ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-25  (läst 1958 gånger)

2001-03-16, 13:22
läst 1958 gånger

Jörgen Sjölén

Peter:titta in på sidan
 
http://home1.swipnet.se/espell/bjorn/default.html
där nämns 4 Tyskar från Graninge Bruk  
 
Nils Göransson TYSK  
 
Göran Nilsson TYSK  
 
Göran Nilsson TYSK
 
Märta Göransdotter TYSK
 
 
Jörgen Sjölén

2001-03-16, 15:25
Svar #1

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jörgen: Jo, dessa Tyskar finns med i min sammanställning på http://www.acc.umu.se/~petersj/gen/tysk.html. Jag har däremot inte hunnit kontrollera personerna i originalkällorna.
 
Intressanta uppgifter om Alströmer, förresten!
 
/ Peter

2001-03-16, 17:13
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Gunnar: Anna Maria Angermund var gift med Anders Dufva åtminstone 1771 då de fick dottern Catharina Elisabeth i Graninge. Jag har ingen uppgift om vigseldatum eller om hon senare var gift med någon annan, men det är ju fullt möjligt.
 
/ Peter

2001-03-16, 22:34
Svar #3

Essan Gradhman

Tack Jörgen för uppgifterna från boken Sollefteå bruk och Bollsta masugn. Jag har kopierat det nu.
Ska börja lusläsa Långsele och Graninge på microkort nu, ifall jag kommer på nå?t nytt....*S*

2001-03-17, 10:41
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Essan: Om du har tillgång till microkorten för Långsele/Graninge, skulle du kunna kolla upp exakta födelse- och dödsdatum för följande Tyskar?
 
Karin Göransdotter Tysk (1748 - 1749)
Märta Göransdotter Tysk (1750 - 1829)
Kerstin Göransdotter Tysk (1752 - )
Anna Göransdotter Tysk (1756 - 1756)
Nils Göransson Tysk (1756 - 1756)
Gunborg Göransdotter Tysk (1759 - )
 
Och kan du samtidigt titta på faddrarna vid barnens dop och se om där nämns någon som kan vara syskon till deras fader Göran Nilsson Tysk, eller deras moder Karin Persdotter vore det helt suveränt.
 
Kan du dessutom se vad deras fader Göran Nilsson Tysk har för titel/yrke i födelsenotiserna vore det ännu bättre.
 
Om du har möjlighet att göra det här är det jättesnällt.
 
Hälsningar och tack på förhand / Peter

2001-03-17, 17:39
Svar #5

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ny teori:
 
Efter en hel del funderande har jag kommit fram till en teori när det gäller den nyupptäckta hustrun till Göran Tysk (född ca 1650). Enligt anteckningen i mantalslängden hette hon Ingeborg, men jag vill nog hävda att mycket talar för att hon snarare hette Gunborg.
 
Hur har jag då kommit fram till detta?
 
Jo, av vad vi vet hittills verkar hon ha haft tre barn – Elias, Nils och Brita. Även om alla uppgifter inte är verifierade i källorna så ser det ut som om alla syskonen fick döttrar eller sondöttrar som döptes till Gunborg. I fallet Brita och Elias verkar det även vara 1:a eller 2:a dottern som döps till Gunborg, vilket pekar mot att namnet skulle komma från deras moder. Samtidigt är det så att inget av syskonen döper någon av sina döttrar till Ingeborg, vilket man hade förväntat sig om modern hette Ingeborg.
 
Men hur kan man då förklara att hon kallas Ingeborg i mantalslängden? Förklaringen kan helt enkelt vara att mantalsskrivaren skrivit fel. Och det kanske inte är så förvånade eftersom namnet Gunborg, så vitt jag kunnat finna, inte förekom överhuvudtaget i södra Ångermanland vid denna tid. Skrivaren kan därför mycket väl ha skrivit namnet Ingeborg, som var ganska vanligt i trakten.
 
Jag anser det högst sannolikt att namnet kom till Graninge med Tysk-släkten och att Brita Tysks moder hette Gunborg.
 
Vad tror ni om den teorin?
 
/ Peter

2001-03-17, 19:08
Svar #6

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Namn i släkten Tysk. Roligt att du spekulerar i namngivningen, Peter! Jag härstammar från Britas dotter Gunborg (1736-1783)och tycker att din teori verkar rimlig. Gunborgnamnet hänger med några generationer i min släkt.
Mitt inlägg var också tänkt att handla om vad namnen säger oss. Tror ni att släkten Tysk kom från Tyskland?
FÖR talar att andra generationens Angermund gifte in sig i släkten Tysk.  
FÖR tycker jag också namnet Elias talar Det kan inte ha varit vanligt i Graninge i slutet av 1600-talet.
MOT talar namnet Göran som är ett nordiskt/svenskt namn. De tyska varianterna Johan och Johannes fanns det väl ingen anledning att försvenska till Göran. Möjligen kan Georg ha skrivits om till Göran av någon nitisk präst. Uttalsmässigt kan ju inte heller Georg ha varit något problem i Graninge med omnejd.
Namnet Tysk kan också ha varit ett soldatnamn. I Västerbotten t.ex. var det så. Det här är Stormaktstid i Sverige med utlandstjänstgöring för alla soldater och de som överlevde kan mycket väl ha tagit med sig ideer om annorlunda namn mm.
Kanske Essan hittar något spår?
Hälsningar Brita

2001-03-17, 22:33
Svar #7

Essan Gradhman

Peter! Tyvärr upptäckte jag din förfrågan alltför sent så ikväll hinner jag inte kolla microkorten. Men jag lovar att göra det i morgon eller på måndag.

2001-03-18, 11:33
Svar #8

Essan Gradhman

Peter! Här kommer de efterfrågade uppgifterna;
1748 27/12 döptes Göran Nilssons och  hustru Karin Pärsdr dess dr Karin   i Wyk
född den 25 ejusdem.      
MF Erich Asmundson(?) på bruket Jon (?) Johansson i Wyk och
drängen Anders Abrahamsson på Bruket
QF Britha Göransdr på Bruket Hustru Dordi Israelsdr(?)
 
1750 12/8 döptes Göran Nilssons och hustr Karin Pärsdr  dess i Wyk
dr Märetha, född den 8 ejusdem.
mäster Elias Tysk vid Bruket, Pär Persson i Ledinge
och drängen Jöran Tysk på bruket.   ??
Hustr Brita Hansdr, Böle hustr Kierstin Anders dr
Ledinge och pigan Märtha Nilsdr.
 
1752 20/10 döptes Göran Nilssons och hustr Karin Pärsdr dess i Wyk
dr Kierstin född 14 ejusdem.
Pär Andersson i Sunne, Pär Pärsson i Ledinge och
drängen Göran Abrahamsson på bruket
hust Britha Olofsdr i Sunne, hustr. Kierstin Anders
dr i Ledinge och pigan Helena Ericsdr på bruket.
 
1756 25/3 döptes Jöran Nilssons och hustr Karin Pärsdr dess i Wyk
dr Annika född 23 ejusdem.  
Mäster Matts Ifwarsson, Anders Tieder och drängen
Nils Frisk alla på bruket.
hustr Lisa Olofsdr, hustr Lisa Ifwarsdr och pigan  
Barbro Nilsdr alla på bruket.
 
1756 27/11 föddes Jöran Nilssons och hustru Karin Pärsdr  i Wyk
dess son Nils född den 24 ejusdem.
Anders Abrahamsson på bruket, Jöran Abrahamsson och ---
--- Elias Tysk  --------- på bruket.
Hustru Anna Greta Angermund, hustr. Maja Lisa Angerrmund
och Gunborg Ersdr alla på bruket.
 
1759 6/8 döptes Jöran Nilssons o hustr Karin Pärsdr     i  Wyk
dr Gunborg, född den 4 ejusdem.
Bengt ------ Jöran tysk o drängen  Nils Frisk
alla på bruket
Hustru Maria Jöransdr hustru Kerstin Svensdr och pigan
Lisa Hansdr på bruket.
 
Några dödsdatum kommer här:
1749 13/8 begrofs Göran Nilssons dr Karin       9 mån 3 dagar
1756 19/12 begrofs Göran Nilssons dr Anna okänd barnsjuka  9 m 1 v 4 d
1758 4/5   begrofs Jöran Nilssons son i Wyk
 
Nu har jag skrivit ner det jag kunnat läsa….men inte någonstans står yrket för denne
Jöran Nilsson !? Och inte verkar familjen bo i Graninge heller utan i Wik(?) Inte heller kallas han Tysk en enda gång!? Är han verkligen en Tysk??
 
Upptäckte just nu att han i vigselnotisen 1747 benämns Kolardräng Jöran Nilsson i Wyk  med pigan Karin Pärsdr i Ledinge.
Enda gången hans yrke nämns.
 
Men JAG blev i alla fall inte klokare av det här….*S* Hoppas DU får ut något av det!

2001-03-18, 20:31
Svar #9

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Essan! Stort tack för att du tagit dig tid att skriva ner alla uppgifter! Blir vi då något klokare av detta? Ja, jag tror faktiskt att det ger en del:
 
Det cirkulerar ju uppgifter på Internet att Göran Nilsson hade tillnamnet Tysk och var mästersmed i Graninge. Men utifrån de uppgifter du hittat verkar han varken ha varit smed eller burit efternamnet Tysk. Vigselnotisen visar ju att han var kolare och bodde i byn Vik! (som ju i och för sig ligger nära bruket).
 
Hur är det då med släktskapen? Jag tycker att dina uppgifter visar att han med stor sannolikhet var av Tysk-släkt trots allt. Hur då då? Jo, det var ju så att de som stod som faddrar vid barndop oftast var syskon, syskonbarn eller kusiner till någon av föräldrarna. Och om vi tittar på vilka som var faddrar till Görans barn hittar vi många medlemmar av Tysk-släkten.
 
Om vi utgår från hypotesen att han var son till Nils Göransson Tysk hittar vi följande släktingar:
Anders Abrahamsson, kusin (son t Brita Göransdotter Tysk)
Brita Göransdotter, faster
Mäster Elias Tysk, farbror
Jöran Tysk, kusin (son till Elias Tysk)
Göran Abrahamsson, kusin (son t Brita Göransdotter Tysk)
Helena Eriksdotter, kusin (dotter t Brita Göransdotter Tysk)
Gunborg Eriksdotter, kusin (dotter t Brita Göransdotter Tysk)
 
Vidare visar dina uppgifter att två Nilsdöttrar stod fadder, nämligen Märta (1750) och Barbro (1756). Dessa skulle mycket väl kunna vara syskon till Göran Nilsson. De var båda ogifta vid fadderskapet och det skulle vara väldigt intressant att veta om de sedan gifte sig och fick barn. Om Göran Nilsson i så fall stod fadder till deras barn är det mycket troligt att de var syskon. Du kan väl hålla ett öga öppet efter dessa två personer när du tittar igenom böckerna i fortsättningen?
 
Varför bar då Göran inte namnet Tysk? Det var troligen så att han (och kanske även hans far) inte var smed och därför inte använde släktnamn i likhet med övrig allmoge vid den här tiden.
 
Essan, jag tycker att dina uppgifter gav mycket matnyttigt. Än en gång tack!
 
/ Peter

2001-03-18, 20:42
Svar #10

Jörgen Sjölén

Peter:men ursäkt om jag låter tjatig så frågar jag hur det går med kyrkböckerna.
 
Dessutom så hittade jag en HTML fil på min dator..
som jag sparat för länge sen...jag sökte och hittade en sida som kallades för Vittnen på den sidan fanns många namn men det var 4 namn som jag fastnade för...
 
Tysk Carl David Högbåtsman 1787-01-22
 
Tysk Carl Fried Underskeppare 1781-04-09
 
Tysk Carl Fried Underskeppare 1786-05-11
 
Tysk Maria Överskeppare Tysk?s hustru 1782-10-09
 
tyvärr kan jag inte adressen till denna sida
dessa Tyskar hörde inte hemma i Graninge vad jag kan förstå, men vart hörde dom hemma... och kan det finnas någon koppling mellan dessa och dem på Graninge?
 
 
Denna diskusion går verkligen framåt...detta ska vara det 101 inlägget..det måste jag säga att jag inte trodde då jag skrev det första :>
Jörgen Sjölén

2001-03-18, 22:40
Svar #11

Essan Gradhman

Är det någon som upptäck var och när Elias Tysk
(1694) gifte sig 2:a ggn? Det bör ju ha varit c:a 1 år efter 1:a fruns död, alltså 1733-34. Har inte hittat vigseln i Långsele. Och Helgums vigselbok börjar först senare.

2001-03-21, 12:50
Svar #12

Gunnar Wahlberg

Jörgen:
De Tyskar du hittade kom från Karlskrona Amiralitetsförsamling och finns på hemsidan: http://user.tninet.se/~svi135j/slaktforskning.html
 
/Gunnar

2001-03-22, 08:36
Svar #13

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Bra fråga om Elias Tysks 2:a gifte. Jag har tittat på CD:n födda-vigda-döda i Ådalen och där finns vigseln inte, så hustrun verkar inte ha varit från socknarna i nuvarande Kramfors kommun. Kanske var hon från Sollefteå eller varför inte från något bruk i Medelpad? Dottern Gunborg verkar ju ha gift sig till Lagfors bruk och kanske hade modern någon anknytning dit? Värt att kolla i alla fall.
 
Essan: När det gäller Angermunds ankomst till Graninge så kom de dit under år 1748. Johan Angermund finns nämligen med i mantalslängden 1749 (skriven 19/1 1749) men inte i tidigare längder.

2001-03-22, 09:09
Svar #14

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag har lite nyheter om Göran Nilsson Tysk, ni vet han som inte hette Tysk som vi konstaterade för några inlägg sedan.
 
I kyrkböckerna hade han inget efternamn, men i mantalslängerna visade det sig att han hade ett! Han hette inte Göran Tysk utan Göran Gran!
 
Detta gör det ju lite mer tveksamt om han verkligen var av släkten Tysk, men förnamnet Göran och fadderskapen pekar ju ändå mot det. Att det är samma person visas av att han kallas kolare/kolardräng i Vik och att han enligt mantalslängden var ogift i början av 1747 men gift i början av 1748. Han kallas konsekvent Göran Gran från 1740-talet till 1762. 1763 ersätts han i längden av Göran Grans änka, vilket innebär att han dog någon gång mellan januari 1762 och januari 1763.
 
Essan: Kan du kolla om någon Göran Gran finns i dödboken och om det i så fall står någon ålder på honom?

2001-03-22, 09:34
Svar #15

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Brita: Namndiskussionen är intressant. Jag var in en sväng på Riksarkivet och tittade igenom mantalslängderna för varje år mellan 1688 och 1710 för att se hur Göran Tysk omnämns. Huvdsakligen skrivs han som Göran Tysk, två år kallas han Göran Göransson, men den mest intressanta upptäckten var att han 1705 kallas Georg Tysk! Kan detta vara hans rätta namn?
 
Georg och Gunborg - namnen visar att de definitivt inte var Ångermanlänningar! Jag tror inte att de kom från Tyskland, men de kan mycket väl ha haft tyska förfäder.

2001-03-22, 09:36
Svar #16

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jörgen: Jag har inte frågat om de tyska mikrokorten dykt upp på ett tag, men ska försöka få svar från mormonkyrkan var de är.

2001-03-22, 18:38
Svar #17

Brita Brännnström

Peter, Bingo på Georg, alltså! Du har en otrolig enrgi och söklust och det tackar vi för, vi som får ta del av dina upptäckter./Brita

2001-03-22, 20:38
Svar #18

Essan Gradhman

Peter!
Ja det stämmer att Göran Nilsson inte var gift i början av 1747 - han gifte sig 1/11 1747. Alltså som du säger  - gift i början på 1748.
 
Men…du säger att han försvinner ur mantalslängderna 1762-63. Jag har nu läst igenom dödböckerna för Långsele från 1758-1765 men hittar inte en enda med namn Göran.  
 
Till Brita!
Varför ska det vara så omöjligt att även Tyskarna kom från Tyskland?
Även jag har den känslan. men jag har inget att bygga den på. Har du?
Eller är det intuition för dig också…*S*

2001-03-22, 21:46
Svar #19

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Släkten Tysk kan mycket väl ha sitt ursprung i Tyskland enligt min mening. Jag resonerande bara för och emot i mitt inlägg den 17 mars. Det som talar emot är namnet Göran som inte är tyskt.
Peter. Har du tänkt på att det kan ha gått mode i namnet Göran på Graninge bruk och att Göran Gran kan vara fjärde sonen till en torpare (el soldat?)som ville hedra en betydelsefull smed på bruket? Men nu kanske jag drar för höga växlar på namn...  
Brita

2001-03-23, 09:48
Svar #20

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Essan: Skumt att Göran Gran inte finns med i dödboken. Mantalslängderna visar ju klart att han avled någon gång under 1762 eller i början av 1763. Men å andra sidan har man ju stött på fall förr där personer av någon anledning inte blivit införda. Han kan ju ha avlidit under resa till någon annan socken till exempel och blivit begravd där.
 
Brita: Nja, det känns lite långsökt att Göran Gran skulle ha döpts efter en smed i en annan släkt. I alla fall när det gäller bönderna i ådalssoknarna var namnen väldigt konsekvent hämtade från föräldrarnas respektive anfäder. Ytterst sällan plockade man in något nytt namn. Men visst, det är möjligt.
 
När jag nu tittade lite närmare på vad som egentligen stod i mantalslängderna så upptäckte jag en ny person som är intressant i sammanhanget: På 1740-talet nämns en dagakarl(arbetare) vid bruket Nils Gran. Det bör vara fadern, eller möjligen en bror, till Göran Gran. Om det är fadern kan Nils Gran faktiskt vara den Nils Göransson Tysk som ingen hittills kunnat visa existerar i källorna.
 
Nils Gran försvann ur mantalslängden 1746-1747 troligen på grund av att han avled.
 
Essan: Kan du kolla om det finns en avliden Nils Gran eller Nils Göransson i dödboken ca 1746-1749?

2001-03-23, 11:28
Svar #21

Essan Gradhman

Peter!
Nu har jag kollat dödboken från 1743-50....men ingen Nils Gran! Däremot bonden Nils Abrahamsson som begravs den 28/11 1747 och är då 69 år och 4 månader gammal! Tyvärr kan jag inte läsa byanamnet ordentligt...men det kan stå Wyk. Men jag är ytterst osäker där.

2001-03-23, 22:08
Svar #22

Essan Gradhman

Till alla Tysk-forskare
Vem var Johan Göransson Tysk? Sägs ha dött ca 1705, varit gift med Malin Olofsdr och haft sonen Nils som levde mellan 1683-1735. Har hittat dom anteckningarna i en gammal släktutredning som jag fått från Söderhamn. Själv har jag inte kollat sanningshalten ett dugg i detta. Känner någon av er till detta?

2001-03-24, 10:25
Svar #23

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Johan Göransson (Tysk) var smedsdräng till den förste stålsmeden Göran Tysk i Graninge. Han kallas Tysk endast någon enstaka gång i mantalslängderna så det är inte helt säkert att han verkligen var en Tysk. Men det var mycket intressanta uppgifter du fått tag på om honom!
 
Han försvinner ur mantalslängderna 1704 så dödsåret verkar stämma. I mantalslängderna fanns en torpare (på 1710-talet) under Graninge bruk, bosatt i Ledinge, som hette Nils Johansson. Det skulle mycket väl kunna vara en son. I mantalslängden år 1700 noteras en 15-årig son och om det var Nils så stämmer födelseåret rätt bra. Någon hustru Malin Olofsdotter har jag däremot inte sett skymten av i längderna.
 
Mycket verkar stämma alltså. Men man undrar ju var din uppgiftslämnare hittat sina uppgifter!? Har du hittat Nils Johansson i dödboken 1735?

2001-03-24, 10:31
Svar #24

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Essan: Konstigt att inte heller Nils Gran finns i dödboken. Han måste ju rimligen ha avlidit. Men tack för kollen ändå. Jag ska leta vidare i mantalslängderna och se om han verkar ha levt senare än 1746.

2001-03-24, 16:26
Svar #25

Essan Gradhman

Peter!
Jag har hittat mer om denne Johan....Så här står det på ett papper jag fått från S-hamn....
Johan tar 1695 hemmanet till köp och betalar 42 d kmt i handpenning men överger köpet. 1696 anlitar Påhl Larsson från Fanby att sköta detsamma. Flyttar sedan till Norrledinge där han anlägger ett torp samt bränner svedjor på västra sidan om Ledingesjön. Kommer på detta sätt i tvist med Gransjö byamän som avsåg att denna skog tillhörde dem.
Sedan står även noterat att; Enl ml Ledinge 1706-08 är änkan Malin Olofsdr.

2001-03-24, 19:10
Svar #26

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Essan: Kanonbra!
 
Det förklarar vad som står i mantalslängden 1696-1698, nämligen att smedsdrängen Johan Göransson även hade hemman i Helgums by, Helgums socken. Tydligen tänkte han köpa ett hemman där, men hade väl kanske inte råd. Att han och änkan tog upp ett torp i Ledinge passar ju bra med att sonen Nils Johansson blev torpare i Ledinge.
 
Texten i de uppgifter du fått tag på ser ut att komma från domböckerna. Jag tittade därför nyss i det personregister som finns för domböckerna i Ramsele tingslag (där Helgum ingår) som är publicerat i Rötter. Där finns Johan med två gånger:
 
Johan Jöransson i Helgum
 1697 20/1, ? 10  
Johan Jöransson i Ledingeå  
 1703 23/11, ? 10  
 
Vem har forskat fram dessa uppgifter?

2001-03-24, 22:20
Svar #27

Essan Gradhman

Peter!
Jag tror hon heter Ingabritt Hellström och bor som sagt i S-hamn. Har inte haft kontakt med henne på många år nu så jag har ingen adress eller telefonnummer.
I dödboken för 1735 hittade jag i alla fall Nils Johansson i Ledinge 52 åhr gl.
Han begravs den 8/6.
Jag förstår i alla fall inte hur så många kan saknas i dödboken. Förutom dom jag sökt nu, saknas ju även Johan Angermund.

2001-03-25, 11:29
Svar #28

Yngve Espell

Peter, Essan, Brita m.fl.
Som gammal forskare är jag full av beundran
över ert sätt att forska! er fram till hur det
låg till med, som i det här fallet, smedsläkten
Tysk. Det är som att läsa en deckare skriven av  
olika författare och där kapitlen tillkommer efter hand, utan att man vet hur boken slutar. För att röra om i grytan lite granna
vill jag bara tala om att jag hittat en Tysk  
som jag inte visste om. I ett annat forsknings-
ärende som har sina rötter i S-län, fann jag  
en Hans Tysk född 1570 i Tyskland !!
Han var hammarsmed på Spjutbäckens bruk i Varnum och dog år 1650. Har någon av er kännedom om
honom?
Se: http://hem.spray.se/ingvar.dahl/idahlgen/
default.html
MVH
Yngve Espell

2001-03-25, 23:16
Svar #29

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Välkommen med i diskussionen Yngve!
 
Jag måste hålla med dig om att det är vansinnigt spännande att släktforska tillsammans på det här viset. Det är nog den roligaste forskning jag varit med om!
 
Hans Tysk i Varnum känner jag inte till sedan tidigare, däremot en Hans tysk som var smed vid svavelbruket i Grythytte härad (i västra Bergslagen) 1657. Den Hans Tysk du hittat visar åter igen att det fanns ett antal smeder vid namn Tysk i mellan- och sydsverige. Min teori är ju att vår Göran Göransson Tysk i Graninge härstammar från någon av dessa Tysksläkter, men hittills har jag inte stött på någon Göran Tysk som kan vara hans fader.
 
Intressant att den Hans Tysk du hittat fanns i Västergötland. Tidigare har jag bara hittat Tyskar i Värmland och Bergslagen.
 
Fortsätt gärna att följa vår deckare och hör av dig om du har någon teori om vem den skyldige är!
 
Hälsningar / Peter Sjölund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna