ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Parat / Porath  (läst 655 gånger)

2005-09-05, 10:39
läst 655 gånger

Jörgen Porath

Kynnenamn, Gruvnamn eller transkription?
 
Mitt stamfader Erik Andersson Parat (1700-1774 i Nora) får barn från 1724 - 1740 ( Anders, Margareta, Carl, Magnus osv.). Alla anges med efternamnet Porath.
 
Erik Parath blir Konstmästare i Nora och Lindes bergslag 1 april 1731. Under hela sin yrkesverksamma tid anges hans efternamn med Parath men efter pensioneringen så blir det Porath (Han undertecknar sin sons bouppteckning 1771 med detta efternamn).
 
Vi (och det är många släktforskare) har försökt koppla ihop Erik Andersson Parath med en smedsläkt Porath i Åmål (uppträder 1731 med Hans Hindriksson Porath första gången) och med den adliga delen von Porath. Men vi har inte lyckats.
 
Nu till frågorna:
 
1 Kynnenamn. Kan det vara så att Parath är ett Kynnenamn som t ex Glad, Frisk, Rasken inom arm?n? Det som talar emot det är att kynnenamnet inte uppträder någon annanstans.
 
2 Transkription. Erik Parat uppträder som 18-åring i Nora under Brukspatron Gabriel Petre (son till den skotske invandrande Robert Petre i Arboga). Kan namnet Parat vara en transkription från engelsk-skotska Petre (som tyska Pfeiffer blir Piper)
 
3 Gruvnamn. Erik Andersson är ju minst sagt vanligt namn. Inom bergshanteringen gav man ofta männen ett gruvnamn. Jag har en Lidman Matts Mattson i Falu Koppargruva. Kan Parat vara ett sådant gruvnamn?
 
Är det någon som har lite funderingar som kan leda mig vidare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna