ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bingström, Olga Eugenia, i Gardese i Ganthem, född 1883.  (läst 10551 gånger)

2001-10-07, 12:34
läst 10551 gånger

Utloggad Maj-Len Lyth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Olga Bingström satt i länsfängelset i Visby 1904 - 1905. Hon skrevs ut till sin hemsocken Ganthem.  
Finns det någon som vet var hon tog vägen sedan?
Hennes föräldrar var arbetaren Olof Petter Bingström och Johanna Jakobina Bingström.

2001-10-07, 19:33
Svar #1

John Sidén

Hej Maj-Len!
På Söderskivan hittade jag Olga Erenia Bingström f 1883-06-25 i Ganthem, handelsidkerska, ogift, hon inflyttade 1914 från Matteus Sthlm till Bellmansgatan 23 i Maria församling där hon bor 1926. Hon återfinns inte med namn i Sveriges dödbok vilket betyder att hon avlidit före 1970 men jag hittar två ogifta kvinnor som kan vara Olga Bingström, dels 18830625-054 som avled i mars 1960 i Maria församling, dels 18830625-0526 som avled 1962-01-23 i Maria församling.  
Med vänlig hälsning
John

2001-10-14, 16:38
Svar #2

Utloggad Maj-Len Lyth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack John, för att du letade fram Olga. Jag har sett i andra papper att namnet skrivits Erenia och födelsedatum stämmer. Nu vet jag lite mer och funderar på hur jag ska gå vidare.
Tack än en gång
från
Maj-Len

2001-12-03, 18:38
Svar #3

Bror Söderström

Bästa Mai-Len.
Jag är barnbarn till Olga Bingströms äldsta syster
Wendla Bingström, gift Pettersson.
Är du släkt med Olga ? Om du vill ha mer upplysningar om släkten Bingström så kan du få.
Vänligen Bror Söderström.

2001-12-09, 23:49
Svar #4

Utloggad Maj-Len Lyth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Bror. Först nu ser jag Ditt svar. Tack för det. Har inte tittat in på Rötter på några dagar.  
Jag vill väldigt, väldigt gärna ha upplysningar om släkten Bingström, speciellt då om Olga. Jag är inte släkt med Olga, men hittade henne när jag på landsarkivet i Visby sökte efter en Lythsläkting som också satt på Länsfängelset i Visby samma tid som Olga, och jag fascinerades av hennes öde.  
Jag är oerhört tacksam om jag kan få de upplysningar Du har om Olga. Kontakta mig gärna på min e-postadress.
Med vänlig hälsning
Maj-Len Lyth

2001-12-31, 01:19
Svar #5

Utloggad Maj-Len Lyth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bästa Bror Söderström.
Vet Du vilket datum och år Olga Bingström avled?
Vad gjorde hon sedan hon kommit ut ur fängelset? När lämnade hon Gotland? Hon bodde i Stockholm, tror jag, men när flyttade hon dit? Var det omedelbart efter fängelsestraffets slut? Flyttade hon någon gång tillbaka till Gotland? Hur försörjde hon sig? Hur talades det om henne inom släkten under din uppväxt? Gifte hon sig? Fick hon barn?  
Det är sådana frågor jag önskar få svar på till en bok, som jag håller på med, om unga kvinnors situation på den tiden, när så många råkade illa ut.
 
Med vänlig hälsning
Maj-Len Lyth
maj-len.lyth@spray.se

2024-02-01, 21:11
Svar #6

Utloggad Jan Borg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 05:47
    • Visa profil
Bästa Mai-Len.
Jag är barnbarn till Olga Bingströms äldsta syster
Wendla Bingström, gift Pettersson.
Är du släkt med Olga ? Om du vill ha mer upplysningar om släkten Bingström så kan du få.
Vänligen Bror Söderström.

Hej!
Jag vet att det här är ett väldigt gammalt inlägg.
Men jag är Barnbarnsbarn till Olga och har med hjälp av Maj-Len och eget detektiv arbete funnit en hel del information om Olga och hennes liv.
Men nu undrar jag om det finns någon som händelsevis sitter inne på ett foto av Olga?
Olga fick ytterligare en son 1908, min morfar Fred Eugen Bingström.

Med vänliga hälsningar
Jan Borg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna