ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rundgren  (läst 2839 gånger)

1999-04-26, 21:04
läst 2839 gånger

Arto Rundgren

Söker födelseort och föräldrar till sexmannen och knipsmeden Olof Rundgren(f. 1765) och hans hustru Maria(f. 1769)inflyttade till Kengis Bruk om. 1800. Han arbetade där till sin död 1833.

2000-06-23, 19:49
Svar #1

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Arto!
 
En gammal fråga och jag har inte så mycket att komma med heller. Han var född i Wedvåg, Örebro. Hustru Maria följde med honom upp. De hade ett barn med sig och tre är födda i Kengis. Sonen Olof gifte sig med Eva Kajsa Britasdotter Gertström. Hon kom som piga till Kengis från Svanstein.
Glad midsommar!  
Hälsn
Gunvor Hjärtström
på väg till dansen kring stången

2000-06-23, 21:30
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Vedevåg ligger i Lindesberg sn (T) för tydlighetens skull.
 
Mvh
Fredrik

2000-06-24, 09:29
Svar #3

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Tack Fredrik!
Blev inspirerad att försöka leta efter Rundgren igen. Är namnet bekant för dig?
Hälsningar
Gunvor

2000-06-24, 09:56
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Nix...den släkt jag foskat i som har anknytning till Lindesberg är Gropp, som var just verksamma i Vedevåg under slutet av 1600 och nästan hela 1700-talet.
 
Denna släkt har ingen anknytning till Rundgren vad jag vet. Släkten Gropp finns publicerad i Svenska Smedsläkter nr 10 (2000).
 
Däremot kan möjligen Örjan Hedenberg veta något, då han har gått igenom bl.a. Hammartingen för trakten samt Lindesbergs kyrkoböcker (om jag inte minns fel).
 
Mvh
Fredrik

2000-07-13, 21:13
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Olof Rundgren och Maria Andersdotter gifte sig i Lindesberg den 19 april 1793. De uppges båda i vigselboken vara från Wedevåg. Sonen Anders föddes även han i Wedevåg, Lindesberg den 9 mars 1793. Alla tre   flyttar ca 1795-1796 till Kiengis i Norrbotten. Där är Olof smed och även sex-man.
Vigsel och dopntiser är hämtade ur databasen på   http://iigs.rootsweb.com/lindesberg/search.html  
 
Hälsningar/ Bengt-Göran Nilsson

2000-07-13, 21:14
Svar #6

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Olof Rundgren och Maria Andersdotter gifte sig i Lindesberg den 19 april 1793. De uppges båda i vigselboken vara från Wedevåg. Sonen Anders föddes även han i Wedevåg, Lindesberg den 9 mars 1793. Alla tre   flyttar ca 1795-1796 till Kiengis i Norrbotten. Där är Olof smed och även sex-man.
Vigsel och dopnotiser är hämtade ur databasen på   http://iigs.rootsweb.com/lindesberg/search.html  
 
Hälsningar/ Bengt-Göran Nilsson

2001-06-04, 17:26
Svar #7

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Hej alla 'Rundgrenare' m.fl..
 
Våra Rundgrens finns ju nämnda även under 'vanliga' släkter, men jag håller mig nog hit, dom var ju smeder i början åtminstone..
 
Beträffande vår vän Olof f.1765 har jag inget speciellt att komma med just nu; men då jag hört att folk söker bland olika Rundgrens i trakterna Närke - Västmanland så ville jag bidra med några upplysningar och funderingar..
 -När jag först letade efter Olof i slutet på 80-talet så hittade jag ganska gott om olika Rundgrens, det fanns  en del ryttare (kavallerister) i t.ex. Fellingsbro, som ju inte är långt ifrån Wedevågs bruk där vi ju vet att han kom ifrån. Jag sökte efter lämpliga Olof födda runt 1765 i dessa familjer och flera andra; jag gjorde även ganska vidsträckta sökningar på själva efternamnet Rundgren.
 -Jag blev nog redan då tämligen övertygad om att namnet Rundgren - i vårat fall - inte är äldre än Olof, dvs. det var antagligen ett namn han tilldelades på själva bruket; ett förfarande som jag förstått var ganska vanligt förekommande..
 -Finns det kanske någon som tagit del av ett ev. bruksarkiv..? - det skulle ju kunna ge upplysningar om Olofs bakgrund. Troligen bör han ju ha anknytning åt bergshanteringen i trakten. Man talar ju ofta om namnet som Vallonskt - kan det inte vara så att det helt enkelt hänger samman med att man som Rundgrensläkting 'automatiskt' (i de flesta fall) på ett eller annat sätt ju är besläktad med någon/några av de kända Vallonsläkterna Servio / Spett m.fl..?
Jag kan tillägga att Olof med fru och första barnet var ett år vid Tornefors masugn (1794) innan de kom till Kengis ca 1795..  
 
-Annars tänkte jag peka på ett par intressanta detaljer som vigselboken ger oss; den ger ju upplysningar om bl.a Olofs hustru Maria Andersdotter, - att försöka finna henne via uppgiften om födelseåret 1769 visar sig ju inte vara det lättaste..
 
Ur vigselboken för Lindesberg / Wedevåg (E1:4) :
Lyst 20/1, vigda 1793-04-19 ''i hemmet af Croon'' (både bodde vid bruket..)
 ''Knipsmedsgesällen Olof Rundgren v. Wedevåg, Pigan Maria Andersdotter efven vid W. bruk,  Bruden sjelf myndig,  Å brudens wägnar dess broder BM Anders Andersson uti Munkhyttan närv.  Brudgummens samt brudens fader båda närvarande
Lysning är tillåten av Hans Kongl. secreterare Hallencreutz   (inga barn)''
 
(Denna uppgift om lysning tillåten.. fick mig att ett tag gå och hoppas på att de var kusiner; dvs. att lysning var tillåten av kungl.majt: - men det visade sig vid närmare granskning endast vara ett tillstånd av brukpatronen Hallencreutz - tydligen skulle han godkänna sina undersåtars giftermål..)
En undran: - det står ju att bruden 'själv var myndig' - det var väl kvinnan först som änka.. - hon måste ha hunnit med att varit gift en gång - det har jag nog inte undersökt inser jag nu..!
 
Ett annat bekymmer (kanske ett stort sådant), är att det (om jag tolkar texten rätt) ju står att både Olofs och Marias fäder var närvarande vid lysningen.. - det talar ju om att Olofs far levde ännu 1793 och att han knappast bodde alltför långt bort..! Men det säger ju också att Marias far var närvarande; vilket ju inte är så 'bra' om man kikar lite på de föräldrar jag hittat till Maria i Munkhyttan (se nedan); där framgår att hennes far dog 1792..!?  -Vad skall man tro på..??
 
 - Dessa upplysningar i vigselboken gör väl att man ändå törs tro att vår Maria Andersdotter kom från Munkhyttan, en by en mil väster om Lindesberg där hennes bror Anders var bergsman; det visar sig då att hon i själva verket var född först 1771-01-03 i Lindesberg - Munkhyttan.. (I någon hfl står hon som född 1770, det gick väl att ta lite fel när någon var född nära årsskiftet.)
 
Hennes föräldrar och familj i Munkhyttan :
 
Grytgjutare och bergsman samt uppsyningsman
Anders Nilsson f. c1727 i Ljusnarsberg d. 1792-03-25 i Lindesberg (Munkh.)
Stina Andersdotter f. 1742-12-29 i Lindesberg (Munkh.)  Dotter till Anders Olsson f.1685 i Ramsberg, död i Munkhyttan 1762 & hans hu Kerstin (Stina) Mårtensdotter f. 1715 i Hidinge, död i Munkhyttan 1765; De vigdes 1736-09-26 i Lindesberg (Munkh.)
barn:
Anders   f.1759-08-29  (Bergsman i Munkhyttan; g.m. skräddardottern Anna Nilsdotter i Munkhyttan)
Maja   f.1761
Stina   f.1766 - d.1767
Nils   f.1768-04-20
Maria  f.1771-01-03
Stina   f.1774-05-09
Welam   f.1776-02-05
Jan Eric  f.1778-11-21  
Carl      f.1781-07-14
 
Kanske krävs mer forskning för att vara helt säker på att det här är rätt familj för 'vår' Maria Andersdotter.. - jag är lite osäker på om det framgick något av husförhörslängderna angående vad det blev av denna Maria i Munkhyttan..
 
Mvh //Peter

2001-06-05, 19:45
Svar #8

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Mer forskning var redan gjord upptäckte jag vid en grävning bland gamla lösa anteckningar..
 
- I Hfl för Wedevågs bruk (Lindesberg AIb:3, 3:e roten, sid 84) står bl.a att Olofs hustru Maria Andersdotter var född i Munkhyttan 1769.. att Olof förstår: 'klent' och att de flyttat till 'Westerbotten' 1795 med sonen Anders..
-Tittar man sedan närmre på födelsenotisen för sonen Anders, (Lindesberg CI:10) så står ju (förutom att han var född d.9/3 & döpt d.10/3 1793) att modern var 22 år - vilket ju stämmer alldeles utmärkt med att hon skulle vara född 1771..!
-Därmed tror jag allt tvivel om Olofs hustrus ursprung skulle vara röjt ur vägen..
 
Glömde förut nämna att födelsedatum för Marias syskon ovan är uppgift från Hfl.. -likaså äldre uppgifter för Marias mor samt morfar & mormor; - undantaget är uppgifterna för modern Stinas födelse (1742), fadern Anders död (1792), samt morföräldrarnas vigsel (1736) som alla är uppgifter ur respektive dop-, begr. & vigselböcker..
Glömde också ange Stina & Anders vigseldatum som var 1758-10-13.. (vb)
 
Mvh //Peter

2001-06-06, 18:56
Svar #9

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Peter
Du skriver att Olof med familj var vid Tornefors redan 1794, men de verkar inte ha flyttat från Wedevåg förrän efter 10 juni 1795, vilket är sista noteringe för Husförhören.
Tror nog som Du att Run(d)gren är ett namn som Olof antagit vid bruket.
I  någon HFL  och även vid sonen Anders födelse nämns Olof som Rungren. Det kan betyda att släktnamnet ev kan ha varit Rungren. En Eric Rungren får en son Eric i Yxe  den 21 juni 1782, kan ev vara bror till Olof. Rungren är även ett namn som finns i Nederländerna på 1700-talet. Tror dock inte att vår Rundgren har anor härifrån.
Olof säges i samma hfl vara född 1765, inget datum eller födelseort är angiven.  
En Olof som är född 15 april 1765 finns i Siggebohyttan. Föräldrar är Pehr Olsson och Stina Andersdotter och skulle kunna passa in. Denne Pehr Olsson är född 1739 i Siggebohyttan och dennes far är Olof Pehrsson född 1708 i Siggebohyttan. Mer forskning behövs för att bevisa detta. Stina är dock ett namn som finns I Olofs barnaskara

2001-06-06, 23:52
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Bengt-Göran!
 
Nej, det kom lite snett det där med årtalen; det var väl att de kom till Tornefors först som var det jag ville påpeka - där nämns han ju som gesäll 1795 (sent på året då..) , och sedan fr.o.m 1796 i Kengis..
Apropå det här med ett 'n' eller inte i namnet :
- Jag har på ett flertal husarer i Fellingsbro kunnat konstatera att stavningen växlar mellan 'Rundgren' och 'Rungren' för samme individ mellan längderna - med en liten övervikt för den senare varianten.. - Men denna 'soldatversion' av namnet tror jag saknar samröre med vårt. Jag tänkte ev. lägga ut det lilla jag har om dessa Run(d)grenare (4 st. hette faktiskt just Olof..!) fast då kanske under 'vanliga' släkter; där ju Rundgrens också diskuterats..
-En annan detalj: ett dopvittne vid Olofs hustru Marias dop 6/1 1771 hette Anders Rundell, borgare i Lindesberg..
 
Mvh //Peter

2001-12-13, 16:32
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Peter!
Av en släktforskarbroder har jag fått de upplysningar som ytterligare bekräftar Marias föräldrar.
Vigselnotisen i Wedevåg är sammanblandad med närmast fökljande så att det skall vara Olof som själv är myndig. (Bruden var ej myndig förrän möjligen när hennes make dog) Noteringen Brudgummens samt brudens fader båda närvarande hör till nästa vigselnotis.
Således stämmer dina noteringar om brudens föräldrar ännu bättre.  
Beträffande Olofs föräldrar är ytterligare ett litet indicium att föräldrarna är Pehr Olsson och Stina Andersdotter i Siggebohyttan det faktum att äldste sonen Olof född 1810 kallar sin äldste son Petter Olof när han döps 1831.( Petter efter sin farfar och Olof efter sin far och sig själv)
Hälsningar
Bengt-Göran Nilsson

2001-12-15, 03:36
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Bengt-Göran!
Har med intresse noterat detta; då försvinner som sagt detta lilla 'mysterium' också..
Namn-indiciet har jag nog aldrig tänkt på (ändå är Petter-Olof på min egen gren), men det verkar ju passa bra in som sagt!
Fick förresten telefonsamtal från Tranås idag som ville meddela mig just detta..! Fick inte kvar namnet på personen i mitt minne då jag var ute och handlade (det var en ny upplevelse att diskutera Olof Rundgren på Vivo), men det var väl från samma källa som du anger.. Vilken service!
Han sade just också att vi får väl försöka bekräfta denne Pehr om det går så småningom..
'God-Jul-hälsningar' //Peter

2002-03-12, 16:24
Svar #13

Utloggad Lennart Sandgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2017-04-02, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu identifierat smeden Olof Rundgren i Pajala (Kengis Bruk).  
Hans fullständiga namn är Olof Persson Rundgren, f 1766-02-22 i Västra Rönningen, Skinnskattebergs socken, son till Per Ersson och Catharina Persdotter-Norberg.  
 
Är någon intresserad av den fullständiga släktutredningen (5 st A4-sidor) går det bra att kontakta mig genom bifogad mailadress så kan jag skicka den mot portokostnad.
 
Jag får min nya, egna dator veckorna efter påsk. Då har jag lite lättare att även svara på detaljfrågor härinne!
 
Mvh  
Lennart Sandgren, Tranås

2007-01-15, 22:50
Svar #14

karl gustav Jönsson

Jag söker min biologiske fader  
 Bror Sören Nilsson född den 1906-10-28 i Lindesberg
i Örebro län
han flyttade till holmby församling i
 skåne 1923
där han av någon anledning kom i kontakt mad min moder
sist kända adress sjömanshuset i malmö  inmönstrad som nr 900
tacksam för alla upplysningar
        gustavjo@telia .com

2011-05-25, 18:02
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu tror jag att jag har forskat klart allt vad ättlingar till Olof Rundgren i Kengis heter fram till nutid, inom Sveriges gränser. Och i den mån jag har hittat publicerade uppgifter från finska sidan, Esko Orajärvis hemsida och något lite i den svenskspråkiga delen av Pasma-föreningens boksvit (den enda som fanns på KB), där familjemedlemmar vandrat tillbaka från Kolari till Pajala har jag kunnat snappa upp dem också.
 
Men Olof den andre, 1810-1882, hamnade ju i Kolari på finska sidan och fick sina barn där. Och finska kyrkböcker är ju vad jag förstår en dyr historia att be om utdrag från, men massor av rundgrens-forskare har väl kikat på dessa och bör kunna ha uppgifter?
 
Av hans barn är det bara äldste sonen Petter Olof som jag har en fortsättning från, hans barn och vidare ättlingar fick jag tidigt uppgifter om från andra forskare och har kunnat vidimera alla svenska förhållanden och följt upp till nutid. Det är ju Petter Olof som blir ingift i släktkretsen Pasma och finns väl dokumenterad.
 
På övriga barn har jag via uppgifter från Lennart Sandgren 2002, där en del härstammar från Gunvor Hjärtström, och uppgiften om Nils Fredriks gifte från Erik Johansson Kuoksu fått ihop följande:
 
Johan Vilhelm, *1832 2/3, ? 1917 30/4.
Maria, *1834 2/9. G m Matti Johan Wilhelm Martinsson, *1835 5/3.
Anders, *1836 4/12, ? 1907 30/9. G m Helena Barsk, *1846 5/2, ? 1931.
Nils Fredrik, *1840 13/6. G 1881 m Maria Johanna Olli-Pantzare, *1867.
Sofia Johanna, *1842 17/12.
Kajsa Greta, *1847 16/2.
Eva, *1851 1/9, ? 1921 31/5. Död ogift i Pajala, upptäckte jag själv.
 
Min fråga således - sitter någon på uppgifter om vidare ättlingar till någon eller några av dessa? Vill ha, vill ha...  
 
Själv kan jag bidra med Olof Rundgrens anor ner till Augsburg (hans morfars mor var Christina Pemer, 1672-1756)...

2015-11-13, 04:43
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Får rätta mig själv, osäker på om jag kommit ett steg fel på tangenterna själv vid något tillfälle eller om jag skrivit av från någon annan, men Maria Johanna Olli-Pantzare var såvitt jag kan förstå född 1856 och inte 1867.

2016-09-14, 16:23
Svar #17

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Min mormors morfars farfar var Olof Persson Rundgren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna