ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Savar / Zawar / Savare / Savard / Savart / Svart  (läst 3010 gånger)

2013-04-15, 08:03
läst 3010 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
I Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet DEL II DE HAMEAUX-VINCENT, sidorna 210-211 finner man:
 
Savar
 
Savar är en relativt anonym kolarsläkt med få noteringar i källmaterialet. Den kan följas till Gusum på 1670-talet, men har sedan troligen tappat familjenamnet. Från början bör den ha hetat Savard, vilket kan ha övergått till Savart och försvenskats till Svart.
 
Tabell 1
 
Francois Savar är kolare vid Fada bruk 1628. Hans hustru är kvar i Sedan, varför han får anses återvänd.
 
Tabell 2
 
Jean Savar är kolare i Bränn-Ekeby 1631. Han träder i tjänst hos Jacob de la Gardie och är dennes gårdsfogde i Högfors 1637-1639.
 
Tabell 3
 
Jean Savar är också kolare i Bränn-Ekeby 1631. Han stannar ännu en tid i Södermanland och kolar vid Skeppsta 1637-1639. Som framgår av protokollet från Daga ting 16/11 1637 sysslar han detta år bl a med hästhandel.
 
Efter dhet att Lasse i Högiöö hafver giort et skifte eller byte medh Johan kolare vid Skepsta bruck således at Johan skulle gifva Lasse et Stoo och igen bekomma en Oxe, dher till medh skulle Johan gifva Lasse emillan 4 daler, dhet hade dhe warit öfver ens, och hvar hadhe som han fångitt hadhe i 4 dygn, och i medler tijdh hadhe dhenne Lasse gåt till Skepsta bruck, dher Johan kolare stodh upå sitt arbete hafvandes en yxa i dhen ena handhen och en tälknif i dhen andra, williandes medh trugh, hugh och slagh igentaga sin Oxe, och sedhan gåt sielf i fähuset och lagt reep på Oxen och ledt honom utur huset, och efter be:te Lasse ähr en skalck hadhe Johan undflyt honom för dhenne Lasses åthäfvor, kundhe inggen frija honom icke hafva gåt medh wredes modh til Skepsta, och dher Johan icke hadhe undflyt uthan welat sitt fähuus förswara hadhe wäl blifwit ondt af, derföre kundhe nempdhen icke frija Lasse för dhet 3 Cap:t i Edtz:B utan sakfälte honom för heemgång 40 penningar, tillsades Olof Nilsson i Rängsiöö at han medh någre flere skall dheras bytte besee och dhem emillan iämcka och laga på bäste sätt.  
 
Senare finner vi honom i arbete vid Gusum 1658-1673.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
I boken Från blästbruk till bruksdöd av Lars Olof Larsson nämns en kolare omnämnd vid Ålshults järnbruk på 1650-talet med namnet Johan Zavar. Är detta ett vallonskt släktnamn?
 
 
----------------
 
Det låter som en variant av Savart, ett vallonnamn. Namnet har senare övergått till den försvenskade formen Svart.
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=83800&post=457560#POST457 560
 
----------------
 
Om Oskar Fridolfs dotter Greta, som var min mans fm, har det alltid sagts att hon var av vallonsläkt, men än har jag inte hittat några belägg för detta. Att fff Karl Svart var mästersmed kan möjligen tala för detta, men efternamnet är ju än så länge inte vallonskt. Hon kan ju förstås ha varit vallon på mödernet, men den delen av släkten härstammar från Kalmar län.  
 
 
-----
 
Det finns en vallonsläkt som försvenskats från Savart till Svart.
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=452766#POST452766
 
----------------
 
Blev jätteglad när jag hittade era inlägg om släkten Svart. Jag forskar på min mans farmors fars släkt, Svart. Min mans fmffff är Petter Nilsson Svart, f 1748.  
 
Beträffande vallonursprung, Arne, har det alltid sagts att min mans farmor är av vallonsläkt. Har sökt information om detta, och fått upplysningar om att Svart ska ha försvenskats från Savart/Savard/Savar. Har dock ännu inte hittat något som bekräftar att vår Svart-släkt har anor i denna släkt, men å andra sidan är jag ganska ny som släktforskare.
 
 
-----------------  
 
Nya Bergkvara är detsamma som Huseby (i Skatelöv socken) som var förlänat Carl Carlsson Gyllenhielm och hans arvingar som friherrskap med egen borgrätt. Det är alltså till Huseby bruk Grampere har arbetat med kolning. En annan vallonsk kolare som dyker upp vid Huseby bruk och Ålshults bruk är fransosen Johan Zawar, som omnämns flertalet gånger i domböckerna och som var bosatt på ett torp under Trästenshult (Almundsryd sn) som fått namnet Savaretorpet efter honom. Nämner detta då det kanske kan leda till identifiering av ovannämnde Grampere.  
 
 
-----------------
 
En viss namnlikhet finns i namnet Johan Saveland, som också är i klammeri med rättvisan, men det är väl inte mer än så?
 
Johan Saveland var illa sedd av borgarna i den unga staden Filipstad.  
Han höll handelsbod vid Kroppa, vilket inte var tillåtet. Hans tilltag förorsakade klagomål hos regeringen av borgarna i staden. Även med Kristinehamns borgare låg han i fejd.  
 
En nära anförvant till Saveland, Leonard von Saveland bodde på Kroppa från 1650 till 1660. Han dog i Göteborg 1669. I hans testamente var 100 daler reserverade för Kroppa kyrka.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-05-05, 14:41
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Nya Bergkvara friherskaps dombok (GHA) 1677, ordinarie sommarting 20 juni uti Ströby; opag.
4) Hust: Bengta Erickzdotter j Muggeboda tillijka medh
trenne hennes Stuffbarn framkommo för Rätten och goffwo
tillkiänna huruledes dhe uhtj Sahl: Johan Zavars lijffztijdh
dhenne Bengtas Man, haffwa inlöst besittningzrätten aff
Muggeboda gårdh ifrån Suen j Frankanääß för nogra Åhr
sedan, och gijffwet för honom 120 Dr Sylfvermtt dherföre dhe
haffwa giort Anstalt huruledes Suen skulle blijffwa betalt
således först såsom Nämbdemanen j kinnewaldzhäradt Jöns i
Blixholmen berättar, att Sahl: Johan Zavar haffwer tillsagdt
Joen j Stägerhylte, som honom skyldig war betala till Suen
Dr 60 SylfverMtt för huilke Peningar Joan nu j tu åhr hafver
gijffwet Suen Jnteresse, dhe Öffrige Dr 60 haffwer Suen
gijffwit Sahl: Joh Zavars Änkia Jnwijsning att betala till
Håkan Swenson j Järnemåhla, dherföre Änkan Altsedan haffwa
gijffwit Håkan Interesse Såsom dhetta war dheras giorde sluut
och Anordning om betahlningen, haffwer Änkian till sijn nytta
låtit bruuka Gården, till Suen Nu Nyligen uhtan nogons
tillåtelse eller laga process uhtj Olaga tijdh haffwer dreff-
wit honom ifrån gården, Sampt förbudit henne dher samme-
städes Såå och Berga, ty plicktar Suen för sijn förmäten
            heet
heet effter dhet 20 Cap kongB 11 40 marker och uppfölle skadan
men hwadh Peningarne wedhkommer som Suen haffwa skulle
för Besittningzrätten, heemskiutes till hs höghFurstlige Durchlige
Nådige Behagh, huru såsom dherom skal blijffwe
 
5)
Sahl. Johan Zavars effterlembnadhe Arffwingar medh
hans förre hustru Nillz Johanson, Margareta och Elin Johans
dottrar
, Sampteligen klagandhes öffwer sijn StuffModher Bengta
Erikzdotter i Muggeboda, dhet hon såsom dhe förmena haffwer
nogot ifrån dhem aff dheras Mödherne effter Sahlig Elizabet An-
dhersdotter, Nembligen 20 Dr SÿlffMtt huilka dhe föregijffa
Sahl. Johan Zavar dheras Fadher skule dhem Owitterligit tagit
uhtaff een kijsta huar uhtj dheras Barnsens peningar lågo och
inlöst Jordh före uhtj Stegrehylte, medh meere som dhe förmene
sig wara för när skedt, Men kunde medh inthet wittne sådant
bewijsa, uhtan Änkian Öffwerbewijsar dhet sant war, att
huadh som effter dheras sahl Modher war in bonis haffwa
dhe långt förr än hon trädde i Äktenskap medh Sahl: Johan
Zavar uhtj gode Mäns Närwaro; Nöjakteligen bydt och delt
och inthet Arffwingarne här på klandrat uhtj sijn Sahl:
Fadhers lijffztijdh.    Wijdare beswära bete Arffwingar sig
Öffwer sijn Styffmoder att hon skall haffwa ifrån dhem effter-
skreffna Pertzedlar på Bytet effter sijn Sahl. Fadher; Nogon
humble som dhet Åhret bleff på Gården, Nogra Alnar Wa

2013-05-05, 17:09
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-01-07, 20:39
Svar #3

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Eftersom information on släkten Savars förekomst i Småland kom efter bokens pressläggning vill jag gärna lämna följande modifierade version av text och familjetabeller för den intresserade:
 
”Savar är en relativt anonym kolarsläkt med begränsat antal noteringar i källmaterialet. Den tycks först etablera sig i Södermanland, sedan i Västmanland och vid mitten av 1600-talet i Småland under Nya Bergkvara friherreskap. Även om släkten från början har hetat Savard eller Savart är det tveksamt, om namnet försvenskats till Svart. Med franskt uttal är t:et stumt.
Observera att de genealogiska sambanden mellan individerna nedan inte är säkerställt i samtliga fall!
 
Tabell 1
 
Jean Savar är kolare i Bränn-Ekeby 1631. Han träder i tjänst hos Jacob de la Gardie och är dennes gårdsfogde i Högfors 1637-39. Yrket antyder, att han är till åren kommen och har fått en förtroendetjänst.
 
Barn:   Jean           (tab 2)
   François   (tab 3)
 
Tabell 2
 
Jean Savar, trol son till Jean (tab 1), är också kolare i Bränn-Ekeby 1631. Han stannar ännu en tid i Södermanland och kolar vid Skeppsta 1637-39.
  Den 19/11 1650 är Johan Zavar en av edemännen i ett ärende vid borgrätten för Herrelunda friherreskap i Småland. Under kommande år återfinns han vid flera tillfällen, t ex 5/11 1653 0ch 14/2 1657, i domböckerna för Nya Bergkvara friherreskap fram till sin död omkring 1676.
 
  Framkom Jean Savar i Trästeenshullt, gift, som befinner sig högeligen besvärat öfuer ett Bygdethal och ogrundat sqwaller, som skulle han hafua olofliget Omgenge medh een lööskohna Karin Nilsdotter i Karlstorp, af sådant tillfälle, at emedan denne Jean Savar hafuer emoot sin hustrus Elisabetz willia gefuet sijn dotter som han medh förrige hustrun hafft hafuer någre Pertzler henne till hiellp, dem hoon sedan till Karin Nillsdotter försåldt hafuer. Allt derföre hafua löst follck i Bygden begynt sådant squaller, Män uthan all grundh och Skääl, Blifuer alltså frij dömbde och ehrkennde till dhes Gudh saaken annorlunda Uppenbahra täches
(Nya Bergkvara dombok 4/10 1661).
 
  Jean har varit gift tre gånger. Första hustruns namn har vi inte, men det giftet kan mycket väl ha skett i hemlandet före avresan till Sverige. Hon bör dock ha kommit hit, eftersom deras dotter finns här 1661. I andra äktenskapet med Elisabeth Andersdotter föds minst tre namngivna barn, i det tredje är hustrun Bengta Eriksdotter troligen inte längre i fertil ålder.
 
Barn i 1. giftet:   Anna   d 14/3 1716 i Hannäs, g m bruksägaren Abraham Parment 24/6 1663 i Ringarum
 
Barn i 2. giftet:   Nilz   nämnd i domboken 20/6 1677, Nilz Johansson
                   Margareta   nämnd i domboken 20/6 1677
                   Elin   nämnd i domboken 20/6 1677
 
Tabell 3
 
François Savar, trol son till Jean (tab 1), är kolare vid Fada 1629. Hans hustru är kvar i Sedan. En Frans kolare arbetar under Jacob de la Gardie på Skärvik 1635-41. Han skulle kunna vara son till Jean (tab 1), som också är i de la Gardies tjänst.
 
Barn:   Bastjohan (Bastian)   (tab 4)
   Mårten              dp 7/11 1641
   Pier              (tab 5)
 
Tabell 4
 
Johan Savar, son till François (tab 3), döps 3/4 1636 på Skärvik i Skinnskatteberg. Det är troligen honom vi finner i arbete vid Gusum 1658-74, det senare året utan hustru i mtl. År 1675 är han i tjänst under Bergsregementet (Rullor 1675:5 pag 288).
 
Tabell 5
 
Pier Sawar, trol son till François (tab 3), finns med hustru vid Gusums bruk 1678 enligt mtl. Även han kan ha gått ut i krigstjänst, eftersom han sedan saknas vid bruket.”
 
Tacksam för synpunkter och eventuella ytterligare noteringar om släktmedlemmar.
Kjell

2014-01-07, 21:10
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK vad roligt och spännande, hoppas fler belägg framkommer snart!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-05-01, 12:18
Svar #5

Utloggad Albin Ekenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2018-01-06, 00:04
    • Visa profil
Vid vilken gård i Hannäs bor Anna Svart när hon dör?

2014-12-05, 16:10
Svar #6

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Albin!
 
Anna flyttade från Nora, Hannäs 1711 till ryttartorpet Brantsviken under Holmbo ägor. Där bodde hon vid dödstillfället 17160314.
 
Birgitta B
Birgitta B

2017-01-15, 19:29
Svar #7

Utloggad Albin Ekenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2018-01-06, 00:04
    • Visa profil

Vad är källan till att Anna Svart ses som dotter till Jean Savar? Jag funderar på om inte Anna Svart är dotter till kolaren Hans Svart i Norrköping. Flera av Hans barn rör ju sig i området och det skulle ju också förklara varför Johan Michelsson Robbert och Abraham Parment verkar känna varandra, då två av Johans syskon är gifta med Hans barn. Det skulle ju också kunna innebära mer pengar då den släkten verkar ha finare titlar.

2017-03-21, 15:15
Svar #8

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Albin!

Kan du förtydliga vilka av Michel Roberts barn som är gifta med Hans Svarts barn? När och var sker dessa giftermål?

2017-03-27, 23:04
Svar #9

Utloggad Albin Ekenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2018-01-06, 00:04
    • Visa profil
Jag hinner inte ta fram allt idag för jag hade missat att anteckna några viktiga datum. Men det jag hittar om familjen Svart



Kolare Hans Swart gm Sara Hindriksdotter f. 1617 i Lybeck dotter till Henrik Bly Brännmästare och Maria, vid Saras död i Norrköping anges hon tillsammans med Hans fött 2 söner och 8 döttrar varav 1 son och 2 döttrar är döda. De jag hittat är:
   
   Elisabeth Hansdotter Swart d. 1715-01-03 gm Skrivare Klas Johansson Sepan(?) vid Eds bruk 1677 St:Johannes Norrköping, flyttar antagligen till Norrköping vid giftet, (1783 hjulmakare i Finspång).
   
  Christina Hansdotter Swart d. 1711 gm Brännmästare Nils Persson
 
   Trolig Son Brännarmästare Johan Swartz gm Catharina Mickelsdotter (Robbert)
                    Son Johannes 1680 st.Johannes
                    Son Petter 1683 st. Johannes d. 1709
                    Son Emanuel 1684 st.Johannes
                    dotter Catharina 1686-1695
                    son f 1697-1709
                    son Ephraim 1698-05-01 - 1698-05-15
 
   Elisabeth Hansdotter Swart gm Brännardräng Jacob Mickelsson (Robbert 1650-1707-02-24) 1679 St Johannes
                   Son Emanuel f.1681 d.1682 st. Johannes
 
  Maria Hansdotter Svart f. 1639 Norrköping d. 1698-05-08 Västra Ed, tolkar jag inte det fel har hon barn i Västra Ed men bor egentligen i Gusum, vet ej dock vilka som är hennes barn.


  Jag saknar alltså två döttrar till Hans Svart

2017-03-31, 13:24
Svar #10

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Albin!

Du kan ha rätt. Den här släkten Swart i Norrköping S:t Johannes har jag tidigare inte haft någon kännedom om. I inledningen av mitt inlägg 2017-03-31 ovan ser du, att jag är osäker på om namnet Savar kan ha försvenskats till Svart. Abraham Parments hustru Anna Svart skulle alltså kunna vara en dotter till Hans Swart i Norrköping.

Några kommentarer till ditt senaste inlägg:
1. Hans Swarts svärfar heter inte Henrik Bly utan Henrik Fey. Om släkten Fey i Sverige se Vallonsläkter under 1600-talet del 3, sid 84.
2. Elisabeth Hansdotter Swarts make heter Klas Johansson Swan. Man kan jämföra w:et i Swan med dito i Swart i vigseluppgiften 1677 i S:t Johannes.
3. Är brännarmästaren Johan Swartz verkligen gift med Catharina Mickelsdotter (Robbert)? Vigseluppgiften i S:t Johannes anger att

"1679 3. Advent vigdes Johan Swart medh Ingrid Pehrsd. Pehr Thorson Brännares d."

Jag hittar inte heller någon helt säker bekräftelse på att Jacob Mickelsson och Catharina Mickelsdotter är barn till Mickel Robbert. De nämns bara med patronymikon, eller hur? Däremot är sannolikheten stor för att så verkligen är fallet, eftersom Mickel Mickelsson (Robbert) har två barn döpta i Norrköping S:t Olai med namnen Jacob (dp 4/3 1654) och Catharina (dp 18/12 1660), se N V del II sid 230.

2017-03-31, 17:12
Svar #11

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Tillägg:

Jag ser nu att det är Ewa Hansdotter Swart (inte Elisabeth) som gifter sig med Clas Johansson Swan Dom. 11 p. Tr. 1677 i Norrköping S:t Johannes fs (AID: v39356.b104.s199). En av de två saknade döttrarna?

2023-02-26, 21:24
Svar #12

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:03
    • Visa profil
Är det någon som vet om den värmländska smedsläkten svart har samma ursprung som dessa Savart/svart som diskuteras här i tråden ?Jag har sett det i en annan tråd här på anbytarforum. Är denna släkt jag syftar på.
https://www.geni.com/people/Nils-Svart/6000000007818318949
Notera att personen på geni har länkat dennes fader Olof Svart med resandesläkten svart vilket inte stämmer.


2023-02-26, 22:13
Svar #13

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Jag har uppgifter om att Anna Svart, gift med Abraham Parment, var dotter till Jean Savar d.y, hästhandlare och kolare, död omkring 1678. Han var son till Jean Savar d.ä. som var son till Francois Savar.

Birgitta B

2023-02-27, 17:13
Svar #14

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 19:03
    • Visa profil
Vad jag förstår höll dessa Savar/svart till i östergötland.Flyttade någon av dem till värmland?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna