ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marc Hernelinds bok Bureätten. Del 1 - hur seriös?  (läst 4060 gånger)

2003-04-01, 15:48
läst 4060 gånger

Leif Mörkfors

Håller med G Carlin, pinsam ! Peter Karlsson - stäng den blixtsnabbt !!!

2003-04-01, 19:43
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
G Carlin (G som i Gunnar?), vad är det egentligen du tycker är så ”osmakligt” med denna diskussion att den måste avslutas? Är det möjligen oklarheterna med IP-adresser? Det kan man väl kanske tycka är en principiell diskussion som kunde föras under en annan rubrik av den som så önskar, även om det aldrig utifrån ett IP-nummer går att avgöra vem som sitter vid tangentbordet.
 
Jag förstår inte riktigt din radikala ståndpunkt, men du kanske har lust att utveckla det hela något så att vi kan hålla igång denna diskussion ett tag till? Jag ser nämligen ogärna att den avslutas utan att Hernelind har fått en möjlighet att besvara den fråga jag ställt till honom.
 
Med vänlig hälsning
 
Kaj Janzon

2003-04-02, 00:46
Svar #2

Kalle Thorsberg

Om nu någon vet IP-adressen i fråga är det ju för det första enkelt att ta reda på var den kommer från, är detta ett Internetcafe eller inte ?
För det andra så implicerar Kajs mail att han är skeptiskt till en eventuell examen. Jag vet inte om detta, i sig, påverkar eventuell trovärdighet.
Problemet ligger ju mera som jag ser det, i avsaknad av källkritik, för medeltida och _värre_ förhistoriska förhållanden (Det sista tycker jag väldigt mycket, eftersom jag är arkeolog). Det efterreformatoriska materialet känner jag inte och har ingen åsikt om.
En examen t ex i historia garanterar inte i sig att man förhåller sig på ett rimligt sätt till sina källor.
OM det nu är så att någon argumeterar utifrån examen eller inte är detta bara tröttsamt.
Tycker,
 
Kalle Thorsberg
med respekt för alla.

2003-04-02, 08:35
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Kalle! Nu är det ju inte frågan om skepsis gällande någon eventuell examen. I sitt inlägg 12/3 meddelar Hernelind att han de facto har en fil kand-examen med historia som huvudämne. Jag har därför bett att han även ska meddela vid vilket universitet denna examen har tagits, för att jag ska kunna läsa hans C-uppsats. Detta hade jag tänkt använda som en genväg till att bedöma hans forskarkapacitet. Den bok som här diskuteras har jag ännu ingen bestämd uppfattning om, eftersom jag inte har läst den och inte heller just nu har tid att göra det, därav min efterlysning av C-uppsatsen. Läsning av en C-uppsats på 40-50 sidor kan jag nog klämma in någonstans. Jag har inte uttryckt skepsis mot någonting, jag har tvärtom tagit Hernelinds ord på att han har en examen för sanning. Din tolkning om skepsis får du alltså själv stå för Kalle.
 
I övrigt har du alldeles rätt i att varken ens trovärdighet eller förmåga som forskare kan avgöras av om man har någon examen eller inte. Om man däremot gör en Refaat då kan ju vissa funderingar om ens allmänna trovärdighet uppstå eller hur? Vidare menar jag att man gör klokt i att läsa samtliga tidigare inlägg i en diskussion av detta slag, så att man vet vad som har sagts, innan man själv försöker sig på en tolkning av enstaka inlägg.
 
Med vänlig hälsning (utan implikationer)  
Kaj

2003-04-02, 11:34
Svar #4

Erik Holmlund

Som Kalle Thorsberg skriver så är det lätt att ta reda på var ett IP-nummer hör hemma. Har man en IP-adress så är det bara att skriva in siffrorna i sökrutan på följande sida så får man fram namn och ytterligare uppgifter på det företag eller den organisation som äger IP-numret.
http://www.ripe.net/perl/whois
 
Vidare kan nämnas att den mailadress som signaturen Nilsson har angett innehas av Per-Anders Lundh, som tillsammans med bokförlaget Atremi står som utgivare av boken. Mailadressen står att finna bland i utgivningsdetaljerna på sidan 1 av boken.

2003-04-02, 12:17
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

IP-adressdiskussion behöver vi inte hålla på med här - förmodligen inget annat heller eftersom det senast avslöjade väl får ses som spiken i kistan för att vad som nu pågår enbart är ett försök att bättra på försäljningen av boken.. Och som alla vet så är reklam inte tillåten i Anbytarforum (även om jag tror att detta mest blivit antireklam).
Jag stänger inget just nu, då någon kanske vill 'prata färdigt' - men det ligger nog inte så långt bort.. Vill även påminna om det här med för- och efternamn - det verkar väldigt svårt att få till ett förnamn för ett antal skribenter här.

2003-04-02, 13:07
Svar #6

Per-Anders Lundh

En viss herr Nilsson har den 27 mars gjort ett inlägg här ovan. Det står honom fritt naturligtvis, men det är obehagligt att han uppger min e-postadress som sin. Jag vill alltså bara informera läsarna här om att jag inte har någon åsikt i den här frågan som dryftas. Jag tycker att det är speciellt viktigt att påpeka detta då jag ju genom mitt företag Atremi står som utgivare av den bok som står i centrum för diskussionen. Atremis policy är att hjälpa släktforskare och andra att kunna få sina alster publicerade till låga priser. Jag har inte möjlighet att värdera kvalit?n i den här typen av böcker innan vi trycker dem. Så som sagt, jag vill bara informera er om att jag inte tar ställning i sak i denna typ av spörsmål och att jag inte skriver kryptiska inlägg i andras namn.

2003-04-02, 13:36
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag medger helt och fullt möjligheten att någon i avsikt att smutskasta andra kan ange någon annans e-postadress; så är det ju tyvärr.. Är det så, så är det beklagligt och vi får se vad vi kan göra åt saken.
Skriver man under falsk signatur så är det väl inte så troligt att man uppger sin riktiga e-postadress insåg jag också strax efter mitt förra inlägg..

2003-04-02, 13:56
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Peter, du skrev ovan något om att 'prata färdigt' eller något åt det hållet. Jag upptäcker nu att jag nog inte har gjort det, fast jag ett tag trodde att så var fallet. Jag hänvisade nämligen ovan till ett inlägg 12/3, men det ska ju vara 12/2 (kl. 15.28).
 
I och med denna rättelse har åtminstone jag pratat färdigt i detta sammanhang.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-04-02, 15:11
Svar #9

Bo Olsson

Vill inte lägga mig i denna debatt, men vill bara upplysa att någon C-uppsats inte ingår i en fil.kandexamen, nu för tiden.
 
http://www.ua.adm.gu.se/examen/examensregler.html

2003-04-02, 15:31
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Bo,
 
Hur kan du tolka examensreglerna så? Där står ju klart och tydligt, att för kandidatexamen skall man ha 120 poängs avslutade studier varav minst sextio poäng i ett huvudämne (id est upp till och med C-nivå), i vilka poäng skall ingå tio poäng från ett självständigt arbete (tio poängs självständigt arbete = s.k. C-uppsats).

2003-04-02, 15:45
Svar #11

Bo Olsson

OK! Jag tolkade det kanske fel, men när jag tog min Fil kand 82 så gjorde man ett examensarbete för 10 poäng som man sedan redovisade skriftligt, men inte tolkade jag det som en regelrätt vetenskaplig uppsats. Jag tog min examen i kemi, så det kanske blir annorlunda i humaniora.

2003-04-02, 16:26
Svar #12

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Jeg har med stor interesse fulgt denne debatten fra sidelinjen siden 20. desember 2002. Jeg må få understreke at jeg selv ikke har lest boken, men at jeg allerede etter å ha lest innlegget til Elisabeth Thorsell av 20. desember (21:48) trodde at denne debatten skulle dø ut. Dette da Elisabeths karakteristikk sterkt tydet på at dette er et rent amatørarbeide hvor alle krav som normalt settes til seriøs genealogi, og særskilt middelaldergenealogi, ser ut til å være unngått.
 
Dette inntrykket er senere blitt forsterket. Ikke minst har bidragene til kritikerne Anders Rydberg, Leif Mörkfors og Erik Holmlund overbevist meg om boken ikke holder mål. Svarene fra Marc Hernelind har snarere bidratt til å svekke inntrykket av hans verk, enn å stå som noe forsvar mot de nevnte kritikere. Trolig burde Marc Hernelind unnlatt å kommentere sitt eget verk. Således ville han ha latt flere leve i troen på at boken hadde noe for seg.
 
I sum tror jeg det beste er at noen skriver en faglig anmeldelse (recension) av boken. Om dette blir Urban Sikeborg eller noen andre er forsåvidt uinteressant. En slik anmeldse bør i så fall sendes til Riksarkivet/SVAR, samt gjøres tilgjengelig på internett.
 
Den siste tids parallell-diskusjon om IP-adresse, samt Peter Karlsons påminnelse om krav til bruk av fullt navn ved deltakelse i debatten er også interessant. Disse innspillene av delvis navnløse personer har totalt virket mot sin hensikt, gitt at hensikten var å støtte Marc Hernelind og hans utgitt bok, men la oss leve i troen på at dette ikke har noe med Marc Hernelind å gjøre.
 
Jeg synes derimot ikke at spørsmål og diskusjon rundt debattdeltakeres ekthet (og derigjennom troverdighet) skal benyttes som påskudd til å stenge diskusjoner. Dette vil være å oppfatte som unødig sensur. Da er det viktigere å la redaktøren få lov til å fjerne alle innlegg uten fullt navn, og selvfølgelig de som opererer under falskt navn (om dette er mulig å avgjøre).
 
Avslutnigsvis vil jeg få lov å bemerke at jeg synes at denne diskusjonen har vært et særdeles nyttig og at jeg ønsker lignende diskusjoner om middelaldergenealogi velkommen.
 
mvh
 
Are S. Gustavsen
Medredaktør Genealogen
Medlemsblad for Norsk slektshistorisk forening

2003-04-02, 20:23
Svar #13

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Buregenealogin är en fascinerande företeelse, hur man än ser det. Jag brukar emellertid numera avstå från att ge mig in i diskussioner om de äldsta leden i Johan Bures fantastiska släktverk. Dels därför att det visat sig svårt att få sådana att leda till något konstruktivt, dels därför att jag är gammal och trött.
 
Jag har själv inte läst Marcs bok, men eftersom jag har blivit omnämnd några gånger i denna diskussion vill jag framhålla att det finns en hel del nutida Bure-entusiaster bland våra släktforskare. Marc är inte ensam om sin teori om en härledning tillbaka till den medeltide underlagman Farthaeghn Unge som gått till hävderna som Fale hin unge i Birsta i Medelpad. Det finns en hel del hemsidor av svenska släktforskare som med liten eller ingen reservation leder sina släktlinjer tillbaka till denne Fale hin unge och hans förmente far, stormannen Nils Farthaeghnsson. Dessa gestalter figurerar också i flera stora, icke-kvalitetssäkrade släktforskardatabaser på nätet. Marc har trots sina dyslexiproblem publicerat sina sammanställningar i tryck och jag kan bara respektera det engagemang som måste ligga bakom, även om jag personligen inte håller med om alla de uppgifter han lämnat i denna diskussion. Jag minns väl att också jag förde in båda dessa personer i mina antavlor i min ungdom utifrån vad jag hittat i olika tryckta verk, så jag kan förstå den tjusning som de utövar.
 
Det var först långt senare som jag beslöt mig för att försöka mig på en oberoende, källkritisk utvärdering som jag för egen del kom till slutsatsen att det inte fanns några hållbara belägg för en sådan koppling. Utvärderingen resulterade i en artikel i Släktforskarnas årsbok 1996.
 
Min tanke var aldrig att artikeln skulle vara den 'ultimata sanningen' om Buregenealogin. Där finns fortfarande många lösa trådändar att nysta upp. Min förhoppning var att andra kunde fortsätta att komplettera och korrigera mina forskningsresultat. Jag har däremot inte sett några senare framlagda belägg för att Fale hin unge hör hemma i Buregenealogin, bara några försök att återinympa honom eller åtminstone presentera honom som en potentiell släktkandidat utifrån vad jag ser som rena spekulationer. Av Johan Bures egen släktbok framgår att han fört in denne i släkttavlan utifrån källkritiskt oacceptabla grunder. Det förtar inte det i mitt tycke enastående värde hans senare Buregenealogi i övrigt har för 1500-talet; många av de personer Johan Bure tar upp i sin släktbok för denna tid har som bekant kunnat bekräftas i samtida kamerala källor av flera skickliga forskare.
 
Marc hänvisar i en annan diskussion till en databas på Härnösands landsarkiv som en av sina källor. Flera andra som varit i kontakt med mig säger sig också ha fått uppgifter från en sådan databas. Är det någon av läsarna på Anbytarforum som vet vilken databas som avses och vem på landsarkivet som ansvarar för den?
 
Jag vill passa på att tillägga att jag har lagt in ett par egna korrigeringar av uppgifter i min artikel i RÖTTERs Litteratur-Sök. Jag vet att det finns andra som har kommit med värdefulla kompletteringar: Carl Szabad har i annat sammanhang rättat min uppgifter om frekvensen av namnet Herse i de medeltida källorna. Om jag minns rätt har Kaj Janzon funnit några kompletterande uppgifter om Siggo Christophori i Stenkvista (jag hittar tyvärr inte nu det mejlet efter en diskkrasch). Enligt vad jag hört har andra också fått fram nya uppgifter om denne herr Sigge som skulle kunna revidera min framställning om just honom. Jag skulle bli både glad och tacksam om ni som har kritiska kommentarer, rättelser och kompletteringar till artikeln lägger in dem i Litteratur-Sök så att de finns samlade och lättillgängliga på RÖTTER.
 
Vänliga hälsningar
 
Urban Sikeborg,
Sollentuna

2003-04-03, 08:25
Svar #14

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Urban,
En gissning kan vara att databasen är Thord Bylunds ANGUR,  
 
Sök på ANGUR i sökrutan på Rötters förstasida, eller se diskussionen:
 
Anbytarforum: Kändisars härstamning: Idrott / Sport: Forsberg, Peter och Kent

2003-04-04, 16:43
Svar #15

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Jag tror att alla skulle gagnas av att de som lägger upp och administrerar den här typen av allmänt tillgängliga databaser tar större ansvar för vad som läggs in där, för att förhindra att gamla ohållbara genealogier sprids vidare, och att det tydligt framgår vilka källor som använts.
 
De flesta nybörjare inser nog att äldre släktutredningar generellt sätt har lägre värde än nya. Problemet här är ju att det i databaserna inte framgår att uppgifterna härrör just från äldre, undermåliga släktsammanställningar. I stället får de i digitaliserad form nytt liv och konstlad fräschör.
 
Jag gjorde en snabb sökning i DISBYT och hittade förstås både Fahle Hin Gamle i Uppsala år 1161 och Fale Bure Hin Unge i Bureå år 1350. Senare förmenta medlemmar i släkten finns också där, alla slentrianmässigt med tillnamnet Bure och uppdiktade födelseår. (Och i den jättelika FamilySearch-databas som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har på nätet finns såväl Mr. som Mrs. Fale Bure of Byrrestad, alternativt Byrretrask, födda omkring 1115, i flera upplagor.)
 
Föreningen DIS framhåller på sin hemsida att databasen DISBYT innehåller 6,4 miljoner poster (utropstecken). Om kvaliteten sägs däremot inget, åtminstone hittar jag inte något på hemsidan; det intryck jag får är att det inte finns någon kvalitetssäkring överhuvudtaget. I presentationen av DISBYT sägs inom parentes: Idag presenteras ej yrke, datum eller källa. I framtiden kommer dessa uppgifter att kunna visas om du godkänner det. Borde det inte vid det här laget vara en självklarhet att man redovisar sina källor när man publicerar sina forskningsresultat, oavsett om det gäller Internet eller i tryckt form?
 
DIS och andra som tillhandahåller svenska genealogiska databaser skulle aktivt kunna uppmuntra till att det material som skickas in lever upp till de elementära kvalitetskrav som Sveriges Släktforskarförbund officiellt säger sig stå för. Jag tycker att de har ett ansvar för de uppgifter de sprider. Om det fortsätter så här kommer Fale hin unge och hin gamle att överleva oss alla. Till vad nytta för vem?

2003-04-05, 16:39
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fortsatt diskussion efter Urbans inlägg som främst kommit att handla om Disbyt-databasen är flyttad till Källor: Internet: Disbyt på Internet

2003-05-16, 18:54
Svar #17

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Av: Marc Hernelind  
Jag välkomnar in Urban Sikesborg i debatten och och tackar för inlägget min sju männing Lars Bäcklund höll på med ett omfattande arbete om Bure ätten Samtidigt som jag höll på att forska om bure ätten när jag fick vet av honom att  han önskat att någon gjorde en bok om alla samlade fakta lova jag det till hon om innan han avled.
Så mycket av det är samlade fakta samt en delär delvis med utgång av vad Johan Bure sagt i Genalogica 54, och av Nils burmans avskrift med lite rensning kapitel fyra svara inget av myterna till tord i byr eller ens säger om jag stödjer iden,men klart görs det att stamfader i boken är Fale Bure D.y. som var lag man i skön föddes på 1300 talets början han var även nämd 1324-1362 (det är i från minnet så det kan diffa lite)
jag Hadde inte Som Härnösands landsarkiv data bas för bureättlingar som stamfar Fale Bure D.Ä. född omkr1285 Landsdomare i skön nämd 1300 -1314.
det enda jag tycker nu är att jag i del 1 inte skulle andvänt tillnamnet Bure på alla dom ställen jag gjort.Jag har ni tillsammans med Ingemar en tremänning och vän håller på att fixa en cd med våra Bureättlingar fam.reg 1300-2000
det blir ca 17 000 personer från norr till söder  
Mestadels handlare om Medelpad,Västerbotten,Norrbotten, med foton och historia kommer troligtvis att kunna beställas till slutet juni- 03,För dom som vill hmer om fattande samt svar om Bure kloster ect eller lite  
historia om Häxprocessen mot Chatarina Bure ect  
kommer del 2,ut senast till Släktforskar mässan i Bleckinge i Augusti.häls marc

2004-05-24, 19:13
Svar #18

Utloggad Kristina Estrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2008-02-19, 22:54
    • Visa profil
    • estrin.se
Hmmmmm, luktar mer reklam än diskusionsinlägg... =P

2004-06-21, 14:50
Svar #19

Alexander Lindquist

varför ser alla ner på marc hernelid egentligen för? jag har pratat med en del danska forskare som säger att släkten grubb flyttade till sverige också. Så varför skulle då Marc ljuga? Han kan väl sin sak hoppas jag.

2004-06-21, 15:06
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nej, Marc Hernelind kan verkligen inte sin sak. Läs tidigare inlägg så förstår du vad jag menar.
 
Jag ser inte ner på honom, men menar däremot att han saknar källkritisk förmåga, och att han tidvis fabulerar rätt fritt. (Han har för övrigt både gjort inlägg i falskt namn och tillskrivit personer citat de aldrig skrivit...)
 
Det spelar ingen roll vad folk säger, så länge de inte kan lägga fram bevis för det...

2004-06-21, 15:11
Svar #21

Michaël Lehman (Philippos)

Jag tror inte för en sekund, att Hernelind ljuger. Jag tror, att han uppriktigt tror, att han framlägger sanna uppgifter. Däremot är det nog så, som också Anders Ryberg påpekar, att Hernelind inte har tillräckliga insikter i historievetenskapliga metoder.
 
Att någon eller några medlemmar av danska släkten Grubbe flyttade till Sverige, implicerar inte, att den norrländska släkten Grubb är en gren av den danska släkten med liknande.

2004-06-23, 07:10
Svar #22

Alexander Lindquist

har inte han skrivit massa böcker också ?

2004-06-23, 09:22
Svar #23

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
En massa böcker är nog lite överdrivet. En sökning på Libris ger endast en träff, en 40-sidig diktsamling från 2002.
Den mest publicerade H. tycks enligt bibliotekskatalogen vara Jan Hernelind.

2004-06-23, 09:40
Svar #24

Michaël Lehman (Philippos)

Att Hernelind har utgivit diktsamlingen  Fängslande dikter och skall utgiva en roman med namnet  Ståthållarna säger ingenting om hans färdigheter som historisk forskare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna