ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kodbolstad-släkten  (läst 4341 gånger)

2009-02-22, 22:53
läst 4341 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Vi talar sannolikt om två Hartvig Flögh, belagda mellan 1322 och 1425!  
 
1) En av dem, vilken jag här benämner Hartvig Flögh(Sverige), kan vi direkt avskriva!
Denne H. F., fogde på Gripsholms slott (1434), var enl. Elgenstierna gift med en dotter till Isak Björnsson [Banér], och svåger med väpnaren Isak Isaksson [Banér]. Han föddes enl. en mycket osäker källa (Fam. Search, Ancestral file) omkring 1372, en tidpunkt som dock synes helt rimlig. Han omnämnes 1402 (FMU 1148),som Isak Isakssons måg. Han var alltså redan gift 1402. Som jag skrev i föregående inlägg levde han ännu 1434, då han satte eld på Gripsholm.  
 
2) Den andre kallar jag här Hartvig Flögh(Finland), vilken sannolikt, (min hypotes), föddes ca 1340, och dog i Sverige ngn gång mellan 1405 och 1413. Vi hittar honom första gången 1365, då han stadfästes i besittning av Helgå i Bjärnå (Anthoni s.311). Han nämnes senare bl.a 1373 och troligen även 1386 (Anthoni s. 85).
Anthoni för fram hypotesen att det är sannolikt att det är en annan Hartvig Flögh, som omtalas 1405 och som slutligen överflyttar till Sverige. Denne H. F. sigillerar år 1400 en åländsk handling, och enl. Anthoni synes(det)möjligt, att Kodbolstad redan innehafts av H. F.  
 
Jag anser det mest troligt att det rör sig om en och samma person, och är den Hartog Flegx, vars arvingar omnämnes 1413 i FMU 1412! [color=0077aa]Scenariot[/color] blir då följande:
 
[color=0077aa]Hartvig Flögh föds ngn gång ca 1340 i Finland, sannolikt son till Marquard Flögh (nämnd 1322, 1332, 1343). Innehar gods i Bjärnå, och reducibla gods i Sagu - liksom Olof Andersson - vilka återgår till kronan i räfsten 1405.  
Ca 1410 gifter sig Olof Andersson med Hartvig Flöghs dotter, och erhåller därmed Kodbolstad. Han dyker upp i handlingarna på Åland 1418, och blir stamfar för Kodbolstadsätten. Hartvig beger sig själv till Sverige, där han dör före 1413.[/color]
 
Kritiska kommentarer emotses!
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 22 februari, 2009)

2009-02-23, 17:13
Svar #1

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Leif Persson, jag skall undersöka ditt påstående, innan ett uttalande  
görs. Angående Leif Tennare, så finner jag det mycket troligt, men  
tidsperioden mellan svenska och finska Hartvig Flög kan vara två olika  
personer. Kan Markvard Flögh vara fader till den svenska Hartvig Flög d ä  
och dennes son vara den finska Hartvig Flög d y? I uppgift FMU, del II, nr; 1412, sid. 143, så framgår det att din uppgift är helt riktig och skall vara avliden. Enligt FMU, del II, nr; 1349, sid. 113-114, år 1411; så finns en broder med namnet Olof Flög, där han godkänner på sina och sin broders vägnar det skifte och köp deras moder..., vilket ni redan vet.  
 
Jag framlägger här något märkliga uppgifter. Vid Dannemorasjöns sydvästra  
ände, så skulle Forsa gård ha legat och där har släkten Garp varit boende.  
Enligt tradition skulle tyskättade Hartvig Jacobsson Garp någon gång under  
1470-talet ha funnit så stora mängder silvermalm i Dannemora, att han kunde  
lasta och sända ett helt fartyg med malm till L?beck. Fyndplatsen  
övertäcktes emellertid och kunde sedan aldrig återfinnas. Fösta säkra  
belägget på malmbrytning i Dannemora återfinns i ett dokument från år 1481,  
där ärkebiskop Jacob Ulfsson Örnfot i Uppsala av Sten Sture d ä och riksens  
råd erhöll en fjärdedel av det silverberg i Films socken, som enligt ett  
pergamentsbrev blivit upptäckt några år tidigare.  
 
Denne Hartvig Jacobsson Garps dotter N N Hartvigsdotter Garp, var gift med väpnaren Olof Andersson på Kodbolstad (Bolstaholm) i Finnströms (Geta) socken
på Åland. Olofs son var Hartvig Olofsson (d. 1483, men hans första gifte var med en Carin N N -dotter (Gyllenflög) i Sonnröda i Saltviks socken på Åland (källa: Vägvisare till kulturen i Uppsala län, utgiven av Länstyrelsen i Uppsala, Muséet och Fornminnesförening, läns landsting, år 1979 Uppsala).  
Vissa uppgifter stämmer in på det tidigare anförda, men det övriga är inte helt tillförlitligt?
 
(Meddelandet ändrat av Bo_R_Bylund den 23 februari, 2009)

2009-02-23, 17:52
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Bo, Hartvik Jakobsson Garp hade ingen dotter eller andra barn. Åtminstone inte enligt uppgifterna i sitt testamente (FMU 4111) från den 17 dec 1486 eller ÄSF del 1 häfte 2 sid 150. Inte heller har jag någonsin hört det där om Dannemora du uppger här. Så nåt konstigt är det med detta...

2009-02-23, 18:55
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag har dessutom lite svårt med kronologien i det här fallet. Hartvik Jakobsson Garp dog ca 1488. Då Olof Andersson bör ha gift sig omkring 1410, bör hans hustru vara född i slutet på 1300-talet, och hans ev. svärfar före ca år 1370... om mina uppskattningar stämmer, så skulle Hartvig vara över 100 år gammal när han dog..

2009-02-23, 19:05
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo, jag uttryckte mig nog lite otydligt i mitt inlägg 22/2! Jag menar definitivt att den svenska Hartvig Flögh avser en annan person än den finska! När jag skriver : att det rör sig om en och samma person avser det Anthoni´s antagande, att det fanns två Hartvig Flögh i Finland.
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 23 februari, 2009)

2009-02-23, 19:47
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo,vad gäller uppgiften:  Enligt FMU, del II, nr; 1349, sid. 113-114, år 1411; så finns en broder med namnet Olof Flögh, där han godkänner på sina och sin broders vägnar det skifte och köp deras moder..., så tror jag att det snarare handlar om en son till Hartvig! Detta stämmer mycket väl med att den finske Hartvig skall ha dött ngn gång mellan 1405 och 1413! I så fall vet vi att Hartvig Flögh dog ngn gång mellan 1405 och 1411 och var gift med Kristina Eskilsdotter (Fincke? Anthoni s. 123), samt hade två levande söner 1411, Olof + N.N.
 
Kristina Eskilsdotter gifter senare om sig med Mårten Djäkn.
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 23 februari, 2009)

2009-02-23, 19:55
Svar #6

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Leif T, i ÄSF nämns att Hartvik Jakobsson (Garp) dog senast 21 dec 1486. Han nämns nämligen som salig då, se FMU 4152. Han nämns också enligt Anthonis artikel där första gången 1447 så det där med 100 år hänger jag inte riktigt med på hur du menar. Ang det Bo menar om en NN Hartviksdotter är väl fadern fortf den Hartvik Flög som du inleder i den här diskussionens första inlägg, utifrån det Ramsay skriver?  
 
Ang andra Hartvik/Hartika o.dyl. hittade jag språkrådets sida där det listas upp en hel del om olika personer som heter så.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 23 februari, 2009)

2009-02-23, 22:08
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif P, då Olof Andersson innehar - och blir av med gods vid räfsten i Sagu 1405 - så bör han vara född senast ca. 1380. Han skulle då kunna ha gift sig med med Hartvig Jakobssons (Garp)dotter ngn gång mellan 1400 och 1440 (20 till 60 år gammal). Om bruden då var endast 20 år, skulle hon i extremfallet - med 40 års åldersskillnad - vara född år 1420, och hennes far, Hartvig, vara född senast ca 1395 (far vid 25 års ålder). I detta extremfall skulle Hartvig Jakobsson (Garp)vara över 50 år första gången han omnämnes, och 91 år gammal när han dog.  
Om man antager att åldersskillnaden mellan makarna skulle ha varit endast 20 år, och att hennes far var 30 år när hon föddes, skulle detta innebära att Hartvig skulle vara 116 år vid sin död!
 
Språkrådets sida var mycket intressant! Känns som det kan finnas ledtrådar där..
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 23 februari, 2009)

2009-02-23, 22:32
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Men Hartvik Jakobsson Garp nämns ju första gången 1447. Inte ens hans far Jakob/Jeppe Jönsson finns omnämnd före 1420 (enligt ÄSF). Hur kan det ens gå ihop att Olof Anderssons hustru skulle vara en dotter till honom och varifrån kommer de här märkliga uppgifterna ifrån, som Bo uppger..? (iofs kanske bättre lämpad under någon Garp-diskussion, eftersom jag inte alls ser någon koppling till denna Kodbolstad-släkten)

2009-02-23, 22:43
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag måste uttrycka mig väldigt oklart. Det är precis det jag försökte visa! Historien verkar totalt orimlig!

2009-02-24, 16:37
Svar #10

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Om ovan samtal kan jag nog inte tillföra mer, men för att klargöra märkligheterna i Reinhold Hauséns översättning, så står det i FMU, del III, nr; 2443, sid. 253-254: Nådendal den 11 Februari år 1442, Birgitta Klasdotter erkänner sig af Nådendals kloster hafva uppburit 8 mark penningar för en uti Montiskala i Reso socken liggande äng, som hennes numera aflidne man, Henrik Svärd, löst ifrån Reso kyrka, dit den blifvit pantsatt af Jöns Ingonen.
Nästa källa säger: FMU, del III, nr; 2364, sid. 206-207: Miemalaby i Vånå den 10-16 December år 1440, Matts Mårtensson, lagman i Söderfinne, stadsfäster en öfverlåtelse, hvarigenom Henrik Svärds änka, Birgitta Olofsdotter, till Jösse Olofssons dotter Kristin afstår Äikkälä i Vånå socken och Käikälä gods i Koskis socken, såsom sista likvid för ett antal gods, som hennes man tillhandlat sig af bemälda Jösse Olofsson. Det är vid sådana fel väldigt lätt att skriva helt fel.

2009-02-24, 16:57
Svar #11

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Känslan av att det finns flera med samma namn genom generationer, så är det lätt att bita sig själv i svansen. Man får passa sig att säga för mycket i sammanhanget, hälften vågat, häften vunnet. Gällande Kodbolstad-släkten, så kan vi konstatera att denne Kort Hartvigssons fader var Hartvig Olofsson. Och dennes fader Olof Andersson, var gift med väpnaren Hartvig N N Flögs dotter. Jag misstänker att denne Olof Anderssons generation bakåt i tiden ser ut så här, Anders Gregersson, Greger Andersson Garp, Anders Thordsson Garp och Thord Garp.

2009-02-24, 22:52
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Min misstanke är samma här tyvärr, att kopplingen Kolbodstads-släkten och Garp-släkten har fel kronologi för att klara av ditt resonemang om just släktskapet Olof Andersson - Anders Gregersson (Garp) egentligen. Men man ska väl aldrig säga aldrig heller. På något vis kanske de ändå kan knytas ihop, då det finns många luckor i släktträden att försöka fylla. Hartvig Jakobsson Garps faster Katarina Jönsdotter Garp (död före 1412) var exempelvis gift med en Hartvig Dyker (häradsdomare, död efter 1432), var kom han ifrån och finns det någon koppling därifrån till övriga nämnda personer med det förnamnet?

2009-02-24, 23:38
Svar #13

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo, även i detta fall - att Olof Andersson ev. skulle vara son till Anders Gregersson - har jag problem med kronologien. Som jag skrev ovan bör Olof vara född senast ca 1380. Detta gör honom ungefär jämngammal med Anders Gregerssons far, Greger Andersson Garp!  
 
Greger Andersson Garp omnämnes första gången 1417 (ÅboSvB, nr 374) och dör 1448/1449. Han bör då ha fötts ngn gång 1370-1390, och därmed tillhöra samma generation som Olof. Anders Gregersson, som omnämnes 1447-1494, bör vara född i början på 1400-talet, och kan omöjligt vara far till Olof Andersson!
 
Leif, skrev mitt inlägg utan att ha sett ditt!
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 24 februari, 2009)

2009-02-26, 16:52
Svar #14

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Möjligen kan era utlägg ge ett halmstrå till kopplingen mellan Kodbolstad och Garp ätten. Det låter som du Leif Tennare har lika mycket källor att ta till som Leif Persson på Riksarkivet. I så fall har ni ett långt försprång från mina möjligheter att hitta fakta. Jag får använda er som bollplank med vissa märkliga frågor och där med försöka få en karta  kring olika kopplingar av uppgifter.  
 
Garp är ursprungligen en tysk släkt, som inflyttade till Finland. Vi vet  
också att denna ätt är ingifta i Ålands släkter och utgör en klar del i  
dessa ätter. Det är där med inte omöjligt att Garp ätten genom en  
förgrening och bakgrund har en närhet till Kodbolstad (Bolstaholm). Jag  
håller med om att det ser märkligt ut, men min framställning är mest en  
fråga som kan vara relevant i förlängningen.

2009-02-26, 19:29
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
En stor del av de källor som används i dessa diskussioner är trots allt tryckta uppgifter, dels av tidigare forskning (ÄSF, övriga adelsgenealogier som Ramsay, Carpelan, Elegenstierna osv) men inte minst de databaser och söktjänster man enkelt kommer åt nu för tiden på nätet, Diplomatarium Fennicum och vårt svenska Diplomatariums huvudkartotek. Att kunna hitta något tidigare helt oupptäckt material är kanske svårare (även om det inte är omöjligt), oavsett närhet till arkiv eller annan plats med medeltida arkivmaterial (KB, universitetsbibliotek osv). Men ihop så kanske det ändå kan dyka upp något nytt, utifrån en annan vinkel än tidigare, så där tror jag att alla har lika stor del i såna här diskussioner.

2009-02-26, 22:57
Svar #16

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif, du har naturligtvis rätt i vad du säger, men, det ligger en hel del i vad Bo säger... Jag saknar själv närheten till Stockholms utbud! Men som du är inne på, det handlar inte så mycket om att hitta ny information, som att försöka pussla ihop ett antal lösa trådar! Som du skrev Bo, det är inte alltid Anthoni, m.fl. har rätt! Det höjer definitivt kvaliteten på ens egna forskning om man har förmånen att få konstruktiv kritik avseende sina hypoteser - och utmanas att utvärdera alternativa tankebanor!

2009-02-27, 17:14
Svar #17

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Jag vägrar att särskilja bl a Garp i Sverige och Finland. Det finns en källa som visar att: Forsa (hemman) på Norunda härad i Tensta socken, säljer år 1486 medlemmar av den finska släkten Garp de andelar i Forsa som de ärvt efter Erik Eriksson Sandika ätten, till ärkebiskop Jacob Ulfsson Örnfot; Hartvig Jacobsson Garp en 'halvdel', Carin Jacobsdotter Garps döttrar, Barbara, Elseby, Catharina och Margareta Olofsdöttrar, var sin sextondel och Erland Andersson och hans hustru Margareta Sigfridsdotter, arvingar till Carin Jacobsdotter Garp, en åttondel. Källa: FMU 4076-4078, 4081, 4090, 4092.  
 
Detta finns sammanställt i Det medeltida Sverige, Uppland/Tiundaland, del 1:3, se även år 1494, sid. 174-175. Den omtalade och nämnde Olof Andersson (nämnd åren 1406-1438) till Kodbolstad, var gift med Hartvig Jacobsson Garps dotter N N Hartvigsdotter Garp, vilket man har gått förbi. Allt tyder på att Garp-ätten var ingift under tidig medeltid med denna ätt Flög.  
 
Det sistnämnda parets son var Hartvig Olofsson, g m Carin N N på Sonnröda i Saltviks sn. Hartvig var fader till Kort Hartvigsson på Kodbolstad i Geta sn. Dessa uppgifter är inga påståenden eller skrönor, utan Garp ätten har sin samhörighet i både Sverige, Åland och Finland. Med denna källa finner vi en koppling mellan Garp och Kodbolstad släkten. Dessa uppgifter går inte att ändra på, fakta finns i källorna.  
 
(Meddelandet ändrat av Bo_R_Bylund den 27 februari, 2009)

2009-02-28, 00:47
Svar #18

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo, kommer tillbaka till min fråga avseende Olof Flögh, som du besvarade 17/2, 17:14, där du skrev att det inte finns ngt riktigt svar att ge. Vad menade du med detta? Uppgiften om att Olof Flögh skrev sig till Kodbolstad är väsentlig för att knyta ihop trådarna, och jag skulle uppskatta om du kan förtydliga ditt svar!
 
I övrigt har jag öppnat ett nytt forum för diskussionen om Flögh-släkten under Medeltida släkter. Inte för att jag förvämntar mig alltför många inlägg under den rubriken - jag gör det snarast för dokumentationens skull.

2009-02-28, 14:07
Svar #19

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo, du skriver Den omtalade och nämnde Olof Andersson (nämnd åren 1406-1438) till Kodbolstad, var gift med Hartvig Jacobsson Garps dotter N N Hartvigsdotter Garp, vilket man har gått förbi ! Vilka man..? Som Leif P tidigare påtalat, så finns det ingen dokumentation som visar att Hartvig Jakobsson hade några barn över huvud taget, och som jag påpekat så haltar kronologin. Däremot verkar det väl dokumenterat att Harvig Olofsson var son till Olof Andersson i Kodbolstad:  
 
Det var här fråga om gods, som innehades av Ålands på denna tid främste frälseman Olof  
Andersson till Koboldstad. Av en arvtvist 1463 synes det framgå, att arvet efter Olof  
Andersson hade uppgått till 900 mk.  Det är att märka, att själva sätesgården Koboldstad  
1556 värdesattes till blott 300 mk. Den överskjutande summan representerades av  
landbogods i omgivningarna fär  400 mk, vartill kommo gods i Egentliga Finland.¶
Olof Anderssons son Hartvig Olofsson nödgades se fädernearvet splittrat till de troligtvis 4  
systrarna..¶
(Anthoni, Finlands medeltida frälse och 1500-talsadel. s.155)

2009-03-02, 16:54
Svar #20

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Jag står fast vid mina uttalande den 27/2-2009, klockan 17:14. Det framgår att det inte går att frambringa mer uppgifter om gården och denna släktgren för min del. Leif Tennare, vilket man har gått förbi, gäller de som kan ha förbigått något. Även om ni anser att Hartvig Jacobsson inte har några barn, så kan källor också missa en hel del uppgifter. Jag är mycket tveksam till att familjen var utan barn.

2009-05-06, 23:08
Svar #21

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I mitt första inlägg under den här rubriken, 12 februari 2009 , kom jag in på frågan om släktens vapen: Anthoni anger på s. 93, fotnot 1) - utan att ange källan - att Kodbolstadätten hade 3 ollon i vapnet. (Jag angav felaktigt att källan inte var angiven - det stod ju klart FMS 114...) Anthoni skrev i noten: Den här framkastade tanken, att Olof Jönsson i Lahis var ålänning och på mödernet härstammade från Kodbolstadätten, bekräftas av av vapnet, FMS 256, som i det närmaste överensstämmer med Kodbolstadättens, FMS 114. I båda fallen en gren med ollon, i det förra 4, i det senare 3 ollon.  
 
Bo R Bylund kommenterade att Korts (Hartvigsson, Olof Andrissons sonson) vapen visar en trädgren med två löv uppåt och ett nedåt. Enl. Hausen beskrivs Korts sigill på följande sätt: Skölden delad af en kafle (trädgren?), som utsänder tre skaftade lindlöf, 2 uppåt och 1 nedåt. Det är helt uppenbart att sigillen är svåra att definiera, men att antagandet om frändskap mellan Olof Andrisson och Olof Jönsson i Lahis är mycket troligt.
 
Det märkliga är att Anthoni inte gick vidare på denna linje för att ev. härleda Olof Andrissons (i Kodbolstad) ursprung! Kollar man Heraldiska registret i Hausens verk, så finner man följande sigill innehållande gren med skaftade löf eller ållon :
 
FMS  94: Jakob Abrahamsson (Djäkn) 1377/1381
    114: Olof Andersson i Kodbolsta 1406/1431/1433/
    151: Matts Mårtensson 1437-1451 (Brorson till Jakob Abrahamsson)
    223: Kort Harviksson
    256: Olof Jönsson 1498/1503
 
Ett antagande att Kodbolstadsläkten har gemensamma anor med bröderna Jakob och Mårten Abrahamsson, synes inte alltför djärvt:
 

 
Likheten mellan Jakobs sigill och olof Anderssons, är uppenbar..
 
Det faktum Jakob Abrahamsson ngn gång efter 1385 (men väl före 1405), säljer Heinis i Rimito - som han själv köpt 1385 - till Olof Andersson (FMU 1222), ökar sannolikheten ytterligare..
 
Som Anthoni konstaterar på s. 105, att Olof Andersson ...synes däremot vara inflyttad från fastlandet, där gods för honom och hans svåger eller svärfar Hartvig Flögh reduceras vid frälseräfsten 1405 i Sagu. I räfsten förlorade också en Martin Abrahamsson ett gods: jtem Martin Abramssons godz, gardhen thær han sither ij, som för waro thw bonda godz (FMU 1213). Denne Martin är sannolikt densamme som Mårten Abrahamsson.
 
Huruvida bröderna Abrahamsson, som antagits, härstammade från Estland, är enl. Anthoni, ovisst. Helt klart var de, och Olof Andersson, nära lierade med de de tysk-baltiska släktena...

2009-05-07, 09:05
Svar #22

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Övriga tre sigill avviker i uförandet, men ligger relativt nära varandra i grundmotivet. Matts Mårtenssons och Kort Hartvigssons - mycket enkla i utförandet - är närmast identiska...
 

 
Jag är fullt medveten om att detta inte duger som bevis för släktskap, men utgör en intressant möjlighet!

2014-09-01, 09:02
Svar #23

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Sedan ovanstående inlägg skrevs, har jag till och från kommit tillbaka till frågan om en ev. koppling mellan Olof Andersson och Jakob Abrahamsson. För några år sedan tog jag fram följande bild, för att belysa frågeställningen:
 

 
Men, inte förrän nu har jag varit beredd att formulera en hypotes. Jag är t.o.m. beredd att med stor tillförsikt postulera, att Jakob Abrahamsson var morfar till Olof Andersson! Det starkaste indiciet för detta utgör det faktum, att denna relation besvarar frågan vilka förhinder som förelåg för ett äktenskap mellan Olof Jönsson (Sluk) till Jutikkala och Lahis (Fyra ollon) och Anna Bidz!  
 
Mer om detta under släkten Sluk.
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-09-01 09:06)
 
(Meddelandet ändrat av ten 2014-09-01 14:13)

2014-09-01, 12:44
Svar #24

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Idén om vapenbildernas likheter och ett möjligt släktskap är spännande, och jag har egentligen ingen fullständig koll på riktigt allt som skrivit i ämnet, men en uppgift om Jakob Abrahamsson Djäkens hustru finns i FMU 1229 från 1405, och där heter hon Elena, men det kan ju vara någon senare eller annat gifte..?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2014-09-01 12:45)

2014-09-01, 13:51
Svar #25

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Han var mycket riktigt gift två gånger, i det andra med en Helena (SBL).

2020-08-17, 02:02
Svar #26

Utloggad Roger Åhlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 314
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 14:46
    • Visa profil
Kvarstår detta antagande att Jakob Abrahamsson var morfar till Olof Andersson?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna