ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Raflier / Rafflier  (läst 1839 gånger)

2002-06-01, 17:25
läst 1839 gånger

Emilia Bergström

Känner någon till släkten Raflier? Är detta en vallonsläkt? Jag har stött på namnet i Österlövsta i mitten på 1700-talet.

2002-06-01, 19:07
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, det är en vallonsläkt, släktnamnet bör kanske skrivas 'Vincent Raf(f)lier' om man ser till hur det benämns på vallonsällskapets hemsida och på annat håll..
En hemsida som visar anorna bakåt på denna släkt (Vincent/Rafli/Rafflier) finns här (http://home.swipnet.se/re/vincent.html).
-Dessutom finns en del fakta under en äldre efterlysning ( Nr #1983, 3 juni 1998 ) här på RÖTTER..

2002-12-25, 22:40
Svar #2

Ketty Winsryd

Wincent Anders Uppsala Född ca 1700talet
 
Anders Wincent Född Uppsala flyttar till Vadstena Senare till Godegård. jag skulle gärna veta om någon känner till något om min släkt. Jag har sökt i Uppsala men kan ej finna Anders Wincent där. Tacksam att få höra något om släkten. Ketty Winsryd

2002-12-25, 23:35
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

En stor mängd inlägg rörande Wincent visade sig (genom sökning på 'wincent' i rutan till vänster) finns i en diskussion under Landskap: Uppland: Efterlysningar: Gimo bruk, ca 1700
Inläggen är från framförallt maj-99 och där finner du hela antavlor för de äldre leden av släkten Wincent.. Med lite tur så kanske din Anders 'passar in' direkt där.
-Det bästa kanske vore att jag flyttade över det som gäller Wincent hit till denna rubrik - men en hänvisning får duga tillsvidare..

2003-05-26, 09:39
Svar #4

Eva-Lotta Wincent Svenblad

Hej!
Jag söker föräldrar till en Evard Wincent, född 1804-06-10 i Maria församling, Stockholm. Han bodde på Allmäna Barnhuset innan han hamnade i Åtvidaberg. Är det någon som har uppgifter om detta skulle jag vara tacksam om jag fick ta del av dem.

2003-06-04, 19:01
Svar #5

Utloggad Håkan Wall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
den hänvisning som finns ovan (( Nr #1983, 3 juni 1998 ) har vid senare forskning visat Att den Pehr Matsson som omnäms i den efterlysningen inte verkar ha något med släkten Vincent Raflier att göra. Ber om ursäkt för eventuell missförstånd.

2013-10-17, 10:24
Svar #6

Utloggad Jan-Olov Sjölund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 10:50
    • Visa profil
Margareta Du Bois (dubois) (född Vincent Rafflier)  
   Född:   1634   I:   
    Skäfthammars fs Uppsala län
   Avled:   (1671?) (1693?)   I:   
    Österbybruk, Film fs, (C)
 
Hon skall ha varit gift med Mårten Dubois, men något data säger också med en Baudou.
 
Vet ni något om detta ?!

2013-10-17, 22:14
Svar #7

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Jan-Olov!
 
Margareta som dog 1671 var gift med Mårten Dubois. Den Margareta som dog 1693 och som var gift med Johan Baudou kan vara en Vincent men okänt hur. Källa: Kjell Lindblom Nordisk Vallongenealogi del II.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna