ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Noe  (läst 2379 gånger)

2005-01-06, 13:08
läst 2379 gånger

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Släkten Noe presenteras nu på min hemsida http://home.swipnet.se/kjelltan/ I början av 1700-talet finns släkten i Risinge och Vånga socknar i Östergötland, vid Markebäcks bruk i Askersunds lfs och i Eskilstuna. Släktmedlemmarna förekommer delvis under patronymikon, men även dubbelnamnet Noe Doneur leder till olika namnformer.
Har du kompletterande information om enskilda individer, kontakta mig gärna.
 
Kjell

2016-02-25, 11:37
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Det har varit förvånansvärt låg aktivitet under den här rubriken, trots att släkten Noe är mycket stor i Sverige och borde ha åtskilliga ättlingar. Inte heller under namnformen Done finns särskilt många inlägg. Kanske behandlas släkten här på Anbytarforum efter sin geografiska förekomst i stället? Jag vill ändå anmäla ett brev från Samlingen Bergverk på Riksarkivet, vilket berör Hulta bruk och Abine Noe.
  En tid efter Abines bortgång uppstår en tvist mellan arvingarna och Wilhelm Momma angående ett kontrakt rörande Hulta bruk. Ärendet behandlas i Bergskollegium, men domen föranleder arvingarna att 15/1 1667 skicka en inlaga till Kungl Maj:t (Samlingen Bergverk vol 28 på RA).
  Aldenstundh Sahl: Abine Noyes Arfwingar inthet finna sig benögde medh den dom, dem och wäll:tt Wilhelm Mumma emellan angående ett uprättat BruukzContract den 10 Novemb: nästförleden uthi det Kongl: BergzCollegio ähr afsagd worden: Ty hafwa dhe dher emot ödmiukeligen sökt Beneficium Revisionis actorum under hans Kongl: May:tt wår allernådigste Konung och herre, och dherföre, effter Revisions Stadgans 2 punchtz innehåldh, dheres Eedh, sampt efter processen Tuhundradhe dahler, dhem jag emottagit hafwer, i rättan tijdh af och inlagdt. Alltså ähr dhem samma Beneficium Revisionis efterlåtit, och dhem dher på detta attestatum meddelat, doch så, att dhe innan Tree Månaders förlopp, räknandes ifrån domsens dato, Saken uthi Kongl: Kantzliedt angifwa, och de introducta Revisione wederbörligit bewijs taga, och för det öfrige, efter utgångne Kongl: Placatet öfver Revisionen uthi Justitia Sakene sig rätta, så frampt dhe detta Beneficio till godo åthniuta weele. Datum Stockholm den 12 Decemb: A:o 1666.
 
  Skrivelsen är undertecknad av Jeremie le Bade och Nicolas de Bourg på salig Abine Nois arvingars vägnar. Krånglig kanslisvenska onekligen, men ärendet bör ha behandlats inom flera instanser av statsförvaltningen liksom av Bergskollegium. Någon som har läst något om detta mål? Herrarna le Bade och de Bourg är obekanta för mig. Vem vet vilka dessa var?
 
PS Min hemsida har förresten annan adress än i föregående inlägg, nu http://web.comhem.se/kjelltan/

2019-08-14, 23:38
Svar #2

Utloggad Johan Jergander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-11-11, 13:32
    • Visa profil
Hej Kjell!


Jag är mycket nyfiken på släkten Noé (och även Godou samt Cudriaux) efter att ha hittat denna på en släktgren. Länkarna du lagt upp verkar dock ej aktiva. Jag har ännu inte tagit mig för att leta rätt på så mycket av den vallonlitteratur som finns tillgänglig. Det står definitivt på göra-listan.


I mitt träd:


Nicolaus Noé (1565-1650)
        I
Pierre Nicolausson Noé (1592-1695)
/Johanna ? (?-1672)
        I
Jena Piersdotter Noé (1645-1726)
/Nils Jönsson Berg (1649-1712)
        I
Maria Nilsdotter (1672-1716)
/Mårten Amundsson Godou (1671-1749)
        I
Kristina Mårtensdotter Godou (1710-1757)
Jonas Samuelsson Adelgren (1710-1780)


osv


Släkterna Noé och Godou, liksom även Cudriaux finns med i denna del av mitt släktträd. Så småningom letar sig grenen fram till min farmors släkt på Öland...och sedan till mig i Nynäshamn.


Mvh
Johan Jergander
Nynäshamn


2019-12-18, 14:52
Svar #3

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Fortsatt forskning i den här släkten, som är rejält svårtuggad, har gett Tabell 9 i Nordisk Vallongenealogi del II sid 144 en del kompletterande text:

"Gustaf Niclasson, son till Niclas (tab 8 ), döps 17/10 1697 i Askersunds lfs och blir gesäll vid Markebäcks bruk från 1719 enl mtl. Han gifter sig med änkan Kerstin Larsdotter 8/5 1733 i Askersund lfs. De bosätter sig vid Björstorp och i mtl 1735-41 kallas han Giösta Nielsson och i mtl 1742 Gustaf Nielsson. Den 23/5 1742 avlider hustrun, vilket föranleder Gustaf att flytta till Rude i Askersunds lfs. Han gifter om sig i församlingen 9/8 1744 med Maria Nilsdotter från Kasperstorp. Enligt mtl 1745 finns de skrivna vid Kasperstorp, men i mtl 1746 vid Janstorp, bägge gårdar under Edö säteri. Några år senare är Gustaf med familj vid Biörnstorp under Stiernsunds säteri.

Barn i 1. giftet:   Nicklas   f 21/12 1736 vid Biörstorp

Barn i 2. giftet:   Nils   f 4/5 1745 vid Janstorp
   Johan   f 2/10 1747 vid Janstorp
   Gustaf   f 22/4 1749 vid Biörnstorp
   Abraham   f 27/3 1752 vid Biörnstorp
   Lars           f 30/3 1755 vid Biörnstorp
   Anders   f 24/6 1756 vid Biörnstorp
   Maria    f 26/3 1760 vid Gransjötorp"

2019-12-18, 15:02
Svar #4

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Även texten i Tabell 12 ser nu annorlunda ut:

"Noach Johansson Noe, son till Johan (tab 5), finns under namnet Noe masmästare tillsammans med sin bror Benjamin vid Markebäcks bruk 1697-98. Den 30/10 1698 avlider Noe masmästares hustru vid bruket.
  Det bör vara samme masmästare Noach Johansson, som gifter sig med hustru Ingeborg 10/8 1700 i Undenäs. Det förefaller vara omgifte för båda och  paret bosätter sig vid Pukerud i Undenäs. I mtl 1702 har Noach i Piukerud utöver hustrun två söner och i mtl 1709 hustru och son. Från 1711 saknas man och hustru helt. I Undenäs födelsebok 8/2 1708 hittar man bland dopvittnen Johan(s) Noach och hans son Hendrick.
  Enligt Undenäs dödbok dör 28/10 1712 Gambla hustru Ingeborgh widh Pukerud 84 åhr g. och 12/5 1724 Masmästaren Noe. I mtl 1724 är han noterad som uthgammal. Ingeborgs ålder förefaller vara alldeles för högt angiven, såvida det inte avser en annan, äldre hustru med samma förnamn."

Min hemsida enligt adresserna ovan har upphört sedan ett år tillbaka. Men ett arkivexemplar finns kvar på nätet https://web.archive.org/web/20171216161901/http:/web.comhem.se/kjelltan/
Där redovisas tidigare tillägg till båda delarna av N V.

2019-12-18, 15:05
Svar #5

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Sorry, Tabell 10 ska det naturligtvis vara!

2019-12-29, 17:30
Svar #6

Utloggad Hans Edgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 18:08
    • Visa profil
Hej,


Äntligen lite aktivitet här under Noé!

Jag har samma första tre generationer som Johan här ovan och har lyckats hitta källor på Pierre Nicholausson Noé från och med hans hustrus död 25 mars 1676 vid Edsbruk. Döttrarna Jena och Elisabeth Noé går ju allt följa utan problem och det verkar även finnas en son Pierre Noé som bör vara född 1657 eftersom en sådan dör som hammarsmed vid Överrum 5 feb 1699, 42 år gammal.

Men det finns så många uppgifter om Pierre Nicholausson Noé tidigare arbetsplatser som jag inte hittar källor till. Att hans dotter Elisabeth Noé under mycket rabalder gifter sig men Peter de Try 1668 är ju finns ju omnämnt i samband med de Try och det placerar ju familjen i Överrum vid den tiden.

Men jag har ju läst på flera ställen att han skall ha varit körare hos de Try i Gusum och dessförinnan att han var i Tunaberg , troligtvis i Nävekvarn dvs i de Besches bruk.

Gusum startas ju först 1652 så före det kan han inte varit där.

Om de väldigt specifika uppgifterna om hans höga ålder stämmer (103 år det står i dödboken i Västra Ed 25 Apr 1695) så skulle han kunna varit bland de körare och skogsarbetare som var de första som de Geer rekryterade åt de Besche när bruket startar 1623.

Men jag skulle väldigt gärna, om möjligt, se någon källa på detta.

Och Nicholaus Noé, finns det några andra belägg för honom än att Pierre heter Nicholausson?

Finns det något som helst kontrakt för någon Noé som gör att det går att följa deras ankomst till Sverige, om det är Nicholaus eller Pierre som kommer?

Jag har läst ”Vallonsläkter under 1600-talet”, men minns inte att jag fick svar på de här frågorna då.

Tidsmässigt så borde de väl vara från Sedan, om de som det står i släktnummerlistan, kom till Sverige i slutet av 1500?

2019-12-30, 08:59
Svar #7

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Vallonsläkter under 1600-talet känns föråldrad nu. Den kom ut för trettio år sedan och det har hänt mycket inom vallonforskningen sedan dess. Jag föreslår, att du gör ett besök på ditt närmaste större bibliotek och läser Nordisk Vallongenealogi del II sid 147. För den händelse du har långt dit, kan du läsa ett utdrag för denne Pierre Noe här:

"Pierre Noé är skogshuggare vid Nävekvarn 1641-52 och vid Gusum 1653-66. Hustrun finns i mtl 1648-66. Denna familj har blivit känd genom att en dotter, Elisabeth, gifter sig 1668 med Peter de Try, son till grundaren av Gusums bruk. Att en bruksägarson gifte sig mot föräldrarnas vilja med dottern till en anställd arbetare var mycket uppseendeväckande och ledde till splittring inom familjen de Try.
  Det anges på Norrköpingslistan, att Pierre Noé kommer in till Sverige 1633. Han har emellertid inte återfunnits så tidigt. Möjligen kan han vara identisk med en skogshuggare Pierre Notel, som 1629 finns vid Fada och 1631-32 vid Bränn-Ekeby (K 109). Denne har 1631 sin hustru kvar i Sedan och är alltså gift före 1629. Med tanke på dottern Elisabeths sena födelseår skulle Pierre, om det nu är samme person, ha kunnat varit gift två gånger. Pierre skulle även kunna vara bror till Noel (tab 1).
  Norrköpings Journal har 22/1 1646 följande notis (K 163):
  P:r Fleufors ens Finacker voor Regnier Bertens cedell in dato 23 July 1638 aen Pier Noe betaelt soo veel hem resteerde op een cedel van Simon Bossart schrijwer tot Fleufors.
  Av allt att döma tycks Pierre i slutet av 1630-talet vara verksam i skogarna runt Flögfors och Finnåker. Familjen flyttar slutligen till Eds bruk, där h. Johana, Per Noes hustru begravs 25/3 1676 i Västra Ed. Inte förrän 28/4 1695 jordas i samma socken Piere Nicolasson Noe wed bruket atas 103 åhr. Man kan förmoda, att åldersuppgiften är ungefär tio år för hög.

Barn:   Clas   (tab 22)
   Elisabeth   f c 1650, d 19/2 1729 vid Överums bruk i Lofta, g m Peter de Try 1668
   Jeanne   bg 3/4 1726 i Hjorted, g m Nils Jonsson Berg 27/2 1674 i Västra Ed
   Piere           f c 1657, bg 5/2 1699 i Lofta, vagnmakare vid Överums bruk
   Magdalena   g m Jonas Persson"

Referenserna (K 109) och (K 163) avser motsvarande kartongnummer i Leufsta-arkivet på Riksarkivet.

2020-01-19, 21:13
Svar #8

Utloggad Hans Edgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 18:08
    • Visa profil

Ah! Tackar! Detta är nog det som jag sett citerat delar av här och där på nätet, fast utan källor och utan källhänvisningar till samtida dokument.


Men då kan man säga att Nicholaus Noé (som jag länge misstänkt) troligtvis är ”konstruerad” utifrån Pierres patronymikon? För någon Nicholaus Noé som kommer tidigare eller samtidigt är inte känd i källorna då antar jag?


Men några korta frågor om källorna:
Norrköpingslistan - finns den som avskrift någonstans? Jag såg att den tydligen trycktes i Belgien 1888 och att man inte vet var själva originallistan finns, men uppenbarligen så finns något kvar eftersom det går att hänvisa till den?


Och Leufstaarkivet, där är det hänvisat till kartongnummer, men på arkivets egen hemsida (som riksarkivet hänvisar till) ser jag inga sådana nummer utan en massa andra sökbegrepp etc.
Men det kanske är sånt som tillkommit efter att boken skrevs?


Sedan har jag en liten teknisk fråga, jag har via familysearch hittat en möjlig träff på Noé i Belgien.
Det förutsätter att det går att förklara vissa omständigheter men om det går så kanske det är någon form av genombrott.


Min anmoder Jena/Jeanne skall enligt dödboken i Hjorted 1726 vara född 1645.


Och när man söker på Noé i Familysearch får man träff på en Jeanne Noé född i augusti 1645 i Namur med en mor som heter Jeanne men vars fars namn indexeraren inte kunde tyda.


Som tur var fanns bildfilen länkad så jag kunde kolla om det gick att utläsa något mer och jag kan inte annat att tycka att det verkligen står Pier som faderns namn.
Nu är ju min franska inte vad den borde så jag är inte helt säker men det ser verkligen ut så. Tyvärr kan jag inte uttyda mer än så från den väldigt dåliga bilden. Har försökt att få fram så mycket som möjligt från den och då ser den ut som nedan.


I så fall skulle ju alla kända parametrar vara rätt. Båda föräldrarnas namn samt tidpunkten för när hon skall vara född. Det är ju långt ifrån ett bevis för att detta är rätt Noé men det verkar inte finnas oerhörda mängder av dem, om man kan dra några slutsatser av sökresultat på Familysearch, så helt orimligt känns det inte


Men det förutsätter ju att det Pierre åtminstone reser hem vid något tillfälle. Och jag vet inte hur vanligt det var.


Så frågan är hur vanligt var det att arbetare jobbade omgångar och reste hem och om tillbaka?


Om mantalslängderna stämmer så kanske en hustru från Vallonien kommer till Sverige 1648 och att dottern Jena faktiskt föddes där och inte i Nävekvarn.


Nom: Jeanne Noe
Sexe: Female
Date du baptême: Aug 1645
Lieu du baptême: SAINT MICHEL, NAMUR, NAMUR, BELGIUM
Date de naissance:
Lieu de naissance:
Date de décès:
Remarque de nom:
Race:
Nom du père: ... NOE
Lieu de naissance du père:
Âge du père:
Nom de la mère: Jeanne ...
Lieu de naissance de la mère:
Âge de la mère:
Indexing Project (Batch) Nombre: C87028-3
Origine du système: Belgium-ODM
Numéro de film: 315579
ID de référence:


Citing this Record
"Belgique naissances et baptêmes, 1560-1890," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V5MD-WD2 : 10 February 2018), Jeanne ... in entry for Jeanne Noe, ; citing , reference ; FHL microfilm 315,57

2020-01-20, 15:32
Svar #9

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Hans!

Intressant dokument du har hittat, men om det är relevant som "bevis" för att gälla vår Jeanne bör t v ses som en hypotes. Jag läser de två första raderna som
"Baptist nate est Jeanne filia
... Noé et Jeanne ... Susc Jacob ..."
Susc(epti) betyder dopvittnen. Jag kan inte se faderns förnamn och dokumentet är inte lättläst, men mormonerna tycks ha tolkat det på samma sätt.

Att våra vallonska invandrare tillfälligt kan ha besökt sitt hemland även efter etableringen här är naturligtvis fullt möjligt. Man hade sina föräldrar och kanske syskon kvar i livet under en tid och deras bortgång kan ha föranlett en återresa t ex i samband med ett arvskifte. Men exempel på det är nog inte så lätt att hitta i svenska arkiv.

Familjen De Geers privata arkiv förvaras på olika platser. Huvuddelen, de s k Leufsta-arkivet (K) finns på RA och ligger, så vitt jag vet, fortfarande i numrerade kartonger. Register över kartongernas innehåll finns i forskarexpeditionen. En annan del av arkivet (L) förvaras på Lövsta bruk i Norduppland. Det består till stor del av bundna böcker, arbetarlängder, kassaböcker och andra räkenskaper mm. Dessa kan läsas i arkivet där. En tredje del, Finspång-arkivet (F), finns regionalt på Vadstena Landsarkiv och omfattar huvudsakligen material från verksamheten på Finspångs bruk och delar av den östgötska bergslagen.

2020-02-16, 18:09
Svar #10

Utloggad Hans Edgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 18:08
    • Visa profil
Hej,

Ursäkta mina senfärdiga svar... Men stort tack för informationen.

Jag inser nu när jag kollat på posterna runt om Jeanne och ser då att den otydliga text jag tolkat som Piere inte ens är faderns namn utan samma text som står på samtliga barn på uppslaget dvs ”Baptist”.

Inget av barnen på uppslaget har mer än faderns efternamn angivet, förnamnen är inte angivna. Och flera av de andra namnen är uppenbara efternamn, annars kan man ju i samband med just Noe inte vara säker på om det är för- eller efternamn som avses. Men det är tydligt när man ser de andra.

Så det är ju fortfarande teoretiskt möjligt att det skulle kunna vara vår Jeanne men det är ju ännu svårare att leda i bevis om det inte ens finns ett svårläst förnamn.

Man får väl ha detta i bakhuvudet utifall man skulle hitta något annat som skulle kunna ge fler pusselbitar.

Jag stötte i och för sig precis på att en Nicolaus Lamborion, som tydligen också var körare vid Nävekvarn, fick hit sin hustru 1648, enligt ett inlägg på vallon.se men det kanske bara en tillfällighet att omständigheterna råkar sammanfalla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna