ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bonkör  (läst 602 gånger)

2008-08-02, 20:50
läst 602 gånger

Utloggad Tom Boklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2008-08-02, 20:50
    • Visa profil
I min släkt med namnet Boklund sägs det att vi härstammar från
en vallon från norra Frankrike med namnet Bonkör eller liknande (Bonceur?)
I min forskning har jag hittat en åbo i Skåne med namnet Jöns Bonkör
född 1791 i Bunketofta utanför Helsingborg. Husförhörsböcker finns ej.
Kan någon säga mig hur jag ska kunna knyta denna person med
invandraren Bonkör?
Tom Boklund

2008-08-03, 10:03
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Tom !
Det framgår inte av ditt inlägg när och var Jöns Bonkör har detta efternamn.
Om han är född 1791 i Frillestad (där Bunketofta ligger) så finns det bara en möjlig Jöns och han är född 19/7 1791. Denna Jöns är son till åbon Måns Andersson och Anna Pärsdotter och de bor i Bunketofta.
 
Anna Persdotter dör 1809-05-18 (58 år gammal) i Bunketofta och Måns Andersson dör där (han dog i Lönbjär i Kropp, men bodde i Bunketofta) 1820-11-07 (85 år gammal). I Frillestad AI:1 (1814-1817) finns i Bunketofta  Måns Andersson inhyses. Han uppges vara född 1746 i Risekatslösa och hans ålder i dödnotisen verkar vara 10 år för gammal.
 
Utifrån detta så finns det ju inga tecken på namnet Bonkör. Man skulle kunna gissa på att han någon gång under livet tar ett namn med härkomst från sin födelseplats Bunketofta. Han kanske har varit militär och att de får nya namn utifrån var de kommer ifrån är inte ovanligt.
Niklas Hertzman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna