ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Silfvertelning  (läst 2397 gånger)

2006-05-22, 12:38
läst 2397 gånger

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Jag blev i alla fall inte besviken
utan tackar för upplysningen. Men vet du något mer om barnet Ingeborg och Brynte fick?

2006-05-26, 22:18
Svar #1

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Hej,
Jag är mycket tacksam och imponerad över Maritas nedlagda arbete. Själv har jag precis fått fler mikrokort från Viste härad och kan konstatera att allt stämmer. Jag funderar på om det kan vara en Margaretha Silfvertelning som blev följden av Bryntes snedsteg? Hon får ett barn Maria med mannen Anders i Rolfskiärr 15/11 1706 och jag kan inte hitta någon födelsenotis för denna person som skrives Margetha och förekommer även som dopvittne i början av 1700-talet. Det finns även en Börje Sölfvertelning vid samma tid som förbryllar, vem är han son till?  
En helt annan fråga i sammanhanget är hur släktskapet mellan länsmannen och Erik Brolin (född 1806) ser ut? Jag kan inte påminna mig ha sett Brolins namn tidigare på anbytarforum.
Bertil i Kyrkheddinge.

2006-05-29, 11:06
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 22:05
    • Visa profil
Hej Bodil och Bertil!
 
Eftersom Ingrid var från Östorp som ligger i Bärebergs socken och det inte finns några födelseböcker därifrån 1678 finns inte födelsenotisen. Främmestad har födelseböcker från 1678 men där finns inte Brynte och Ingrids barn med.  
 
Släktskapet mellan mig, Erik Brolin (obs! född 1810) och länsmannen Olof är följande:
 
jag
 
mamma
 
mormor
 
Herman Brolin f.1875  
 
Svante Brolin f.1847
 
Erik Brolin f.1810
 
Stina Jonsdotter f.1773
 
Catarina Jonsdotter Tengbom f.1734
 
Annika Tengbom f.1707
 
Margareta Tenggren f.ca.1681
 
Kristina/Kerstin Winbom f.ca.1662
 
Ingrid Olofsdotter
 
Olof Jonsson f.ca.1598
 
Detta var min brokiga väg ner till länsmannen som gå via några bönder, två soldater, en trädgårdsmästare, en befallningsman, ett par präster och ett par länsmän. Från Stina Jonsdotter och bakåt till länsmannen Olof har alla personerna bott en del av sitt liv i Almetorp.
 
Bertil, kan du berätta lite mer om Margaretha och Börje? Var ligger Rolfskiärr?  
 
Mvh Marita

2006-06-06, 13:21
Svar #3

Utloggad Bertil Thörn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-10-09, 18:59
    • Visa profil
Ursäkta dröjsmålet. Jag har gått igenom Tydje och Tösses kyrkoböcker på nytt. Margaretha Silfvertelning nämns 1704 17/1 då hon och hennes man Anders Pärsson i Rolfskärr får en dotter vid namn Helena. Ytterligare en dotter vid namn Maria får de 1706 15/11. Rolfskärr ligger i Tydje socken (P). Troligen är det samma Margaretha som 1699 benämns Bryntesdotter och då befinner sig på Amundebyn i Tösse socken (P). Brynte Silfvertelning innehade Amundebyn som fältväbelboställe vid den tiden. Tyvärr börjar inte födelseboken så tidigt. I Viktor Olssons bok om Tydje-Tösse påstås att Brynte varit gift två gånger men att inget namn på första hustrun påträffats. Jag har svårt att tro på detta och kan inte hitta uppgiften. Andra hustrun var Helena Unge.
Johan Silfvertelning omnämns 1703 31/1 som dopvittne, han bor då i Amundebyn varför jag antar att även han är barn till Brynte. År 1708 finns Johan Silfvertelning i Hallebol som dopvittne vid födseln av Olof Silfertelnings dotter Anna Barbro.
Jag har inte kunnat följa Margaretas och Johans vidare öde varken i dombok eller kyrkoböcker.
Mvh Bertil

2007-05-29, 12:50
Svar #4

Per Skjöldebrand

Ang. namnet Silfvertelning säger Victor Olsson i sin bok Gårdshistoria från Tösse-Tydje Olof Engelbrektsson i Frillsäter (1828-1921) som var dottersons sonson till S. använde alltid namnformen Sölvertärning, vilket tydligen var det gängse uttalet.
Jag vet att urspringet till namnet har diskuterats tidigare och kastar nu ut denna hypotes.
Hälsning från Per i Örebro

2008-06-17, 11:55
Svar #5

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Hej i tråden
 
Jag körde fast lite när jag stötte på namnet Silfvertelning i Malmö Sankt Petri
i CI:3 Malmö Sankt Petri sidan 688 GID:1313.107.22500 finns Christina Elisabet dotter till Johan Rytting och Helena Silfvertelning.
Är detta samma Helena som är dotter till Brynte Silfvertelning?
 
MVH
Thomas

2008-06-17, 15:19
Svar #6

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Bryntes sex döttrar noterade med
uppgifter om äktenskap m.m. )  
 
 Helenas man i första giftet hette Gustaf
Johan Ertman Rytting båda förnamnen är således riktiga. Något födelsedatum för
Helena fanns tyvärr inte här heller bara noteringen om att hon var gift !) med
ovannämnda snörmakare i Malmö och 2) med skarprättaren Andreas Löfvenborg. Under
skarprättare i kortregistret låda 35 fanns följande uppgifter:
Löfvenborg Andreas (referens Agni, Bland yrkesmän i gamla dagar. 1930 sid 141.
(denna har jag ännu inte läst). Ystad Petri Husf. 1791 (380) skarprättare A.L.
50 år h. Helena Silfvertelning 47år dotter till holtsförsten Brynte S. (se
denne). Löfvenborg var skarprättare i Sölvesborg.
Detta hittade jag, det verkar som om det är samma tjej.

2008-06-18, 13:31
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Ovanstående hittade Maritha på Scangen, författare är Bertil Thorn, se http://groups.yahoo.com/group/SCANGEN/message/4660
 
Observera att källor alltid ska anges (och att google inte är någon källa).
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 18 juni, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av mausve den 18 juni, 2008)
Hälsar vänligen
Maud

2008-07-10, 01:31
Svar #8

Utloggad Magnus Ask

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-10-22, 16:49
    • Visa profil
Hej alla,
 
jag har anor som går till Helena Silfvertelning via deras dotter Kristina Elisabeth Rytting. Jag har däremot ingen information alls mer än detta. Har hittat de två giftermålen som Helena företog sig, men där tar all min information slut.
 
Har sett att det finns massor av information här, men måste säga att jag inte riktigt vet vart jag skall börja. Antar däremot att Brynte var far till Helena, men lite osäker på modern.
 
Mvh
 
Magnus Ask
skh03gas @ student.ki.se

2013-02-02, 23:35
Svar #9

Utloggad Lola Albinsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2013-02-02, 23:35
    • Visa profil
Hej
Ser att senaste inlägg på denna sida är från 2008 men chansar på svar ändå. Har en stor undran angående den Jakob Pettersson Klenfeldt som gifte sig med Helena Olofsdotter Unge. All information härigenom etc och viss annan visar att Helena och Jakob fick dottern Katarina Jakobsdotter Klenfeldt ihop 1710. Eftersom han var smed så hittar man honom även i smedbok 3 där man får informatinen att Klenfeldt fick dottern med en Cecilia som dog 1723 och att han gifte om sig med en Anna Krabbe 1724. Alla data om födelseår etc på Klenfeldt och dottern stämmer men detta finns inte att hitta någon annanstans. Har jag förstått fel eller vilken info ska man lita på?  
 
Skulle vara tacksam om någon har ett svar på detta. Gärna per mail: lolaalb@spray.se
 
Lola Albinsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna