ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gotländska släkter  (läst 14841 gånger)

2015-07-27, 21:50
läst 14841 gånger

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
... jag tror också på en större ordentligt källkontrollerad Gotlandsdatabas, men kanske inte då som Carl-Johan också är inne på, en gotländsk motsvarighet till PLF eller Hallands befolkning utan som Sebastian är inne på, en gemensam sammanställning av svårare källmaterial som domböcker och andra källor, före t.ex. 1750. Jag har ju min egen databas insamlad när jag jobbade med min avhandling i slutet av 1990-talet. Den lämnar jag mer än gärna ut. Rätt mycket domboksmaterial från tiden före 1700. Men vill inte se den okritiskt inkorporerad i Olles gotlandsfil. För jag är långt ifrån felfri. Sen borde Karin Feldermans arkiv i ViLa, digitaliseras. Hon gick mycket noga igenom de gotländska domböckerna. Det var så jag träffade henne, på riksarkivet, på 90-talet, Men hon följde bara, som hon själv sa vissa gårdar (vilket iofs var rätt många gårdar) men de hon följde följde hon mycket noga.
 
(Meddelandet ändrat av jenslerbom 2015-07-27 21:53)

2015-07-28, 00:53
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Med en sådan vinkling kan jag inte bidra med varken kunskap eller uppgifter. Jag har bara forskat med hjälp av kyrkböcker.
 
Men samarbete, i vilken form det än kan bli, är jag intresserad av. Det är oftast väldigt lärorikt.

2015-07-28, 10:16
Svar #2

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Carl-Johan, visst kan du bidra i arbetet folk i de vanliga kyrkböckerna måste ju också kartläggas innan man går bakåt i de andra arkiven, om man tar te x Alva socken så måste ju folk i de vanliga kyrkböckerna kartläggas först innan man går bakåt i de äldre källorna. Men vi måste komma på hur vi skall göra, om man skall lägga in det i ett släktforskningsprogram eller om man skall göra Worddokument eller liknande.

2015-07-28, 21:06
Svar #3

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Jag har en idé om en slags gotländsk motsvarighet till Hans Gillingstams Äldre svenska frälsesläkter. Den tar upp medeltida adelssläkter före mitten av 1500-talet. Den bygger också på svåra källor som det behövs specialkunskap för att tolka. Kanske något liknande för gotländsk del som främst täcker tiden före 1750 eller ännu tidigare. Bara en tanke.

2015-07-28, 21:17
Svar #4

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Ett sista exempel på felaktigheter i Olles gotlansfil. Jag har sagt att jag skulle lägga ner detta men eftersom det rör min egen antavla så kunde jag inte låta bli:  
 
Tydligen har jag begåvats med en för mig hittills okänd farfarfsfarfarsfar. Enligt Olles fil Jacob Jacobsson Lerbom (f. 1794 vid Norrbys, Othem)  
 
Någon sådan Lerbom har aldrig existerat.
 
Jacob Jacobsson var inte far till Ludvig Lorentz Lerbom (f. 1839). Jacob Norbys avled nämligen 1836. (Othem EI:1 s. 87; Se även bouppteckning norra häradet 1837:1:27)  
 
Två år senare gifte hans änka Lisa Maja Persdotter om sig med Jakob Kristiansson Lerbom. (Othem EI:1 s. 151) Han var född 27/7 1810 vid Kauparve i Lärbro. (Lärbro CI:1 s. 127) Lisa Maja var f.ö. inte född vid Norrbys i Othem utan vid Skälstäde i Hangvar (Hangvar CI:1 s. 27)  
 
Jag är milt uttryckt förvånad över hur uppgifterna har sammanställts. Som källa till Lisa Majas födelse/dödsår anges nämligen jag själv. Uppgifterna har tydligen någon gång kommit från mig, men på vägen har Ludvig Lorentz Lerboms far Jacob Kristiansson Lerbom försvunnit. Lisa Maja har av någon anledning fått annan födelseort.
 
Det är obegripligt hur den felaktiga uppgiften om Jacob Jacobsson ”Lerbom” kommit in i filen. Definitivt inte från mig. Min antavla på fädernet, med ”rätt” far till Ludvig Lorentz, rätt födelseplats för Lisa Maja, har varit grundligt utforskade i decennier med de korrekta uppgifterna som jag nämner ovan.
 
Som det är nu ger filen fyra felaktiga led på Ludvig Lorentz antavla samtidigt som den har med tre ”Lerbomare” födda mellan 1824 och 1832. Allt med ”källhänvisningar” som riktiga ut men som i praktiken inte är det.
 
Detta är också ytterligare ett exempel på fel som har spridit sig till flera hemsidor. Googlar man ”Jacob Jacobsson Lerbom 1794” så dyker han upp på bl.a. ancestry och myheritage. Med samma felaktiga uppgifter och källhänvisningar.
 
(Meddelandet ändrat av jenslerbom 2015-07-28 21:19)

2015-07-29, 12:03
Svar #5

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Jag tror att det finns anledning undersöka hur ett antal gedcom nerladdningar påverkar tillförlitligheten.  
Mvn
Inge

2015-07-29, 20:30
Svar #6

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Inge
 
vad menar du nu? vad spelar det för roll hur många gånger man laddar ner filen det är ju samma material i filen ändå.

2015-07-29, 23:01
Svar #7

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Att sammanställa GEDCOM filer från olika forskare har nackdelen att om samma person finns i olika filer så kan dom bli dubblerade.
Det är Olles databas ett bra exempel på, där finns massor av dubbletter.
 
Det finns bra funktioner för att undvika detta genom att använda Dis websida openRGD (rgd.dis.se).
Där finns dels enklare kontroller som kan köras på de olika GEDCOM filerna och dels funktioner för att jämföra (matcha) två GEDCOM filer med varandra. När samma person förekommer i olika filer läggs dessa samman till en person.
Det är inte helt enkelt att genomföra, men man får ganska mycket maskinell hjälp.
 
För att det skall fungera i praktiken behöver man skapa ett gruppkonto, som flera kan använda sig av samtidigt.
Men det går att ordna. Det är fortfarande i någon Beta-version men tillräckligt stabilt för att användas.
 
Om ni inte redan använder web-sidan för er egen forskning så gå in och prova på som guest.
Stora filer som t.ex. Olles databas är alldeles för stor, bearbetningstiden blir enorm, men filer upp till en 30000 till 40000 personer är ganska OK.

2015-07-30, 00:58
Svar #8

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Jacob Jacobsson Lerbom (född 1794) kommer, tyvärr, att fortfarande vara Jacob Jacobsson Lerbom (född 1794) oavsett vem eller vilka som laddar ner Olles fil. Jacob Jacobsson Lerbom kommer att leva länge som en felaktig anfader till mig på internet. Så fungerar Gedcom. Det är en bra uppfinning men bör njutas med måtta. Problemet med Olles fil är betydligt större än min felaktiga förfader. Det hoppas jag har framgått av inläggen ovan.  
 
(Meddelandet ändrat av jenslerbom 2015-07-30 01:11)

2015-07-30, 12:25
Svar #9

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Om man nu skulle jobba med Olles databas skall man ju inte lägga tillbaka filen med ett känt fel.
 
Min grundtanke var ju att om man är många och delar upp Olles databas i mindre hanterbara bitar och helst med en känd släktgren.
Dessa skall sedan rättas, dels för fel kön, dubbletter och rent felaktiga datum.
Jämför man därefter den mot sin egen databas kommer felaktigheter typ relationsfel att upptäckas.
Först därefter lägger man samman bitarna igen till en ny och med förhoppningsvis mycket bättre kvalitet.
 
Ett annat sätt är att flera släktforskare går samman och använder sitt eget material.
Tillvägagångssättet blir lika men förhoppningsvis inte så stora mängder rättningar.
 
Detta sätt att matcha egna databaser mot varandra har visat sig mycket kvalitetshöjande. I pilotprojektet har ett antal Boråsforskare matchat sina databaser mot varandra och på så sätt hittat skillnader som kunnat kollas upp och rättas.

2015-07-30, 16:41
Svar #10

Carl Szabad

Gedcom är bara ett filformat som används för export/import av släktforskardatabaser. Därför är det inte Gedcoms fel om innehållet i en databas är undermåligt. Dessutom är det orimligt att tro att man kan rätta en så stor databas manuellt genom att kolla post för post. Då kan man lika gärna börja om från början.
 
Däremot finns ett antal kontroller man kan låta sitt släktforskarprogram göra. Och man ska naturligtvis rätta de fel man upptäckt, vilket uppenbarligen inte skett här. Jag mejlade över en dubblettkoll i fjol med drygt tusen dubblettpar, men några stickprov visar att inget är gjort åt det, de jag sökte på är kvar båda två.

2015-07-30, 18:15
Svar #11

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Om man vill starta om från början så kan jag bidra med c:a 13000 personer med Gotlandsanknytning. Men som de flesta släktforskare så är det med lite blandad kvalitet.
 
Jag kan också tänka mig att rätta en ungefär motsvarande mängd personer i Olles databas, upp till ungefär min kvalitetsnivå.
 
Men oavsett vilket så behövs det en grupp släktforskare som samarbetar mot ett gemensamt mål.

2015-07-30, 20:17
Svar #12

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Efter att ha läst så många inlägg i detta ämne, blir jag mer och mer förundrad över varför inte upphovsmannen till sammanställningen deltar i diskussionen. Är han bortrest eller sjuk, eller kan det finnas någon annan anledning varför han inte själv kommenterar de olika inläggen?
/Ulf

2015-07-30, 20:43
Svar #13

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Jag tycker ni skall skita i att rätta Olles och göra om allt nytt istället. Det blir så lätt att det ligger kvar uppgifter som inte är källsäkrade och då blir inge klokt av det hela. Gör en ny fräsch databas istället och skit i Olles material. Även om 95% blir kollat så kanske 5% är kvar och då blir materialet inte klokt ändå

2015-07-31, 15:17
Svar #14

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Med tanke på hur märklig Olle databas blivit med tiden, innehåller som nämnts en del fel och ger mer om man vill veta vem farfars brylling i Västernorrland var än vilka gemensamma förfäder Nisse och Pelle har på Gotland instämmer jag i att man borde börja om.
 
En idé vore att börja om och koncentrera sig på att följa de gotländska socknarnas befolkning tillbaka till 1600-talet. Låter mycket spännande med Jens Lerboms domboksmaterial, borde absolut inlämmas i en ny databas.Jag själv tankade ner Olle databas för något år sedan för att jag just ville få fram ledtrådar bakåt före 1750, av detta fann jag rätt lite. Däremot fann hela Gotlands befolkning under sent 1800 och deras bryllingar i Ångermanland. Detta hade i varje fall inte jag någon nytt av alls.
 
Tillsätt en grupp initierade gotlandssläktforskare som skapar en ny databas.

2015-08-03, 12:17
Svar #15

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Det verkar inte som någon vill uttrycka sig i vi-form.
 
Utan samarbete kan det inte bli något resultat, så iden får väl dö ut.

2015-08-04, 12:08
Svar #16

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Carl-Johan
 
Det finns säkert folk som vill sammarbeta men att sitta och rätta tycker jag och säkert fler verkar helt värdelöst. Men frågan är, behöver vi en gotländsk databas? jag tror som jag varit inne på tidigare att kolla det äldre materialet istället, det kommer gynna många gotlandsforskare

2015-08-04, 13:25
Svar #17

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Sebastian!
 
Jag instämmer. De gotländska kyrkböckerna är ganska lätta forska i, man får snabbt fram anor födda på 1720-1730-talet. Det är före denna tid som jag upplever det som svårare att forska än i andra delar av landet. Kontinuerliga, mantalslängder med personuppgifter finns först från 1692. Det är alltså ganska svårt hitta säkra uppgifter om anor före 1750. Att sammanställa det äldre material skulle hjälpa så många.

2015-08-06, 21:41
Svar #18

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Krister!
 
Jo som sagt lite min tanke, och det finns så otroligt mycket spännande uppgifter att ta tag i, det behöver ju inte bara innefatta personer, det finns ju domstolsarkiv te x där man säkert kan hitta många spännande händelser och material, som också är spännande att ha med i släktforskningen. Det är ju sånt som sätter extra guldkant på forskningen när man kan hittar sånt.

2015-08-07, 18:20
Svar #19

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Är det någon som har koll på vilka tillförlitliga register som redan finns sammanställda? Det är dumt att dubbelarbeta.

2015-08-07, 22:52
Svar #20

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Tillförlitliga? Alla register som är samanställda skall ändå dubbelkollas med originalkällan, Alla gör fel hur noga man än är. Men vad menar du med sammanställda? Vilken typ av register menar du?

2015-08-08, 12:27
Svar #21

Utloggad Krister Frank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 21:07
    • Visa profil
Det var bara en tanke. Att man börjar med att sammanställa de gamla register för domböcker och avskrifter av skattelängder som redan finns i en databas. Sedan kontrollerar man att uppgifterna för dessa perioder stämmer. Därefter går man igenom mellanliggande år och fyller i luckorna. På så sätt minimerar man dubbelarbete. Kanske är en omständig metod. Då behöver man börja med att ta fram en lista äldre arbeten och deras innehåll.
 
Det är förmodligen bättre att bilda en grupp som registrerar domböckerna, bestämma vad som ska registreras och sedan dela upp materialet mellan sig.

2015-08-09, 11:35
Svar #22

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Då är jag med på vad du menade

2015-10-19, 11:42
Svar #23

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (229 000 poster) finns nu på https://dl.dropboxusercontent.com/u/25309888/index.html
 
/Olle

2015-12-12, 20:59
Svar #24

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (230 000 poster) finns nu på https://dl.dropboxusercontent.com/u/25309888/index.html  
 
/Olle

2015-12-13, 19:42
Svar #25

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Vänligen håll i åtanke ordningsregeln om att personangrepp inte är tillåtna.

2015-12-15, 09:58
Svar #26

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Diskussionen är nu något rensad. Diskussionen gäller databasen Gotländska släkter och inte upphovsmannen bakom densamma.

2015-12-16, 17:18
Svar #27

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Camilla, varför tog du bort mina inlägg?
 
Med vänlig hälsning
Mats

2015-12-16, 20:01
Svar #28

Kjell Swebilius

Tycker nog att man inte behöver vara så kategoriskt negativt inställd till databasen Gotländska släkter. Den har stora brister, det är sant, som massor med felaktigheter och stor brist på kloka källhänvisningar. Men om man laddar hem databasen från hemsidan, har också upphovsmannen i text erkänt att det råder brist på källhänvisningar och att man bör kolla uppgifterna mot källan.
 
Om man tycker att databasen Gotländska släkter är värdelös, bör man nog vara lika kritisk mot Nybergs Gotländsk släktbok eller Hallgrens Gotländska släkter, vilka båda helt och hållet saknar källhänvisningar (och innehåller felaktigheter).
 
Åtminstone vid två tillfällen har jag haft nytta av databasen, när amerikaner har gjort spontana besök på Landsarkivet, och haft väldigt knapphändiga uppgifter om sina gotländska släktingar. Den sökbara databasen har då kunnat vara en ingång till originalkällorna. Jag ska sent glömma mannen från Texas, mr Soderstrom, som vi kunde, gråtande av glädje, leda ut till en taxi för vidare transport till sin släkting i Stenkyrka. Han var på Gotland över dagen bara, men hann träffa sin släkting en timme.
 
Ett problem uppstår när upphovsmannen lägger ut en lång lista här på Anbytarforum, och inleder med Det här är vad jag vet:. Men det verkar hända alltmer sällan. Det är ju också onödigt eftersom man kan ladda hem hans databas gratis på nätet. Ett annat problem, tycker jag, är också den totala tystnaden från upphovsmannen så fort han blir kritiserad.
 
Jag är inte heller så förtjust i databasen Gotländska släkter, som den är utformad, men världen är inte bara svart eller vit. Det finns nyanser också.

2015-12-16, 21:38
Svar #29

Utloggad Admin C

  • Administrator *****
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 10:45
    • Visa profil
Synpunkter på moderering diskuteras lämpligen i första hand via mejl. Förslagsvis återgår diskussionen till att handla om den eventuella nyttan med databas(er) över de personer som levt på Gotland.

2015-12-16, 22:41
Svar #30

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Kjell, uppskattar ditt diplomatiska inlägg (har försökt uttrycka mig på liknande sätt). Olle har onekligen gjort mycket bra saker för gotländsk släktforskning. Särskilt vigselregistret. Databasen är dock problematisk på flera sätt. Vilket har framgått tydligt. Dessutom tror jag den delvis är olaglig enligt PUL. Dessvärre är den också digitalt spridd som sanning på en mängd ställen på internet i sin helhet. Dessbättre har vi ju en Facebookgrupp med lite mer avancerade släktforskningsfrågor.
 
(Meddelandet ändrat av jenslerbom 2015-12-16 22:44)

2015-12-17, 12:15
Svar #31

Kjell Swebilius

Javisst finns det fler problem än de jag skrev om här ovan.
 
Ett namnregister utan släktkopplingar och med hänsyn till PUL och sekretess, hade varit mer OK.

2015-12-18, 00:25
Svar #32

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
råder brist på källhänvisningar och att man bör kolla uppgifterna mot källan
Hur gör man det när det i bästa fall står Visby AI:5
Jag sökte och fann 21 personer som hade källor med sidhänvisning av 230.000 personer.
SNÄLLA Olle, jag Mats Ekedahl står som källa på olika händelser hos 39 personer, kan du ta bort mig?
I databasen finns det personer med skyddad identitet och personer som blivit adopterade, dom bör väl tagas bort?
 
Med vänlig hälsning  
Mats
 
Ps. Snälla Admin, ta inte bort mig.

2015-12-18, 00:37
Svar #33

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
95.909 personer i basen saknar minst en källa till en händelse.
Åter ställer jag mig frågan, hur kollar man uppgifterna mot källan?

2015-12-18, 07:51
Svar #34

Utloggad Thomas Levander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 19:29
    • Visa profil
Jag har haft stor hjälp  med Olle Överbys databas i min inledande forskning. Det händer ganska ofta att man tvingas gå igenom hela husförhörslängder. Det tar lång tid men är en del av forskningen. I fallet Visby A1:5 är det emellertid tämligen lätt eftersom det finns ett namnregister i slutet av längden.
 
Jag ser det som en del av min egen forskning att kontrollera Olle Överbys uppgifter (liksom alla andra uppgifter man kan finna på internet eller i tryckta källor). Jag har fått flera tips att gå vidare med och det är jag tacksam för. Däremot kan det vara problematiskt att finna personer som av olika anledningar inte ska vara med. Om du vet vilka dessa är föreslår jag att du mejlar uppgifterna till Olle Överby.
 
Thomas Levander

2015-12-18, 09:59
Svar #35

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag har använt Olles databas som idébank vid ett antal tillfällen.
Så jag är lite kluven, ser det både positivt och negativt.
 
Kvaliteten i databasen är ju beroende på kvaliteten på de uppgifter som Olle plockat samman. T.ex. finns jag som källa till ett antal uppgifter, så är kvaliteten dålig på dessa är det väl mitt fel. Det som är fel är väl kanske att jag inte blivit tillfrågad om att lämna uppgifter till databasen och tydligen inte heller Mats som påpekat samma sak.
 
När man plockar ihop uppgifter från flera olika uppgiftslämnare så blir effekten också att det uppstår många dubbletter. Vid kontroll fanns ett mycket stort antal personer som troliga dubbletter. Personer med fel kön finns också i stort antal.
 
Men jag tycker nog att det hur man använder uppgifterna som skall angripas. Personer som plockar Olles uppgifter och sen använder det som sin forskning och även lägger ut det i olika publika medier.
 
Men en sak jag gärna skulle vilja att Olle tar åt sig och det är att inte inkludera levande personer. Dessa bör tas bort enligt bestämda regler innan GEDCOM utdraget skapas.
 
Jag gjorde en körning mot GEDCOM filen där personer som saknar döddatum och födda senare än 70 år blev anonymiserade. Det visade sig vara 31.688 personer. Gränsen bör troligen sättas ännu högre eftersom många personer över 70 år fortfarande lever.

2016-04-18, 06:58
Svar #36

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (231 000 poster) finns nu på [/size]https://dl.dropboxusercontent.com/u/25309888/index.html[/color][/size]  [/size] /Olle

2016-04-28, 11:57
Svar #37

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hej

Olle jag måste fråga dig en sak, och nu vill jag inte på nåt vis kritisera eller vara negativ mot dig. tror det budskapet gåt fram om vad vissa tycker tidigare i denna diskussion. Men det jag funderat på är vad tycker du själv om allt detta? Vi har inte fått nåt svar på det. Det har kommit fram olika synpunkter om dåliga källor, fel uppgifter etc men vad  driver dig till att fortsätta med filen?

Om jag själv hade ett material där folk sa att det fanns fel och brister i olika slag hade i alla fall jag granskat mig själv och försökt rätta till och kolla upp de olika uppgifterna. Det jag undrar helt enkelt är vad syftet med det fortsatta arbetet med filen är?

Ta inte detta nu som kritik det är bara en undran, vi har haft en lång diskussion om filen men har aldrig fått reda på din egen åsikt och det är väl den som jag skulle tycka var intressant att höra.

Med vänlig hälsning Sebastian

2016-08-09, 16:01
Svar #38

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2016-11-24, 09:52
Svar #39

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2016-12-17, 17:05
Svar #40

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Olle

Bara en fråga direkt till dig, vad tycker du själv om din databas? Du har väl onekligen läst folks tankar om ditt material ändå fortsätter du med fler uppdateringar. Spelar inte kritik om källor och uppgifter nån som helst roll?
Tycker du själv att din datasbas håller hög klass? Annars förstår jag inte riktigt tanken med att uppdatera allt hela tiden.
Nu är detta ingen kritik till dig. Jag har funderat mycket på vad du själv tycker om ditt material. Hoppas på svar

MVH Sebastian

2016-12-30, 18:48
Svar #41

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (234 000 poster) finns nu på https://www.dropbox.com/sh/5hmhv60v49qyv81/AABSnwQbGmlmrSvXu0Qqig2Pa?dl=0
Gott Nytt År Sebastian !  ;D

2017-01-05, 16:44
Svar #42

Utloggad Lennart Regebro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 22:32
    • Visa profil
    • regebro.wordpress.com
Jag tycker det är självklart att man inte kan lita på en databas som inte har källuppgifter. Det betyder inte att den är meningslös, tvärtom är den till stor nytta och snabbar upp släktforskningen avsevärt, även om det finns gott om fel.

Jag håller med om att det vore bättre om alla kunde använda en och samma databas att jobba på, och det finns sajter för det, men ingen är speciellt bra. Så länge alla som släktforskar har sina egna databaser är dock Olle's databas användbar som en startpunkt. Sedan måste man givetvis kolla upp allting från källor.

2017-01-06, 22:22
Svar #43

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Lennart

Nej självklart är det inte meningslöst, jag skulle egentligen bara för intressets skulle veta vad Olle själv har för idé och vad som driver honom att fortsätta med sitt register. Men så fort man frågar får man inga kommentarer. Han måste ju ha nån tanke med allt, det skulle vara kul och ha reda på

2017-02-11, 11:43
Svar #44

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (235 000 poster) finns nu på [/size]https://www.dropbox.com/s/fiyjbuoruy99rvl/Gotland.rar?dl=0[/color]

2017-03-29, 09:28
Svar #45

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (236 000 poster) finns nu på
[/size]
[/size]https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhS_9CFuBAJm82voe

2017-07-07, 08:35
Svar #46

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

En uppdaterad version (237000 poster) finns nu på:

https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qziBbCXUFYlavq8nAv
'
/Olle

2017-09-17, 13:50
Svar #47

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (238000 poster) finns nu på


https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qziBbCXUFYlavq8nAv


/Olle

2017-10-16, 07:25
Svar #48

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (239000 poster) finns nu på


https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qziBbCXUFYlavq8nAv


/Olle

2017-10-28, 12:04
Svar #49

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2017-11-14, 09:56
Svar #50

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
En uppdaterad version (241000 poster) finns nu på


https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qziBbCXUFYlavq8nAv


/Olle Ö

2017-12-17, 16:52
Svar #51

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2018-03-07, 17:53
Svar #52

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2018-04-10, 05:50
Svar #53

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2018-05-07, 19:22
Svar #54

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2018-08-23, 08:23
Svar #55

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2018-12-20, 18:12
Svar #56

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2019-03-07, 11:34
Svar #57

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2020-12-29, 08:31
Svar #58

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna