ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wharling  (läst 1801 gånger)

2002-10-31, 16:00
läst 1801 gånger

Maria.W

Mästersmeden Wharling
 
Har pratat med min mors farbror (84år)om hur vida vi är av Vallonsläkte eller inte,jag kom på att han är den enda levane källan till den kunskapen och ringde upp honom efter flera års tystnad,och fick då en del uppgifter som jag inte hadde en anning om,som inte riktigt stämde med det jag trodde mig veta.Så nu är jag helt plötsligt väldigt osäker på om vi är av Vallonsläkt.En alkoliserad Präst slarvade bort vårat släktnamn Wharling i kyrkböckerna på 1800-talet genom att sudda lite godtyckligt och det namnet  blev till slut Wallin.Det fanns en Magnus Wharling som föddes 1808 i Barnap Jönköping,som sedemera blev annstäld som Mästersmed av Greve Hamilton vid Götastöms smedjor.Någon som vet något av värde? om namnet och om det kan vara Vallon ättlingar.   Vänligen  Maria.Westerberg

2002-11-04, 14:42
Svar #1

Maria.W

Magnus Wharling född i Barnarp 1808,arbetade som Mästersmed i Götaströms smedjor Vaggeryd.( som ägdes av Greve Hamilton.)Finns det fler Wharlingar????      Maria.W

2002-11-05, 08:30
Svar #2

Helena Johansson

Svar till Maria.w
 
Hej Maria!
 
 
Namnet Warling finns i mina anor.
Anders Warling f 1724, d i Vara (R).
Gift m Anna Olofsdotter f 1719 i Levene (R), d 1807, Västergården, Vara (R).
 
Barn: Anders Andersson Warling f 1771-08-16 i Ryda (R). Gift m Stina Andersdotter f 1775 i Vara (R), d 1815 Västergården, Vara (R).  
I nästa generation är namnet Warling inte med längre. De fick en son som fick namnet Johannes Andersson f 1805-09-09 Västergården, Vara (R).
 
Jag känner inte till om dessa Warlingar (utan H) härstammar från Valloner/smeder, eller om någon koppling finns till din Wharling. Också jag undrar om namnets ursprung, men jag har ännu inte forskat vidare. Namnet är nog inte så vanligt idag, nummerupplysningen hade endast en handfull personer med detta namn,i Sverige.
 
Hälsningar
 
Helena Johansson

2002-11-05, 22:01
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Helena! I ditt fall tycks det väl troligt att namnet är avlett av ortnamnet Vara, eftersom den förste du nämner är född där.

2002-11-11, 22:28
Svar #4

Annica Björk

Min mf mf m hette Inga Warling ska ha varit född 16/8 1871 i Grebo socken (E), men jag har inte hittat hennes föräldrar än.
 
mvh Annica Björk

2003-02-10, 19:16
Svar #5

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Hej Maria!
 
Släkten Werling/Wärling/Verling sägs ha varit smeder hos Hammarskjölds på Tuna(H)i ca 300 år.
Den förste W. kom till Tuna 1655. De ska vara av vallonätt.
Det låter som att det är denna släkten du hört berättas om.
 
MVH
 
Gullan Olsson

2003-02-11, 13:03
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Maria!
Magnus Wahrling var bosatt i Varlingsdal, Boarp, Byarum (F). Antingen kallades platsen för Varlingsdal för att Magnus familj bodde där, eller också tog han sitt namn efter platsen.
Jag tycker att du ska ta och följa din släkt bakåt med hjälp av kyrkobokföringen, för att se vad du hittar där. Bäst är att börja med din egen födelseuppgift. Detta för att säkerställa att det är Magnus Wahrling du härstammar från. Lycka till !
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-05-14, 00:35
Svar #7

Maria.Westerberg

Sven-ove Brattström!vad du gjorde mig glad!trodde det var kört som dom säger.Det måste va som du säger!hur vet du så mycket om Magnue Wahrling?OJ OJ vad trevligt.Kan du maila mig?så jag får lite mer på  fötterna.Är själv barnafödd i Vaggeryd som en Whinbladare.Mitt svar kommer så här sent på grund av många omständigheter,bla byte av dator.Det här är helt underbart!äntligen en ledtråd!!                                       Många vänliga hälsningar  Maria Westerberg

2003-05-14, 01:09
Svar #8

Maria.Westerberg

Jag har fått indikationer på att min Magnus Wahrling var bosatt I Varlingsdal,Boarp,Byarum cirka tre mil utanför Jönköping,och att namnet kommer från den byn eller gården.Har tyvär inte haft tillfälle att forska vidare än,Magnus kan ju haft syskon som jag inte vet om än,som flyttat utsoknes som vi säger i Småland.Men jag tycker vi ska försöka hålla kontakt i fall något dyker upp med tiden.Ingen har i min släkt försökt att forska på denna sida släkten,så jag fammlar lite mörker just nu.Ni hittar min Mailadress här!så maila gärna om ni kommer på något eller undrar över något!det här ligger mig varmt om hjärtat! och för kommande generationer!                   Vänliga Hälsningar  Maria Westerberg

2003-06-04, 16:57
Svar #9

Utloggad Maria Westerberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad jag har kommit fram till i dagsläget är att jag är släkt med Magnus Wahrling( det har också stavats Varling såg jag)Han var smed och bodde i Varlingsdal Byarum Småland,han hade också en bror som hette Wilhelm som också var smed.Magnus fick sex söner,sönerna som sedan av någon annledning bytte sitt namn till Wallin.Vad jag inte kunnat hitta är var i från Magnus kom från början innan han hamnade i Byarum.Har hittat hans brors vigsel men inte hans.Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare,eller var jag ska hitta hurvida de var inflyttade eller var de är födda.Någon som har ett tips?                  Vänlig hälsning Maria Westerberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna