ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greus  (läst 1495 gånger)

2000-07-19, 13:09
läst 1495 gånger

marlene

Hejsan! Heter Marlene Greus och bor uppe i Pajala
har alltid fått höra att Greus är ett vallonnamn
har släktforskat en hel del men kört fast, finns ett gammalt järnbruk här uppe (Kengis Bruk) så det
finns en hel del vallonättlingar här. Mina spår slutar vid morfars farfar Jacob Greus, fr.
Storfurstedömet Finland. Kanske någon vet mer om namnet Greus, om det är ett vallonnamn eller ej.Här finns annnars flera andra sådana typ, Groth,Drugge m.m och Greus näms i samband med dem
som de stora vallonnamnen vid Kengis Bruk.
Vore tacksam för svar. Skicka gärna E-post om någon vet något; marlenegreus@hotmail.com.
Tack på förhand! Med vänlig hälsning Marlene

2004-03-08, 14:05
Svar #1

Jonas Palm

Hej!
 
Bl a Melderkreutz och (Hol?)stein rekryterade flitigt till det som kom att bli bruken i norrland, bl a Meldersteins bruk. Melderkreutz bakgrund som matematiker(!) gav honom andra kontaktvägar än tidigare brukspatroner. Här finns det en del att ta i för släktforskare. Vidare, ingifte av soldatnamn är ofta vanligt i regionen, som t ex Snabb och Courage. Vilket inte gör det lättare. Namnförvanskning under tidernas lopp gör det ofta svårt att identifiera vallonnamn. Du tar upp ett exempel Drugge, som är mycket svårt att härleda tilbaka till Valloniet. Jag skall ge några andra exempel. I vissa fall har det inledande de la, le el de dragits ihop med efterledet, som i t ex Dandanel. I andra fall har det försvunnit, som när le Chotton blir Cotton. Här har t o m namnet komprimerats. Så kan det vara även i ditt fall. Gå in och kolla på www.vallon.a.se och se om du kan hitta ngt som liknar det du söker efter bland vallonnamnen. Se om det finns huvudman för släkten ifråga och skicka/maila din släktinfo dit. Du kan även försöka nå experten på gamla vallonnamn Miss Genenivene Xahyet i Belgien. Jag har skrivit om det i ett annat inlägg ang mailadress osv.
Mvh
Jonas Palm

2005-09-03, 16:05
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej!
 
Mitt namn är Benny Borgstrand,jag har vallonsläkte både på min mors o fars sida ( Nils Borgstrand gift med Catharina Herou i Hjorted 1740-02-02 och på min mors sida Drugge. Min mor hette ogift Gerd Marianne Drugge.
 
Äldsta ledet bak till min mor går till (se nedan)
 
Drougge, Johan. Smältarekolare. Född 16?? i Valloniet, Belgien. Smältare, ogift 1637 i Sigulskvarns bruk, Haraker (U) (mtl). Smältare 1638 i Högfors, Västerfärnebo (U) (mtl). Johan Fransos mellan 1639 och 1640 i Haraker (U). Johan hammarsmed 1643 i Haraker (U). Kolare 1643 i Kungsbruket (Skyllberg), Lerbäck (T). Johan hammarsmeds dotter född 1649 i Västerfärnebo (U). Kolare, söner döpta, mellan 1655 och 1658 i Markebäck, Askersund Lands (T). Gift (Barn IX:1, s 11)  
 
Har som sagt var  smedsläktenamnet Borgstrand som framförallt finns på olika bruk som smeder av olika slag,är lite fundersam på om namnet ev kan va taget av Borggård(efter Borggårds bruk) där dom tidigaste Borgstrand jag hittat verkar ha funnits.
 
Kan de kanske va så att Borgstrand är taget av någon vallonsläkte?
 
Nu till frågorna om Greus,min sambos namn är Ann-Kristin Palovaara,hons mor hette ogift Irma Greus från Kardis,Pajala.
Irmas far hette Karl Greus (födelsedatum okänt) någon som vet om detta kan vara vallonsläkte och som ev vet mer om denna Karl och hans förfäder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna