ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Olofsson Liste Norrlanda  (läst 720 gånger)

2000-04-08, 02:05
läst 720 gånger

Torsten Daun

Olof Olofsson f 1824-08-19 ohh Elisabeth Sofia Nilsdotter f 1830-07-16 Liste Norrlanda flyttade enligt hfl A1:5 Norrlanda till Boge med hela familjen.
Finns vare sig i hfl Boge, utflyttningslängd Norrlanda eller inflyttningslängd Boge.  
Finns det någon som har dessa?
Med vänlig hälsning
Torsten

2000-09-15, 17:18
Svar #1

Lars Hellströmer

Hej Torsten
 
har också personer från gården Liste, Norrlanda
 en Nils Nilsson 1728-1803  
en förfäder till någon av dina kanske?
 
Lars H

2000-09-16, 20:32
Svar #2

Torsten Daun

Hej Lars
Zacharias Zachariassson f 1675 i Kräklingbo gift med Christina Hangre, Hangre, Gothem. Deras femte barn, Olof Sakrisson f 10/11 1726, gifter sig med  Catarina Olofsdotter, Munkebos i Norrlanda, och blir husbonde där. Deras  tredje barn Helena Elsiabeth f 3/5 1803 gifter sig med Nils Ingemansson, vilken blir husbonde på Munkebos. Deras andra barn, Elisabeth Sofia gifter sig med husbondesonen Olof Olofsson Liste i Norrlanda. Har hit tills inte hittat någon annan släkt till mig på Liste, men det troligt att så blir fallet, eftersom stor del av min släkt finns i gotehm, Vallstena och Norrlanda.
Mvh
Torsten Daun

2000-10-14, 12:05
Svar #3

Lars Hellströmer

Hej Torsten
 
Har Boken om Norrlanda av Gustaf Larsson
 
Din Olof Olofsson eller hans fru  finns inte med i boken men  Nils Ingmarmansson finns med och äro född 1799 Munkebos ägare
 
Min släktgren startar med Per Liste 1660-talet och hans efterkommande delar upp gården vid flera tillfällen under 16/1700-talet, så det är svårt att få en bra bild över släktförhållandet mellan släkterna i Liste eftersom endast stamgårdens ägare/släkt finns med i boken,  
men ska jag gå efter stamgården släkt så  
finns det en Lars Olofsson f. 1823 kan det vara en bror till din Olof Olofsson på Liste?
 
Lars H

2000-10-15, 11:04
Svar #4

Torsten Daun

Uttrycket mig otydligt i min fråga ser jag nu. Min 0lof Olofsson var husbondeson från Liste, men gifte sig med husbondedottern Elisabeth Sofia vid Munkebos och blev husbonde vid Munkebos.
Enlig hfl flyttar hela familjen Olof, Elisabeth och deras två barn Nicklas Axel f 1852 ocxh Olof Bernhard f 1856 till Boge.
Familjen finns inte kvar i Norrlanda.
Den har inte dött.
Den finns intge i utflyttningslängd.
Den finns inte i inflyttningslängd i Boge.
Den finns inte i hfl i Boge.
Vart tod den vägen? Har någon något tips?
Vänligen
Torsten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna