ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frisk  (läst 993 gånger)

1999-03-15, 00:07
läst 993 gånger

Lotta Johansson

Viktor Rydberg härstammar från vapensmederna Frisk i Rogberga, Jönköpings län. Det sägs att han tog namnet Rydberg från släktgården Häljaryd och Rogberga.
 
För att få in alla Friskar i smeddatabasen så borde vi samordna vår forskning. Skicka email så kan vi få ihop släkten! Jöns Svensson Frisk, född 1691 är en bra utgångspunkt. Men det finns fler Friskar! Dessutom var dom duktiga på allt smide. En av dom smidde allt från små ljusstakar till stora lås i Rogberga kyrka.
 
Jag har en del av släkten på min hemsida:
http://home.swipnet.se/~w-87735/morfar/Start.html

2001-02-25, 21:46
Svar #1

Jörgen Sjölén

Jag vet att det ska ha funnits Friskar på Graninge Bruk men vilka det var och om dom var släkt med dina Friskar kan jag inte säga just nu men är det något som intresserar så kan jag kolla upp vilka det var..
 
//Jörgen Sjölén

2015-11-30, 20:33
Svar #2

Utloggad Majlis Frisk Ejerås

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 20:33
    • Visa profil
Själv heter jag Majlis Frisk Ejerås min morfar hette Olof Helmer Frisk (1884-1946) född i Lit Östersund, hans pappa hette Lars Mårtensson Frisk (1839-1921)min morfar var en duktig smed jag har en piedestal gjord i järn efter honom. Men jag vet inte varifrån namnet Frisk kommer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna