ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reveille  (läst 751 gånger)

2009-05-14, 01:25
läst 751 gånger

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Hej igen,
mitt trägna sökande efter valloner på Norra Kålland (R) går vidare, för närvarande har jag en Lars Reveille, som står som Wallon i vigselboken för Skalunda den 17/10 1809; emellertid uppges hans faders namn vara Sven Svensson. Rackeby E:1 bild:30 / sid 51. Jag hittade inte Reveille listat som vallonskt efternamn. Hur är det med det; är det någon som kan upplysa mig om namnet och om denne Lars? Till yttermera visso har jag inte lyckats tyda varifrån han kommit; jag ser att det står något med lunda, men på förledet går jag bet.Gästspelet i vigselboken är det enda jag hittat; både han och hustrun Elin saknas i husförhörslängder och dödbok, inte heller har jag hittat några barn till paret. Förmyndaren till soldatänkan Elins dotter, Anders Larsson,  var av min mormors släkt på hennes farmors sida. Vänligast / Chris Lilja
M v h, C.C.L.

2009-05-14, 08:46
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Lars Reveille i Rackeby E:1 sid 51 kallas Waltornist ( = Valthornist ). Han är alltså regementsmusiker med det för en sådan passande soldatnamnet Reveille ( = Revelj ). I hans arbete ingick att väcka upp regementet på morgonen. Han var troligen inte vallon.

2009-05-14, 11:42
Svar #2

Utloggad Christer Carl Lilja

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 17:30
    • Visa profil
Tack Per,
men jag tyckte faktiskt att det stod Wallon, dessutom verkade han kommit från Torslunda; vad jag vet så är det ett ställe i Tierp. Hurusom helst lyckades jag idag lokalisera en Gäfvert från Värmland i Järpås, som invandrat från Fryksdalen; hustrun ifrån Gräsmark(en). Vänligast / Chris Lilja /
M v h, C.C.L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna