ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-01  (läst 2284 gånger)

2001-02-16, 19:16
läst 2284 gånger

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag har enbart forskat på Angermund och Tysk. Jag har försökt hitta källor som visar om Göran Abrahamsson (som ibland kallas Tysk) verkligen var ättling till Göran Tysk. Jag har sett denna uppgift många gånger, men ännu inte hittat några primärkällor som visar att det var så. Har du några sådana uppgifter?
 
När det gäller valloner i graninge tror jag inte det. Jag har inte stött på några vallonska släktnamn där.
 
/ Peter

2001-02-18, 18:20
Svar #1

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Jörgen. Vid en genomgång av inläggen under den här rubriken ser jag att jag inte svarat på din fråga från den 8 januari. Min ana är Anna Greta Angermund som gifte sig med Göran Abrahamsson (Tysk)./ Hälsningar Brita Brännström

2001-02-18, 20:34
Svar #2

Jörgen Sjölén

Peter:Johan Angermunds dotter Katarina (min anfader) gifte sig med Tysk troligtvis barn åt denna Göran Tysk (är inte säker ska kolla upp det...)
 
 
Jörgen Sjölén

2001-02-19, 20:14
Svar #3

Jörgen Sjölén

Peter:här kommer min del av släkten Tysk
Katarina Angermund  
f.
d.
 
gift med
Elias Eliasson  
f.1735
d.1801
Spiksmed
 
Far:Elias Göransson Tysk
Mor:Ingihel? Olofsdotter?
f.1672
d.
 
Fader och Moder till Elias Göransson Tysk
Göran Göransson Tysk
f.
d.1710
 
Mor:
f.
d. efter 1710
 
sen så vet jag inte så mycket mer om Tysk släktet  
däremot så finns det några som heter Frisk och Flemström i släkten
 
Angående staden Angermund
visst Johan kan ha tagit sitt namn från staden men kan det inte vara så att Johan hade syskon/övrig släkt kvar och någon av dessa fått uppkalla staden med sitt efternamn?
 
Jörgen Sjölén

2001-02-21, 00:21
Svar #4

Gunnar Wahlberg

Efter epostmeddelande från Jörgen Sjöl?n har jag tittat lite extra i min släktforskning och funnit en del intressanta saker, men även något som förbryllar.
 
Det kan vara så att släkten Tysk och släkten Angermund är dubbelsläkt. Enligt mina noteringar så skall Göran Tysk (f 1725) ha gift sig med Anna Greta Angermund (f 1730). Dessutom skall Görans bror Elias Tysk (f 1735) ha gift sig med Katarina Angermund, dvs Anna Gretas syster.
 
Problemet för mig är att datum inte stämmer (och jag har dåliga anteckningar om källor). 'Min ena' Katarina Angermund skall vara född 1730, medan 'den andra' Katarina skall vara född 6 januari 1749 (och död 24 januari 1830).
 
Om det är som ni säger att hela släkten Angermund härstammar från Johan (och Katarina Ryggeberg) måste mina två Katarina vara samma person, men frågan är varifrån de olika födelseåren kommit ifrån.

2001-02-21, 18:38
Svar #5

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Hej Gunnar och tack för ditt inlägg! Jag har tvekat att skriva om mina uppgifter om släkten Tysk eftersom jag inte är säker men nu vill jag i alla fall bidra med vad jag har:  
Göran Tysk hade enligt mina anteckningar tre barn: Elias, f.1694, Nils, f. 1695 och Brita, f. 1699 samt minst en styvson (som också tog sig namnet Tysk): Nils, f. 1690.
Dottern Brita hade i första äktenskapet (med Abraham) två söner, Anders och Göran. Sonen Göran Abrahamsson Tysk gifte sig med Anna Greta Angermund. Deras äldste son kallade sig Johan (Göransson) Granberg och var smed i Västanå Viksjö. Om ovanstående stämmer gifte sig två av Johan Angermunds döttrar med barnbarn till Göran Tysk.
Jag tar tacksamt emot rättelser!  
Mvh Brita Brännström

2001-02-22, 00:21
Svar #6

Gunnar Wahlberg

Hej Brita,
Detta klargjorde en hel del för mig. Eftersom min släktforskning (för denna släktgren) i huvudsak baseras på sammanställningar som andra släktingar gjort och sporadiska sökningar på Internet har jag nu hittat en koppling mellan två olika källor.  
 
Johan (Jean) (Göransson) Granberg är min mormors, farmors, morfar och hans mor hette enligt mina uppgifter Brita Göransdotter (f 1699 och död 1746). Det borde med andra ord vara samma Brita som är dotter till Göran Tysk?

2001-02-22, 07:22
Svar #7

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Gunnar. Du tappade nog ett led: Jag har Göran Tysk- Brita Göransson Tysk - Göran Abrahamsson Tysk - Johan Göransson Granberg som gifte sig med Anna Greta Angermund.
Men jag vill som sagt flagga för en viss osäkerhet: Jag har t.ex. dödsåret 1756 för Brita och födelseår 1720 alt. 1725 för Göran Abrahamsson. Det är jättelänge sedan jag forskade på detta (25 år) och jag var inte så noga med källhänvisningar i början av min forskning, mer mån om att fylla alla rutor. Det mesta är nog från Hasselbergs register.
Hälsningar Brita

2001-02-22, 09:55
Svar #8

Jörgen Sjölén

Det verkar som Tysk släktet kan ha kommit från solingen dom med precis som Angermunds men dessa uppgifter kan ju vara felande lika väl eftersom jag hittade dem på nätet och inte i någon kyrkbok
 
164 Elias! Tysk, född 1735-xx-xx i Solingen, Tyskland, död 1801-xx-xx i Graninge. Mästersmed i Graninge bruk, Graninge.  
Gift med nästa [ana]  
 
328 Elias! Tysk, född 1694-xx-xx. Elias hade även efternamnet Göransson.  
Gift med nästa [ana]  
Barn:  
Elias! Tysk, född 1735-xx-xx, se [ana 164.]
 
titta själva på
http://home6.swipnet.se/~w-66119/Antavla.html
 
Jörgen Sjölén

2001-02-22, 17:47
Svar #9

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Det verkar inte så troligt...
Elias far hette ju Göran och syskonen hette Brita och Göran. Även om försvenskningen gick fort borde de tyska namnen ha framskymtat på något ställe.  
tror Brita

2001-02-22, 19:08
Svar #10

Gunnar Wahlberg

Hej Brita,
Naturligtvi har du rätt, det var väl för sent på natten. Tittar man generationsvis på detta har jag följande uppgifter:
 
1. Göran Tysk (1630-1710) make okänd
2. Görans barn:
    a) Brita Tysk (1699-1746) gift med Abraham ?
    b) Elias Tysk (1694-?) gift med Ingel       Olofsdotter (1672-?)
3. Elias Tysk barn:
   a)Göran Tysk (1725-1792) gift med AnnaGreta  Angermund (1730-1774)
   b) Jonas Tysk (1735-?)
   c) Gunborg Tysk (1732-1772) gift med Isak   Östman (1726-1812)
   d) Elias Tysk (1735-1801) gift med Katarina Angermund (1735/1749 -1830)
4. Göran Tysk barn:
   a) Johan Granberg (1755-1830) gift med Brita Östman (1761-1829)
   b) m.fl.
 
 
En fråga till Peter: Enligt Bo Östmans hemsida (http://www.algonet.se/~sjotrask/Start.htm) skulle det även finnas en Anna Kristina Angermund - tvillingsyster till Susanna. Kan det stämma?

2001-02-22, 21:42
Svar #11

Jörgen Sjölén

Gunnar:titta på ett av dem äldre inläggen där Peter har räknat upp Angermunds barn och även födelseår. Den sidan har jag också hittat men jag har inte fått kontakt med Bo Östman
 
Jörgen Sjölén

2001-02-22, 23:04
Svar #12

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Vad roligt att vi fått igång en så livlig diskussion om Angermund och Tysk-släkterna i Graninge!
 
Att reda ut släkten Tysks släktförhållanden i Graninge bruk under slutet av 1600- och början av 1700-talet är inte det lättaste eftersom kyrkohandlingarna saknas för den tiden. Och det cirkulerar, inte minst på internet, många motstridiga uppgifter utan källhänvisninar. Jag har därför försökt samla så mycket fakta ur arkivhandlingarna som möjligt för att försöka bringa någon klarhet. Det har jag inte lyckats med ännu, men det här är vad jag hittills kommit fram till:
 
I mantalslängderna för Långsele (som Graninge tillhörde tidigare) nämns smeder vid Graninge bruk första gången 1688. Där finns då hammarsmeden Göran Tysker, hammarsmedsdrängen Johan Jöransson samt klensmederna Anders Jonsson och Henrik Henriksson. Både Göran och Johan var gifta vid den tiden.
 
1691 skrivs både Göran och Johan med efternamnet Tysk men 1693-1702 är det åter bara Göran som bär efternamnet. Eftersom Johan Göransson aldrig nämns med släktnamn alla dessa år kan man misstänka att Johan Tysk kanske var en felskrivning.
 
Om vi ändå utgår från att uppgiften 1691 är riktig, alltså att båda bar efternamnet Tysk, frågar man sig hur släktrelationen var mellan dessa två smeder? De bör rimligen ha varit far och son eller bröder. Johan kan ha varit son, med tanke på att hans efternamn och i så fall vet vi inte Görans fadersnamn. Var de däremot bröder innebär det ju att Göran hette Göran Göransson Tysk.
 
I mantalslängden 1702 anges att både Göran och Johan hade varsin son på minst 15 år. År 1715 är både Göran och Johan borta och istället nämns smeden Elias Tysk. Elias var säkerligen son till någon av dem, men jag har inte hittat någon källa som talar om till vem. Efter detta har vi inga källor som kan visa om det fanns flera samtidiga smeder med namnet Tysk. Det finns ingen förteckning över bruksfolket i Graninge i mantalslängderna mellan 1715 och 1761 och kyrkböckerna börjar inte förrän 1732. Det enda vi har att gå efter är Hasselbergs släktregister för Graninge och där finns många tveksamheter.
 
Om det är Elias som räknas upp som son i mantalslängden 1702, så måste han ha varit född före 1687 och inte som Hasselberg skriver 1694. Ett annat alternativ är att han hade en bror. Enligt Hasselberg hade Elias sex barn varav tre finns antecknade i Långseles födelsebok. Ett av dessa var Elias Eliasson Tysk som var gift med Katarina Angermund, d v s Jörgen Sjöl?ns anmoder.
 
Precis som Brita skriver så var hennes, Gunnars och min egen anmoder AnnaGreta Angermund gift med en smed vid namn Göran Abrahamsson. Som framgår av efternamnet var han inte, som Gunnar skrivit här ovan, bror till Elias Eliasson Tysk. Göran bar efternamnet Tysk endast vid vigseln 1755 och en gång som fadder 1756. I övrigt nämns han alltid utan släktnamn.
 
Med ledning bl a av faddrarna till hans och AnnaGretas barn är det högst sannolikt att Göran var bror till Anders Abrahamsson som var gift med ännu en syster Angermund, nämligen Anna Lisa. Fadderskapen gör det dessutom troligt att Göran och Anders även hade en syster Malin Abrahamsdotter som var gift med Angermundsystrarnas broder Tobias Angermund. Möjligen kan även Abraham Abrahamsson och Märta Abrahamsdotter vid Forse bruk i Långsele ha varit syskon till Göran (det finns mer långsökta fadderskap som antyder det).
 
Det måste alltså ha funnits en Abraham som var fader till dessa syskon. På internet cirkulerar uppgiften att de ska ha varit barn till en okänd man vid namn Abraham som ska ha varit gift med Brita Tysk som i sin tur ska ha varit dotter till Göran Tysk. Tyvärr har jag ingenstans sett några källhänvisningar för dessa uppgifter. Det verkar ju i och för sig ganska troligt. Det skulle förklara varför Göran Abrahamsson nämns med släktnamnet Tysk några gånger. Han kan då ha tagit det från sin moder.
 
I domboken för Västernorrlands bergsting 1750-1754 finns en förteckning över bruksfolk i Graninge 1750. Den ende Abraham som nämns där är brukskarlen Abraham Jansson. Det skulle kunna vara rätt Abraham, men det kan vi inte veta säkert. Det skulle vara mycket intressant att gå igenom domböckerna för Sollefteå tingslag 1700-1750 för att se om där finns några ledtrådar till hur det verkligen förhåller sig.
 
Brita och Gunnar: har ni någon källa där ni sett Brita Göranssdotter Tysks namn? Det skulle betyda mycket att i alla fall bevisa att hon existerat.
 
Brita: Du skriver att du har noterat att den förste Göran tysk hade tre barn: Elias, Nils och Brita samt minst en styvson Nils. Det var nytt för mig och låter mycket intressant! Kan du påminna dig var uppgifterna kommer ifrån?
 
Gunnar: Att Susanna Angermund skulle ha haft en tvillingsyster verkar inte alls troligt, Susanna nämns ensam i födelseboken 1756 21/3. Någon Anna Kristina Angermund nämns inte heller varken som brud, moder, fadder eller död i Graninges eller Långseles kyrkböcker.
 
/ Peter

2001-02-23, 00:02
Svar #13

Gunnar Wahlberg

Tack Peter,
 
Vsst hade jag fel, vilket jag själv konsterade strax innan jag läste ditt inlägg.
 
När det gäller Brita Göransdotter (Tysk) har jag två källor, dels från en avlägsen släkting vid namn Stig von Porat i Lund som översänt antavlor som enligt honom är datamässigt framtagna i Leksand. Där står Brita Göransdotter (f. ca 1699 och död 5/6 1756 i Graninge) som mor till Göran Abrahamsson Tysk (1725-1755).
 
Den andra källan kan ni alla hitta på Internet och det är Eie Peinerud som gjort en sammanställning över Graninge socken (se http://hem.passagen.se/eiep/), där Brita Göransdotter Tysk anges som dotter till Göran Tysk. I Britas första äktenskap skall hon ha fått sonen Göran Abrahamsson (Tysk). Detta innebär naturligtvis att Göran Abrhamsson inte var bror till utan kusin med Elias Eliasson Tysk, precis som du antagit.
 
På samma sida finns även uppgiften om en styvson till Göran Tysk med namnet Nils Tysk.

2001-02-23, 13:18
Svar #14

Jörgen Sjölén

I Boken som jag rekomederade i ett tidigare inlägg Bollsta Masung och Sollefteå Bruk står det bland annat att Elias Tysk ska ha varit gift 2 ggr och även Tobias Angermunds skulle ha varit gift 2 ggr hans (Angermunds) första fru dog 1814 han gifte om sig 1815 och dog själv 1816 enligt boken
 
Jörgen Sjölén

2001-02-23, 19:12
Svar #15

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Gunnar: Din släktings antavla som är framtagn i Leksand bör vara från släktforskarnas hus och då innebär det att de hittat henne i kyrkböckerna. Troligen står hon som död 5/6 1756, men att jag missat det när jag gått igenom dödboken. Har du tillgång till Långseles kyrkböcker? Annars kan jag  kolla upp det om någon vecka.
 
Det är i så fall en tillförlitlig källa till att Brita verkligen funnits. Och troligen är det så som Eie Peinerud skrivit på sin hemsida (uppgiften troligen hämtad från Bo Ekvalls sammanställning av släkten Lögdberg) att hon var gift två gånger, den första med vår anfader Abraham. Jag ska när jag får möjlighet gräva lite mer i källorna för tiden 1720-1730 för att se om där finns något som bekräftar detta.
 
Jörgen: Ja, Tobias var gift två gånger enligt kyrkböckerna. Han gifte  på sin ålders höst om sig 1815 med änkan Cajsa Brita Norling och avled året därpå.
 
När det gäller Elias Tysk, så skriver även Hasselberg att han var gift två gånger, men han har inget namn på någon av hans hustrur.
 
/ Peter

2001-02-23, 21:44
Svar #16

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Nu börjar det bli riktigt spännande! Jag uttryckte tidigare min förvåning över att jag inte funnit några giftemål mellan släkterna Mähler och Angermund, de två smederna som ska ha kommit tillsammans från Tyskland till Sollefteå resp. Graninge. I stället tycks ett annat scenario träda fram: När Johan Angermund kom till Graninge fanns där en äldre smed, Göran Tysk. När Angermunds barn blivit vuxna gifte flera av dem sig med Göran Tysks barnbarn.
Som jag skrev i inlägget den 22.2 har jag inte gjort någon egen forskning, bara botaniserat i Hasselbergs register+ på senare tid Eie Peineruds. Nedanstående kan jag stå för (egen forskning):
 1. Göran Abrahamsson (1725)-1783  
g.m Anna Greta Angermund, fam. bosatt i Graninge
föräldrar: Brita Göransdotter(I) och Abraham
2. Gunborg Ersdotter 1736-1783
g.m mästersmeden Isak Olofsson Åberg, fam. bosatt i Viksjö
föräldrar: Brita Göransdotter(II) och Erik Asmundsson.
Brita I hade enligt Peter 3-5 barn. Brita II hade 5 eller 6 barn. Om Brita I och Brita II är samma person bör Abraham ha dött någon gång 1729-1731. Finns det uppgifter om födelseår för barnen till Brita I?
Svar till Peter: Jag blandade ihop - glöm det om styvsonen Nils!/Brita

2001-02-25, 20:34
Svar #17

Jörgen Sjölén

Enligt boken Sollefteå Bruk och Bollsta Masugn så ska smeden Erik Assmudsson (osäker på stavningen) ha 4 söner och 3 döttrar 2 av sönerna är styvsöner
1)Göran Abrahamsson Tysk G. Angermund
2)- G.Angermund
kommer inte ihåg namnet ska kolla upp det..men dom var båda gift Angermund
 
Sen så vill jag kommentera en sak om ett tidigare inlägg som jag gjort om släkten Tysk
där skriver jag att dom kan ha kommit från Soligen
efter det så skriver Brita ett inlägg där hon säger att dom Tyska namnen borde ha lyst igenom
men titta på Angermund, dom var från Tyskland men jag kan inte se att något av deras namn tyder på Tyskt ursprung (förutom stavningen R?ggerberg)
men jag tror själv att personen som gjort den hemsida kan ha blandat ihop Angermund och Tysk
Och sedan en annan sak då det gäller Tyskarna så har dom Tysk som finns i min släkt dubbelet efternamn ex:Göran Göransson Tysk , Eilas Göransson Tysk och dom enda personer som jag har stött på som har dubbla efternamn är Båtsmännen
 
//Jörgen Sjölén

2001-02-25, 21:07
Svar #18

Utloggad Jan Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-11-24, 12:01
    • Visa profil
Spiksmeden Johan Tysk vid Graninge Bruk, kom flyttandes till Ragunda och byn Krokvåg omkring 1820. Han hade med sin andra hustru och sina 3 barn från första äktenskapet. Sara f 1800, Nils 1803 och Catharina Elisabet (Cajsa-Lisa) 1805. Johan byggde Tysktorpet där han också hade en smedja, han levde till 1831.
Sara gifte sig med Salmon Andersson, Salmon i Sverige, Nils g. i Döviken med en Johansson, som dog efter några år. Han flyttade då till Hammerdal. Cajsa-Lisa gifte sig med Johannes Edlund på Backen i Krokvåg 1828. Han är min morfars far. Hans dotter Märta Lisa hade 12 barn och enligt uppgift 96 barnbarn!
/Jan Lindström

2001-02-25, 21:46
Svar #19

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej alla! Den här diskussionen är just nu den mest aktiva av alla smedssläkter i Anbytarforum - 50 inlägg!
 
Nu börjar det bli många namn och uppgifter som snurrar runt i den här diskussionen, så jag tänkte att det är dags att göra en liten sammanställning. Jag har därför gjort en websida med vad vi kommit fram till hittills:
 
Titta in på: http://www.acc.umu.se/~petersj/gen/tysk.html
 
Det vore kul om vi tillsammans kunde fylla luckorna och hitta källhänvisningar till alla osäkra uppgifter, så att vi får en förstklassig utredning av Tysk-släkten. Hör av er med kompletteringar/rättelser här i forumet!
 
Jan: Jag har lagt in din uppgift om Johan Tysk som flyttade till Ragunda. Har du exakt dödsdatum på honom och uppgift om hans hustrur?
 
Jörgen: Uppgiften om att Tysk-släkten skulle ha kommit från Tyskland kommer säkerligen från Hasselbergs register där han skriver att Elias Tysk kom från Solingen. Men det vet vi ju att han inte gjorde. Han var son till Göran Tysk. Ursprungligen bör väl släkten härstamma från Tyskland, men frågan är när de kom till Sverige.
 
/ Peter

2001-02-26, 11:12
Svar #20

Jörgen Sjölén

Peter:mitt släktled finns tysk från 1600-talet?s slut.vilket tyder på att dom troligtvis kom till Sverige före Angermunds men när är den stora frågan.
hur kan man komma åt Hasselbergs register?
 
Sen så håller jag på med en liten sammanställning om Angermund?s som jag snart ska lägga upp.
 
//Jörgen Sjölén

2001-02-26, 12:39
Svar #21

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Göran Tysk kom till Graninge bruk 1688. Min teori är att han, som var den förste smeden där, blev rekryterad från något järnbruk i mellansverige. Som jag nämnt tidigare så fanns det smeder med släktnamnet Tysk i östra Värmland och västra bergslagen i mitten av 1600-talet.
 
Jörgen: Bra att du lägger ut en sammanställning av Angermund. Då kan vi fylla på den samtidigt som vi fyller på Tysk när vi hittar nya upgifter. Hasselbergs register finns dels på mikrokort, men jag har för mig att det finns ett ex på landsarkivet i H-sand också.
 
/ Peter

2001-02-26, 13:07
Svar #22

Jörgen Sjölén

Peter:här kommer uppgifterna jag glömde i ett tidigare inlägg om Tysk
Boken är densamma som jag nämt flera ggr ovan
 
Abramsson Göran Tysk F.omkring 1720 d.1780 smed Graninge Bruk G 1755 med Anna Margaretha Angermund
och  
Anders Abramsson  G.1757 ned Maria Elisabeth Angermund
var enligt boken styvsöner till Erik Asmunsson  
 
Elias Tysk f.1694 d.1754 g 2ggr
Angermund Tobias F.1751 d.1816 g 2ggr 1)Margaretha Abramsson Floman F.1746 D.1814
2)Cajsa Brita Norling f.1779
1779 var sisa året för Johannes Angermund som smed året därpå (1780) var sonen Tobias och Göran Abramsson smeder på Graninge Bruk
 
//Jörgen Sjölén

2001-02-26, 18:47
Svar #23

Gunnar Wahlberg

Peter: Jag har studerat din sammanställning och jämfört med min och kan komplettera med en säker uppgift (från Leksand) och det gäller Johan Göransson Granberg (ditt nr. 1.1.3a.1.2). Han var född 30/9 1756 (endast 10 månader efter sin bror??) och dog 16/7 1840 och var Plåtsmed.
 
Sedan har jag ett stort frågetecken (vet nämligen inte varifrån uppgiften kommit) och det är en dotter till Elias Tysk (ditt nr. 1.1.1a) med namnet Gunborg Tysk Eliasdotter född ca. 1732 och död 24/11 1772 i Ljustorp. Hon skall ha varit gift med Isak Östman Pålsson i hans första äktenskap och tillsammans hade de 3 barn.
 
Vet du eller någon annan något om henne?
 
 
/Gunnar W

2001-02-26, 22:18
Svar #24

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
I Leif Gannerts Wiksjö död- och begravningsbok anges Johan Göransson Granberg vid sin död vara 83 år 9 månader och 16 dagar. Det ger dödsdatum snarare slutet på oktober än september, men året bör vara 1756.  
Brita

2001-02-27, 13:37
Svar #25

Jörgen Sjölén

Jan:jag tror du har skrivit lite fel i ditt inlägg..som jag har fattat det var Johannes Edlund och Märta-Lisa syskon och inte som du skriver i inlägger Far och Dotter..
i ditt mail till mig skriver du nämligen att du är barnbarnsbarn till Märta-Lisa?s bror Johannes Edlund
 
 
//Jörgen Sjölén

2001-02-28, 07:59
Svar #26

Utloggad Jan Lindström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2016-11-24, 12:01
    • Visa profil
Det blev fel generation när jag skrev om Cajsa-Lisa Tysk. Hon gifte sig med Johannes Edlunds far naturligtvis, Anders Andersson Lundström. Sonen Johannes eller Johan som han var döpt till föddes 1826. Cajsa-Lisa var piga hos Anders Lundström och inte förrän barn nummer 2, Brita Greta föddes gifte de sig. Cajsa-Lisas far Johan Tysk (1772-1831) var son till Elias Göransson Tysk och Catharina Angermund.

2001-02-28, 14:55
Svar #27

Jörgen Sjölén

Min sammanställning om Angermunds finns nu på http://www.angelfire.com/ak/DataSmurf/genealogi/index.html men tyvärr är den ofullständig jag ska så snart som möjligt fylla i uppgifter om ni har några kontakta då mig , jag kommer även att kolla igenom inläggen i denna diskusion
 
Peter & alla andra intresserade:På  sidan finns även mäster Johannes Angermunds kontrakt med Graninge Bruk
 
Peter:Var Anna-Greta och Anna-Margaretha Angermund samma person?
 
//Jörgen Sjölén

2001-03-01, 00:31
Svar #28

Gunnar Wahlberg

Tänkte bara komplicera tillvaron lite!
Råkade hitta en släktforskning på nätet (http://users.bart.nl/~ftc/ged2html/index/ind0016.html#I1625) där det finns två personer med efternamnet Angermund. De levde i Danzig på 1400-talet???
 
/Gunnar W

2001-03-01, 08:57
Svar #29

Jörgen Sjölén

Gunnar:en korrigering, det var 3 personer på hemsida som hette Angermund
 
//Jörgen Sjölén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna