ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mobeck  (läst 5713 gånger)

2002-03-27, 12:32
läst 5713 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Olle har helt rätt vad gäller fältväbeln Magnus Robertzonius/Robert Zonius/Robertsson (det är de tre sätt som efternamnet skrivs i domböckerna. Han är också väldigt processbenägen så han förekommer ofta i Tveta härads domböcker. Det verkar dock som han bor i Lekeryd i Greby (numera Grevby). Ett boställshemman kunde väl, vad jag förstått, även anses som en ren avlöning för en militär, och inte nödvändigtvis betyda att han bodde där.
 
Angående titeln sjökapten, så är det väl inte helt otroligt att Måns Nilsson (Mobeck) hade varit det innan han blev fogde. Den sjökapten som jag stött på i Hakarps socken nämns inte en enda gång med den titeln i domböckerna, däremot finns det med i Almqvists Frälsegodsen i Sverige... , och där omtalas att han tituleras skeppskapten i ett förläningsbrev från drottning Christina. Vad jag förstått av domböckerna så var det ganska livlig frakttrafik på Vättern mellan t ex Gränna, Jönköping och Hjo. Det skulle onekligen var kul att få reda på ursprungskällan till att Magnus Mobeck/Måns Nilsson var sjökapten.  
 
Mvh//
Lotta
 
PS Hur/om vapensmederna Mobeck hänger ihop med de andra vet jag inte.

2002-03-28, 00:37
Svar #1

Lars Handberg

Göran!
 
Nu har jag gått i genom mantalslängderna för Mullseryd Kroxhult Norrgården.
 
1686 är gården upptagen med 1/4 hemman och bebos av Enkan.
1687 är gården noterad för 1/2 hemman och bebos av Enkan samt d. Anders (kan tolkas som drängen Anders).
1688 bebos gården av Anders och h. pigan 2 + 1 person tolkar det till Anders och hustru samt piga.
 
Enkan försvinner alltså från gården mellan 1687 och 1688 om hon inte gifter om sig med Anders.
 
Hälsningar
Lasse

2002-04-03, 23:46
Svar #2

Lars Handberg

Hej!
 
Jag har tittat lite närmare i arvsskiftet efter Johan Printz och hittat ytterliggare en notering som är intressant den 20, 21 och 22 Oktober 1663.
 
Fougden Måns Niellsson för gammal tiänst
1. Brunt stodh medh föhl.
 
Denna Måns Nilsson har alltså varit i tjänst under en längre period dessförinnan.
 
Det är under tiden 1642-1654 som Johan Printz är guvernör över Nya Sverige.  
Det finns under denna period en intressant person som heter Måns Kling som för befälet över dom medföljande soldaterna till Nya Sverige med löjtnants grad.
 
Jag hade nog inte brytt mig så mycket över denna person om det inte varit för att Christina nämnt en Johan Klint. Vid närmare sökande fann jag att en Dr. Peter Stebbins Craig efter flera års forskning publicerat en förteckning över de tidiga kolonisterna i Nya Sverige. Här kallas han för Måns Nilsson Kling.
Artikeln är publicerad i Swedish American Genealogist 16(1996) p.68, p221. Finns även en som bara kallas Måns Nilsson i 17(1997) p.11.
 
Är det någon som känner till denna skrift och vet var man kan få tag på den?
 
/Lasse

2002-04-04, 22:47
Svar #3

Göran Nilsson

Har fortsatt att läsa i Mo härads renoverade domböcker. Den 21 januari 1659 står bl a: Wälb. Landzhöfdingens wälb. Johan Printz godsafougde Måns Nilson begärtt Citation till wälb. Peder Jonson gyllenswärd
----    ----    ----    ----
 
Detta är det tidigaste belägget för denna titel och denne arbetsgivare. Året innan är en fogde till Johan Printz nämnd som har ett annat namn. Redan den 27 november 1655 finns dock följande nedtecknat: Samma dagh klagade welacht Måns Nilsson i Krokzhult på Larss Larsson i Flategiärde för dheett han icke wille betala på sin Sons wegnar 6 RikzDr,
----    ----    ----    ----
 
Någon tidigare domboksnotis om Måns Nilsson i Krokzhult finns inte. Den 11/10 1652 omtalas dock en Måns Nilsson i Gunillabo. Anklagas för lönskaläge med 14 åriga Anna Eskilsdotter som var barnfödd i Halland. Den mesta sexuella aktiviteten hade tydligen skett redan 1651, men Anna uppgav också att hon hade blivit våldtagen 1652 efter att han hade blivit trolovad med pigan Brita Pedersdotter vid midsommarstid samma år. Detta senare skulle ha skett på vägen till hans mor i Tranemo gäll, Kind härad. Eftersom Anna var från Halland kunde ingen gå i god för hennes vittnesmål och Måns svor sig fri från våldtäkten, men blev dömd för det övriga. Om detta är den samme Måns Nilsson som senare bodde i Kråkshult framgår inte. Gunillabo är ju det samma som Gunillaberg, vilket var Johan Printz säteri, så helt omöjligt är det väl inte att det är den rätte Måns.
 
Annars har jag hittat mest familjeuppgifter angående Regina Karlsdotter. Den 13/7 1670 står: S d Arfwidh i Alebo delade moth sina barnabarns medarfwas wägnar effter sin dotter Märit Arfwidzdotter som lefnade effter sigh tu piltebarn och medh H. Regina carlssdotter en liten Son, nu sägis Sahl. Eskill afwittrade sin första hustrus barn i möderne een wiss Summa till 100 Dr. i pg. och wärdöre. Arfvidh i Alebo begärar dhet eena sitt dotterbarn till föda, Josep Eskillsson farfadren swarar, han will intett sleppa them från hwarannan elliest ledas the wedh.
 
Den 8/11 1669 står: S. d. Beswäradhe sig wälb. Hr Landzhöfdingen Gustaff Ribbingh Erichson öfwer Länsmannen Joseph Eskilson, i det att alla mijla stolparna icke äro vprättadhe på alla wägar i Häradit, och moste plichta therföre 3 D. Joseph Eskilson swarar han är Nyliga vorden änkling, och hans son Eskil Länsman är och i wåår blifwen dödh, Elliest weet han intet grant hvar the blifva satte, förr än thet blifwer af Landtmätaren mätt dher the nijdsättias börha. Vid samma ting står också: S. d. Om barna målhsmans wälde Effther Salig Eschil Josephson, som lefnadhe effter sig af första Kullen, två söhner, och af andre een sohn, Joseph är farfadren, Arfwid i alebo Morfadren, och mormodhren hustru Jngebohr Jönsdotter.
----    ----    ----    ----
 
13 juli 1670 finns bl a: ----    ----    ----J blandh andre ährander ther förhandlat bleff, examinerades emällan wälb. Fruen Beata Gyllenswärdh till Rörssbergh fulmächtigh Olaum Algothi Klagande, om munkebo. hennes frälsse donationis hemmans bruk, på Arende stått till länssmannen Sahl. Eskil som affsompnade 1669, nu till swars inställe sigh dhesse arfwingar, effterlefwerskan Enkan hustru Regina, medh sin fader, wyrdige och wällärde Hr Carl paster i Boenstorp, och swärfader Josep Eskilsson, med brodren canuto. på dhess barnss wägnar try stycken twå Kullar.
----    ----    ----    ---- Av samma mål framgår att Regina har flyttat från Munkebo vid vårfrudagstiden 1670.
 
Lasse, dina fynd i mantalslängden stämmer ju bra med domboksutdraget ovan den 21 maj 1688. Finns det några spår i mantalslängden efter Karin Karlsdotter i Elsabo, där hon tydligen hade trängt sig in?
 
Hälsningar
Göran

2002-04-05, 00:48
Svar #4

Lars Handberg

Hej Göran !
 
Elsabo ser ut att bebos av  
1687 tiggare
1688 utfattiga
1689 Jonn och hustru, Erik alldeles utf.
 
Däremot finns en gård som jag tytt namnet till Ässessboo fram till 1687 därefter till Äseboo den bebos av:
1686 Ländsmannen och Anders
1687 Cronans landsman och hustrun
     Enkian och dotter
1688 Ländsman Per Sö??? och hustru
     Thore och hustrun
1689 Opbördsman och hustrun
     Thore och hustrun
 
Kan det vara Äseboo istället för Elsebo ?
Det dyker upp en enka 1687 som inte finns kvar där 1688. Förvisso verkar hon bo kvar på Kroxhult 1687 men hon kanske flyttade över under årets gång!
 
Jag skall gå över dom övriga gårdarna för 1688 och framåt och se om det kommer någon ny änka på någon annan gård.
 
När du gått över Mo härads domböcker har det aldrig dykt på någon befallningsman från Unnaryd det skall bo en på Norra Elmås 1689.
(Jag har fått för mig att Lars Barkman och Agneta Haijock har haft något boställe i Unnaryd). Kan ju tänkas att Gustaf Månsson Mobeck var bosatt i dessa trakter innan han flyttar till Jerstorp.
 
 
Appråpå Måns Klint så bosätter han sig i Finland efter vistelsen i Nya Sverige, så han kan vi glömma. Men det gäller att lyfta på alla stenar...
 
 
Hälsningar
Lasse

2002-04-06, 15:56
Svar #5

Göran Nilsson

Elsabo tror jag är den rätta gården. Ser således ut som att Karin Karlsdotter inte är kvar efter 1687 i någon av gårdarna. Om hon nu är mor till Johan Månsson Mobeck kanske hon har flyttat över till Ryssby socken. Av domboksmaterialet i samband med hans död framgår ju att modern var hos sonen när han blev sjuk. Rimligen bodde hon inte allt för långt bort. Karin Karlsdotter fanns i så fall i livet 1694. Tyvärr saknas dödbok för denna tiden i Ryssby, börjar inte förrän 1700. Därefter har jag inte kunnat finna någon dödsnotis som passar in på Catharina Bolhemia. Läsbarheten av mikrokortet är dock under all kritik.
 
Lasse, har du mantalslängderna för Ryssby tillgängliga? Finns hon antecknad hos förmodade dottern Maria och hennes man Mattis Johansson i Sälleberg någon gång 1687-1692 eller hos Johan Månsson Mobeck i Strättö senare i Sälleberg?
 
Hälsningar
Göran

2002-04-07, 09:29
Svar #6

Lars Handberg

Jag tror nog också att Karin Karlsdotter flyttar mot Ryssby hållet. Jag har mantalslängder på gång in från SVAR dels för Jönköpings län 1668-1678 samt Kronobergs län 1687-1695.
 
Jag tycker det är underligt att ingen av sönerna omnämns i Mo häradsböcker under moderns problem med bostället Kroxhult. Gustaf företräder ju Lars Barkman samt Alexander Haijock i Tveta 1687, 1688 & 1692. Johan arbetar som gårdsfogde i Ryssby.
Man kan ju tycka att någon av dom skulle bistå sin moder.
 
Hälsningar
Lasse

2002-04-08, 12:39
Svar #7

Lars Handberg

Göran!
 
Har du tillgång till Ryssby C:1 ?
 
Skall finnas special räkenskaper (räkenskaper för fattigvården 1673-1716).
Kan möjligtvis finnas någon notering om Karin Karlsdotter i den.
 
Hälsningar
Lasse

2002-04-09, 18:17
Svar #8

Göran Nilsson

Lasse!
 
Om jag minns rätt så finns det i dessa fattigräkenskaper ingenting om Karin Karlsdotter. Flera år står det vad bl a Johan Månsson Mobeck har lämnat i allmose korn, t ex år 1691: 3/4 skeppa.
 
Christine!
 
Din tveksamhet över Carl Mobecks ålder var befogad. Jag började titta i 1710 års dödböcker för socknarna i Sunnerbo härad. I Agunnaryd fastnade jag för följande: d. 8 Maij 40 åhr Elijsabet på Lidn i vedåsa (förmodligen är detta begravingsdatumet). 2/11 1710 var Carl Mobeck dopvittne i mellangården i Vedåsa. Under 1707 är han fadder vid tre tillfällen. Vid inget att dessa fyra dop nämns någon bostadsort för honom. Vid två dop 1705, ett dop 1704, ett dop 1703 och ett dop 1702 är han också vittne och bor då i Elmtaryd.
 
Vid dopet den 5 april 1703 står: d. Carl Månsson Mobeck j älmtery. Således ogift vid detta tillfället. Kan med Månsson som patronymikon omöjligt vara son till Johan Månsson Mobeck i Ryssby. Bror är väl sannolikt. Ryssby och Agunnaryd är grannförsamlingar.
 
Någon vigsel eller några barn finns inte antecknade för Carl i Agunnaryd. Har du tillgång till KGF:s databas för sökning efter hans och Elisabets giftermål?
 
Hälsningar
Göran

2002-04-10, 21:37
Svar #9

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Tack Göran!  Nu tror jag att det börja ”brännas”! Den här Carl Månsson Mobeck passar mig bättre. Jag har sökt på alla möjliga och omöjliga vis efter Carls och Elisabeths vigsel i KGF:s databas, men icke. Jag har heller inte funnit några födda barn och efter vad som framkom av testamentets innehåll torde det ju inte funnits några levande barn efter Elisabeth.
Hennes far borde ju ha hetat Carl Berg, men inget napp.
Jag har i KGF läst namnen på alla dopvittnen i Agunnaryd sn åren 1697 t.o.m. 1714.
Det fanns en fältväbel Måns alias Magnus Berg i Walsnäs som dopvittne åren 1697 t.o.m. 1701. Dock får han själv inga barn.
År 1702 dopvittnen, Carl i Elmtaryd,(=arrendatorn Carl Jonsson), Carl Mobeck ibid.
År 1703 dr. Carl Månsson Mobeck,
År 1704 Mäster (??) Carl Mobeck.
År 1705 Monsieur Mobeck på Elmtaryd.
År 1705 Carl Mobeck på Elmtaryd.
År 1707 var C.M.(ingen ortsangivelse) dopvittne 3 gånger var av 1 gång på Wedåsa .
År 1710-11-02 C.M., (ingen ort), barndop Wedåsa Mellang.. Efter detta datum finns inte hans namn mera.
Eftersom det står C.M. ”på” Elmtaryd så är det väl möjligt att han var frälsefogde för denna gård (gods?).
Om jag utgår ifrån att prästen skrev rätt namn då han skrev Månsson Mobeck så är det ju en Måns Mobeck jag ska söka efter. Kanske kan det vara Måns Nilsson ”sjökaptenen” som är hans far. Det återstår även att försöka reda ut var han fanns åren 1711-1713.
Nu börjar det bli spännande!
M.v.h.
Christine

2002-04-12, 00:00
Svar #10

Lars Handberg

Hej!
Har nu gått igenom mantalslängderna för Mulseryd socken 1667-1678.
Under hela denna perioden har Måns Nillson och hustru varit noterade för gården Kroqshult (det är nog denna stavning som är frekventast). Inte vid något tillfälle har någon titel använts.
 
För rullan 1678 är Måns och hustru medräknade men efter summeringen för Mulseryd så finns följande anteckning.
afföres -- för måns nilsson i kroqshult för 1677
Därefter har man summerat om Mulseryd och minskat med en person.
 
Jag vet inte riktigt hur man skall tolka detta, min första reflektion var att han dog redan 1677. Men varför var han då noterad 1678???
 
Carl Månsson Mobeck skall ha varit född 1679 det måste i så fall varit efter Måns död. Måns kan dock ha avlidit slutet av 1677 och Carl vara född mot mitten av 1678. Så det är ju inte otroligt att dom är far & son. Johan Månsson Mobeck fick ju en dotter efter sin död.
 
Mvh
Lasse

2002-04-14, 20:18
Svar #11

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu läst igenom allt vad som här har nedskrivits om Mobeck-släkten och kan om jag tänjer lite på årtalen tänka mig att Carl Mobeck är en bror till Johan, Gustaf Månsson och Maria Månsdotter. Carin Carlsdotters ålder är ju också av avgörande betydelse. Det finns dock ett aber, om det nu skulle vara änkan Carin Carlsdotter med dotter som bodde i Äsebo år 1687, så hade änkan ingen son. Så vida han inte gick i skolan, vilket jag betvivlar. Det fanns nog inga ekonomiska resurser till någon utbildning under de då rådande omständigheterna. Fast jag är helt övertygad om att Carl var skrivkunnig. Jag har sett hans namnteckning och den var skriven av en van hand.  
Jag härstammar dubbelt upp från denne Carl så det skulle verkligen vara roligt om jag någon gång kunde finna en lösning på varifrån han kommer. Med tanke på hans barns namn så är jag nästan säker på att han hör hemma i denna släkt. Men var?
Ja, nu har jaktinstinkten vaknat! Det är bara det att jag just nu inte har den tid som behövs för forskning till förfogande. Det kan bara bli en liten stund då och då.
M.v.h.
Christine

2002-04-15, 00:53
Svar #12

Lars Sandberg

Mobäck, Korpral från Stenberga
 
1 Lars Fredrik Petersson Mobäck, born 1814.12.03 in Boda Djupsgård,
Stenberga F (Jönköpings län, Småland). Korpral 1836. Smålands Grenadiärbataljon.
 
Married 1839.12.01 in Stenberga F to  
Kristina Katarina Karlsdotter, born 1818 in Boo, Stenberga F.
 
Children:
Anette Sofia Larsdotter Mobäck, born 1840.03.16 in Boda Djupsgård,
Stenberga F.
Matilda Lovisa Larsdotter Mobäck, born 1841.11.10 in Gransjömåla,
Stenberga F.
Per Ludvig Larsson Mobäck, born 1843.12.26 in Gransjömåla,
Stenberga F.
Karl Vilhelm Larsson Mobäck, born 1846.03.23 in Gransjömåla,
Stenberga F.
Emma Karolina Larsdotter Mobäck, born 1848.08.14 in Gransjömåla,
Stenberga F.
Fredrika Charlotta Larsdotter Mobäck, born 1850.10.07 in Gransjömåla,
Stenberga F.
Oskar Fredrik Larsson Mobäck, born 1852.04.24 in Boda Djupsgård,
Stenberga F.
 
*** Generation I ***
 
f
2 Peter Larsson, born 1779.12.10 in Boda Tallsgård, Stenberga F.
 
Married to the following ancestor
 
Children:
Lars Fredrik Petersson Mobäck, born 1814.12.03, see ancestor 1.
 
m
3 Maria Kristina Petersdotter.
 
Married to the previous ancestor
 
*** Generation II ***
 
ff
4 Lars Månsson, born 1720.11.01 in Karlstorp F, dead 1803.03.17
in Stenberga F.
 
Married to the following ancestor
 
Married 1753.12.28 in Stenberga F to  
Magdalena Johansdotter, born 1735, dead 1757.06.11.
g/d 1779?                                                          
 
-------                                                            
 
Children by first marriage:
Magdalena Larsdotter, born 1761.08.03.
 
Kristina Larsdotter, born 1774.01.14 in Boda Tallsgård,
Stenberga F, dead 1830.06.20 in Boda Tallsgård, Stenberga F.
Married to  
Peter Svensson Berglund, born 1770 in Alseda F, dead 1851.01.07
in Boda Tallsgård, Stenberga F. Byggmästare.
Peter Larsson, born 1779.12.10, see ancestor 2.
 
Children by second marriage:
Gabriel Larsson, born 1757.06.11 in Boda Tallsgård, Stenberga F.
 
fm
5 Maria Persdotter, born 1731.12.07, dead 1782.04.18 in Boda Tallsgård,
Stenberga F.

2002-04-16, 21:48
Svar #13

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Lasse!
Är det här något som kan intressera dig?
MOBECK G. Sköld: Delad, i övre fältet tre träd uppväxande från ett uppskjutande treberg, i nedre fältet en vågbjälke.  Hjälmprydnad: Två uppväxande bladstänglar. Krigsmanshusest E:III 1707 168, KrA - Samma vapen belagt hos Gustav, häradshövding i Västra Tveta och Mo härader, 1769. Riksdagsfullmakter R 5191.
Detta har jag hittat då jag läste på nätet ”Gröna stubbens äldre ofrälse släktvapen i Sverige”under namnet Mobeck.
Hälsningar
Christine

2002-04-16, 22:53
Svar #14

Lars Handberg

Hej Christina!
 
Ja jag har också uppmärksammat detta, jag mailade Krigsarkivet för en månad sedan angående källan E:III 1707 168 men inte fått något svar ännu. Får göra en ny påstötning.
Har också fått hem mantalslängder för Kronobergs län 1687-95, återkommer med vad dessa kan ge.
 
Hälsningar
Lasse

2002-04-25, 23:48
Svar #15

Lars Handberg

Hej!
 
Jag har gått igenom mantalslängderna för Ryssby socken men tyvärr inte kunnat finna något som stödjer teorin om att Karin Karlsdotter Bolhemia flyttat dit (en mycket liten ledtråd finns dock i Agunnaryd).
 
Dom mantalslängder jag gått igenom 1687-1695 enligt dessa kan man notera att befallningsmannen Johan Månsson och hustru varit bosatta i Strette 1687-1692, 1688 finns inte Sunnerbo härad med i längden samt 1689, 1692 står ingen titel angiven.
 
Därefter flyttar dom över till Sälleberg både 1693 och 1694 finns Johan med men utan titel.
1695 bor Enkan kvar tillsammans med en hustru Anna.
 
Dock förekommer inte namnet Mobeck någonstans i mantalslängderna.
 
Båda gårdarna är upptagna 1 hemman och ägdes av Häradshövdingen Christoffer Gyllengrip som alltså Johan var gårdsfogde åt. 1692 indrogs Strette till kronan varför gården kom att brukas av en kapten Sparre 1693 fram till åtminstone 1695.
 
Angående Karin och dottern Maria:
Enligt Mo härads dombok 1688 21maj får vi information att Karin flyttat från Kroqshult och insatt sig i Ällsaboo. Maria skall ha gift sig med Mattis 1687 alltså har dom inte flyttat till Ryssby samtidigt. Dock kan man tänka sig att Johan har ordnat med plats för Maria som Piga i Ryssby. Jag har letat efter en piga vid namnet Maria i Ryssby men inte funnit några, det finns dock ett antal ej namngivna pigor. Till exempel har pastorn i Ryssby 2st pigor som ej är namngivna, skulle ju passa bra eftersom modern är av prästsläkt.
Det utdrag som finns om Johan Månsson's död får jag inte riktigt klart för mig när Karin kommer till Ryssby saknas en bit för att man skall förstå och texten ”som äfwen dijtkommen war, sin sohn uthi dess swårmodighet att uppwachta” tolkar jag som att hon inte har befunnit sig i Ryssby utan kommit när sonen har insjuknat. Då undrar man när han insjuknat?
 
Jag har gått tillbaka till mantalslängderna för Mulseryd för att ytterliggare kolla upp gården Ellsebo.
1687 Tiggare
1688 Utfattiga
1689 Jonn och h. Enka alldeles utf.
1690 Alldeles utfattiga
1691 Anders och hustru
 
Det troliga är att det står enka och inte Erik som jag tidigare angivit. Men det är ganska så otydligt så 100% säker är jag inte.
 
Kan också vara så att modern har varit bosatt hos Gustaf Mobeck var nu han befann sig vid denna tidpunkt??
 
Nu när också en Carl Månsson Mobeck figurerar i Agunnaryd, har någon kollat dödboken efter Karin Carlsdotter på denna ort?
 I slutet av mantalslängden för Agunnaryd finns följande:
Prästegården pastorns enka
 Hust. Annika
 Dräng Joen, Jöns
 Pr Karin, Ingebor
 Ryssebon enka Karin
 
Jag har inte kunnat finna någon Carl Månsson i mantalslängden för 1695 i Agunnaryd så fram till dess har han befunnits på annan ort. I Ryssby finns 2 gårdar Holberga samt Ramsboda som båda bebos av Carl och hustru.
 
Göran:
När det gäller Mattis (gift 1687 med Maria Magnusdotter Mobeck) blir jag lite villrådig har du något som stödjer att dom varit bosatta i Sälleberg?
Anledningen är följande:
Gården Sälleberg  
1687 d:Mattis
1689 Mattis & hustru
1690 Mattis & hustru  
1691 borta
 
Gården Tryfhult:
1687 Ryttare Mattis & hustru
1689 Ryttare Mattis & hustru
1690 Ryttare Mattis & hustru
1691 bort
 
En titt i 1686 års mantalslängd skulle kanske skilja dom åt, men du kanske har säkra uppgifter på att dom var bosatta i Sälleberg.
 
Jag håller på att gå tillbaka ytterliggare i Mulseryd kommer igen med fler uppgifter om detta.
 
Hälsningar
Lasse

2002-05-01, 13:23
Svar #16

Lars Handberg

Hej!
 
Jag har gjort en sammanställning på släkten Bolhemius som jag bifogar. Om någon har ytterliggare uppgifter vore det kul om ni hörde av er.
Släkten Bolhemius
 (31 k)

 
Hälsningar
Lasse

2002-05-01, 15:22
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Lasse!
 
Intressant sammanställning! :-) Men en sak jag reagerade på var att du skrivit att Carl (Caroli) Bolhemius hustru Ingeborg Tidera var dotter till Erland Petri Paulinus. Ser att källan är Family search, och den är ju inte alltid att lita på. Namnet Tidera tyder ju på att hennes far heter Tiderus.  
I Smålands nation i Uppsala av P G Wistrand står om Ingeborg Tidera, att hon är änka efter Carl Bolhemius företrädare Erland Pauli, inte dotter. Det står också att hon är syster till Johannes Arvidi Tiderus. Dessa var barn till kyrkoherden Arvid Tiderus i Väckelsång. Då stämmer det ju lite bättre med namnformen. Dessutom heter ju en son till Carl och Ingeborg Arvid.  
Enligt samma bok dog Ingeborg 28 juli 1674. Carl gifte om sig med Anna Arvidsdotter Rosbeckia, dotter till Arvidus Petri Rosbeckius, kyrkoherde i Barnarp 1653-63, och Sara Nilsdotter Rubenia.
 
Angående Andreas Caroli Bolhemius skriver du att hans hustru N Magnusdotter är dotter till Magnus Avelenius och N Arvidsdotter i Villstad. Hans hustru (som jag inte hittat förnamnet på någonstans) är enligt Växjö stifts herdaminne, del VII, dotter till företrädaren i Sandseryd Magnus Petri Avelinus och N Arvidsdotter. Modern till Andreas hustru var dotter till kyrkoherden i Värnamo Arvidus Petri och änka efter Magnus Avelinus företrädare Laurentius Magni Bock.  
Alltså, för att göra det kort, Magnus Avelinus hör hemma i Sandseryd och inte Villstad.  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-01, 15:29
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Och så hittade jag plötsligt förnamnet på Andreas hustru. :-) I Smolandi Upsalienses, del II, står att hon heter Catharina.
 
Mvh//
Lotta

2002-05-01, 16:46
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lars,
(När jag höll på och skrev det här har Lotta redan kompletterat en del - det får duga ändå, även om det blir dubleringar)
 
Kompletteringar:
Carl Håkansson Bolhemius, inskriven i Uppsala 1624 -/10, och utan tillnamnet.
Hans hustru Anna Larsdotter, död före juni 1679.
Som khe bodde CHB på pastors stom Ekornahult.
 
(Nils Andersson Bolhemius, (nr 275) begravd 20/4 1628 i Uppsala, som Bengt Nilsson Hulthenius skrivet sorgekväde om. Han kanske skall uppmärksammas som utan känt samband).
 
sonen Carl Caroli Bolhemius, död 1705 18/4, stud i Ups. 1653 -/8
(Källa så långt: Smål Ups I)
 
Ang sonen Arvidus Caroli Bolhemius, född i Markaryd i mars 1666. Inskr i Rostock juni 1684, i Åbo 1685 och resp där 24/4 1688. Informator hos överste Kock på Vallen och reste med dennes son till Lund. Inskr i Lund 1/5 1691; disp för A. Riddermark 1692 (tr.). Pv 1698. Rektor för skolan i Halmstad. Kh i Knäred 1712. Död 8/9 1738.
(Källa: Callmer, Svenska Studenter i Rostock 1419-1828, och där med källa: Sjöström Smål Nat, s. 49, nr 157 och Wilstadius, Smål Nat i Åbo s 22, nr 277).  
 
Arvidus Carloli Bohlhemius, inskriven i Åbo 1685, 4/7, född i Markaryd 1666 /5, ... Skol i Växjö 1675 7/5, gymn 1679, avgick 1684. Stud i Råstock s å /g. Resp i Åbo 1688 24/4 u Hahn. Informator hos överste Meck på Wallen och reste med dennes son till Lund. Stud där 1691 75 och resp 1692 u Ridderstad. Prv 1698 20/6, adjunkt hos Wiraenius i Halmstad, Göteborgs stift, rektor vid skolan där i omkr 12 år, kh i Knäred 1712, tilltr 1713 22/4. Död 1738 8/9 och begr i Halmstad.
Gift 1) i Snöstorp, Hall län, 1700 11/11 med Elisabeth Agrell, d i Halmstad, bgr 1711 6/12, dotter till kh i Torup Nicolaus Agrell och Gunilla Ausinia, gift 2) i Halmstad 1713 15/2 med Agneta Römer.
Barn: bl vilka Johan Fredrik f. 1714, d 1762 15/2 som obefordrad prästman i Göteborgs stift.
(Källa: Wilstadius, Smålands natio i Åbo)
Här kan Du alltså jämföra!
 
Wilstadius uppger också en broder till Arvidus Carloli Bohlhemius:
Carolus Bolhemius, inskriven i Åbo 1688, 23/7. Skol i Växiö 1682 4/3 vid 11 års ålder, avgick 1688. Levde 1701 enl Sunnerbo dbk d å 30/9. Kallas konstigt nog Carolus (Arvidi) i personregistret!
 
Angående Andreas Caroli Bolhemius, skriver Wilstadius i Smål Nation i Åbo, 1640-1798:
Kh Andr. Bollhemii änka, Catharina Månsdotter, d 1699; dotter till kh. I Sandseryd Magnus Avelinus.
Denna Catharina Månsdotter var alltså enl Wilstadius gift med Jonas Hiller, inskriven i Åbo 1674 19/11, född 1648 13/1 i Hjälmseryd, bondson från Hillatorp .. Kh ui Sandseryd 1692 8/3. Död 1701 1/5. (Gift en andra gång med Margareta Hillebrand . d 1711 28/6).
 
Ang Ingeborg Caroli Bolhemia, dotter till kh i Markaryd Carolus Bolhemius och Anna Arvidsdotter Rosbeckia skriver Wilstadius:
Död 1746 27/1,
G m Nicolaus Magni Frostman, inskrven i Åbo 1704 20/7, son till (222) Magnus Christophori Frostman, komm i Karlsham o garnisonspredikant på kastellet o h h Gunilla Osander
Nicolaus Magni Frostman, magister 1712 15/2,  Kollega vid Jönköpings skola, Prv 1713, ... Kompanipräst vid Kronobergs regem .. [slutligen] kh i Knästorp, Lunds stift 1722, tilltr 1723. Död 1754 21/5.
 
Hoppas Du kan ha någon nytta av ovanstående!
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-01, 17:03
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej igen,
Ur Smolandi Ups I kan jag komplettera, till det Lotta riktigt nämner ovan, att:
Ingeborg Tidera, död 1674 28/7, var dotter till prosten i Väckelsång, Arvid Jönsson Tiderus och h h Margareta Bringia.
Ingeborg Tidera var 1:o gift med Erland Påvelsson Paulin[us], (inskriven i Ups 1624 utan tillnamnet), kh i Markaryd, son till kh i Virestad, Paulus Erici Wirestadius o h h Anna Pedersdotter, (kh dotter från Markaryd).
Ingeborg Tidera gifte sig 1664 26/6 med Carl Carlsson Bolhemius, i hans första gifte.
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-02, 12:23
Svar #21

Lars Handberg

Hej Lotta & Olle!
 
Tack för alla kompletteringar, jag skall uppdatera filen så kan jag lägga ut en ny.
 
Kommer dock ta ett tag eftersom jag har en del nya uppgifter som jag vill få bekräftade innan jag lägger in dom.
 
Kom gärna med mer uppgifter dom som har!
 
Hälsningar
Lasse

2002-05-09, 00:27
Svar #22

Lars Sandberg

Korpral Mobäcks hustrus släkt i Stenberga, familjen emigrerade till USA
 
1 Kristina Katarina Karlsdotter, born 1818.09.11 in Millehorf,
Stenberga F, dead 1891 in USA.
 
Married 1839.12.01 in Stenberga F to  
Lars Fredrik Petersson Mobaeck, born 1814.12.03 in Boda Djupsgaard,
Stenberga F, dead 1905.06.10 in Center City, USA. Korpral.
 
*** Generation I ***
 
f
2 Karl Karlsson Holm-Dahl, born 1783. Soldier Kalmar Reg, 1805-33, Crofter.
He is godfather to my relative Eva Maria Danielsdotter Sandberg, 1833-1917.
 
 
Married to  
Anna Petersdotter, born 1794 in Eddebol.
 
Married 1809.03.19 in Stenberga F to the following ancestor
 
Children by second marriage:  
Anna Karlsdotter, born 1837.04.07 in Eddebol, Stenberga F.
Karl Anders Karlsson, born 1838.10.18 in Eddebol, Stenberga F.
 
Children by first marriage:
Karl Anders (dead) Karlsson, born 1810.12.24 in Millehorf, Stenberga F.
Margareta Ulrika Karlsdotter, born 1812.09.09 in Millehorf,
Stenberga F.
Daniel Peter Karlsson, born 1815.09.26 in Millehorf, Stenberga F.
Daniel Johan Karlsson, born 1816.12.23 in Boda Skattegaard,
Stenberga F.
Kristina Katarina Karlsdotter, born 1818.09.11, see ancestor 1.
Maria Karldotter, born 1820.10.21 in Boda Skattegaard, Stenberga F.
 
m
3 Elisabet Danielsdotter, born 1778 in Boda Skattegaard, Stenberga F.
 
Married 1809.03.19 in Stenberga F to the previous ancestor

2002-06-06, 23:45
Svar #23

Lars Handberg

Enligt mantalslängderna för Mulseryds socken bestod Kroqshult av norrgården vilken ägdes av Johan Printz samt södergården som ägdes av Eric Månskiöld.
 
Perioden 1646-1653 :
Norrgården : Lars och hustru Elsa samt inhysta pigan Britta. [Denna Britta kan möjligen vara dottern till Fr Ingiall som finns noterad 1646].
Södergården : Måns och hustru Britta. Åren 1646, 1648 finns dessutom en Måns med dottern Br?tta noterade.
 
Året 1654  
Norrgården : Måns Nilsson fogde h. Britta samt dräng.  
Södergården : Måns h. Britta samt inhysta Stina Elsa.
 
Året1655
Norrgården : Måns Nilsson hust. Britta samt dräng Måns.  
Södergården : Måns h. Britta samt inhyses kona Elsa.
 
Perioden 1656-57
Norrgården : Måns h. Britta
Södergården : Måns h. Britta.
 
Året 1658  
Norrgården : Går ej att läsa sidan
Södergården : Måns och hust..
 
Perioden 1659-62
Norrgården : Måns och hust.
Södergården : Måns och hust.
 
Året 1663
Norrgården : Befallningsm. Måns Nilsson och hust.
Södergården : Måns och hust.
 
Perioden 1664-77
Norrgården : Måns Nilsson och hust.
Södergården : Måns och hust.
 
Året 1678
Norrgården : Måns och hust.
afföres -- för måns nilsson i kroqshult för 1677
Södergården : Måns och hust.
 
Året 1679
Norrgården : Enkan
Södergården : Måns och hust.
 
Av ovanstående kan man dra slutsatsen att Måns Nilsson dyker upp som befallningsman (fogde) 1654 i Mulseryd gift med Britta som han är gift med åtminstone fram till 1657.
 
Göran din domboksnotis från 1652 om Måns Nilsson i Gunillabo blir intressant eftersom han blev trolovad med Brita Pedersdotter vid midsommartid 1652. Tyvärr kan jag inte finna Måns och Britta i Gunillabo varken 1652 eller 1653 i mantalslängderna. Tydligen nämns Karin Karlsdotter som hustru första gången 1670, vilket innebär att Britta troligen avlider mellan 1658-1669. Det troligaste måste nog vara i början av den perioden 1658-1662.
 
Vad hette Johan Printz fogde före 1659 ?  
Vem är Måns Nilsson fogde för 1654-1658 ?
Kan gården Flategiärde vara en ledtråd? (Noterad und. Bjurbäck)
 
”Redan den 27 november 1655 finns dock följande nedtecknat: Samma dagh klagade welacht Måns Nilsson i Krokzhult på Larss Larsson i Flategiärde för dheett han icke wille betala på sin Sons wegnar 6 RikzDr,”
Kan gården Flategiärde vara en ledtråd? (Noterad und. Bjurbäck)
Ägare till gården verkar ha varit en Christina Bååt (död 1657).
Kanske var Måns Nilsson fogde hos henne!
Vad kan denne Måns Nilsson ha haft för syssla då han kräver 6 riksdaler för sonens vägnar. Finns det mer text i denna domboksnotis som kan ge lite hjälp ?  
 
Hälsningar
Lars Handberg

2003-03-10, 00:24
Svar #24

Göran Nilsson

Som har framgått av tidigare inlägg är mitt huvudsakliga intresse för Mobecksläkten att jag har misstänkt att Maria Månsdotter (Magnusdotter Mobeck) kommer från denna. Jag är helt säker på att hon i början av sitt första äktenskap med Mattis bodde i Sälleberg, Ryssby socken. Detta med anledning av de uppgifter som finns i hennes bouppteckning 4/3 1737 (Frosta häradsrätt FIIa:2, nr 5) och i V. Vrams och Ryssby kyrkoböcker. Bl a var älsta sonen Per Mattisson död före modern men hade efterlämnat en son och en dotter i Ryssby sn. Denne Per finns också med i Ryssby födelsebok den 15/2 1688. Här nämns dock inte moderns namn och ej heller faderns efternamn utan det står bara Mattisses barn i Sällebergh. Eftersom han var äldsta barnet verkade det mycket troligt att det var föräldrarna som avsågs i en vigselnotis 1687 i Ryssby för Mattis Johansson och en Maria. Hennes efternamn dock oläsligt på mikrokortet. Har senare på landsarkivet haft möjlighet att läsa originalet och där framgår tydligt att hennes efternamn är Johansdotter. Per Mattisson/Matsson dog den 19/4 1719 i Tesås, Ryssby sn och föräldrarna angavs då vara Mattes Persson i Sälleberg och Maria Månsdotter. Således stämmer varken Mattis eller Marias patronymikon om det skulle vara rätt vigselnotis 1687. Det troligaste är att de är vigda i någon annan församling. Mattis är dock ovanligt i församlingen och jag tycker inte vigselnotisen stämmer med någon annan i socknen. Ryttaren i Lars inlägg är ju t ex redan gift vid mantalsskrivningen i början av 1687.
 
Maria Månsdotters barn var: 1) Per Mattisson/Matsson, f. 15/2 1688 i Sälleberg, Ryssby sn, d. 19/4 1719 i Tesås, Ryssby sn. Gift 25/5 1713 i Ryssby sn med pigan Anna Jönsdotter i Sälleberg. Han bodde då i Tesås Jöns Olsgård. De fick barnen a) Margareta, f. 12/11 1714 i Tesås Jöns Olsgård, Ryssby sn. b) Abraham, f. 5/7 1716 i Tesås, Ryssby sn. 2) Dotter, f. i Sälleberg, Ryssby sn 1690, d. 9/8 1696 i V. Vram, V. Vram sn, 6 år och 5 månader gammal.(namn saknas i både dopbok och dödbok) 3) Jöns Mattisson, bonde, dpt. 4/9 1692 i V. Vram, V. Vram sn, d. 19/5 1763 på nr 9 Köinge, Hörby sn. Enligt bouppteckningen (Frosta häradsrätt FIIa:5, den 30/12 1763) efterlämnade han 10 barn från två äktenskap samt efterlevande änkan Lusse Andersdotter. Första hustruns namn var Anna Isaksdotter. 4) Jöns, dpt. 19/5 1695 i V. Vram, V. Vram sn. Troligen denne son som i moderns bouppteckning kallas Johan Norman. Var misslyckad kronolänsman. Se Otto Lindberg, Landsstaten i Malmöhus och Kristianstads län 1719-1917, Malmö 1919, sidan 174 och 182! 5) Barn, dpt 25/4 1698 i V. Vram, V. Vram sn. Överlevde ej modern. 6) Elna Mattisdotter, dpt. 5/8 1700 i V. Vram, V. Vram sn, d. 15/4 1763 i Råby, Hörby sn. Gift 26/12 1721 i Äspinge sn med dåvarande ryttaren sedermera bonden Per Nilsson Ekegren, f. 25/10 1699 i Äspinge, Äspinge sn, d. 20/8 1781 i Råby, Hörby sn. De hade åtminstone åtta barn tillsammans. 7) Jon Tuvesson, häradsdomare, f. 15/9 1707 i Äspinge, Äspinge sn. Vid sin död bosatt på nr 2 Byrhult, Linderöds sn. Enligt bouppteckningen den 13/8 1778 (Gärds häradsrätt FIIa:23, nr 28) efterlämnade han änkan Marna Mårtensdotter samt 7 barn.
 
Marias 6 första barn födda i första äktenskapet och yngsta sonen i andra äktenskapet. Tredje äktenskapet med Verne Bengtsson var barnlöst.  
 
Det avgörande beviset för att Maria Månsdotter är dotter till Måns Nilsson och Karin Karlsdotter Bolhemia saknas. Ett litet indicium för att det stämmer är att Elna Mattisdotters andra dotter döps till Karna 1725, d v s namngiven efter Elnas mormor. (Äldsta dottern hade döpts till Dorotea efter sin farmor.)

2003-04-13, 22:52
Svar #25

Marianne Björkman Carlsson

Hej Sture!
 
Härstammar du själv från Valdemarsvik?
Jag har själv forskat på släkten Mobäck från Valdemarsvik.
Anders Gustav Svensson Mobäck bodde i Bäckadal och dog där 1890. Han hade en hel hoper barn.
Vore kul att höra om du har anknytning.
MVH Marianne
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.
Diskussionen utifrån namnet Mobäck, med sammanlagt sju inlägg under perioden 13 - 17 april 2003, startades efter det att Sture Mobaeck hade ställt en fråga i ett helt annat ämne. Den flyttades hit i samråd med moderatorn för Släkter.
 
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-14, 07:40
Svar #26

Sture Mobaeck

Hej Marianne!
 
Min släkt härstammar från Gryt. Min farfar hette August Mobäck och farmor Karolina Svensdotter.
Har du fler uppgifter så får vi se om vi kan knyta ihop släkten.
 
mvh/ Sture
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.  
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-14, 21:49
Svar #27

Marianne Björkman Carlsson

Hej Sture!
 
Anders Gustav Svensson Mobäck f. 18130516 i Blåbergsköp, Mogata.
Far Sven Nilssson f. 17760517 Rullerum i Ringarum, död 1826 i Mogata.
MorMaria Månsdotter f. 17840921 i Bäcksätter, Mogata.
 
Sven Nilssons mor var Ragnild Jonsdotter f 17380420 i GRYT död i Rullerum Ringarum.
Hans far Nils Andersson 1740 -1786.
 
Anders Gustav Mobäck hade flera syskon förstås också.
 
Kan du koppla ihop detta med dina anor???
MVH Marianne
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.  
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-15, 18:47
Svar #28

Sture Mobaeck

Hej Marianne!
 
Tyvärr inget släktskap, så här är det.
Min fff föddes 1832-03-01 i Åbäcksnäs, Gryt sn.
Han döptes till August. Hans far hette Magnus Svensson (han var mjölnare) alltså hette min fff August Månsson. Fadern Magnus Svensson avled 1839-10-30 i Ormstorps kvarn, Skällviks  sn. Änkan Inga Persdotter gifte om sig 1840-12-26 med, mjölnardrängen Nils Magnus Mobeck vilken arbetade hos dom, han var född 1818 i Mogata. Han hette tidigare Mattsson efter fadern Mathias Persson. Min fff tog namnet Mobeck 1854.  
 
mvh/Sture
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.  
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-15, 22:38
Svar #29

Marianne Björkman Carlsson

Hej Sture!
Sven Nilsson avled 1826 i Mogata! Alla Mobäckarna som jag har var födda i Mogata mellan 1807 och 1824. Han var ju far till mina Mobäckar.
Jag undrar trots allt om det inte finns ett samband på något sätt eller tror du bara namnet Mobäck var poppis i Mogata just de åren???
MVH Marianne
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.  
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-15, 22:45
Svar #30

Marianne Björkman Carlsson

Hej igen Sture!
Ovanstående Maria Månsdotters mamma Maria Olofsdotter var född i Ormestorp Skällvik 1763. Hon var andra hustru till Måns Månsson född 1750 i Bäcksätter Mogata.
Hälsningar Marianne
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.  
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-04-17, 19:05
Svar #31

Sture Mobaeck

Hejsan Marianne, och en glad påsk.
 
Det var säkert inte bara i Mogata som namnet Mobäck var poppis. Jag känner till ytterligare tre släkten med namnet Mobäck. Jag träfade på ett på Öland och med deras tillåtelse så utforskade jag det för att se om vi hade någon anknytning, men så var icke fallet. Den släkten härstammade från Ljungby i Småland och där var det en smed  vid namn Peter Nilsson som vid vigsel 1807 antog namnet Mobäck, Den familjen flyttade till Öland 1815 och bildade där släkten Mobäck, det finns inte många kvar där nu. En släkt från Örebro tog kontakt med mig för att se om vi hade något släktskap, men inte där heller fanns det några grenar. En släkt fanns i Karlskrona där en tullinspektör hette Mobäck, ej släkt. I Överum fanns det en tandläkare som hette Christer Mobäck, ej släkt.
Min fff Agust Månsson Mobäcks fosterfar, Nils Magnus Mattsson Mobäck var född i Mogata 1818-03-01 (kommer inte ihåg var), fadern hette Mathias Persson och modern Anna Stina Månsdotter. Kan du kolla om din Maria Månsdotter hade någon syster som hette Anna Stina? I så fall är Nils Magnus Mobäck och din Anders Gustaf Mobäck kusiner. Det är i så fall det närmaste vi kan komma i namnet Mobäck. Men det är ju alltid roligt att diskutera litet.
 
Påskhälsningar, Sture.
 
Detta inlägg flyttades den 26 mars 2009 från Östergötland, Socknar, Valdemarsvik.  
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2003-07-12, 23:50
Svar #32

Sofie Johansson

Hej Göran!
såg ditt inlägg den 4 april 2002. Med anledn. därav kom min fråga upp. Vart tog Regina (änkan)
vägen när hon flyttat från Munkebo?
Tacksam för din hjälp och dina övriga inlägg.
MVH/Sofie

2004-02-22, 20:27
Svar #33

Utloggad Berry Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-11-16, 11:13
    • Visa profil
Under Säby och i flera andra källor som M. Hagelin & L. Handberg uppges att Helena Margareta Mobeck skulle vara född i Januari 1713 i Adelöv (F) läser man noga och tar hänsyn till födelsen innan där Sven föds den 27 December 1712 och döps på nyårsdagen och dito Helena Margareta Mobeck föds den 26 ejusdem. Så vad jag kan få det till är hon född den 26 December 1712 och döpt 1 Januari 1713 Se GID 971.18.66400
mvh/Berry

2004-03-31, 10:51
Svar #34

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Ryssby (G) grannförsamling i syd, Agunnaryd, nämns redan år 1666 en landbofogde Johan Månsson på Byvärma. I Virestad friherrskaps dombok 1666 9/10 (f 23v) omtalas denne vara herr fältmarskalk Hindrich Horns fogde. Det omtalas även att fogden Johan Månssons mor, änkan (NN), fodrade pengar av bla Waste i Diö (Stenbrohult sn). Denne fogde JM är väl inte densamma som JM Mobeck i Ryssby sn, men kanske kan vara värt att känna till ifall det nu finns två (samtida?) fogdar Johan Månsson.
 
mvh Niclas

2010-07-31, 20:09
Svar #35

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enligt småprotokollen för Vista härad 1718 15/6 uppbjuder fänriken Jonas Mobeck skatterättigheten av hemmanet Isgårda, Gränna socken, som är inköpt 1717 1/4.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2014-01-01, 14:52
Svar #36

Utloggad Magnus Hagelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 08:32
    • Visa profil
Det finns en hel att läsa om bergsfogden Gustaf Mobeck och hans bror länsmannen Carl Mobeck i tiohäraders lagmansrätt. De är tillsammans inbegripna i en tvist med bland annat kronolänsmannen Bengt Ingelman.
 
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIICD:5 (1724-1731) Bild 10240 / sid 41 (AID: v405137.b10240.s41, NAD: SE/VALA/0382503)

2014-06-01, 22:19
Svar #37

Utloggad Magnus Hagelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 08:32
    • Visa profil
Hittade en Britta Månsdotter Mobeck i sommartinget (Norra Vedbo härad) 1713-05-21
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:403 (1713-1713) Bild 1120 (AID: v328847.b1120, NAD: SE/VALA/0382503)
 
Brottstycken från målet (ha översikt med uttydningen):
...instämda Tvistig heter millan Ähreborna och Gudfruktiga Britta Månsdotter Mobek, hvars fullmäcktig ähr Sieur Gabriel Öbergh, och drängen Jöns Larsson i Öhringe: angående then så kallade trolåfning, som Jöns förmenar fullgilltig...
...
...
Fullmäktige uppvisar Befallningsmannens Hr Gustaf Mobecks bref af d 17 och 18 Aprilis sidstl[id]na, af som, af uptalda omständigheter, afråder sin syster Britta Månsdotter ifrån hionelag byggande med Jöns Larsson; ...
...
 
Det slutar med att de gifter sig 1713-12-01 i Marbäck
Marbäck C:1 (1643-1721) Bild 144 / sid 277 (AID: v35409.b144.s277, NAD: SE/VALA/00244)
 
Tidigare var hon hushållerska på Stora Herrestad i Marbäck enligt mantalslängden.
Jönköpings läns landskontor EIc:19 (1711-1711) Bild 7540 / sid 832 (AID: v400811.b7540.s832, NAD: SE/VALA/01971)
 
mvh
Magnus

2017-03-19, 20:33
Svar #38

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej
Undrar om Göran nilsson som skrev här 2002-03 fortfarande är kvar på forumet och om han då har mer uppgifter på Maria Månsdotter Mobeck? Härstammar från sonen Jon Tuesson i byrhult, Linderöd.
May the Force be with you.

2024-03-06, 13:51
Svar #39

Utloggad Lars Handberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:34
    • Visa profil
Hej!

Jag fann denna beskrivning av Sällebergs herrgård som gjorts av Länsstyrelsen i Kronobergs län.
Intressant om "Frälsefogden Johan Månssons dramatiska död.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna