ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Partoute  (läst 759 gånger)

2000-09-26, 18:08
läst 759 gånger

Utloggad Peter Brolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2019-09-18, 12:10
    • Visa profil
Jag undrar om det finns någon som vet något om namnet Partoute kan detta ha franskt ursprung eller kunde man bli tilldelad detta som soldat här i sverige? Hur vanligt var det isåfall att man blev tilldelad namn med utlänsk klang om man inte hade några som helst rötter därifrån?.

2001-01-01, 16:26
Svar #1

Utloggad Nils Wiksander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:30
    • Visa profil
Min mf mf f hette Peter Partout.  Han var trumslagare född 1762.Bodde på trumslagarbostället Munkagården i Mularp/R.  Han hade två söner Herman Partout och Johannes Partout båda trumslagare.  I vissa handlingar är namnet stavat Partoute.  Namnet är utdött.  Som Du säkert förstår är det ett franskt namn.  Jag har inte funnit någon annan anknytning till franskan än att vid tiden för Peters mönstring var franskan vanlig och kanske såg Peter litet sydländsk ut och då fick han det namnet istället för Jonsson som han borde heta. Är vi kanske släkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna