ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runqvist  (läst 1823 gånger)

2001-10-19, 23:55
läst 1823 gånger

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Är det någon som i sina forskningar stött på torparen, gårdsfodgen och trädgårdsmästaren Olof Andersson Runqvist(Rundqvist)född enligt uppgift i husförhörslängden för Gillberga (S) 1811-1815 vara född 1748 28/12 i Carlsk vilket Landsarkivet i Göteborg anser sannorlikt vara Karlskoga. Han har dock icke påträffats där.  
I Visnums församling i närheten av Karlskoga finns en kronolänsman Per Runqvist född 1749. Känner någon till den senare och om han möjligtvis hade en bror Olof född 1748? Tacksam för uppgifter om någon vet något om dessa två Runqvistar (Rundqvistar).
Mvh
Bengt Örtenholm

2005-12-19, 18:49
Svar #1

Henrik Lindström

Såg av en händelse detta inlägg för fyra år sedan. Runqvist/Rundqvist verkar ha varit ett
inte fullt så ovanligt namn på 1700-talet.
Om det står Carlsk är det ju troligt att det är Karlskoga. Vill bara upplysa om att det i Karlskrona finns många Runqvist under 1700-talet.
Flera tycks ha någon koppling till Ronneby varav namnet. Carlsk skulle ju möjligen också kunna stå för Karlskrona. Å andra sidan är det ju lite långsökt att leta efter värmlänningar nere i Blekinge.
Landsarkivet i Göteborg och Stadsbiblioteket i Karlstad har efternamnsregister till husförhörslängder för Värmland före 1801. Där kan finnas andra Rundqvistar vars födelseorter kanske går att hitta.  
Om det nu kan vara till någon hjälp.
 
Vänligen

2005-12-20, 22:18
Svar #2

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Henrik!
 
Tack för upplysningarna! Jag har nog varit inne på, att han kom från Karlskrona, även om det ligger nog så långt från Värmland, men å andra sidan så var ju trädgårdsmästarna en kategori, som flyttade mycket och ibland långt. Det sägs, att Karlskrona gick under namnet Carlsk. Jag har Genline, så jag skall väl kolla litet i både Karlskoga och Karlskrona, så får vi se, om jag hittar något!
 
Mvh
Bengt

2009-06-25, 19:33
Svar #3

Utloggad Karin Strand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 17:50
    • Visa profil
Hej Bengt!
Det var länge sen du skrev frågan om Runqvists och du kanske har hittat dem. Jag har nyss börjat min släktforskning och jag har kronoskogvaktare Per Gustav Runqvist f. 1820 Visnum, i min släkt. Hans far var länsman Per Jacob Runqvist f. 1790 i Visnum, gift med Ulla Berggren f. 1791.
Per Jacobs far var Pär Runqvist f. 1749 gift med Märta Moberg f. 1756.  Hälsningar Karin

2009-07-04, 12:02
Svar #4

Utloggad Bengt Örtenholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 15:45
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Tack för ditt inlägg. Tyvärr har jag ännu ej hittat fadern till min farfars farfars far Olof Andersson Runqvist. Han anges ju vara född i Carlsk men det fordrar en blad för blad- genomgång av både Karlskoga och Karlskrona husförhörslängder och kanske även Ronnebys. Det är väl något som jag får ta mig an så småningom. Tack i alla fall för ditt intresse!
 
Mvh  
Bengt Örtenholm

2011-05-07, 18:17
Svar #5

Utloggad Johannes Runquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-05-10, 13:22
    • Visa profil
Hej.
 
Enligt en förteckning över tyska befolkningen 1811-1820 (http://www.swe-gen.se/Karlskrona/Tyska_befolkningen.htm) gifte sig min anfader Carl Fredrik Runquist, nr 326, med Dorotea E Löf Runquist, nr. 327.
 
De fick sönerna Johannes Jakob och Fredrik Ambrosius samt dottern Märta Dorotea. Svärmodern hette Brita H Löf.
 
Min fråga är huruvida Dorotea E Löf har anknytning till släkten Löwen, som från början hette just Löf.
 
Mvh
 
Johannes Runquist

2011-12-06, 12:05
Svar #6

Utloggad Karin Strand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-07-04, 17:50
    • Visa profil
Jag söker föd.ort och föräldrar till Peter (Per) Runqvist f. 1749-04-07. Han kom till Visnum(S)som länsman i början av 1780-talet.(Hfl Visnum 1779-1788, s. 112)
Jag söker även föräldrarna till hans maka Juliana Märta Moberg f.1756 i Lidköping. Det finns anknytning till kopparslagaren Jacob Falleij i Lidköping som fadder till ett av barnen.

2016-08-21, 00:31
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd ur Lunds Weckoblad Nytt och Gammalt, N:o 36, 1818 2/9:


”Wid Nils Fredr. Theod. Runquists *) Graf.
 
Gossen med lockar af guld, Ganymedes blef röfwad från Ida,
Ljungarens wäldige örn honom på wingarna tog.
Cephalus röfwades ock. Då han jagade ensam på bergen
ryckte Aurora till sig blomstrande Jägaren opp.
Likaså, badande Pilt, dig äfwen snappade hafwets
blåbeslöjade Mör, wågornas lurande folk.
Girigt de drogo dig ner bland undren som dwäljas på djupet;
Ingen lycksalig dem såg: Diktaren känner dem dock.
Blek som en Måne och kall är Solen som skiner dernere;
Wäsen med underlig form spöka i skymningen kring.
Skogen är der af Corall, och willebrådet är fotlöst,
liljor med döfwande lukt frodas på ängarna der.
Men i midteln är hafsfruns slott, en ofantelig perla,
holkad som himmelen ut, präktig att skåda som den.
Dit de släpade dig i musselskalen och swängde
wilda i rasande dans bleknande gästen omkring.
Ty de hata alltjemnt hwad helst som lefwer i ljuset,
Wattnens oroliga slägt tål ej den fasta gestalt.
Icke de släppte dig förr än Anden från lemmarna flycktat,
då åt den hatade strand gåfwo de åter ditt lik.
 
Men der stodo på stranden ännu i otröstlig tystnad
sörjande Fader och Mor, Syskon och wänner och slägt,
Sörjande stod der jemwäl den grånande Lärarn som fostrat,
älskade, lofwande Barn, endast åt döden dig opp.
Alla beklagade de det skönas öde på jorden,
lifwets bedrägliga hopp mördadt i blomningens dar.
Se, då hördes ock hit de klagandes rop kring den unga:
Sångarn är ungdomens wän: Ungdom och Sång äro slägt.
Derföre bröt han i hast en förgängelig blomma och lade
henne, en wänlig symbol, rörd på den tidiga graf.
 
*) Wådligen omkommen under badning i Sjön wid Landscrona, den 20 sistl. Augusti, uti deß 13 ålders år.”
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna