ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16.1.2002  (läst 3470 gånger)

2001-12-30, 17:20
läst 3470 gånger

Lars Handberg

Hej!
Finns det någon Ryssby kännare som känner till om det finns en gård i socknen vid namnet Sälleberg.
 
En bergsfogde för Kronobergs län Gustaf Mobeck skall möjligtvis bott på nämnda gård omkring 1690-1704.  
 
Jag undrar alltså om jag hamnat i rätt socken?
Om någon har uppmärksammat namnet Gustaf Mobeck?
 
Hälsningar
Lars Handberg

2001-12-30, 18:39
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Lars,
 
Jag gjorde en sökning i KGFs databas på födda i  Sälleberg och detta fanns i församlingarna: Asa, Göteryd, Hallaryd, Agunnaryd, Ryssby och Skatelöv.  
mvh
Lena

2001-12-30, 20:01
Svar #2

Lars Handberg

Hej Lena!
 
Tack för ditt snabba svar.
Då har jag några alternativ att söka vidare på.
 
Hälsningar
Lasse

2002-01-01, 20:09
Svar #3

Roland Nilsson

Hej Lars!
 
Namnet Mobeck förekom med säkerhet i Ryssby vid den här tidpunkten. Jag kan inte säkert säga att jag sett namnet Gustav Mobeck (jag svarade tidigare på en efterlysning av en annan Mobeck, se Söker också i både Ryssby (G ) och Ryssby (H). under efterlysningar).
 
Återkommer om jag finner något mer.
 
mvh
Roland Nilsson

2002-01-09, 22:59
Svar #4

Lars Handberg

Hej Rolle!
 
Tack för tipset.
 
Jag har fått en uppgift av Göran Nilsson om Befallningsman Johan Månsson Mobeck i Strätte, vars postuma dotter föddes och döptes 12/12 1694.
Kan vara den Johan Mobeck som du funnit i fattigvårdslängden för 1691.
Dessutom har han funnit en Gustav Mobeck i Sälleberg som skall ha nämnts som vittne vid dop 3/2 1695 i Tesås. Kan vara den jag söker!
 
Jag gick in på SVAR för att låna hem födda boken för Ryssby men tyvärr finns den inte att låna. Har dock beställt hem mantalslängder hoppas det ger något.

2002-01-10, 22:38
Svar #5

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Avskrift från Konga Härads dombok.
Uppå befallningsmannens vid Vadstena krigsmans hus välbetrodde Gustaf Mobecks rekvisition och anmodan efter nu å tinget skedd undersökning samt därom kunskap havande nämnd och tingsallmogens sannfärdiga betygande vart härads attestation beviljat att Kirstin Svensdotter i Lekaremåla är utfattig och går vid tiggarstaven samt således icke är mäktig betala de henne uti 1713 års saköreslängd för begånget lönskaläge påförda 1 daler 21 öre 8 pengar silvermynts böter till Vadstena krigsmans hus, vilket till närmare styrka och bevis lämnas under mitt namn och häradets vanliga insegel.(Lekaremåla ligger i Älmebodas sn).
Befallningsman Gustaf Mobecks namn finns nämnt i Konga Härads domböcker flera gånger, som företrädare för Vadstena Krigsmans hus.
Efter ett tips, som jag hade fått, om att en Johan Mobeck från Ryssby skulle ha varit inskriven vid Växjö skola så sökte jag Mobeck under Ryssby (G) el. (H).
Jag hittade också en Johan Mobeck i Ryssby (G) i CI:1 åren 1691-1694 där det står att han fick allmoser (studiehjälp?) av Ryssby kyrka. Det var ju inte ovanligt att ett studiebegåvat barn från församlingen kunde få en liten slant till hjälp.
Dock kunde jag inte lista ut något mera om denne Johan i kyrkoboken.  
Själv har jag en ana, Carl Mobeck, länsman född c:a 1679 och död 1749. Jag vet ej var han var född. Han gifter sig 1712 i Urshult och bosätter sig där. En del av hans barns namn förkommer hos tidigare nämnda Mobeck bl.a. Magnus f. 1715, Johan f.1718, Jonas f.1732 , Gustaf f.1738.
Trots att jag letat i många år efter Carl Mobecks härkomst har jag inte lyckats. Dock tror jag fortfarande att de har en gemensam ana.

2002-01-11, 15:25
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kanske är denna dödsnotis av intresse i Mobeck-sammanhanget:
Ryssby (G) CI:3, s 33, år 1708, nr 10:
Dito [=23/2 1708] begrofz sal h. Christina Sörman född i Nor / kiöping  Pr Jonas Sörman BefallningzM i Östbo h / M h B(re)ta Gustafzdr på Sörsiö wernamo S. rena- /ta educata ad an. aennis 16. (kom) i Echtenskap mz för / detta godzefogden Johan Månsson som lefde mz h(enne?) / 15 1/2 åhr  aflade jhop 10 barn, 8 söner 4 döttrar / 2 Söner 1 dotter afledna, de öfriga (lefwande) / sutet i Enkiostånd 12 1/2 år, J förledet åhr waret / krank af styng i sitt bröst, allhelgontijd (...?) / Soteseng nedlades, lätt sig mz h nattward (..?) / blef död nogre weckor sedan

2002-01-11, 17:36
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Handberg,
Gustav Mobeck, bergsfogde, bör väl vara densamme som nämns i diskussionen under  
Sandseryd sn. Namnet och förmodligen släkt till denne finns i såväl Adelöv som Säby sn i Norra Vedbo härad.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-11, 19:43
Svar #8

Lars Handberg

Kan bara instämma Christina!
Jag har också försökt få någon rätsida på Mobeck släkten under många år.
 
Jag gör en resum? hur läget ser ut:
Mitt intresse för Mobeck släkten bygger på att Christina Catharina Mobeck gifter sig 13/3-1743 i Säby sn. med Johan Bonde Handberg. En intressant iakttagelse med Niclas inlägg ovan är att Johan Bonde Handberg är ägare av Sörsjö säteri runt 1770-talet.
 
Christina Catharina Mobeck är dotter till fendrik Jonas Mobeck och Catharina Koppman dessa bosätter sig i Adelöv, Gränna, Säby (flyttar troligen till Nässjö) innan åter är tillbaka i Säby (Magersjö).
Enligt Paul Wilstadius som gjort en sammanställning över bergsfogdar i Tabergs bergslag skall fendrik Jonas Mobeck vara son till bergsfogden Gustaf Mobeck. Att finna belägg för detta har varit huvudmålet för min Mobeck forskning.  
 
Följande fakta från ”säkra källor” har jag tills vidare:
Jonas Mobeck död 19/6-1747 på Magersjö i Säby sn. enl. db. bör han vara född ca. 1687.
Gustaf Mobeck död 21/1-1739 på Sandbäck i Järstorp sn. enl. db. Bör han vara född ca.1663.
Gustafs hustru Dorotea Barkman död 17/6-1756 Sandbäck Järstorp sn. bör vara född ca.1677.
Enligt mantalslängd bor Gustaf Mobeck med hustru på gården Sandbäck i Järstorp sn 1704. Bergsfogden för Tabergs bergslag var stationerad i Jönköping och upprätthöll tiden 1704-1733 även sysslan i Kronobergs län, trots att detta tillhörde ett annat bergmästaredömme.
 
Gustaf skall dock varit bergsfogde för Kronobergs län redan 2/9-1692 varför jag riktar blickarna mot Ryssby.  
 
Eftersom Dorotea Barkman enbart var 10år när Jonas föds bör Gustaf varit gift tidigare (om nu Jonas är Gustafs son). Dessutom är Dorotea Barkman dotter till Lars Jonsson Barkman och Agneta Haijock som var bosatta i Jönköping. Gissningsvis gifter sig Gustaf och Dorotea sig i Jönköpingstrakten runt 1704.  
 
Enligt Paul Wilstadius skall Gustaf varit son till sjökaptenen Magnus Mobeck och Catharina Bolhemia vilket jag inte funnit något stöd för ännu så länge.
 
Om man sätter ihop alla indicier:
Sjökapten Magnus Mobeck gm. Catharina Bolhemia  
son Gustaf Mobeck f.ca.1664
dotter Maria Magnusdotter Mobeck f. ca. 1669 (död i Äspinge sn  
dotter Annika Mobeck f.ca. 1669 (Marstrand)
son Carl Mobeck f.ca. 1679
son Johan (Månsson) Mobeck f.ca. ? (gissningsvis 1660 -1676)
 
Maria Magnusdotter Mobeck kanske tillhör denna familj. Hon avled i Äspinge, Äspinge sn (Malm l) den 7/12 1736 och angavs vara 67 år gammal. Hon hade varit gift 1:o 1687 i Ryssby sn (Kronob. l) med Mattis Johansson. De bodde de första åren efter giftermålet i Sälleberg, Ryssby sn men senast 1692 är han ryttare i V Vram (Krist. l). Han kallades sedan Mattias Ryss. 2:o 3/2 1707 i Hörby sn (Malm. l) med skogvaktaren ifrån Äspinge Tuve Jonsson Möller. 3:o 26/12 1712 i Äspinge sn (Malm. l) med bonden och sedermera nämndemannen Verne Bengtsson i Äspinge i hans första gifte. En av hennes söner från första äktenskapet var kronolänsmannen Johan Norman.
 
Dessutom finns två soldater i Slätthög Bengt Mobeck samt Jonas Mobeck som bör vara födda runt 1700-talet, kan möjligen vara barn till Johan Månsson Mobeck.
 
Hoppas med hjälp av många andra att vi skall kunna gå till botten med denna släkt.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2002-01-11, 19:52
Svar #9

Lars Handberg

Aj!
Jag såg att jag missade att skriva in att det är Göran Nilsson som bidragit med forskningen runt Maria Magnusdotter Mobeck.
 
/Lars Handberg

2002-01-12, 09:28
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
År 1691 inskrevs i Växjö skola: 21 Mart. Magnus Johannis Mobeck, praet. fil. par. Ryssby, 8. ann. in cl. inf.
 
- denne Magnus Mobeck (f ca 1683) är säkerligen son till befallningsmannen Johan Månsson ohh Christina Sörman (ca 1664-1708).  
 
Någon studerande Johan Mobeck ifrån Ryssby hittar jag ej - vilka källor finns för denne?
 
Varifrån kommer uppgiften om en sjökapten Magnus Mobeck? Finns det någon skriftlig dokumentation mer än hörsägen?  Kan det vara så annars att befallningsmannen Johan Månsson i Ryssby sn varit gift tidigare och far även till övriga Mobeck-barn?
 
/Niclas R.

2002-01-12, 10:22
Svar #11

Lars Handberg

Niclas!
När det gäller sjökapten Magnus Mobeck finns han nämnd i Tabergs bergslag IV 1942 artikel Bergsfogdar i Tabergs Bergslag. Några biografiska anteckningar av Paul Wilstadius.
 
Som bas för anteckningarna har använts Almquist: Bergskollegium och bergslagsstaterna 1637-1857, Sthlm 1909. (Skall försöka få fatt på denna)
Han skriver också Systematisk genomforskning av kyrkoböcker för fastställande av deras familjeförhållande har emellertid ej gjorts, varför dessa uppgifter ej gör anspråk på att vara fullständigt uttömmande.
 
När det gäller Johan Månsson Mobeck bör han vara död omkring 1695-96 med tanke på dödsnotisen från hustrun Christina Sörman fick dom sitt första barn omkring 1680. Han bör alltså vara född före 1660.  
 
När det gäller hans efternamn Månsson vill jag minnas att Carl Mobeck's första hustru var dotter till länsman Magnus Cavallius på Sunnavik i Skatelövs sn. och dottern kallas för Månsdotter vid några av födslarna.
Är det någon som har erfarenhet om man skrev Månsson istället för Magnusson? Eller är det bara en felskrivning? Eller som Niclas är inne på att det är Johan som är fadern?
Johan och sjökapten Magnus kanske är bröder?
Dock verkar det som många har varit bosatta i Ryssby.

2002-01-12, 11:12
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lars!
 Bra att få en källhänvisning. Ska kolla upp vad Wilstadius skrivit, han var en mycket duktig personhistoriker, så han har säkerligen angett källorna för uppgiften om sjökapten Magnus Mobeck.  Själva namnet Magnus blir jag lite osäker till i sammanhanget eftersom det vanligtvis var präster som använde detta namn som en latinisering av Måns och troligen , om sjökaptenen, existerat så kallas han då Måns i vardagstal. När det gäller länsmannen Måns Erngislessonsom ibland även kallad Måns Erngislesson Cavallius, så har jag aldrig själv sett att han benämns Magnus Cavallius utan tror detta är en lärd produktion i diverse släktböcker. För övrigt innehåller Anreps uppgifter om Cavalliussläkten en hel del felaktigheter för äldre leden i Håldala. Kanske någon annan vet besked?
 
Befallningsmannen Johan Månsson vill jag minnas ha stött på i Sunnerbo dombok och har aldrig sett att han hetat Mobeck så det är därför jag är lite skeptisk till att det funnits någon sjökapten Magnus Mobeck i en tidigare generation. Kanske är det två bröder och bondsöner, Johan Månsson och Gustaf (Månsson) Mobeck som är ursprunget till senare led av släkten Mobeck.   Har förresten även sett att det finns Moback som släktnamn på 1700-talet, kanske är det en förändring eller felläsning av Mobeck-namnet?  
 
/Niclas R.

2002-01-12, 12:40
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Egentligen borde väl Mobeck-diskussionen föras under en egen rubrik (Övriga släkter). Det handlar inte bara om personer i Ryssby. För att ytterligare vidga perspektivet vill jag bara nämna att det förekommer en klensmed Gustav Mobeck, som 1722 levde i Norra Vram, och 1727 i Bjuv, socknar i nv Skåne. Med tanke på förnamnet kanske han kan passas in i den diskuterade släkten.
 
I Ängelholm finns något senare (från 1730-tal och framåt) två troliga systrar Helena och Maria Christina Andersdöttrar Mobeck (även kallade Moback), gifta med handelsmännen Axel Ståhle respektive Gustav Hjelm.
 
Är det möjligt för anbytarvärden att skapa en diskussion Mobeck och flytta dessa inlägg dit?

2002-01-12, 21:19
Svar #14

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Hej Niklas!
Jag angav ingen källa till uppgiften att en Johan Mobeck från Ryssby skulle vara inskriven vid Växjö skola. Jag skrev att någon gav mig ett tips om att så skulle vara fallet. Eftersom jag inte vet var någonstans jag skulle kunna läsa om inskrivna vid Växjö skola så satsade jag på Ryssby kyrkböcker och upptäckte att det fanns 2 Ryssby  därav min fråga på nätet. När som jag dessutom hittade en Johan Mobeck i Ryssby som fick allmosor så la väl min hjärna ihop att 1+1=3. Det är bra Niclas fortsätt och nyp mig i örat. Jag behöver det ibland.
Bästa hälsningar
Christine

2002-01-12, 21:41
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Skapar här en ny rubrik för släkten Mobeck, för vilken det uppstått en diskussion under Landskap: Småland: Socknar: Ryssby(G) - denna flyttas nu hit i sin helhet..
 
Notera också Olle Elms påpekande nedan (11 jan 2002 kl. 17.36) om att dessa Mobecks diskuterats även under Sandseryd socken i januari -99.

2002-01-12, 21:44
Svar #16

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Lars och Niclas!
Här kommer lite mera exakta uppgifter om Carl Mobeck. Jag tycker att barnens namn talar för att det är samma släkt som öv. Mobeck.
 
Carl Mobeck gifte sig år 1714 med änkan Catharina Cavallius.
Dotter till Länsman Måns Erngislesson och hust.Catharina Aurelia  på Sunnanvik, Skatelöv sn.
Catharina Cavallius 1:a gifte år 1701-06-30 med länsman Simson Hindriksson, född c:a 1671 i Ulfshults Sg., Skatelöv sn. Köpte år 1701 ? mantal Buskahult Rulsagård i Urshult sn.
De hade barnen Henrik, Catharina, Helena och Erngisle. Samtliga barn antog släktnamnet Wennberg (Wenberg, Wemberg). År 1712 dog Simson. (Denna uppgift till Olle Elm)
 
Carl Mobeck och Catharina Cavallius hade följande gemensamma barn;
Magnus    f.1715-12-24
Johan     f. 1718-11-14
Elisabeth f. 1721-09-03
Olaus     f. 1724-04-14   (död 16/4)
Catharina f. 1725-03-23
Maria     f. 1728-04-05
Samma dag som sista barnet, Maria, föddes dog Catharina Cavallius i barnsäng.
 
År 1732 gifte Carl Mobeck om sig med änkan Karin Persdotter ifrån Östra Elmhult, Urshult sn. Där de också bosatte sig. De fick följande gemensamma barn;
Jonas   f. 1732-07-15
Anna    f. 1735-06-18
Gustaf  f. 1738-11-27
Hust. Karin Persdotter dog år 1745 och Carl Mobeck år1749.Vart barnen tog vägen vet jag inte. Ingen bouppteckning har jag lyckats finna. Jag har läst i domböckerna om det har funnits någon dödsboutredning men icke.
 
Av Catharina Cavallius barn i första giftet har jag kunnat följa de båda döttrarnas gifte och barn. Vart sönerna försvann vet jag inte. Catharina Wenberg gifte sig med kvartermästaren Anders Holm, som övertog Buskahult Rulsagård i Urshult.
Helena Wennberg gifte sig med kronolänsman Bengt Ingelman i Ö.Torsås sn. och 2:a gg med kvartermästare Joh. Uslin i Ö.Torsås sn.
 
Betr. Catharina Cavallius och Carl Mobecks barn så försvann samtliga ifrån allt vad hfl. och kyrkböcker i Urshult heter efter moderns död.  Magnus och Johan har jag aldrig återfunnit i dödböcker eller som utflyttade.
Dottern Elisabeth gifte sig med kronolänsman Göran Ingelman, (broder till ovst. Bengt), i Ö. Torsås och 2:a gg med kopparslagare Johan Fredrik Efring.
Dottern Maria dök helt plötsligt upp I Hovmantorps inflyttningslängd där det står att hon kom ifrån Karlshamn. Hon gifte sig med Måns Torsson från Furuby och bosatte sig i Ö.Torsås sn.
Dottern Catharina gifte sig med smed mäster Jonas Ågren i Ö.Torsås hos halvsystern Helena Wennberg. Var någonstans Catharina är uppvuxen vet jag ej inte heller var denne Jonas Ågren kommer ifrån. De köpte en gård i Hovmantorp av svågern Bengt Ingelman och där bosatte de sig år 1754 och blev mina anor både på min morfars och min mormors sida.

2002-01-12, 22:05
Svar #17

Utloggad Christine Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2016-04-16, 16:22
    • Visa profil
Fortsättning; detta kom inte med i förra inlägget.
Det stämmer att Catharina Cavallia ibland hette Månsdotter.
Dock har jag sett i kyrkböckerna Magnus Cavallius i stället för Måns Erngislesson.
År 1713 29 mars begrovs Ehrborna och Wählaktad Länsmannen Magnus Cavallius uti Sunnanvik 57 åhr gammal.enl.dödboken.
Jag har några Mobeck till;
Genealogiska arbeten; Ulla Johansson; Rulla över befälskårerna...1755. Skrifter utgivna av Genealogiska föreningen, nr 10. 1977.
Sid 10 drabanten Carl Magnus Mobeck, f 1718-12-15 i Säby sn, Jönk.L.(ÖNL;230)
Sid 57 föraren Gustaf Mobeck (ej Moback), f 1720-12-02 i Säby sn. Jönk.L. (ÖNL:230)
ÖNL=Setterdahl: Östgöta nation i Lund.
 
Niclas, på Växjö stadsbibliotek finns en gammal handskriven antavla (en stor rulle) som någon i släkten Cavallius har gjort. Hoppas att vi kan ta en liten diskussion om den biten vid ett annat tillfälle.
Christine

2002-01-13, 08:43
Svar #18

Lars Handberg

Hej Christine!
 
Min ana fendrik Jonas Mobeck var som jag nämnt tidigare gift med Catharina Koppman (dotter till löjtnant Torbjörn Koppman). Får följande barn
 
Helena Margareta Mobeck f.?/1-1713 i Adelöv sn. gift 1733 i Säby sn. med Håkan Magnus Ridderståhle bosatta i Bogla Rogberga sn.
 
Carl Magnus Mobeck f.4/11-1718 i Gränna sn. gift 8/4-1744 med Elsa Catharina Rosenfeldt bosatta i Kisa (östg) dotter till Bleckert Nilsson Rosenfelt och Elsa Greta Bock.
 
Gustaf Mobeck f.2/12-1720 på Norra Rödje i Säby sn. Gifter sig 25/2-1757 Föraren under Jönköpings infanteri regemente G Mobeck i Gränna med Christina Bergenadler (död 14/8-1774) (dotter till Anders Bergenadler och Ulrika Elisabet Leijondahl.  
 
(Chri)stina Catharina Mobeck f.12/1-1724 på Norra Rödja i Säby sn. gifter sig 13/3-1743 med fältväbeln Johan Handberg i Säby sn. Flyttar till Johans barndomshem Granstorp i Fryele sn. flyttar såsmåningom till Värnamo sn bl.a. Bunkegården under Mossle samt Sörsjö.
 
Under perioden 1724- ca. 1732 försvinner familjen från Säby en ledtråd leder till Nässjö.
Kan också foga in att Jonas förklaras som krigsfånge i Brandenburg efter kapitulationen i Stralsund 1715 hemkommer från fångenskapen 1717.
 
Kommer igen med en sammanställning på Gustaf Mobecks barn.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2002-01-13, 09:39
Svar #19

Lars Handberg

Hej igen!
 
Enligt husföhörslängd Järstorp sn.1725-1731
Sandbäck (intressant namn Mobeck-Sandbäck)
 
H. Befallningsman
Gust. Mobeck
hust. Dorotea Barkman
son H. Mag. Mobeck - bor i Jönköping
dotter jungfru Catharina
dotter jungfru Regina
sonen Laurentius - till Lund in febr. 1730
sonen Gustaf - till Lund in febr. 1730
 
dottern jungfru Maja tillkommer på husförhör 1731-1737.
 
Enligt Paul Wilstadius sammanställning:
Barn:
Jonas f.1687 d.1747 19/6 fänrik vi Jönköpings regemente gift med Gustaviana Magdalena Begenadler (denna notering finns också i adelns ättartal men måste vara felaktig).
 
Magnus Gustaf f.1700 d.1741 20/5, vice advokatfiskal i Göta hovrätt, gift 1730 14/7 med Anna Lindencrona. (egen notering bosatta i Bankeryd)
 
Agneta f. 1703-3/4 d.1741-26/10, gift med faderns efterträdare bergsfogden Abraham Falk. (egen notering bosatta i Sandseryd)
 
Lars f. 1714, d i Järstorp 1796 8/2, stud. i Lund 1730, häradshövding. (egen notering enl. db. bör han vara född ca.1710-11).
 
Gustaf f. 1713 24/12, d. i Habo 1788 24/12, häradshövding och adjungerad ledamot av Göta hovrätt, gift 1751 med Barbro Dorothea Edenhielm.
 
Maria f. 1718 gift 1746 26/9 med kyrkoherden i Bankeryd Gustaf Lundeberg. (egna noteringar fick 9 barn under perioden 1747-1757).
 
Catharina & Regina saknas helt i Wilstadius sammanställning.
 
Hälsningar
Lars Handberg

2002-01-13, 19:08
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En kontroll i CD-registret till Släkt och hävd ger följande träffar på Mobeck:
 
Barckman, Dorothea, d 1756 g Mobeck 1984:3-4: s 233
Barkman, Dorotea g Mobeck  1964:1  s 21
Bolhelmia, Catharina, prästdotter g Mobeck 1984:3-4 s 233
Mobeck släkten   1950:2-3 s 142
Mobeck, Agneta f 1703 g Falk  1984:3-4 s 233
Mobeck, Carl Magnus, drabant  1979:3 s 347
Mobeck, Catharina g Ulmstedt  1964:1 s 21
Mobeck, Christina Fredrika g Berencreutz 1982:4 s 235
Mobeck, Gustaf, bergsfogde  1964:1 s 21
Mobeck, Gustaf, bergsfogde  1984:3-4 s 233
Mobeck, Gustaf, förare  1979:3 s 347
Mobeck, Magnus, sjökapten  1984:3-4 s 233
 
Kanske är någon av uppgifterna av intresse ?
/Niclas R.

2002-01-14, 20:38
Svar #21

Lars Handberg

Hej Niclas!
 
Tack för tipset, har kollat upp 1982:4  
Christina Fredrika Mobeck f.24/7-1765 på Harg i Kisa sn (östg.) d. 15/9-1808 på Ringsberg i Skärstad sn. (jönk). gift 21/9-1784 på Harg med kaptenen Tobias Fredrik Bergencreutz i hans andra gifte (f.25/8-1739, d.1794. Fick en dotter Christina Eleonora Bergencreutz 1789 på Harg d. 22/6-1856 i Borås. Gift 19/3-1819 på Ringsberg i Skärstads sn. med fältväbeln Carl Gustaf Philip Oyens f.6/2-1793 på Svansö i Bottnaryds sn. d. 2/11-1856 i Borås.
 
1984:3-4
Från Kongl. Götha Hofrätts presidenter, ledamöter och betjäning av Johan Odencrantz, Linköping 1803 kan följande inhämtas under namn Gustaf Mobeck.
Gustaf Mobeck var son till sjökaptenen Magnus Mobeck och Catharina Bolhelmia, kyrkoherdedotter från Västergötland.
 
1964:1
Petter Ulmstedt 1699-1755 ryttmästare vid Smålands kav.-reg. äg. Axlarp i Forserum sn. (prostson från Svarttorp, se herdaminnet) gift med Catharina Mobeck 1705-1756 (dotter till bergsfogden i Tabergs bergslag och i Kronobergs län Gustaf Mobeck o. Dorotea Barkman.
Fick en dotter Dorotea Elisabet Ulmstedt, 1740-1787 gift med Magnus Lång f.1735, häradsskrivare i Mo, Tveta o. Vista härad bodde i Vrigsta.
 
Resterande har jag inte lyckats få tag på ännu.
Men Odencrantz får man leta reda på.

2002-01-14, 23:15
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Handberg,
Ser att Du redan fått tag på SoH 1984:3-4. Arne Heldts redogörelse där är mycket intressant och möjligen går det att finna mer i Odencrantz. Den här kyrkoherdedottern kan möjligen leda någonstans. När jag söker på Bolhelm(ius/ia) i SoH-registren är endast Bolhelmia, Catharina, prästdotter g Mobeck, känd. Funderar på om detta Bolhelmia är en missuppfattning för Bolhemius/ia. Molin/Wilstadius, Smolandi Upsalienses har med ett antal individer med detta namn - vilket också kompletteras i SoH 1999:1. Själv innehar jag endast Smolandi Upsalienses I, och där finns ingen av dessa beskriven.
Däremot finns t ex kh i Markaryd, Carolus Bolhemius m fl namnbärare nämnda i Wilstadius, Smålands Nation i Åbo 1640-1798.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-15, 22:56
Svar #23

Lars Handberg

Hej Olle!
 
Jag var och besökte Genealogiska Föreningen i sommras och kopierade lite uppgifter om Mobeck släkten som finns att läsa i Hjertstedtska samlingen. Där talas också om Magnus Mobeck och Catharina Bolhemia (Ej Bolhelmia). Om jag tolkar rätt så har man använt Smålands nation i Lund 1668-1921 Biogr. o gen. anteckn. af Carl Sjöström Lund 1922 (sid 196, 1195 Magnus Freidrich Mobeck) som källa.
 
Annars funderade jag på att leta i Skara stift herdaminne efter en präst i Västergötland som hette Bolhelmius / Bolhemius.
 
Har också varit i kontakt med Genealogiska Föreningen angående resterande träffar ur släkt och hävd.
1950 var bara en inventering av den s. k.
Hiertstedtska samlingen.
 
1979 innehöll några ändringar ur redan utgivna verk som rörde militärerna Mobeck, och den sidan är på väg till mig.
 
Mvh
Lasse

2002-01-15, 23:25
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lasse,
1979:3 innehåller kompletteringar till Ulla Johanssons: Rulla över befälskårerna:
drabanten Carl Magnus Mobeck f. 1718 15/12 i Säby sn (ÖNL:230)
föraren Gustaf Mobeck (ej Moback) f. 1720 2/12 i Säby sn (ÖNL:230)
ÖNL=Setterdahl
Det var det hele.
 
Att undersöka Skara stifts herdaminne är väl ett måste. Kom att tänka på två saker:
1) När det gäller Sjökapten Magnus Mobeck bör man vara öppen för att det handlar om en titel som gäller Vättern. Har nyligen stött på den uppgiften om en annan person i trakten i Almquist, Frälsegodsen. Man kanske inte tänker på den möjligheten - i alla fall hade inte jag gjort det, trots mitt ursprung i närheten.
2)Om Gustaf Mobeck är f.ca.1664 kan hans far och dennes gifte påverkats av det Braheska grevskapets förekomst. Kanske man därför skall söka kyrkoherdedottern i den del av Västergötland som tillhörde grevskapet.
Som Du ser är det bara hypoteser, men det är en besvärlig tid när det gäller forskning i den här trakten.
 
Mvh,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-16, 13:00
Svar #25

Lars Handberg

Intressant synpunkt det där med sjökapten på vättern, finns det något sjömanshus som dessa skulle hört till?
 
Den andra punkten känns väldigt aktuellt i detta fallet. Gustaf Mobeck kallas för Befallningsman för Vadstena Krigsmans hus. Medans hustrun skall härstamma från en präst i västergötland. Om dessutom fadern var sjökapten på vättern skulle man kanske rikta ögonen på socknarna i dess närhet. Mellan vilka orter skedde det båttrafik på Vättern mellan (Västergötland-Östergötland / innom Brahe's grevskap) vid denna tidpunkt?
 
/Lasse

2002-01-16, 15:33
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Lasse,
Har inga svar på Dina frågor. Kan dock meddela att jag, vid hastigt besök på UB idag, kollat personregistrena till Skara stifts herdaminnen (alltså både Warholm och Cederbom & Friberg). Ingen Bolhemius/Bolhelmius att finna.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-16, 15:52
Svar #27

Lars Handberg

Olle!
Jag gick in på bibliotekets hemsida och sökte på herdaminnena för Skara stift. Men blev tveksam om dom sträcker sig så långt tillbaka i tiden vid en hastig koll verkar dom bara täcka 1850-1930. Men det kanske är under den perioden dom skapades.
 
/Lasse

2002-01-16, 16:09
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lasse,
Förmodar att Du talar om Cederbom & Friberg vilket dels, vad jag kunde förstå, täcker tiden 1850-1930, dels kompletterar Warholm - alltså det äldre herdaminnet.
Vänligen,
Olle Elm

2002-01-16, 19:47
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Kyrkoherden Andreas Caroli Bolhemius i Sandseryd hade en dotter som hette Regina, enligt Växjö stifts herdaminne, del 7. Visserligen står det Britta? inom parentes efter namnet.  
 
Såg ovan att Gustaf Mobeck har en dotter som heter Regina. Namnet är väl ganska ovanligt vid denna tid, åtminstone har jag inte stött på det i Tveta härad, där bl a Sandseryd och Järstorp ligger.  
 
Kan Gustaf Mobecks mor Catharina Bolhemia möjligen vara syster till Andreas? Det är väl inte helt fastslaget att hon är ifrån Västergötland, om jag förstått rätt. Andreas hade fem barn, enligt herdaminnet, och av dom är det bara Regina och Anna som nämns vid namn. Anna var gift med komm i Lekeryd Lars Sellberg (och har en son som heter Gustaf! :-)). Regina var gift med komm i Hinneryd Joh. Aulander.
 
Andreas far var Carolus Haquini Bolhemius, kyrkoherden i Bondstorp. Vad hette hans fru och eventuella övriga barn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna