ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömborg  (läst 851 gånger)

2009-11-10, 18:59
läst 851 gånger

Daniel Ström

Hej!
Jag undrar om någon vänlig kunde hjälpa mej här, eller egentligen en min bekant från Usa. Jag har endast lite information tyvärr, men skulle jättegärna vilja få reda på lite historia gällande en person/släkt.
Personen jag vill ha reda på om är en man, troligen född i slutet på 1800-talet i Sverige eller eventuellt Finland, högst troligt Sverige. Han är född med efternamnet Nielson (troligen Nilsson, eventuellt Nilson) och har varit i Svenska armén, där han bytte efternamn till Stromborg(troligen Strömborg) och har sedan flyttat till Usa och bildat familj där. Det är hans barn-barns barn som skulle vilja veta mer om honom och varför efternamnet ändrades osv. Skulle vara Mycket glad om någon vänlig kunde rota lite i dethär =)
 
Mvh, Daniel

2009-11-11, 19:15
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Daniel
Du har inget förnamn på personen?
Hittade en möjlig person.
från folkräkningen 1900
 
Post 4771202
Nilsson Strömborg, Gottfrid
Arbetare
f. 1879 i Fagerhult (Kalmar län, Småland)
Pojke, ensam i familjen
Kexholm Qv. Göta N:o 6
Åseda (Kronobergs län, Småland)
Födelseort i källan: Fagerhult Kalmar län
 
Bara en chansning, men någon kan kanske kolla upp om han emigrerade.
 
Lasse

2009-11-15, 17:48
Svar #2

Daniel Ström

Hej Lasse,
Och tack för visat intresse. Har tyvärr inget förnamn på personen, men det kunde mycket väl vara denne du hittat, efternamnen och årtalen passar bra iallafall.
Vet bara som sagt att han tjänstgjort i Svenska armén och att han efter det endast använde namnet strömborg. Och sedan flyttat till Usa och där bildat familj.
Vet du nå mer om denna Gottfrid?
Om man fick bekräftat att denna man har tjänstgjort i armén och sedan flyttat/flytt till Usa så kan man i varje fall vara säker på att det är rätt man.  =)
 
Daniel

2009-11-15, 23:44
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Daniel
jag hittade Gottfrid i husförhörslängden för Åseda
AI:27 1886-96 sid 533
Gottfrid är född 1979-07-09 i Fagerhult
son till torparen Nils Peter Johansson f 1835-12-17 i Fagerhult
moder Stina Lisa Petersdotter f 1836-09-15 i Fagerhult
Torpet kallas Strömserum och kan vara ett soldattorp.
När Gottfrids familj flyttar in så har förre soldaten Peter Magnus Fager precis flyttat ut.
Men varken det eller om nu Gottfrid emigrerat till USA är tillräckligt bevis för att vi har rätt gubbe.
Det behövs mer uppgifter om den Strömborg du söker för att kunna bekräfta eller förkasta.
Tyvärr hittar jag inga husförhörslängder efter 1896 för Åseda. Kanske någon annan kan hjälpa till.
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna