ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Perfect  (läst 1182 gånger)

2003-05-15, 18:52
läst 1182 gånger

Carina Eriksson

Gustaf Wilhelm Perfect i Skede, Jönköping, född 30 november 1824 el 1829
 
Jag söker information om Gustaf Wilhelm Perfect från Skede, Jönköping för min amerikanska väninnas räkning. Gustaf och hustrun Carolina Vilhelmina Hilfrida Wistrand utvandrade till USA den 3:e juli 1876.
 
Kan någon berätta lite mer om släkten Perfect och kanske även om hur namnet uppkommit skulle det vara en fullträff!!
 
Tack på förhand!

2003-05-15, 21:50
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Perfekt' är helt säkert ett soldatnamn och inte ett egentligt släktnamn. Därför skulle jag nästan vilja flytta denna rubrik till Landskap: Småland: Efterlysningar istället..

2003-05-16, 06:33
Svar #2

Marianne Lindén

Hej Carina
Många Perfect hittar Du i Målilla, där finns släkten kvar.

2004-02-02, 08:13
Svar #3

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
Hej Peter Karlsson!
 
Perfect är ett soldat och släktnamn för en militärmusikersläkt boende i Språtart/Påtarp Skede (F). Den förste hittils kände är trumslagaren Mathias Gabrielsson Perfect i Påtarp, vars efterföljande ättlingar med namnet Perfect i flera generationer var trumslagare/musiker vid Kalmar Infanteriregemente. Innan Mathias, skattar år 1700 trumslagaren Gabriel för Påtarp. Gabriel är med största sannolikhet Mathias fader, vilken möjligen även han använde namnet Perfect. En sentida ättling efter vad jag förstått är musikdirektören Åke Perfect från Eksjö, som 1967 blev ledare för Vetlanda Orkesterförening.
 
Mvh
Göran Sollin

2015-12-13, 01:44
Svar #4

Utloggad Göran Sollin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 553
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:47
    • Visa profil
Vid Generalmönstringen 1711-1712 är Gabriel Johansson Tysk trumslagare vid Majorens kompani av Kalmar Infanteriregemente. Troligen samma trumslagare Gabriel som är omnämnd ovan i Påtarp, Skede socken (F).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna