ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 januari, 2012  (läst 3895 gånger)

2011-03-07, 15:02
läst 3895 gånger

Utloggad Grete Nygren Rognes

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-03-11, 12:35
    • Visa profil
Hei!
Jeg er norsk, men søker nå i min svenske del av slekten. Min mormors søsken giftet seg med svensker. En av dem var Julia Andreasdatter. Det står at hun er født 1860 og senere konfirmert i Moo. Kan det være Mo i Naverstad? Hennes far het Andreas Olsen (Olsson) og var smed av yrke. Flyttet da etterhvert til Norge. Julia giftet seg med en nordmann, Syver Andreassen, og de emigrerte til Wisconsin i USA. Vet noen mer om denne smed-familien?

2011-11-17, 15:14
Svar #1

Ulf Sjögren

Anders Larsson f 1708 Hagge död 1766-04-20 Voxna var mästersmed vid
Voxna bruk.Hittar honom inte på Smedskivan 5. Vad vet man om honom?
Ulf Sjögren

2011-12-26, 20:11
Svar #2

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej!
 
Söker alla uppgifter jag kan få på denna man:
Martin/Marten Fransson f. ca 1569 i Bad Tolz-Wolfratshausen, Bayern, död 1649-07-22 i Grangärde (W).  
Gift ca 1595 i Grangärde med Marit Matsdotter.
Barn:
Per Martinsson född 1603 i Sunnansjö, Grangärde (W), död 1672-04-08 i Grangärde (W).
 
Jag misstänker att han är en invandrad stångjärnssmed, skulle vara roligt att få veta om jag har rätt.
 
Mvh
Carina

2011-12-26, 22:04
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Carina!
Mårten Fransson är en person som det säkert finns många här på Rötter som har som sin anfader.
 
Men jag undrar var du hittat uppgiften om hans födelseplats. Det är första gången jag för min del hör talas om den. Väldigt nyfiken på det.
Sonen Per Mårtensson härstammar jag från genom fyra av hans barn.
 
Anna-Lisa

2011-12-27, 21:21
Svar #4

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej Anna-Lisa!
 
Uppgiften kommer ifrån Familysearch.com
 
Mårten Fransson Pedigree  
Male   Family  
-----------------------------------------------------------------------------Eve nt(s):  
Birth:  1569   Ort,Bad Tolz-Wolfratshausen, , , Bayern  
 
Christening:  
Death:  22 JUL 1649   Grangarde, Kopparberg, Sweden  
Burial:  
     
-----------------------------------------------------------------------------Mar riages:  
  Spouse:  Marit Matsdotter  Family  
  Marriage:  1595   Grangarde, Kopparberg, Sweden  
 
Det är min man som har bl a honom som anfader, genom sonen Per Mårtensson.
Om det är rätt uppgifter så heter Marten/Martin Franssons far Frans Jans.
Men..vet du om Marten/Martin var stångjärnssmed?
 
Mvh
Carina

2011-12-28, 00:06
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Carina. Jag har inget svar på din fråga. Men det finns personer på detta forum som är mycket kunniga vad gäller Grangärde. Låt oss hoppas på ett svar från någon av dessa.
 
Anna-Lisa

2011-12-29, 00:16
Svar #6

Anna-Lisa Göransson

Hammarsmeder vid Morgården, Norrbärke
 
Känner någon till hammarsmederna Johan Larsson och Gabriel Larsson. Gabriel gifte sig 1680 med Kerstin Svensdotter från Morgården. Johan Larsson gifte sig 1675 med Margareta Hansdotter från Nyhyttan, Norrbärke. Johan och Gabriel finns i Morgården fram till 1692. Därefter några år vid By Hammare. 1702 arbetar Gabriel med smide i Husby socken.
 
Det har inte varit möjligt att hitta några föräldrar. Kanske det finns någon som vet vilka dessa är.
 
Hoppas på svar.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-29, 00:32
Svar #7

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Gabriel Larsson är född 1655 15/3 i Semla, Västanfors enligt Smedskivan, son till Lars Persson, hammarsmed i Semla, Västanfors (där anges inga syskon), gift 1679 24/8 i Norrbärke sn med Kerstin Svensdotter, född 1662 5/1, död 1742 3/9 i Ljusåsen, Norrbärke sn.
 
Uppgifterna på Smedskivan är från ÖH (=Örjan Hedenberg).
 
mvh
Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2011-12-29 00:38)

2011-12-29, 00:37
Svar #8

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Johan Larsson är född 1649 (enligt smedskivan), fader saknas, d 1717 12/5 i Ludvika bruk, Grangärde sn, gift 1675 19/4 i Norrbärke sn med Margareta Hansdotter, f 1654 i Nyhyttan, Norrbärke sn, d 1727 9/3 i Ludvika bruk, Grangärde sn
 
Uppgifterna på Smedskivan är från ÖH (=Örjan Hedenberg)
 
mvh
Fredrik

2011-12-29, 10:48
Svar #9

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Den här diskussionen är avsedd för smeder med patronymikon som inte kan placeras i någon känd smed- eller vallonsläkt. Ett alternativ kan vara att diskutera dessa under aktuellt Landskap och Socken.
 
Ett antal gamla frågor och svar har idag flyttats från denna diskussion till olika släktnamn.

2011-12-29, 11:50
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Anna-Lisa, jag ska ta mig en titt på Morgården i eftermiddag, likadant på Gabriel Larssons far i Semla. Skriver ikväll.

2011-12-29, 14:01
Svar #11

Anna-Lisa Göransson

Svar till Moderator.
 
Ligger min förfrågan på fel ställe. De smeder jag ställt frågor om är endast kända med sitt patronymikon och har förmodligen inget tillnamn eller släktnamn.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-29, 15:55
Svar #12

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Anna-Lisa, din förfrågan ligger helt rätt (jag flyttade den hit). Mitt inlägg var en allmän upplysning om vad som gäller, och att ett antal andra inlägg flyttats från den här diskussionen.
 
Lycka till med forskningen!

2011-12-29, 18:28
Svar #13

Anna-Lisa Göransson

Carina!
 
Morgården har jag jobbat rätt mycket med. Men jag skulle gärna vilja veta om det finns någon hfl för Semla som omfattar tiden före 1675.  
 
Likaså skulle det vara intressant att veta om Gabriel Larssons eventuella barn, deras namn och dess dopfaddrar. Jag skall kolla i Norrbärke C:1. Men det går bara till dess han flyttar till Husby 1702. Sedan har jag inga möjligheter. Men det kan vara värt att kolla upp i Grangärde också.
 
Johan Larsson sägs vara född i Morgården 1649, men det har inte gått att bevisa. Årtalet är troligen rätt men inte platsen.
 
Sedan är det den sista hammarsmeden, Gabriel Jacobsson. Jag undrar om det inte är han som menas när det talas om ålderman.  
 
Ja det var många frågor.  
 
Hälsningar
Anna-Lisa

2011-12-29, 22:35
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag försökte titta efter Semla i Västanfors första husförhör men det finns inte med i registret, däremot tar de upp bruksfolk men jag fann inget som hjälpte till med Gabriel Larsson och Johan Larssons anor. Ska titta en gång till.
 
I inlägget ovan anges att Gabriel är gift 1679 i Norrbärke, men jag kan inte hitta hans vigsel i kyrkboken det året. Ser även ovan att 1680 anges som vigselår, så det är möjligt att de gifte sig det året istället. Däremot så hittade jag Johan Larssons 1675 ( Norrbärke C:1 bild / 68, sid / 22 ) Johan Larsson Hammarsmed vid Morgården med Margareta Hansdotter ifrån Saxe  ( ser ut som det står Saxe eller Saxhyttan istället för Nyhyttan )
 
Hittar Johan Larsson i Morgården i hfl där han står tillsammans med Gabriel Jacobsson och hans Hustru Elisabeth, Hans Henriksson ( kan eventuellt vara Margareta Hansdotters far ), Hans Larsson, Johan Hansson med Hustru Kerstin Hansdotter ( kan ev. vara Margareta Hansdotters syster eller kanske Johan Hansson är hennes bror ), och Johan Larsson med Hustru Margareta Hansdotter. ( Det var mycket Hans här )
 
Jag ska se om jag hittar Gabriel Larssons barn efter 1702 i Husby eller Grangärde.
 
Vet du något om Johan Larsson barn ? Är de födda i Norrbärke eller Grangärde ?

2011-12-30, 11:00
Svar #15

Anna-Lisa Göransson

Carina Månsson.
 
Jag har 11 barn till Johan Larsson antecknade. Med födelsedatum. Alla födda i Norrbärke. Jag har antecknat en (Olof)som född i Ludvika 1687. Men där är jag tveksam. Han var nog döpt i Ludvika. Det fattas några år i fb. i Norrbärke. Ett barn (Maria) står som döpt i Ludvika kapell 1683.
 
Har också hittat 2 barn till Gabriel Larsson, Lars 1684 nov. och Karin 1689 nov.
 
C:2 är så dålig så det är svårt att få ut något ibland.
 
Anna-Lisa

2011-12-30, 12:12
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Oj, så många barn Johan Larsson har. Vad bra. Jag ska kolla på de barnen och Gabriel Larssons barn. Kanske man kan klura ut en del familjeförhållanden via faddrarna vid barnens dop. Ska även titta på bruksfolket i Västanfors en gång till idag. Just Semla finns inte med i registret men de kan ju finnas med bland bruksfolket, även om jag inte upptäckte något igår. Ibland får man titta både 2 och 3 gånger.
 
Skriver ikväll.

2011-12-31, 01:52
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jag hittade Semla i Västanfors hfl AI:1 bild / 43, sid / 79, år 1668, och skriver av de flesta personer till dig som verkade i Semla, se nedan:
 
Simbla ( Semla ) 1668
 
Lars Pärsson ( lit ) ( kan detta vara Gabriel Larssons far ? )
Hustru Ingebor
Jasper Skriffraren ( överstruken )
Matz Byggemästare ( överstruken )
dräng Anders Ericksson
Olof Persson, dräng, tjänar borta ( överstruken )
Pojken Lars
pigan Karin Widichsdotter, tjänar borta ( överstruken )
pigan Bryta ( överstruken )
pigan Karin Oluffsdotter ( överstruken )
pigan Kersti
pigan Margreta
pojken Anders
 
Ålderman Nils
Hustru Karin ( literata )
son Hans
dotter Bryta, tjänar borta
 
dräng ( oläsligt namn ) ( probè )
Håkan ( probè )
Lars? eller Carl? ( 5 )
Christopher ( probè )
 
Anders Persson
Hustru Margreta
dotter Bryta
 
Jöran Andersson Mäster
Hustru Sara
dotter Margreta
son Anders
dräng Christian
son Petter
son Erick
??? ( kan ej tyda )
Hustru Anna
dotter Katarina
pigan Mechtila
dräng Johan
dräng Petter
smeddräng Bärtill
Hustru Anna
Hustru Karin, gammal
flicka Karin
 
Jöran Oxe
Hustru Ingebor
son Clas Oxe
Hustru Christina
son Hans
 
Johan Fischer ( troligtvis samma Johan/Jean Fischer som var fadder till Gabriel Stadigbrors barn )
Hustru Karin
son Erik
son Nils
 
Lars ( Skomakare ? )
Hustru Elisabeth
dotter Karin
dotter Margreta
 
Johan kolare med familj
 
Bängt Ericsson med familj
 
Jöran Jöransson med familj
 
Jag vet inte vad latinet betyder men satte det inom parentes, efter de personer som hade ord skrivna efter sig.
 
I samma hfl 1668 finns en Johan Larsson i Skepmoren. Jag skriver nedan i precis samma ordning som namnen står i hfl.
 
Skepmoren 1668
 
Anders Persson
Hustru Anna
Brita Andersdotter
Hustru Rykmor ( vidra, kan det betyda att hon är änka ? )
Johan Larsson ( filius, betyder son på latin )
Per Holstensson, i Sundbo
Brita Danielsdotter
Cherstin Persdotter, inhysesfolk
Margreta ( filia, betyder dotter på latin )
Matts Mattsson
 
Per Andersson
Per Larsson
Cherstin Andersdotter
Per Boosson
Hustru Chersti
Karin Larsdotter
 
Här finns några Larsson / Larsdotter i Skepmoren. Det verkar som om Hustru Rykmor är änka, det finns ingen make skriven jämte henne. Hustru Rykmor har ett ovanligt namn och på namnet låter det som om hon kommer från Hennike Bengtssons släkt som hade lite tyskklingande namn. Vem var hustru Rykmor gift med ?
 
Gabriel Larssons barn ( han kan ha fler ):
 
Margareta Gabrielsdotter f. 8/1 1682, Morgården ( Norrbärke C:1, bild / 48 sid / 42 )
Lars Gabrielsson f. 13/1 1884, Morgården ( C:1, bild / 52 sid / 56 )
Hans Gabrielsson f. 12/9 1686, Morgården ( C:1, bild / 57 sid / 51 )
Karin Gabrielsson f. 16/11 1689, Morgården, faddrar: Anthon Löfgrön och dess hustru, Per Jönsson sadelmakare i Morgården, Susanna Swensdotter ( C:2, bild / 14 sid / 10 )
Johan Gabrielsson f. omkring 1695 ( enligt familysearch, hittade inte denna Johan i Norrbärkes kyrkbok men han kan vara född i en annan socken )
Samuel Gabrielsson f. 23/3 1702 ( enligt familysearch, men Samuel finns inte född på det datumet och året i Norrbärke men även han kan vara född i en annan socken, smeder flyttade rätt ofta )
 
Så långt hittills.

2011-12-31, 11:49
Svar #18

Anna-Lisa Göransson

Carin M.
 
Tack för ditt utförliga mail.
 
Jag kan inte komma ifrån tanken att Johan och Gabriel var bröder.  
Min forskning sker just nu bara med hjälp av mina gamls microkort och en läsapparat som nog behöver smörjas.
Men hur som heldt med det, så har jag hittat en del.
 
I Norrbärke AI:1 så har jag kollat på Mohrgården. Där finns både Johan och Gabriel. Det finns också ett förhör från 1692 och där har jag hittat dem under Smediebacken. Johan med hu och 3 barn och Gabriel med hustru. Hon hu. Kerstin verkar komma från Ljusåsen. Jag kanske har tappat datumet för 1692. Men jag vet att det är mellan 2 mars till 9 mars. Sidan är 164.
 
Till alla övriga läsare!
Om någon som läser detta har något som kan bevisa eller motbevisa att dessa Johan och Gabriel är bröder så är jag enbart tacksam. Johan påstås vara född i Mohrgården.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-31, 13:10
Svar #19

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Är Johan samma person som Hans Larsson vid Byhammaren ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-31, 14:01
Svar #20

Anna-Lisa Göransson

Sven Ove.
 
För att vara ärlig, har inte en aning. Men jag tror inte det.
Anna-Lisa

2011-12-31, 14:43
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag har en ana Samuel Larsson som fanns vid Byhammaren till ca 1680. Han fanns där tillsammans med sin far Lars Persson och sina syskon Hans Larsson, Gabriel Larsson samt Anna Larsdotter.
Fadern och sönerna var hammarsmeder.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-31, 15:19
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Sven-Ove, det låter ju som om Hans Larsson i Byhammaren, eventuellt skulle kunna vara Johan Larsson. Namnen Johan och Hans skrevs ju förr i lite olika varianter.

2011-12-31, 17:21
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vad heter Lars Perssons hustru och Gariel Larssons mor ?
 
I Hammarsmedjan bor enl. hfl Norrbärke omkring 1681, dessa personer:
 
Anders Joensson
Hustru Elisabeth Ericksdotter
Elisabeth Andersdotter
Johan Andersson
 
Per Ersson Smed
Hustru Kerstin Jöransdotter
Johan Nilsson
Isack Boweng/Bouvin
Sara Johansdotter
 
Gabriel Larsson
Hustru Kerstin
 
Johan Larsson
Hustru Margareta
Lars Johansson
Sara Johansdotter
Johan Johansson

 
Hans Henriksson
Hustru Brita Joensdotter
Kerstin Hansdotter
Henrik Hansson
Brita Hansdotter
Jonas Hansson
Hans Hansson
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2011-12-31 17:33)

2011-12-31, 23:42
Svar #24

Anna-Lisa Göransson

Sven-Ove Brattström.
 
Johan Larsson gifte sig 1675 och får då ett eget hushåll. Så chansen finns att han skulle kunna vara bror till Gabriel. Gabriel gifter sig 1680 och bor tydligen kvar i föräldrahemmet tills dess.
 
Det är teoretiskt tänkbsrt att Hans kan vara Johan. Men jag tror inte det i det här fallet.
 
Om jag skulle få gissa på Gabriels mors förnamn, så skulle jag gissa på Margareta eller Karin.
 
Nu är det snart ett nytt år. Därför slutar jag mitt skrivande och passar på att önska Dig och alla Rötters övriga läsare Ett Gott Nytt Släktforskarår.
 
Anna-Lisa

2011-12-31, 23:47
Svar #25

Anna-Lisa Göransson

Carina Månsson.
 
Tack för alla fina uppgifter. Jag skall försöka bidra lite så småningom.
 
Svaren till Dig kom på mailet till Sven Ove.Beklagar. Jag är lite virrig så här dags på Dygnet.
 
Nu skall jag gå ut och titta på alla fyrverkerier.
 
Hälsningar
Anna-Lisa

2011-12-31, 23:52
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Gott nytt år till er också, ja nu får vi gå ut och titta på raketerna, så får smederna vila ett tag.

2012-01-01, 18:12
Svar #27

Anna-Lisa Göransson

Sven-Ove Brattström!
Har du något föddedatum på din ana Samuel Larsson?
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2012-01-01, 23:15
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Anna Lisa, skulle du vilja vara så snäll att skriva namnen på Johan Larssons alla barn ? Jag håller på att jämföra namnbruken hos de båda smederna Johan Larsson och Gabriel Larsson. Jag har Gabriel Larssons barn. De barn jag har till Johan Larsson är Sara f. 1676, Lars f. 1678 ( ej säker på om det är samma Johan Larssons barn ) Johan f. 1680 och Anna f. 1682.

2012-01-02, 00:44
Svar #29

Anna-Lisa Göransson

Carina,
 
 Sara 1676, Lars -77 Johan -80,Anna -82, Maria -83 döpt vid Ludvika kapell, Margareta -84, Olof -87 Ludvika . Elisabeth -88, Kerstin -91, Erik -93 och Karin -94. Alla barnen är Johan Larssons. Framgår av notisen.
 
Jag har hittat lite mer på Norrbärke. Men det tar vi i morgon. Nu är det nattadags.
 
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna