ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges Medeltida Personnamn (SMP)  (läst 1284 gånger)

2005-02-12, 09:00
läst 1284 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har idag skickat följande e-post till nya forskningschefen Eva Brylla, med anledning av de urvalsförändringar som införts i det nyss utkomna häftet (Holmger-Ingeborg).
 
Hej!
 
Jag är sedan länge abonnent av nya häften av SMP.
 
När jag började bläddra i häfte 14 blev jag dock snart mycket besviken. Ni har frångått den princip som varit rådande sedan ett antal häften, nämligen att vinnlägga er om att åtminstone ta med ett belägg för varje namnbärare, även för de vanligaste namnen. Denna princip höjde skriftens värde enormt och satte den i en annan division än t ex de äldre danska och norska motsvarigheterna.
 
Varför i hela fridens namn har ni nu börjat rensa bort personer, och inte bara för de vanligaste namnen, utan för alla namn utom de allra mest ovanliga, som fortfarande har det välkomna +-tecknet efter sig. Namn efter namn, många med endast en halv spalt, noteras med den nesliga cirkeln! Personer saknas. Inte bara enskilda belägg utan ni raderar dem helt ur publikationen.
 
Ni skriver i slutet av häftet att urvalsprinciperna har ändrats och skjuter förklaringen på framtiden. Är det resursbrist och minskade anslag som så ofta drabbar kulturbevarande institutioner idag? Då kan man ha en viss förståelse för beslutet om än inte stödja det.  
 
För den personhistoriskt intresserade har SMP nu blivit nästan oanvändbar, speciellt när man inte vet närmare hur ni gör urvalen. Hur ska man kunna använda denna skrift när man inte vet om ni raderat ut just den viktiga person som man letar efter?
 
Skulle en lösning kunna vara att göra webbversionen fullständig? Denna form av publicering är billigare än trycka skrifter, förmodar jag.
 
Mvh
Anders Berg
 
 
I väntan på svar, är det någon som vill spekulera i varför de gör denna förändring?
 
SOFIs hemsida ger ingen information, vad jag kunde hitta. Det nya häftet är ännu inte tillgängligt på nätet.

2005-02-12, 15:19
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anders!
Vi har tidigare diskuterat dina svårigheter att hitta saker på SOFI:s hemsida.
Vad är detta då?
http://www.sofi.se/SOFIU/smp/pdf/TrM14web.pdf
 
I övrigt håller jag med dig, det är mycket synd att så mycket saknas, användbarheten sjunker kraftigt.

2005-02-12, 17:45
Svar #2

Kalle Thorsberg

Det är _förfärligt_, men det finns gott om missar i tidigare publicerade häften också, även om de självklart är oumbärliga.
Hur i hela friden gör man för att bli prenumerant, dett framgår så vitt jag kan se inte från hemsidan heller.

2005-02-12, 20:06
Svar #3

Kalle Thorsberg

Efter att ha tittat en del i det av Anders Ryberg anförda dokumentet. Kan konstateras två saker. Dels är dokumentet enl inledande kommentar preliminärt. Dels kan jag efter en koll av namnet Hägge verkligen hoppas att så är fallet eftersom här finns problem...
När jag för länge sedan i Anbytarforum tipsade om att det fanns dokument utlagda hos SMP som man inte kunde nå via den normala ingången via hemsidan var detta att utnyttja en, vad jag trodde, dålig uppdateringshantering. Efter att ha läst detta halvfärdiga dokument är jag mera benägen att se det som ett uttryck för ett dåligt datasäkerhetsmedvetande...

2005-02-12, 23:22
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anders!
Hade lite bråttom med förra inlägget. Glömde ett par ... Hoppas jag inte lät alltför otrevlig.
 
Kalle!
Jag är medveten om dokumentet är preliminärt, men det kan ändå vara värt att uppmärksammas, då jag tror det är bättre än inget....
 
Tidigare gick det att komma åt en del officiellt icke utlagda ddokument via Google (del 13 var åtkomlig på detta sätt, utan att SOFI hade en aning om det enligt bekanta som pratade med dem.
Nu finns detta preliminära dokument länkat, så jag tror inte att det i _detta fall_ är ett resultat av dåligt säkerhetstänkande...

2005-02-15, 11:26
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har nu fått svar från Eva Brylla, men först kort till Anders och Kalle.
 
Anders!  Jag nöjde mig att kolla menyn, där det fortfarande står Ordboken A till Holmger. Som du mycket riktigt påpekar finns det nya häftet preliminärt under denna länk. Efter några mindre jämförelser verkar det vara en version som motsvarar det nu tryckta häftet.
 
Kalle! Hägge var ett av namnen jag reagerade på att det inte var komplett. Det finns många många fler. Jag tolkar dig så att du också anser att det finns faktamässiga problem i den artikeln. Vad gäller att prenumerera, så har det nog varit lite inofficiellt. Jag har fått häftena hemsända från häfte 9 eller 10. Fr o m häfte 12 finns texten Abonnemang kan tecknas efter hänvändelse till redaktionen på baksidan av häftet. På hemsidan finns inget om det. Priset har varit 100:-/häfte.
 
Forskningschef Eva Brylla bekräftar att nya urvalsregler gäller och anger att en av orsakerna var resursbrist, och nämner att antalet årsarbetskrafter minskat från 6-7 på 90-talet till knappt 2. De andra orsakerna går hon inte närmare in på tyvärr, utan konstaterar bara att innehållet i volymerna fr.o.m. h. 9 hade också svällt oroväckande. Vad som var oroväckande med det framgår inte av svaret.
 
Ett positivt besked fick jag på frågan om digital publicering. Tanken är dock att allt material kommer att bli tillgängligt i en digital version som ska läggas ut som länk på vår hemsida. Personalbrist förklarar att det ännu inte skett, men Eva skriver att jag hoppas att det snart kan ske.
 
Så långt min sammanfattning av svaret.
 
Bevekelsegrunderna för förändringen av urvalsprinciperna tycker jag fortfarande är lite oklar. Resursbrist var ju bara en av orsakerna. Vilka var de andra? Jag fick inte heller något besked om hur urvalen görs. Är det patronyma belägg som i första hand lämnas ute, eller är det vissa källor som väljs bort?  
 
En annan fråga är varför man nu ska betala 100 kronor för ett inkomplett häfte, när ett mer fullständigt material ska finnas gratis på nätet..

2009-10-28, 13:38
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
jag hoppas att det snart kan ske står det snart 4 år gamla inlägget.
 
Hur är det i dagsläget? Någon som vet?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-10-28, 13:43
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När det gäller begränsningarna i det publicerade materialet, så finns två förklaringar.  
1. Dels att alla belägg för alla personer blir alldeles för omfattande för namn som Hans.  
2. Dels att alla personers nämnande inte är av språkvetenskapligt intresse på samma sätt som det är för släktforskare och hembygdsforskare. Tyvärr, så försämras kvaliteten för oss sistnämnda rejält när man inför dessa begränsningar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna