersson, Folke Folkesson, Jöns Bengtsson, Jösse Petersson och Karl Nilsson uppgör arvskifte med Holmsten Jonsson efter Jöns Brudsson, fru Kristina och Sten Jönsson, varvid Holmsten Jonsson erhåller två gårdar och två kvarnar i Odensvi, en gård i Högsby kyrkoby, en gård i Trehörningsholm i Virserums sn, en gård i Skirö i Småland samt en gård i Kvinneby (nu Ekholmen) i Landeryds sn i Östergötland”. Gäller detta samma Sten Jönsson som jag skriver om ovan?

2007-05-01, 23:21
Svar #18

Jan Svensson

SD ska man väl också vara försiktig med gällande tolkningar av genealogin.
 
Jan

2007-05-02, 13:34
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Gäller det allmänt eller tänker du på någon speciell notis från mina inlägg?

2007-05-02, 19:43
Svar #20

Jan Svensson

Det gäller ingen notis från dig Birgitta. Det beror på att kunskapen i genealogi inte alltid var så bra hos dom som översatte breven en gång i tiden. Kaj vet säkert mer angående detta.
 
Jan

2007-05-02, 20:33
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Ok då vet jag. Jag tog det inte personligt utan försöker bara få fram om uppgiften att Kristina Hemmingsdotter (Tanne) var styvmor till Sten Jönsson (Foglare)stämmer? Likaså om den Sten Jönsson som nämns i flera brev gällande arv efter bla en Jon Botolfsson är samma person som Sten Jönsson (Foglare) eller inte?

2007-05-02, 21:52
Svar #22

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Var inte foglare (~föglare) även en beteckning för de tidiga eldrören som användes under 1400-talets början? Kan Sten Jönssons tillnamn antyda att han haft hand om en sådan? Den äldsta artilleripjäsen som påträffats i Sverige härör sig ifrån 1395.
 
Birgitta, jag har för mig (kommer dock ej ihåg var jag läst det) att det rör sig om två olika Sten Jönsson, dels halvhjortsättens stamfar och dels Kristina Hemmingsdotters styvson.

2007-05-03, 05:52
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kulturhistoriskt Lexikon för Nordisk Medeltid 3, sp 564 bekräftar i huvudsak Niclas förmodan och meddelar att föglare var namnet på en viss typ av artilleripjäser: på tyska ... Vögler efter det vulgära namnet på könsakten (vögeln). Så det kan ju tänkas finnas andra skäl till han fick det tillnamnet.
//Michael Lundholm

2007-05-03, 10:52
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nej, detta köper jag inte. Det är visserligen helt riktigt som Niclas påpekar. Men det rör sig om två olika ord.
 
Sten Foglares binamn skrivs i bevarade originalbrev:
 
15/2 1372 fuglare (DS X 141)
8/10 1373 fwghlare (DS X 259)
 
Det är ingen tvekan om att det här rör sig om Sten fågelfångare.

2007-05-03, 11:16
Svar #25

Kalle Thorsberg

Man kan tillägga att Söderwall - Ordbok Öfver svenska medeltids-språket (http://spraakbanken.gu.se/fsvldb/) inte tar upp just foglare under alla andra varianter av fughl.

2007-05-03, 11:32
Svar #26

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kanske också ska tilläggas att om inte Söderwall har helt fel så finns det två säkra belägg för föglare (i betydelsen kanon) i svenska medeltidskällor. Båda är från 1400-talets senare hälft och finns inte helt oväntat i källor från Stockholm (skotteboken 1467-68 och Karlskrönikan).
 
Har också för säkerhets skull kollat i Helena Wistrands avhandling Bebrevat ? Närke. Medellågtyska importord i fornsvenska brev ur regionalt perspektiv (Uppsala 2006). I den förekommer ordet överhuvudtaget inte.

2007-05-03, 13:13
Svar #27

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
För att diskussionen inte ska stanna på ett ofruktbart stickspår vill jag också för tydlighetens skull meddela att jag inte har några invändningar alls mot Niclas andra påpekande (om Sten Jönsson x 2).

2007-05-03, 14:10
Svar #28

Kalle Thorsberg

Kristina Hemmingsdotters _son_, Sten Jönsson, var väl son till Kristina och Jöns Brudsson (Lejonansikte, Bengt Nilssons ätt). Detta kollas lätt i ÄSF, som jag inte har tillgänglig.

2007-05-03, 14:57
Svar #29

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nu när du säger (skriver) det Kalle...Jöns Brudsson (Lejonansikte, Bengt Nilssons ätt) och hans andra hustru Kristina Hemmingsdotter hade en son som hette Sten. Denne Sten Jönsson, som inte kallades foglare, fuglare eller föglare, levde 1384, då han skiftade arv med brodern Hemming, men var död 1418 (SD 2504) då arvskifte förrättades efter honom.
 
Fru Kristina Hemmingsdotter kallades fru för att hon tidigare varit gift med en riddare, herr Antonius, som ägde jord i Laske, Viste och Åse hdr i Västergötland.
 
Jon Botolfsson var brorson till Hemming Tanne.
 
[ÄSF 1:2 s 72, 1:3 s 321]
 
Glöm Silfving...det går lika bra med selleri.

2007-05-03, 15:28
Svar #30

Kalle Thorsberg

För att fortsätta ett snäpp till. Vad tror Du Kaj om SMPs åsikt att Antonius kanske är identisk med Antonius van Vitzen, känd 1390 (RDD nr 3759)?

2007-05-04, 08:38
Svar #31

Birgitta Ohlsson

Ok då behöver jag inte tjata vidare om detta, tack till samtliga. En fråga återstår dock: Varför hade inte Per Jönsson (halvhjort av Elmtaryd) samma vapen som sin far och farfar som ju hade en sparre i sitt?

2008-05-26, 22:43
Svar #32

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Ingeborg Johansdotter gift med Johannes Gudmundi, kyrkoherde i Dädesjö, på vilket sätt var hon släkt till Halvhjort av Elmtaryd ? Fanns det släktband även till Båt av Billa ?
 
mvh
Carina

2008-05-26, 22:45
Svar #33

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Rättelse till inlägget ovan, jag menar naturligtvis att Ingeborg var dotter till Johannes Gudmundi och inte gift med honom.

2008-05-27, 06:25
Svar #34

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Kyrkoherde Johannes Gudmundi (~Johan/Hans Gudmundsson) i Dädesjö var väl gift med Karin enligt Växjö stifts herdaminne? Enligt en notering i Växjö hospitals räkenskaper var herr Hans i Dädesjö svärson till Ingeborg som var gift med kh Johannes Olai i Gårdsby. Av detta skulle då innebära att hustrun Karin var dotter av nämnda par - men kh Johannes Gudmundi kan ha avrit gift fler gånger, om detta vet vi inget då det biografiska källmaterialet är ytterst begränsat. Om denna prästsläkt kring Johannes Gudmundi och Johannes Olai (Baaziernas stamfar) har jag nämnt någonstans i samband med den s.k. Dädesjösläkten (en släktkrets kring kh Petrus Johannis i Tolg) någonstans här på forumet för några år sedan.

2008-05-27, 11:07
Svar #35

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Niclas.
 
Tack för ditt svar. Nu har jag läst en del du har skrivit här på forumet. Ska fortsätta läsa mer senare. Du har varit med och redat ut mycket ser jag nu. Jag undrade om släkten Halvhjort p g a Ingeborg Johansdotter f. omkr. 1590, Dädesjö och hennes make Gumme Johansson f. omkr. 1600, Bodaskog, Algutsboda, död i Kryssebo. De är mina anor via sonen Lars f. omkr 1620, Kryssebo, hans son Johan f. 1651, Brändemåla, hans son Lars f. 1683, Kettilhult, hans son Lars f. 1721, Kettilhult, osv, osv. Du har skrivit mycket intressanta saker som tål att läsas om igen. Tack.
 
Vänligen
Carina

2011-10-31, 23:11
Svar #36

Utloggad Alexander Gerdtham

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 12:31
    • Visa profil
Hej. Har följt flertalet trådar om Hjortsläkten och jag härstammar själv från Johannes Olai som nämns. Har man hittat kopplingen till Olai från Hjortsläktet. Finns det någon bra historia om släktet?
 
/Alex

2012-01-15, 00:15
Svar #37

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Är något känt om Håkan Pedersson och hans hustru Ingrid Pedersdotter (Halvhjort av Rönnäs)?
Ingrid var dotter till Peder Jönsson (Halvhjort av Rönnäs) och barnbarn till Jöns Stensson. Var bodde de? Vilka var deras barn? Två söner nämns i Brasks släktbok, Håkan och Sten.
 
mvh
Martin

2013-01-22, 15:08
Svar #38

Utloggad Lars Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 11:33
    • Visa profil
Alexander
Se Släktforskarnas Årsbok 2009, s 299-328.
Smålandssläkten Baaz under 1500- och 1600-talen
En arkivstudie av Lars Kenneth Dahlqvist
Mvh
Lars J

2017-05-15, 20:15
Svar #39

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej det blev fel skall vara inlägg    hittade ett bytesbrev från 1515 där kristina björnsdtr bytter fyllinge mot en gård i småland en av vittnena är peter jönsson i rönnäs således levde han 1515

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna