ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pielard  (läst 606 gånger)

2009-12-06, 15:37
läst 606 gånger

Utloggad Karin Bogen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 17:27
    • Visa profil
    • www.bogen.se
Jag fick tidigare tipset på denna site att min fmf Karl Albert Pettersson , född 1862-02-09 Ukna sn, Ekhult kanske inte alls var av vallonsläkt Pilar utan kanske Pielard. Jag antar att de flesta släkterna är dokumenterade och vi har inte funnit någon Pilar. Tyvärr ifrågasatte vi aldrig min farmors uppgifter - hon är nämligen den som drömskt berättade om sin far Karl och hans vallonhärkomst. Enligt sägen så skulle Karl eller hans far hetat Pilar men bytt till det mer svensk-klingande namnet Pettersson. Karl har jag på bild och han ser kanske lite vallonsk ut men kan lika gärna vara 100% svensk. Hur som helst var Karl en utan 3 oäkta barn och ingen far nämns i födelseboken - något som aldrig vidrördes utav min farmor (hon kanske inte visste för hon var inte den som hymlade) utan det hittade vi när vi började att släktforska. Finns det någon som vet mer om släkten Pielard och var i Sverige de befann sig? tacksam för tips på antavlor och dokumentationer.
mvh  
Karin

2009-12-06, 21:19
Svar #1

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hejsan!
Jag tror att en annan forskare härstammar från samma person som Karl Albert Pettersson.
Gå in på Ämnen och sedan på Släkter och namnet Pilar.
 
Hälsningar
Torbjörn

2009-12-07, 07:59
Svar #2

Utloggad Karin Bogen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 17:27
    • Visa profil
    • www.bogen.se
Jo, det är en av mina släktingar men han har inte hittat något heller.
mvh
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna