ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klockenfelt  (läst 2117 gånger)

1999-05-08, 23:11
läst 2117 gånger

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Kaptenen vid Kronobergs regemente, Lars Klockenfelt, död 1806, sades vara välboren.  
Betyder det att han var adlig?
Fadern var vid sonens födelse f d fältväbel.
Var hittar jag upplysningar om detta?

1999-08-03, 12:33
Svar #1

KURT EDMANSSON

Tyvärr så har jag inte några uppgifter om Lars Klockenfelts anor. Släkten är heller inte, efter vad jag vet, upptagen i någon svensk kalender. Rätta mig gärna.
Men att han sades vara välboren behöver inte ha något samband med adel. Det var en flitigt använd artighetsfras.  
Mina uppgifter här baserar sig på att han var svåger och kamrat med min anfader Nils Laurin (dy) vilket gör att jag vet en del om även hans levnad.
Lars Klockenfelt var född 1725-10-14 (enl militär meritförteckning, enligt regementshistorik född 1728). Han var volontär vid Kronobergs reg 1745, uoff 1748. fänrik 1762, löjtnant 1771 och slutligen kapten. Kommenderad i Pommern 1758-1759. Deltog i slaget vid Anklam 1759 och blev där tillsammans med Nils Laurin fången. Båda hemkom i början av 1760-talet.
Han hade  gift sig 1755-05-19 i Berg sn (G) med Beata Laurin född omkr 1729, död 1808. Vid vigseln kom hon från Bergs herrgård (säteri) Hon var dotter till kaptenen Nils Laurin (dä) och Sofia Bennersten. Sofia var dotter till Anders Bennersten och Sofia Hansdotter Berghman och där har Du en adlig anknytning som går att följa långt tillbaka till tidig medeltid.
 
Speciella källor: Slägten Laurin av August Kinberg 1886. Kronobergs regementes historia, anteckningar av L G T Tidander 1896. Rullor för Kronobergs regemente. Domböcker där svågrarna ofta uppträder tillsammans. Antingen det gäller slagsmål med drängar eller bevakning av sin bördsrätt...
Om Du vill ha mer uppgifter så kan Du kontakta mig.

1999-11-21, 23:05
Svar #2

Utloggad Gunnar Tonnquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2008-11-30, 19:14
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/gunnartq
Jag antar att den nämnda Sofia Hansdotter var dotter till Hans Berghman från Bergs gård. Enligt Smolandia Upsaliensis skall denne ha haft även en eller flera ofrälse bröder. En sådan kan möjligen vara en av mina anfäder, Sven Bergman aktuarie vid Göta hovrätt. Vet någon något om detta?

1999-11-23, 20:50
Svar #3

KURT EDMANSSON

Ett försök till svar angående Sven Bergman.
Enligt Göta Hovrätts arkiv: Actuarier.
 
Sveno Bergman, Cancellist den 1 Mart. 1676, Actuarie i Jan 1694; död 23 apr 1708.         Hans första Hustru död 18 Sept 1698; Gifte 2. Den 13 Aug 1699 med Margareta Samuelsdotter, död 10 Jul 1737, 61 år gammal. Dotter af Handelsmannen i Götheborg Samuel Isacsson, Född i Eksiö och Margareta Pehrsdotter.
Källa: Matrikel över Herrar o Män inom Kongl Göta Hovrätt, Lindblom Isac. Axel Linköping 1803.                Boken är förutom tryckt text fylld ned handskrivna kommentarer och kompletteringar.
För Sven Bergman står det med handskrift: Son af Sonesson. Detta är enda kommentaren om hans bakgrund. Vad den nu kan vara värd. Om det finns något testamente arvskifte eller kyrkoboksuppgifter har ej undersökts.
För hans hustrus mor Margareta Pehrsdotter kan man följa henne bakåt till den förnäma handlaren och borgaren i Jönköping under mitten av 1600-talet nämligen Peter Håkansson och hans hustru Margareta Stormhatt vars söner adlades Riddermark och Ridderström.
Ref Elgenstierna + nämnda matrikel
MVH
Kurt

2004-12-16, 20:32
Svar #4

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej,  
 
Jag har nyligen upptäckt att jag härstammar från denna släkt och tänkte därför försöka blåsa liv i diskussionen igen.  
 
Lars Klockenfelt föddes 1728-10-16 i Gottåsa, Skatelöv (G) enligt Skatelöv C:2 och föräldrarna är gästgivaren Petter Klockenfelt och Brita Klint, så regementshistoriken som Kurt Edmansson hänvisar till verkar ha rätt uppgifter. Han dog 1806-03-21 i Degersnäs Norregården, Virestad (G) enligt Virestad F:1 och noterades som Herr Capitain och Riddaren..., men det står ingenting om välboren i dödsnotisen däremot.
 
Min härstamning från Lars Klockenfelt går genom sonen Nils Klockenfelt, född i Hunna, Skatelöv (G) enligt Skatelöv C:3. Nils dyker så småningom upp i Timmele (P), där han 1786 gifter sig med baronessan Märta Maria Fägersköld. Hon dör dock efter bara drygt ett år.  
 
I Norra Åsarp (R) AI:1, sid 13, dyker han upp igen, tillsammans med pigan, senare hushållerskan, Cajsa Vallgren, som han får 7 barn med (som jag hittat hittills). Majoren flyttar med hushållerska och barn till Hällestad omkring år 1801, har tyvärr inte hittat dem i några flyttningslängder.
 
Han står inte noterad som far till de fem äldsta barnen i FB, men det gör han däremot till de två yngsta och av dem härstammar jag från den näst yngsta, Stina Nilsdotter. Alla överlevande barn får för övrigt patronymikonet Nilsson/Nilsdotter som vuxna. Samtliga barn noteras däremot som son/dotter i husförhörslängderna, alltså inte enbart som hushållerskans barn eller som oäkta.
 
Nils Klockenfelt dör 1837 i Wälan, Hällestad (R) enligt Hällestad AI:3, p 40 och han var då Major. Tyvärr har jag inte återfunnit honom i DB för Floby, som även innefattar bl a Hällestad.
 
Är det någon som forskar i släkten, så är jag intresserad av fortsatt kontakt.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2004-12-26, 12:27
Svar #5

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Hej.
 
Så trevligt att se namnet Klockenfelt på Rötters sida igen!
Med jämna mellanrum söker jag på det namnet för att se om något nytt har hänt.  
 
Jag har ingen anknytning till någon Klockenfelt men har många anor i Södra Småland.
För en del år sedan, när jag läste domböcker från Kinnevalds härad, hittade jag ett intressant mål ang en  viss Per Klockenfelts försök att få sitt äktenskap ogiltigförklarat. Jag fördjupade mig  i detta mycket tragiska mål ang ett påtvingat äktenskap där brudgummen,  en då bara 15 årig pojke, gjorde allt för att slippa leva med en kvinna han tyckte hjärtligt illa om, och försökte få grepp om vad som sedan hände huvudpersonerna. Min Per Klockenfelt  KAN vara samme person som din Petter Klockenfelt, men jag har har inte funnit beviset även om många likheter finns. Förutom namnlikheten rör båda sig inom samma geografiska område,  din Petter är född ca 1695/96, min Per född  ca 1695 i Skatelöv,  din Petter har titeln avskedad fältvävbel när han gifter sig med Brita, min Per är fältväbel när jag förlorar honom ur sikte 1718. Min Per tycks ha varit en hetlevrad herre, din Petter var en flitig besökare vid Allbo härads ting och figurerade i otaliga tvister och var tilltalad för  bl a slagsmål, hor, smädelse och hustrumisshandel. Han blev så småningom.skild till säng och säte från Brita.
 
 
Med vänliga hälsningar
 
Eva Dalin

2005-01-03, 11:21
Svar #6

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Eva,
 
Kul att se att du fortfarande håller koll härunder Klockenfelt, jag var lite osäker på om jag skulle få någon träff, då det var några år sedan någon skrev härunder.
 
Jag misstänker starkt att din Per och min Petter i själva verket är samma person, men som du själv säger, så gäller det att hitta bevis för den saken.
 
Så mycket har jag i alla fall fått klart för mig, att det gäller att börja gå igenom häradsrätternas protokoll ordentligt, både på Petter och hans son Lars (och även på din Per), för efter vad Kurt E. skriver, så var tydligen även sonen Lars flitigt förekommande i diverse mål.
 
Jag återkommer om jag hittar något mera intressant.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson

2005-01-08, 14:04
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Öja (G) C:1, s 86 [genlineid: 864.11.52500]:, födelseboken år 1739:
d 25 Febr. döptes Nils Klockenfelts nyfödda son Jon benämnd.....
 

2005-01-08, 22:52
Svar #8

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Niclas,
 
Och tack för uppgiften, jag har redan börjat kolla upp den...
 
Den här Nils Klockenfelt är visserligen inte någon ana till mig, men kan mycket väl vara en bror till min ana. Dessutom så stämmer Öja geografiskt ganska väl in med var mina Klockenfeltare finns.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2017-07-23, 13:28
Svar #9

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Med ombord på skeppet Enigheten i Viborgska viken i juli 1790 var Extra överskepparen Magnus Klockenfelt. Han omkom troligen när skeppet sprang i luften vid utbrytningen den 3 juli. Se skeppsrullan:    pp.arkivdigital.se/production/index.html?aid=v743187.b120&page=main/index
Mycket folk dog då, bland annat utgick då ätten Gyllenpamp när löjtnanten Gustaf Gyllenpamp omkom.
Hälsningar LarsO

2020-01-02, 17:41
Svar #10

Utloggad Arne Lundgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-01-02, 17:41
    • Visa profil
Hej
Jag letar efter Sara Maria Klockenfält. Hon gifte sig med trumslagaren i Karlskrona Sven Lundgren 1779-10-24 i Karlskrona Amiralitetsförsamling och dog där 1808-11-08. Sven Lundgren uppges vara från Kronobergs län och möjligen är även Sara Maria därifrån. Kanske någon känner till varifrån Sven Lundgren kom.
Arne


2020-01-02, 19:51
Svar #11

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Kanske Sara Maria hörde hemma i Karlskrona.
Det fanns flera med namnet Klockenfelt i Karlskrona Amiralitetsförsamling. Några exempel:

Volontärerna Håkan Klockenfelt och  Magnus Klockenfelt omtalas redan på 1750-talet ( t ex CIa:5 sid 77 och  177).
Vigselboken åren 1774 till 1792 har förutom Sara Maria även
Elisabet 1774, Magnus 1776, Anna Catharina 1783, Brita Catharina 1787 och Lisa 1792.
Sven Lundgrens och Sara Marias barn hade flera vittnen med namnet Klockenfelt
t ex när Gustaf döptes i feb 1781 (CIa:8 sid 311).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna